مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

معذرت خواهي در روابط بين فردي همواره يكي از دغدغه‌هاي افراد است. بسياري از ما فكر مي‌كنيم با معذرت خواهي غرورمان شكسته مي‌شود يا مثلاً تحقير مي‌شويم؛ اما بااين‌حال وقتي اشتباهي صورت مي‌گيرد و حيات يك رابطه درخطر مي‌افتد پذيرش اشتباهات يا همان معذرت خواهي يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه مي‌تواند شكاف‌هاي ايجاد شده را ترميم نمايد. متاسفانه بسياري از افراد هنگامي كه تصميم به عذرخواهي كردن نيز مي‌گيرند نمي‌توانند آن را به درستي انجام دهند و اغلب مشكلات را دوچندان مي‌كنند. در اين راستا در ادامه اصول معذرت‌خواهي صحيح و مؤثر را شرح خواهيم داد. اگر احساس مي‌كنيد معذرت‌خواهي براي شما سخت است يا نمي‌دانيد چطور بايد آن را انجام دهيد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

منبع: معذرت خواهي | براي معذرت خواهي چه اصولي را بايد رعايت كنيم

 

چگونه معذرت خواهي كنيم؟ | اصول معذرت خواهي مؤثر

معذرت خواهي كردن هميشه به‌راحتي اتفاق نمي‌افتد. احساساتي مثل شرم يا ترس از جريحه دار شدن غرور شخصي مانع از اين مي‌شوند كه ما به راحتي به اشتباهاتمان اعتراف كنيم و بابت آن‌ها از ديگراني كه رنجيده خاطر شده‌اند عذرخواهي كنيم. بااين‌حال گاهي اوقات اين عذرخواهي ضروري است و خودداري از آن مي‌تواند كيفيت ارتباط ما را دست خوش تغييرات جدي نمايد. ما در ادامه به 7 اصل اشاره‌ كرده‌ايم كه به كمك آن‌ها مي‌توانيد با سهولت بيشتر و به‌طور موثق‌تري معذرت‌خواهي كنيد و در نهايت نتايج مثبت‌تري از آن بگيريد. در كنار اين مسئله خواندن مقاله مهارت هاي ارتباطي به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد در روابط خود موفق‌تر عمل كنيد و قدرت عذرخواهي كردن در همه محيط‌ها را داشته باشيد.

1- زمان مناسبي براي معذرت خواهي انتخاب كنيد

افراد هنگامي‌كه هيجانات شديدي را تجربه مي‌كنند نمي‌توانند به‌درستي تصميم بگيرند و از همين رو ممكن است معذرت‌خواهي شما را نپذيرند. درنتيجه اگر اشتباهي از شما سر زده اجازه دهيد ابتدا خشم و ساير هيجانات اوليه فرد مقابل كمي آرام شود و سپس گفت‌وگو و معذرت‌خواهي را آغاز نماييد.

2- بر احساسات فرد مقابل تمركز نماييد

بسيار اهميت دارد هنگام معذرت خواهي به فرد مقابل نشان دهيد از تأثير رفتار خود بر احساسات او آگاه هستيد و رنج و ناراحتي او را درك مي‌كنيد. توجه داشته باشيد كه صرفاً گفتن كلمات كوتاهي مثل "ببخشيد" يا "معذرت مي‌خواهم" ممكن است كافي نباشد. در اين شرايط مي‌توانيد از جملات گويا تري استفاده نماييد. براي مثال بگوييد "مي‌دانم كه اين موضوع تو را  ناراحت كرده يا باعث عصبانيت تو شده، اين را مي‌فهمم و از اين بابت از تو عذرخواهي مي‌كنم". اين مسئله مي‌تواند به شما كمك كند تا ارتباط موفق‌تري را تجربه كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه ارتباط موفق كليك كنيد.

3- مسئوليت پذيري خود را نشان دهيد

يك معذرت خواهي مؤثر اين پيام را به فرد مقابل منتقل مي‌كند كه شما از اثرات منفي عملتان آگاه هستيد و در برابر آن احساس مسئوليت مي‌كنيد. معذرت خواهي كه صرفاً براي رفع تكليف انجام مي‌شوند يا در آن فرد مسئوليت كارهايي كه كرده را دائماً بر دوش افراد ديگر يا عوامل محيطي مي‌اندازد نمي‌تواند تأثيرگذاري چنداني داشته باشيد.

4- براي جبران اشتباهات اعلام آمادگي كنيد

وقتي اشتباهي از ما سر مي‌زند مسلما پيامدهاي منفي رخ مي‌دهند كه ممكن است صرفاً با معذرت خواهي از بين نروند. در اين شرايط لازم است كه در كنار معذرت خواهي يا طلب بخشش از ديگران به آن‌ها اعلام كنيم كه براي جبران كردن آماده هستيم و مي‌خواهيم اوضاع را سر و سامان ببخشيم. 

5- معذرت خواهي را با توجيه كردن اشتباه نگيريد

بسياري از افراد به جاي معذرت خواهي براي راضي كردن فرد مقابل خود دائماً دست به توجيه مي‌زنند. به اين معني كه شروع به دليل تراشي مي‌كنند و از نقش عوامل مختلف در بروز رفتار خود صحبت مي‌كنند. اين كار اكثراً تأثير منفي بر فرد مقابل مي‌گذارد و اين احساس را منتقل مي‌كند كه شما از نقش خود در رفتارهايتان غافل هستيد. در نتيجه هنگام معذرت خواهي صرفاً بر خودتان تمركز كنيد و به‌سادگي عذرخواهي نماييد. البته شما مي‌توانيد در آينده و پس از رفع دلخوري‌ها توضيحات بيشتري در اختيار فرد مقابل خود بگذاريد.

6- معذرت خواهي را هم معني ضعف نپنداريد

بسيارند افرادي كه فكر مي‌كنند معذرت خواهي نشانه قرار داشتن در موضع ضعف است و غرور انسان را جريحه دار مي‌كند. اما در حقيقت عكس اين ماجرا را شاهد هستيم. افرادي كه مي‌دانند چه زماني و در چه شرايطي بايد عذرخواهي نمايند اغلب پختگي بالاتري دارند و آنقدر از نظر رواني توانمند هستند كه مي‌توانند در كنار نقاط قوت، ضعف‌هاي وجود خود را نيز ببينند، آن‌ها را بپذيرند و براي رفع آن‌ها قدمي بردارند. اگر بتوانيد باور خود را در اين باره اصلاح نماييد با اعتماد به نفس بيشتري پيش خواهيد رفت و هرگز از انجام كار خود پشيمان نخواهيد شد. اينگونه روابط اجتماعي بهتري را نيز تجربه خواهيد كرد.

براي اطلاعات بيشتر درباره روابط اجتماعي كليك كنيد.

7- پس از معذرت خواهي به فرد مقابل فرصت دهيد

اينكه شما براي انجام يك اشتباه عذرخواهي كرده‌ايد نبايد اين توقع را در شما ايجاد كند كه فورا مورد بخشش قرار بگيريد. پس از عذرخواهي به فرد مقابلتان فرصت دهيد تا در مورد حرف‌هاي شما فكر كند و در مورد بخشش تصميم بگيرد. اين حق شخصي هر فرد است كه ديگري را ببخشد يا احساس كينه يا خشم را در قلب خود نگاه دارد. مهم اين است كه شما در اين ميان وظيفه اخلاقي خود را به درستي انجام دهيد.

 

سؤالات متداول

- من يك بار در زندگي زناشويي لغزيده‌ام و به همسرم خيانت كرده‌ام. بسيار از اين موضوع پشيمانم اما باوجود معذرت‌خواهي همسرم مرا نمي‌بخشد و تمايلي به بهبود رابطه نشان نمي‌دهد بايد چكار كنم؟

اشتباهاتي نظير خيانت در رابطه زناشويي لطمه عاطفي بسيار سنگيني به فرد مقابل تحميل مي‌كنند و ممكن است به‌سادگي با يك معذرت خواهي قابل جبران نباشند. در اين شرايط لازم است به همسرتان فرصت دهيد تا از اين بحران رواني عبور نمايد و به‌مرور مجدداً براي ساخت رابطه آماده شود. كمك گرفتن از جلسات زوج درماني به‌واسطه يك روانشناس مي‌تواند اين فرايند را تسهيل نمايد.

براي اطلاع بيشتر درباره زوج درماني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه معذرت خواهي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: معذرت خواهي | براي معذرت خواهي چه اصولي را بايد رعايت كنيم

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی