مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نوزاد در ابتداي تولد، بسياري از حركات را نمي‌تواند به صورت ارادي انجام دهد، اما داراي بازتاب‌ها و رفلكس‌هاي فطري مثل بازتاب گونه نوزاد است كه به فرايند غذا خوردن و حفظ بقاي او كمك مي‌كند. بازتاب‌ها در سن خاصي شروع شده و در سن خاصي به پايان مي‌رسد. البته برخي از آن‌ها تا بزرگسالي نيز ادامه دارند؛ مثل واكنش طبيعي بستن چشم هنگام نزديك شدن يك شيء خارجي به آن. والدين بايد نسبت به بازتاب‌ها آگاه بوده و بتوانند در صورت بروز مشكل آن‌ها را تشخيص دهند و سريعا به پزشك و مشاوره كودك مراجعه نمايند. مشاوره كودك به والدين كمك مي‌كند كه از سلامت فرزند خود مطمئن شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

منبع: بازتاب نوزاد

 

بازتاب ها چيست؟

بازتاب نوزادان، پاسخ‌هاي فطري و خودكار كودك در مقابل تحريكات مختلف است. بازتاب‌ها واضح ترين الگوهاي رفتار نوزاد هستند كه بسيار سازمان يافته و منظم مي‌باشند. برخي از بازتاب‌ها براي نوزاد ارزش بقا دارند دارند و اگر اين رفلكس ها در نوزاد وجود نداشته باشند، او به طور طبيعي رشد نكرده و نمي‌تواند نيازهاي اوليه خود را رفع كند. همچنين بازتاب‌ها كمك مي‌كنند تا نوزاد تعامل خشنود كننده اي با مادر داشته باشد. وقتي نوزاد واكنشي نشان مي‌دهد، مادر را تشويق مي‌كند تا با محبت به او پاسخ داده و احساس شايستگي و رضايت كند. همچنين بازتاب‌ها به والدين كمك مي‌كنند تا روش‌هاي آرام كردن نوزاد خود را به راحتي پيدا كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بازتاب نوزادان كليك كنيد.

وظيفه بازتاب گونه نوزاد

بازتاب گونه نوزاد يا rooting، يكي از مهم ترين بازتاب‌هاي دوران نوزادي است؛ به كمك آن، نوزاد مي‌تواند سينه مادر را روي صورت خود حس كرده و دهان خود را به سمت آن ببرد. اين بازتاب براي بقاي نوزاد بسيار مهم است. به اين بازتاب، بازتاب جستجو كردن نيز گفته مي‌شود. توجه داشته باشيد كه بازتاب گونه و بازتاب مكيدن متفاوت از يكديگر هستند.  

تفاوت بازتاب گونه و بازتاب مكيدن

بازتاب مكيدن و گونه از هم متفاوت هستند اما هردو به فرايند غذاخوردن نوزاد كمك مي‌كنند. رفلكس گونه به نوزاد كمك مي‌كند تا سينه مادر را پيدا كرده و آن را در دهان بگذارد. سپس با تحريك سقف دهان، بازتاب مكيدن فعال شده و نوزاد شروع به مك زدن مي‌كند. در واقع مي‌توان گفت كه اين بازتاب پيش زمينه اي براي بازتاب مكيدن است.

روش تحريك و پاسخ بازتاب گونه نوزاد

براي اين كه بتوانيد اين عمل را در نوزاد خود كشف و آزمايش كنيد، گونه نوزاد، نزديك لب‌ها و گوشه دهان او را نوازش كنيد. كودك بايد بتواند محرك را پيدا كرده و دهان خود را به سمت آن ببرد. متوجه خواهيد شد كه كودك، پس از لمس گونه، لب‌هاي خود را به حالت غنچه (براي مكيدن) در مي‌آورد. همچنين شما مي‌توانيد از اين طريق، گرسنه بودن او را بفهميد. كودكان فقط در هنگام گرسنگي و لمس گونه توسط فردي ديگر، اين رفلكس را نشان مي‌دهند، وگرنه با لمس خود نوزاد اين اتفاق نمي‌افتد. توجه داشته باشيد كه عدم وجود اين رفلكس به معني حتمي بودن بيماري نوزاد نيست و سلامتي او به موارد ديگري نيز بستگي دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه‌هاي سلامت نوزاد كليك كنيد. 

سن بروز و ناپديد شدن بازتاب گونه نوزاد

معمولا اين بازتاب‌ها براي دوران نوزادي است و بايد در زمان مشخصي ناپديد شوند. هم نبودن بازتاب‌ها و هم زودتر يا ديرتر ناپديد شدن آن‌ها مي‌تواند آسيب زا بوده و پيش بيني كننده مشكلات بعدي مثل آسيب مغزي باشد. بازتاب گونه تا 3 هفته وجود خواهد داشت و پس از آن ناپديد مي‌شود. بعد از 3 هفته نوزاد مي‌تواند سر خود را به صورت ارادي چرخانده و به سمت سينه مادر حركت دهد و ديگر نيازي به اين رفلكس طبيعي نيست. براي كسب اطلاعات بيشتر از سلامت رشد نوزاد خود به مقاله مراحل رشد كودك يك ساله مراجعه كنيد.

سخن آخر

توجه به بازتاب‌هاي نوزادي يك امر بسيار مهم براي والدين است و آن‌ها مي‌توانند با كمي دقت بيشتر از سلامت نوزاد خود مطمئن شده و يا در صورت وجود مشكل براي درمان زودهنگام اقدام كنند. پس بهتر است براي كسب اطلاعات در زمينه سلامت فرزند خود براي گرفتن موارد لازم، اقدام كنيد. آموزش والدين مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آموزش پدر و مادر كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه بازتاب هاي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بازتاب نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بازتاب نوزاد،
موضوع:
[ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۷:۰۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی