مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

در همه كشورهاي دنيا هنگامي كه كودكي پا به جهان مي‌گذارد جدول زمان بندي واكسيناسيون كودكان در اختيار والدين قرار مي‌گيرد چراكه عوامل مختلفي از جمله ويروس‌ و ميكروب‌ها و بيماري‌هايي مانند فلج اطفال مي‌توانند كودك را درگير كرده و سلامتي او را به خطر بياندازد. در واقع واكسن با شروع حمله‌اي سيستم ايمني كودك را تحريك مي‌كند تا از خود پادتن توليد كند. اين پادتن‌ها تا هنگامي كه كودك دچار بيماري شود در بدن كودك باقي مي‌مانند تا آماده مقابله با ويروس باشند. كودك در هر بار تزريق واكسن، ممكن است علائم خاصي مانند تب، ايجاد زخم در محل تزريق و بي قراري از خود نشان دهد كه همگي علامت‌هاي طبيعي هستند كه در كودك به وجود مي‌آيد. در ادامه به طور كامل با واكسن‌هايي كه در سنين مختلف بايد به كودك تزريق و يا به صورت خوراكي مصرف گردد آشنا خواهيد شد.

 

منبع: واكسيناسيون كودكان | جدول زمانبندي واكسيناسيون كودكان

 

واكسيناسيون كودكان

 

واكسيناسيون كودكان يكي از مهم‌ترين اموري است كه در سال‌هاي اول زندگي كودك، والدين بايد به آن بپردازند. سال اول بيشترين تعداد واكسن به كودك تزريق مي‌شود و تعداد آن 5 مرتبه در سال است. در واقع زمان بندي واكسيناسيون كودكان در جهت تامين سلامت نوزاد و پيشگيري از بيماري‌هاي خطرناك تهيه شده است. هنگامي كه واكسن به كودك تزريق مي‌گردد يا كودك آن را به صورت خوراكي مصرف مي‌كند، سيستم ايمني كودك با شروع حمله‌اي، بدن را تحريك كرده تا از خود پادتن توليد كند. اين پادتن‌ها در بدن كودك باقي مي‌مانند تا هنگامي كه كودك دچار بيماري شد آماده مقابله با ويروس باشند.

بسياري از بيماري‌ها مانند فلج اطفال و ديفتري در گذشته بسياري از كودكان را قرباني مي‌كردند اما خوشبختانه امروزه با وجود واكسن‌هايي كه در كشور به كودكان زده مي‌شود اين موارد به ندرت قابل مشاهده است. تمام مراكز بهداشتي، درمانگاه‌ها و خانه‌هاي بهداشت برنامه واكسيناسيون كودكان را اجرا مي‌كنند. كودك ممكن است در زمان‌هاي واكسيناسيون اضطراب زيادي داشته باشد. در اين شرايط مشاوره كودك مي‌تواند براي ارائه راه حل مناسب، مفيد واقع شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

نكات لازم قبل از انجام واكسيناسيون كودكان

لازم است كودك خود را قبل، حين و بعد از انجام واكسن در آغوش بگيريد تا كودك احساس آرامش داشته باشد. همچنين جدول زمان بندي واكسيناسيون كودكان را به همراه خود به مركز برده تا اطلاعات جديد بر روي آن ثبت گردد. داشتن يك اسباب بازي سرگرم كننده و همچنين يك پتوي گرم از جمله وسايل مورد نياز شما است.

زمان بندي واكسيناسيون كودكان

واكسن‌هاي بدو تولد

ب.ث.ژ: در بدو تولد به كودك تزريق مي‌شود. اين واكسن در واقع كودك را در مقابل بيماري سل ايمن مي‌كند.

قطره فلج اطفال: به شكل خوراكي بوده كه در مقابل ويروس فلج اطفال كودك را ايمن مي‌كند. فلج اطفال، فلجي دائمي در اندام‌هاي تحتاني كودك به وجود مي‌آورد.

هپاتيت ب: تزريق اين واكسن ممكن است موجب درد، قرمزي، سردرد و كسالت شود ولي از بيماري هپاتيت ب جلوگيري كرده و كودك را ايمن مي‌كند.

واكسن‌هاي دو ماهگي

واكسن سه گانه: شامل ديفتري، كزاز و سياه سرفه است كه جزء بيماري‌هاي خطرناكي هستند و ايمني در مقابل آن‌ها بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. فلج اطفال به صورت خوراكي و هيپاتيت ب به صورت تزريقي در اين سن تكرار مي‌شوند.

واكسن‌هاي چهار ماهگي

در اين بازه زماني واكسن‌هاي سه گانه ديفتري، كزاز و سياه سرفه و فلج اطفال به صورت خوراكي تكرار مي‌شوند.

واكسن‌هاي شش ماهگي

در شش ماهگي واكسن‌هاي سه گانه ديفتري، كزاز و سياه سرفه، فلج اطفال به صورت خوراكي و هيپاتيت ب به صورت تزريقي تكرار مي‌شوند.

واكسن يك سالگي

ام ام آر: شامل سرخك، سرخجه و اوريون مي‌باشد. هر سه اين بيماري‌ها نسبتا شايع هستند و با زدن اين واكسن كودك از ابتلا مصون خواهد ماند.

واكسن هجده ماهگي

واكسيناسيون كودكان در هجده ماهگي شامل واكسن‌هاي سه گانه ديفتري، كزاز و سياه سرفه، فلج اطفال به صورت خوراكي و ام ام آر كه شامل سرخك، سرخجه و اوريون است مي‌باشند.

واكسن چهار تا شش سالگي

بين سنين چهار تا شش سالگي واكسن‌هاي سه گانه ديفتري، كزاز و سياه سرفه و فلج اطفال به صورت خوراكي تكرار مي‌شوند.

واكسن چهارده تا شانزده سالگي

در اين سنين واكسن تزريقي دوگانه ديفتري و كزاز ويژه بزرگسالان را شامل مي‌گردد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد يك ماهه كليك كنيد.

اهميت زمان بندي واكسيناسيون كودكان

 

اهميت واكسن كودكان بر كسي پوشيده نيست. ابتلا به برخي از بيماري‌ها در دوران كودكي مي‌توانند عواقب جبران ناپذيري داشته باشند پس بهترين راه اين است كه از ابتلاي كودك جلوگيري كنيم. با تزريق واكسن به بدن، ميكروب يا ويروس واقعي وارد بدن مي‌شود و بدن براي مبارزه با آن پادتن ترشح مي‌كند. همين پادتن باعث مي‌شود فرد در مقابل ابتلاي آينده ايمن شود.

بيماري‌هايي كه كودك ممكن است در صورت عدم تزريق واكسن به آن‌ها مبتلا شود.

  • سل: سل يك بيماري واگيردار و مزمن است كه مي‌تواند خطرات زيادي براي كودك به وجود آورد. درمان آن طولاني مدت بوده و ممكن است عودهاي پي در پي وجود داشته باشد.
  • كزاز: ابتلاي به كزاز براي نوزاد بسيار خطرناك است و در سال‌هاي بعدي تولد هم ممكن است از طريق محيط آلوده، كودك مبتلا به كزاز شود.
  • هپاتيت ب: بيماري هپاتيت ب كبد فرد را درگير مي‌كند و ممكن است نارسايي‌هاي كبدي و مشكلات بعدي به وجود آورد كه نهايتا به مرگ منجر مي‌شود.
  • فلج اطفال: ابتلا به فلج اطفال از راه آب و غذا يا اشياي آلوده رخ مي‌دهد و علائم اوليه آن شبيه به سرماخوردگي است ولي نهايتا فلج اندام‌ها ظاهر مي‌شوند.
  • سياه سرفه: فرد دچار سرفه‌هاي بسيار شديدي مي‌شود تا جايي كه از شدت سرفه صورتش رو به كبودي مي‌رود. اين بيماري عوارض شديد ايجاد مي‌كند و حتي منجر به مرگ مي‌شود.
  • ديفتري: روي حلق بيمار اثر مي‌گذارد و سبب مسموميت و خفگي فرد مي‌شود.

 

عوارض تزريق واكسن

 

كودك در هر بار تزريق واكسن، علائم خاصي مانند تب و ايجاد زخم در محل تزريق، بي قراري يا حالتي شبيه به سرماخوردگي از خود نشان مي‌دهد كه همگي علامت‌هاي طبيعي هستند. آنچه كه بايد بدانيد اين است كه از جدول زمان بندي واكسيناسيون كودكان خود غافل نشويد و اگر كودكتان به بيماري‌هاي خفيفي مثل اسهال مبتلاست، واكسن را به تاخير نيندازيد.

اگر به هر دليلي واكسن كودكتان دير شد و نتوانستيد سر موعد مقرر بزنيد، حتما با پزشك كودكتان مشورت كنيد و براي زدن واكسن اقدام نماييد. تاخيرهاي كوتاه مدت مشكل خاصي به وجود نمي‌آورند. همچنين اگر مانع ديگري در خانواده باعث مي‌شود كه نتوانيد طبق زمانبندي اقدام نماييد با دريافت مشاوره خانواده مي‌توانيد آن موانع را كنار بزنيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زمان بندي واكسيناسيون كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: واكسيناسيون كودكان | جدول زمانبندي واكسيناسيون كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۱۲:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی