مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تحقير نوجوان يكي از رفتارهاي مخربي است كه والدين گاه براي ايجاد انگيزه در مقابل فرزندشان انجام مي‌دهند. در صورتي كه اين رفتارها هيچگاه نمي‌تواند براي آنان شوكي ايجاد كند و نوجوانان را در مسير زندگي موفق گرداند. بايد بدانيد كه رفتار صحيح با نوجوانان اصول و روش‌هاي خاص خود را دارد و در كنار آن همواره بهره بردن از مشاور و روانشناس براي درك متقابل و بهتر توصيه مي‌شود. بسياري از خانواده‌ها در جلسات خانواده درماني از اختلافات زياد خود با فرزند نوجوانشان شكايت دارند. همچنين فرزندان آن‌ها نيز از ارتباط خود با والدين ناراضي هستند. بسياري از نوجوانان احساس مي‌كنند، رابطه آن‌ها سرشار از درك نشدن بوده و خانواده جز سرزنش و تحقير رفتاري نشان نمي‌دهد و در عوض انتظار احترام وجود دارد. از آنجا كه برخوردهايي نظير تحقير بسيار در عزت نفس و آينده نوجوانان تاثير مي‌گذارد، در اين مقاله به بررسي اين موضوع مي‌پردازيم.

منبع: تحقير

 

تحقير نوجوان چه رفتارهايي را شامل مي شود؟

بسياري از خانواده‌ها به تاثير رفتارهايشان بر فرزندشان واقف نيستند. در واقع آن‌ها نمي‌دانند كه رفتارهايشان مخصوصا در دوران نوجواني، نوعي تحقير محسوب مي‌شود. همين تفاوت عقايد باعث مي‌شود تا سوء تفاهم‌ها روز به روز در خانواده بيشتر شود. به همين دليل برخي از رفتارهاي تحقير آميز را بيان مي‌كنيم.

1- برچسب زدن

روي فرزند خود اسم نگذاريد. براي مثال اگر شما او را با الفاظي هم چون "تنبل"، "بي خيال"، " بي عقل" و... صدا مي‌زنيد، در واقع در حال لطمه زدن به عزت نفس او هستيد. شايد با خود فكر كنيد كه اين رفتارتان او را تحريك مي‌كند تا به شيوه متفاوتي عمل كند؛ اما در حقيقت اين كار باعث تحقير فرزندتان مي‌شود. به مرور زمان او نيز اين صفات را در خود مي‌پذيرد و در نتيجه به عزت نفس و خودپنداره او لطمه مي‌زنيد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

2- با طعنه و كنايه حرف زدن

با فرزندتان رو راست باشيد. خيلي از خانواده‌ها نمي‌توانند بدون جنگ و دعوا در مورد مشكلي با فرزندشان صحبت كنند، به همين دليل دائما به او طعنه مي‌زنند و غيرمستقيم انتقاد مي‌كنند. سعي كنيد به جاي تحقير نوجوان در مورد رفتار ناپسندش گفت‌وگو كنيد و علت بد بودن و پيامدهاي رفتارش را به او گوشزد كنيد. سبك فرزندپروري و رابطه‌اي كه از دوران كودكي با وي داشتيد، بسيار در تاثير گذاري نصايح شما تاثير دارد.

3- انتقاد در جمع

هيچ كس از اين كه در جمع مورد انتقاد قرار بگيرد خوشحال نمي‌شود. اكثر افراد در اين شرايط احساس شرمندگي و تحقير شدن مي‌كنند. اما بايد بدانيد كه اهميت اين موضوع براي فرد در دوره نوجواني دو چندان مي‌باشد زيرا در دوره نوجواني افراد به تصويرشان نزد ديگران بسيار اهميت مي‌دهند و در واقع اين تصوير پايه‌هاي اصلي خود پنداره (تصوير فرد از شخصيت خود) و عزت نفس او را تشكيل خواهد داد. شما با تخريب اين تصوير نزد ديگران، ناخواسته ضربه مخربي به همه ابعاد شخصيت وي وارد مي‌كنيد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه ابعاد شخصيت كليك كنيد. 

تاثير تحقير نوجوان بر نحوه ارتباطات وي

همه افراد اصولاً مايل به برقراري ارتباط با كساني هستند كه عزت‌ نفس بيشتري دارند و براي خود ارزش قائل هستند. به همين ترتيب نوجواني كه براي خود ارزش قائل است؛ بيشتر با افرادي كه از عزت نفس بالايي برخوردارند، ارتباط برقرار مي‌كند. نوجواني كه دائما از طرف ديگران مورد تحقير و سرزنش قرار مي‌گيرد به تدريج خودش نيز ارزش و اعتبار بالايي براي خود قائل نمي‌شود. به مرور شاهد خواهيم بود كه دوستاني را به دنبال خود جمع مي‌كند كه در تحقير خود و ديگران مهارت بالايي دارند!

براي آشنايي بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد. 

تاثير تحقير نوجوان در مسائل اجتماعي

نوجواني دوره‌اي است كه هسته اصلي شخصيت فرد از آن زمان شكل مي‌گيرد. در اين دوره والدين و تمام سيستم‌هاي آموزشي وظيفه دارند تا فرد را به باور خود ارزشمندي برسانند. در حقيقت شما در شيوه تربيتي و ارتباطات‌تان بايد از خود بپرسيد كه در حال فرستادن چه پيامي به نوجوانتان هستيد؟ آيا اين رفتار شما در راستاي رسيدن فرزندتان به باور خود ارزشمندي قرار مي‌گيرد يا خير؟

خود ارزشمندي به اين معناست كه فرد براي خود احترام قائل است و باور دارد مي‌تواند براي خانواده و جامعه خود مفيد باشد. مسلما افرادي كه اين باور در آن‌ها شكل نگرفته كمتر در جامعه مفيد بوده و بيشتر به سمت آسيب‌هاي رواني و اجتماعي حركت مي‌كنند.

سخن آخر

والدين بايد توجه داشته باشند كه نوجواني دوره بسيار مهم و تعيين كننده‌اي براي سرنوشت فرزند شماست. اگر احساس مي‌كنيد كه به نحوه ارتباط شما با نوجوانتان خدشه‌اي وارد شده، حتما براي بهبودي آن تلاش كنيد. اگر شدت آسيب آنقدر زياد است كه با تمام تلاش‌ها از جانب شما رابطه در مسير درست قرار نمي‌گيرد از يك متخصص در اين زمينه كمك بگيريد. مشاوره خانواده براي بسياري از خانواده‌هايي كه فرزندانشان در سن نوجواني هستند، ضرورت پيدا مي‌كند چرا كه فرزندان در اين سن با چالش‌هاي دوران نوجواني مثل بحران هويت، استقلال طلبي، نيازهاي جنسي و... روبه‌رو مي‌شوند. اغلب والدين در مقابل اين تغييرات نمي‌دانند چه رفتاري داشته باشند، در نتيجه با مشكلاتي مواجه مي‌شوند.

در اين راستا مركز مشاوره حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه‌هاي مختلف روانشناسي جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است كه مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كند. در كنار اين موضوع اين مركز با برگزاري كارگاه‌هايي در زمينه نوجوان و آموزش به والدين براي عدم تحقير نوجوان و رفتار صحيح با آنان، اين امكان را فراهم كرده است تا به كاهش تنش ميان خود و نوجوان كمك كرده و در راستاي شكل گيري خانواده‌اي سالم و افزايش بهداشت جسمي و رواني حركت كنند.

همچنين مركز حامي هنر زندگي با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد و امكان مشاوره حضوري و تلفني را براي افراد امكان پذير كند. كافي است كه با انجام يك كليك از خدمات مركز مشاوره روانشناسي بهره مند شويد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه روانشناسي نوجوان و مشاوره خانواده كليك كنيد.

سوالات متداول

گاهي به عنوان مادر فرزندم رفتارهايي انجام مي‌دهم كه اصلا قصد تحقير كردن نوجوان خود را ندارم اما او تصور مي‌كند كه مي‌خواهم او را تحقير كنم. علت چيست؟ 

توجه كنيد كه نوجوان در اين دوران با چالش‌هاي گوناگوني دست و پنجه نرم مي‌كند و به طور كلي بسيار حساس است. در كنار اين مسئله نوجوان خود مركز بين است و در صورتي كه صحبتي عادي نيز با او داشته باشيد به گونه اي مطلوب برداشت نمي‌كند. با اين حال بايد در اين دوران نسبت به رفتارها و صحبت‌هايي كه انجام مي‌دهيد حساسيت بيشتري داشته باشيد تا دچار مشكل نشويد. 

براي شناخت بيشتر در زمينه چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تحقير نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تحقير

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تحقير،
موضوع:
[ ۲۰ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۱:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی