مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

روانشناسي رفتار انسان ها به دنبال درك بهتر ماهيت رفتار انسان است و به بررسي دلايل و انگيزه‌هاي رفتاري مي‌پردازد. روانشناسان در تلاش هستند تا با استفاده از اين شاخه از رواشناسي بتوانند رفتارهاي افراد را پيش بيني كنند چراكه اين رويكرد امكان بررسي علمي رفتارهاي قابل مشاهده انسان را فراهم كرده است. رفتارگراها معتقد هستند كه اعمال انسان‌ها در اثر فرآيند شرطي سازي و نحوه تعامل با محيط شكل مي‌گيرد. در كنار آن از مشاوره روانشناسي رفتاري نيز در كاهش و درمان رفتارهاي ناهنجار و آسيب زننده كودكان و بزرگسالان؛ همچنين تشويق و تقويت الگوهاي رفتاري مثبت و سازنده مي‌توان استفاده كرد. با توجه به اهميت اين رويكرد در ادامه به بررسي بيشتر آن خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: روانشناسي انسان ها

 

روانشناسي رفتار انسان ها از كجا آغاز شد

روانشناسي رفتاري انسان، در سال ۱۹۱۳ در پي مقاله‌اي كه به وسيله «جان بي واتسن» به نگارش در آمد آغاز شد و به سرعت به عنوان نظريه‌اي محبوب در روانشناسي آن زمان شناخته شد. علت محبوبيت پيدا كردن آن نيز اين بود كه روانشناسي رفتار انسان ها توانست علم روانشناسي را به ابزارهايي عيني براي مشاهده و اندازه گيري مجهز كند كه به كمك آن به بررسي دلايل و انگيزه‌هاي رفتار نوع بشر مي‌پردازد. روانشناسان رفتارگرا بر اين باور هستند كه اگر بتوانند به دلايل و انگيزه‌هاي رفتارهاي متفاوت پي ببرند، آنگاه موفق شده‌اند يك گام بزرگ به سمت ساختن جامعه‌اي آرماني بردارند. روانشناسي رفتاري يكي از انواع رشته‌ها و گرايشات روانشناسي است كه با توجه به نقشي كه در تغيير رفتار و اصلاح آن دارد بسيار مورد استقبال قرار گرفته است.

براي اطلاع در زمينه رشته روانشناسي و گرايشات آن كليك كنيد.

پايه هاي آموزش روانشناسي رفتار انسانها را بشناسيد

روانشناسان رفتارگراي افراطي معتقدند كه با آموزش روانشناسي رفتار انسان ها هر كودكي را فارغ از قوم، مليت، رنگ، نژاد و طبقه اجتماعي مي‌توانند به هرگونه‌اي كه مي‌خواهند تربيت كنند و براي هر مقصودي پرورش دهند. اين حوزه از روانشناسي همچنين براي ترك عادات كودكان و بزرگسالان و ايجاد رفتارهاي سازنده موثر است. روانشناسان رفتارگرا اعتقاد دارند كه تنها عوامل محيطي و شرطي سازي بر روي رفتار انسان و يادگيري او تاثير گذار هستند. دو روش اصلي شرطي شدن وجود دارد كه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. همچنين اين روش‌ها در شرطي شدن ترس نيز موثر هستند. 

1- شرطي سازي كلاسيك: زماني كه همزماني مكرر دو محرك اتقاق مي‌افتد، پاسخي كه در يك محرك فراخوانده مي‌شود، در واكنش به محرك خنثي ديگر هم رخ خواهد دهد. به عنوان مثال پخش كردن يك آهنگ به خودي خود ممكن است واكنشي در كودكتان ايجاد نكند؛ ولي اگر اين آهنگ با خارج شدن شما از منزل همراه باشد و بيرون رفتن شما باعث اضطراب كودك شود، تكرار اين رويداد باعث مي‌شود كه پخش كردن آهنگ به تنهايي باعث ايجاد اضطراب در كودك شود چراكه رفتن شما برايش تداعي مي‌شود.

2- شرطي سازي عامل: شرطي سازي عامل فرآيندي در يادگيري است كه از طريق تقويت و تنبيه رفتار آموخته مي‌شود. در واقع ارتباط يك رفتار خاص با پيامدهاي آن باعث افزايش يا كاهش آن رفتار مي‌شود. زماني كه شما كودكتان را براي كار خوبي كه انجام داده است تشويق مي‌كنيد، احتمال اينكه اين رفتار توسط او تكرار شود افزايش مي‌يابد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه شرطي سازي ترس كليك كنيد.

نقاط قوت و ضعف روانشناسي رفتاري

روانشناسي رفتار انسان ها بر اساس رفتارهاي قابل مشاهده است. در واقع اطلاعات رفتاري انسان با ابزارهاي اندازه گيري قابل تبديل شدن به داده‌هاي كمي و قابل مشاهده هستند؛عاملي كه در ثابت كردن علمي نظريه‌هاي رفتارگرايي نقش كليدي دارد. رفتار گرايي ديدي خوشبينانه نسبت به تغيير انسان دارد چرا كه فرض مي‌كند انسان‌ها محصول محيط هستند پس اگر شرايط محيطي تغيير داده شود، رفتار ما نيز تغيير خواهد كرد.

منتقدين رفتارگرايي معتقد هستند كه روانشناسي رفتاري نگاه ماشيني به انسان دارد و جنبه‌هاي رواني، شناختي و عاطفي انسان را در نظر نمي‌گيرند و نگاهي تك بعدي به انسان دارند. اين افراد معتقدند كه پاسخ‌هاي رفتاري به طور خود به خود به وسيله محرك‌هاي بيروني شروع نمي‌شوند. فرويد اعتقاد داشت كه رفتارگرايي به دليل اينكه انديشه‌هاي ذهني ناخودآگاه، احساسات و آرزوهاي فرد را ناچيز مي‌شمارد دچار شكست شده است. همچنين راجرز نيز معتقد بود كه رفتارگرايي خشك و محدود است و وساطت‌هاي شخصي را مدنظر قرار نمي‌دهد به همين دليل با شكست مواجه گرديد.

علوم جديد و تاثير آن بر آموزش روانشناسي رفتار انسان ها

در روانشناسي رفتار انسان ها عقيده كلي اين است كه تمايز انسان‌ها صرفا به دليل تفاوت در موقعيت‌ها و قرار گرفتن در برابر محرك‌هاي محيطي متفاوت است. نظريه‌هاي شناختي كه بعد از رفتارگرايي مورد توجه قرار گرفتند به اهميت توانايي‌هاي شناختي مانند ادراك، حل مسئله، حافظه و تمركز، استدلال و...  پرداختند و تاكيد كردند كه اين عوامل در يادگيري و رفتارهاي انسان بايد مورد توجه قرار گيرند. درمان شناختي رفتاري يكي از شيوه‌هاي درماني است كه از رفتار گرايي افراطي فاصله مي‌گيرد و بعد شناختي را نيز در تكنيك‌هاي رفتاري وارد مي‌كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه درمان شناختي رفتاري كليك كنيد.

دلايل اهميت آموزش روانشناسي رفتار انسان ها

با آموزش روان شناسي رفتار انسان‌ها و رفتار درماني، موفق خواهيم شد رفتارهاي ناسالم و ناهنجار را حذف كنيم و بسياري از اختلالات را درمان كنيم به عنوان مثال در درمان برخي اختلالات جنسي، ترك الكل، انواع فوبيا و... مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين با رواشناسي رفتاري مي‌توانيم الگوهاي رفتاري پسنديده را تقويت كنيم كه خود گامي مهم براي رسيدن به يك جامعه سالم است. همچنين اين شاخه از روانشناسي براي كودكان و بزرگسالاني كه از سطح سواد كمتري برخوردار هستند مناسب است. 

براي اطلاع بيشتر در زمينه رفتار درماني و انواع فوبيا كليك كنيد.

مشاوره روانشناسي رفتاري

مشاوره روانشناسي رفتاري به شما كمك مي‌كند تا رفتارهايي كه نامطلوب هستند را اصلاح و در كنار آن رفتارهاي نابهنجار خود را نيز درمان كنيد. در اين راستا مركز مشاوره حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه‌هاي مختلف روانشناسي جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است كه مي‌تواند به شما در زمينه روانشناسي رفتار انسان ها كمك كند.

همچنين مركز حامي هنر زندگي با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد و امكان مشاوره حضوري و تلفني را براي افراد در زمينه‌هاي ديگر از جمله خانواده، اعتياد، جنسي، كودك، تحصيلي و... امكان پذير كند. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني و مشاوره حضوري كليك كنيد.

سوالات متداول

مهم ترين نقش روانشناسي رفتاري چيست؟

در واقع روانشناسي رفتاري كمك مي‌كند تا بتوانيم به اصلاح رفتارهاي نامطلوب بپردازيم و در كنار آن با استفاده از روش‌هاي تقويت، رفتارهاي مطلوب را به صورت بنيادي در فرد ايجاد نماييم. همچنين معلمان، والدين و حتي حيوانات را مي‌توان با اين روش به يادگيري يك رفتار جديد ترغيب كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشناسي رفتاري و رفتار درماني اختلالات مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: روانشناسي انسان ها

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روانشناسي انسان ها،
موضوع:
[ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۹:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی