مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قولنج يا كوليك نوزاد يكي از مشكلات رايج در ماه‌هاي ابتدايي بعد از تولد است كه نوزاد با وجود تغذيه مناسب و نشانه‌هاي رشدي سالم، گريه‌هاي غيرقابل كنترلي دارد و گريه‌هايش سه ساعت در روز، حداقل سه روز در هفته و به مدت بيش از سه هفته ادامه دارد و معمولا در دوهفتگي شروع شده و طي 3 تا 4 ماهگي از بين مي‌رود. قولنج نوزاد شرايط سختي را براي مادر و كودك به وجود مي‌آورد اما خوشبختانه باعث آسيب در دراز مدت نمي‌شود و با راهكارهايي قابل درمان است. از آنجايي كه امكان درمان با روش‌هاي خانگي ممكن است به طور كامل رخ ندهد و شرايط استرس زا و دلهره آوري كه براي مادر به وجود مي‌آيد؛ مشاوره كودك مي‌تواند گره گشا باشد. در ادامه به بررسي علل، علائم و درمان كوليك نوزاد خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

 

منبع: كوليك نوزاد | علل و راه رفع كوليك نوزاد

 

كوليك نوزاد

قولنج يا كوليك نوزاد حالتي است كه در آن نوزاد گريه‌هاي بي وقفه و دردناكي را سر مي‌دهد و گريه‌هايش بيشتر از سه ساعت در روز طول مي‌كشد. در اين هنگام نوزاد معمولا سه روز در هفته و يا بيشتر گريه مي‌كند و به نظر مي‌رسد براي آرام كردن نوزاد هيچ روشي كارساز نيست. گريه نوزادان در شرايطي كه نياز به تغذيه، تعويض پوشك و يا هر نوع توجهي دارد، طبيعي است اما در كوليك نوزاد اين گريه بدون هيچ دليلي رخ مي‌دهد.

اين مشكل مي‌تواند روي كيفيت رابطه مادر و نوزاد تاثير منفي بگذارد و مادر را مستاصل كند زيرا موقعيت پيش آمده براي نوزاد بسيار دردناك است. هنگام شروع نشانه‌ها كودك صورتش از گريه شديد كبود و قرمز مي‌شود و ناتواني مادر براي كمك رساني به نوزادش وضعيت را دشوارتر مي‌كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه نشانه‌هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

 

از كجا بدانم نوزاد كوليك دارد؟

اصلي‌ترين علامت كوليك نوزاد گريه‌هاي طولاني مدت است كه مي‌توانند براي بيش از 3 ساعت در روز ادامه پيدا كنند و يا 3 تا 4 روز در هفته مشاهده شوند. از جمله ديگر علائم كوليك در نوزادان مي‌توان به موارد زيراشاره كرد.

- گريه‌هاي بسيار شديد كه بيشتر شبيه جيغ زدن و ابراز درد هستند.

- شروع ناگهاني و بي‌دليل گريه‌ها

- بي‌قراري و ناراحتي شديد نوزاد حتي پس از فروكش كردن گريه‌ها

- گريه كردن در زمان‌هاي خاص. مثلاً ممكن است نوزاد هنگام غروب بي‌قرار شده و هر روز در همين اوقات ناگهان بي‌قرار شود.

- قرمز شدن صورت هنگام گريه يا بي‌رنگ شدن لب‌ها

- بروز تنش‌ها و انقباضات بدني، نظير سفت گرفتن مشت‌ها، پاها و بازوها

 

چرا كودكم مبتلا به كوليك است؟

علل و عوامل مختلفي مي‌توانند در بروز اين مشكل مقش داشته باشند. از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- ضعيف بودن سيستم گوارشي كودك

- عدم توازن مناسب باكتري‌هاي سالم موجود در سيستم گوارش نوزاد

- حساسيت به وجود برخي موادغذايي در شير مادر

- شير دادن بسيار زياد يا كم از علل كوليك نوزاد

- نگرفتن آروغ نوزاد بعد از شيردهي

- وجود استرس و اضطراب زياد در محيط پيراموني نوزاد

- حساسيت بيش از حد نوزاد به نور و سر و صدا

چه طور براي كاهش درد كوليك به نوزادم كمك كنم؟

متخصصان براي بهبود علائم كوليك نوزاد روش‌هاي مختلفي را پيشنهاد مي‌دهند كه ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

كاهش مصرف غذاهاي نفاخ در رژيم غذايي خود

اگر فرزندتان به طور طبيعي از شير شما تغذيه مي‌كند، نوع غذاهايي كه مصرف مي‌نماييد مي‌تواند تأثير بسزايي در واكنش‌هاي سيستم گوارشي او داشته باشد. از همين رو تلاش كنيد تا استفاده از غذاهايي نظير لوبيا، نخود، چغندر و ساير غذاهاي نفاخ را در رژيم غذايي خود كاهش دهيد تا از تجمع گاز در روده نوزاد پيشگيري شده و علائم كوليك نيز كمتر اتفاق بيفتند.

ماساژ دادن براي كاهش درد كوليك نوزاد

استفاده از ماساژ براي نوزادان فوايد بسياري دارد. در اكثر موارد ماساژ ملايم مي‌تواند آرامش زيادي را براي فرزندتان به ارمغان بياورد. اين كار همچنين به حركات روده‌اي او نيز كمك مي‌كند و مي‌تواند نقش بسزايي در بهبود علائم كوليك داشته باشد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه روش هاي ماساژ كودك كليك كنيد.

استفاده از قطره‌هاي پروبوتيك

قطره‌هاي پروبيوتيك داروهايي هستند كه به تقويت سيستم روده و گوارش كمك بسياري مي‌كنند. برخي مطالعات نشان داده‌اند استفاده از اين قطره‌ها براي نوزاداني كه دچار كوليك هستند مي‌توانند بسيار مؤثر باشند. با اين حال قبل از استفاده از هرگونه دارو براي فرزندتان لازم است با پزشك مشورت نماييد و با تاييد او اين كار را انجام دهيد.

گرفتن به موقع آروغ براي كاهش درد كوليك نوزاد

اين مسئله بسيار اهميت دارد كه پس از هر وعده شير دادن به نوزاد آروغ او را بگيريد. اين كار از تجمع گاز در معده نوزاد پيشگيري  كرده و احتمال بروز كوليك را نيز كاهش مي‌دهد.

استفاده از موسيقي آرامش بخش

در بسياري از مواقع كوليك نوزاد به وجود تنش و اضطراب زياد در محيط زندگي او برمي‌گردد. پخش كردن يك موزيك بي‌كلام و با صداي كم در محيطي كه نوزاد در آن قرار دارد با افزايش احساس آرامش و امنيت در كودك به كاهش علائم كوليك نيز كمك مي‌كند.

افزايش تماس فيزيكي

در آغوش كشيده شدن توسط مادر يكي از عوامل بسيار آرامش بخش براي كودكان است چراكه آن‌ها از دوران بارداري با صداي قلب مادر خو گرفته‌اند و اكنون نيز از حس كردن او احساس امنيت مي‌كنند. افزايش تماس جسماني با نوزاد به خصوص براي كودكاني كه دچار استرس و تنش‌هاي محيطي هستند تا حد زيادي مي‌تواند به كاهش علائم كوليك كمك نمايد.

كلام آخر

گاهي اوقات هيچ كدام از روش‌هاي ذكر شده جوابگو نيستند. در اين شرايط بهتر است از فرد مطمئن ديگري كمك بگيريد و كودك را با او تنها بگذاريد. گريه‌هاي بي وقفه استرس زاست و بهتر است زماني را براي آرامش خود فراهم كنيد. گريه‌ها و دردهاي مربوط به كوليك معمولا تا سه ماهگي بهبود مي‌يابد و نوزاداني كه به درد كوليك مبتلا هستند رشد طبيعي را طي مي‌كنند و مشكل ديگري در سلامتي ندارند. اگر نتوانستيد نوزاد خود را آرام كنيد يا نشانه ها ادامه يافتند، موضوع را با يك مشاوره كودك در ميان بگذاريد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سؤالات متداول

- آيا كوليك نوزاد خطرناك است؟

خير، كوليك وضعيتي بسيار رايج در ميان كودكان است كه به عنوان يك بيماري و وضعيت پزشكي در نظر گرفته نمي‌شود. اگر درمان‌هاي خانگي كمك چنداني به فرزندتان نمي‌كنند مشورت با يك متخصص اطفال مي‌تواند كمك بيشتري به شما بكند.

براي دريافت مشاوره در زمينه كوليك نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: كوليك نوزاد | علل و راه رفع كوليك نوزاد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۸:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی