مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

درس خواندن يكي از مهم‌ترين اصول موفقيت است و تشويق به درس خواندن از طرف والدين يكي از اصلي‌ترين محرك‌ها براي كودكان و نوجوانان مي‌باشد. اما بسياري از والدين با وجود آن كه شرايط را به بهترين شكل براي فرزندشان مهيا مي‌كنند، از درس نخواندن فرزندشان شكايت دارند. هر والدي براي آن كه فرزندي موفق داشته باشد از تمام توان و دانش خود استفاده مي‌كند، اما هميشه روش‌هاي درستي به كار نمي‌برند. به همين منظور ما در ادامه اين مطلب ابتدا علل بي علاقگي نوجوانان به درس خواندن و سپس راه‌هايي براي تشويق آنان به درس و مطالعه را ذكر كرده ايم. والدين علاوه بر اين مسائل مي‌توانند روش صحيح درس خواندن را از ابتداي مدرسه به فرزندشان ياد دهند تا علاقه او به مطالعه بيشتر شود. براي اطلاع بيشتر از روش صحيح درس خواندن كليك كنيد.

منبع: درس خواندن

 

تشويق به درس خواندن | علل بي علاقگي نوجوانان نسبت به درس خواندن

براي اينكه بتوانيد فرزند خود را به درس و مدرسه علاقه مند كنيد، ابتدا بايد علت بي علاقگي و بي انگيزگي به درس را در فرزندتان شناسايي كنيد. در واقع نداشتن درك درست از نوجوان باعث مي‌شود كه نتوانيد او را به مسير درست هدايت كنيد و از طرف ديگر خودش تبديل به عاملي مي‌شود كه فرزندتان را بيش از هر چيزي از هدف خود دور كند.

بي علاقگي نوجوانان به درس خواندن مي‌تواند دلايل بسيار مختلفي داشته باشد، اما گاه درس نخواندن فرزندتان ناشي از ويژگي‌هاي مخصوص به اين دوران و تجربه بحران‌هاي مخصوص سن نوجواني است:

1. بحران نوجواني

بحران اصلي دوران نوجواني، بحران هويت است. طي اين بحران فرد تلاش مي‌كند به اين سوال اساسي پاسخ دهد كه "من كيستم؟" در واقع فرزند شما مي‌خواهد شخصيت مستقلي براي خود بيافريند و خودش را به عنوان فردي با ويژگي‌هاي منحصر به فرد به ديگران معرفي كند. براي اطلاع بيشتر از بحران هويت كليك كنيد. 

كنترل كردن‌هاي پيايي، امر ونهي‌هاي مداوم، توصيه‌ها و نصيحت‌هاي خانواده اين پيام را به نوجوان شما منتقل مي‌كند كه بر سر راه استقلال او قرار گرفته‌ايد و در حقيقت نمي‌توانيد براي حل بحران هويتش به او كمك كنيد.

در واكنش به همين مسائل، كودكي كه تا ديروز نيازمند تاييد و توجه شما بود، امروز براي رسيدن به استقلال شخصي خود شروع به نافرماني مي‌كند و حرف‌هايتان را حتي در زمينه درس و آينده پذيرا نيست. بايد بدانيد كه نوجوانان دراين دوره براي كسب تاييد و توجه كمتر سراغ والدين مي‌روند به جاي آن در تلاش‌اند تا گروه‌هاي دوستي جديدي تشكيل داده و با رعايت ارزش‌هاي مربوط به هر كدام از اين گروه‌ها از طرف اعضاي گروه پذيرفته شوند.

2. برخي ويژگي خاص مربوط به دوران نوجواني

يكي از ويژگي‌هاي مخصوص دوره نوجواني ناتواني در آينده نگري است. شايد فكر كنيد اين مشكل فقط مربوط به فرزند شماست و از اين موضوع بسيار عصباني باشيد كه چرا او به آينده خود اهميتي نمي‌دهد و وقتش را به جاي درس خواندن با كارهاي بي‌ارزش تلف مي‌كند. اما بايد بدانيد اين يكي از ويژگي‌هاي كاملا شايع در اين دوره از زندگي فرزندتان است و برخورد با آن مهارت‌هاي تربيتي مخصوص به خود را از جانب شما مي‌طلبد.

نوجوان شما در اين دوره كمتر به نقطه نظرهاي ديگران اهميت مي‌دهد و بيشتر جهان را با نگاه خود مي‌بيند. او دائما از خودش قهرمان سازي كرده و به همين دليل فكر مي‌كند مشكلاتي كه شما از آن‌ها صحبت مي‌كنيد هرگز براي او اتفاق نخواهد افتاد! در نتيجه تشويق به درس خواندن او كار چندان راحتي نيست. 

همچنين نوجوانان نسبت به تصوير خود به ديگران، بسيار اهميت مي‌دهند. تحقير و سرزنش از سوي معلمان و كادر آموزشي باعث مي‌شود كه نوجوان نتواند تصوير دلخواهش را به ديگران ارائه دهد و در نتيجه اعتماد به نفس او به شدت كاهش مي‌يابد. به همين خاطر براي بازيابي اعتماد به نفس از دست رفته سعي مي‌كند در محيط هايي قرار بگيرد كه احتمال دريافت تاييد و تحسين بيشتري دارد (مانند گروه دوستان) و از محيط‌هايي مانند مدرسه كه به تصوير ايده آل ذهني او آسيب مي‌زند، دوري مي‌كند.

چگونه نوجوانم را به درس علاقه مند كنم؟

براي علاقه‌مند كردن نوجوان به درس خواندن راه‌ها زيادي وجود دارد كه برخي از آن‌ها به شرح زير هستند:

1. به دنبال پاسخ هاي سريع و كوتاه مدت از طرف فرزند خود نباشيد

نوجوان را وادار نكنيد در همان لحظه تكاليف خود را با بي دقتي و عجولانه انجام دهد. به جاي اين كار به او فرصت دهيد پس از استراحتي كوتاه، با دقت و علاقه بيشتر به انجام كارها يا تكاليف مدرسه خود بپردازد.

2. تشويق به درس خواندن | نيازهاي فرزندتان را در نظر بگيريد

گرفتن معلم خصوصي و انجام هزينه‌هاي زياد تضمين كننده پيشرفت فرزندتان نيست. قبل از انجام هركاري نيازهاي فرزندتان را در نظر بگيريد، اگر او تلاش‌هاي زيادي انجام مي‌دهد اما موفق نمي‌شود معلم خصوصي و كتاب‌هاي كمك درسي مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي باشند. اما اگر فرزند شما علاقه اي به درس نشان نمي‌دهد، بايد با او ارتباط موثري برقرار كرده و علت بي‌علاقگي‌اش را جويا شويد.

3. بيشتر گوش شنوا باشيد

فرزند نوجوان شما در اين دوره دست به كاوش و كشف استعدادهايش مي‌زند تا هويت اصلي خود را بيابد. به همين دليل ممكن است گرايشات غير درسي در اين دوره براي او اهميت بيشتري پيدا كند. توجه داشته باشيد كه نهايتا اين موفقيت فرزند شماست كه اهميت دارد و تحصيل تنها يكي از راه‌هاي رسيدن به اين امر است. مراقب باشيد كه براي علاقه مند كردن او به درس ساير استعدادهايش را كور نكنيد! فرزند شما در اين دوره به والديني نياز دارد كه انتخاب‌هاي او را ببينند، براي وجود مستقلش و همه استعدادهاي درسي و غير درسيش اهميت قائل باشند.

4. با انتظارات بالاي خود موفقيت هاي او را ناديده نگيريد

به جاي تمركز بر شكست‌هاي فرزندتان نقاط قوت او را ببينيد. سعي كنيد انتظاراتي در سطح متوسط از فرزندتان داشته باشيد. اگر انتظارات شما هميشه در حد بسيار بالايي باشد، فرزندتان در هر حال احساس شكست و عدم موفقيت خواهد داشت، چرا كه هيچ وقت نمي‌تواند انتظارات شما را برآورده كند.

5. تشويق به درس خواندن | همه نوجوانان شبيه به هم نيستند

همه نوجوانان در دوره نوجواني مشكلات يكساني را تجربه نمي‌كنند. مثلا اگر فرزند شما در آينده نگري دچار مشكل شده، او را با ساير افراد مقايسه نكنيد. به جاي سرزنش و تحقير نوجوان خود، او را درك كرده و سعي كنيد آگاهي او را در مورد اين مرحله از زندگيش بالا ببريد.

تنها والدين نيستند كه نيازمند كسب مهارت‌هاي متناسب با سن و مشكلات مخصوص فرزندشانند بلكه هر كسي بايد در هر دوره اي از زندگي به سطح متناسبي از مهارت‌هاي رفتاري دست پيدا كند تا در مسير رشد خود از پس بحران‌هاي پيش رو بر بيايد و بهترين مسير را براي زندگي خود انتخاب كند. در نتيجه اگر فرزندتان در كسب اين مهارت‌ها دچار مشكل شد به جاي سرزنش و بحث از يك فرد آگاه كمك بگيريد. مشاوره خانواده براي خانواده‌هايي كه فرزنداني در سنين نوجواني دارند، بسيار مفيد است. براي اطلاع بيشتر از مشاوره خانواده كليك كنيد. 

تشويق كودكان به درس خواندن

كودكان راحت تر از نوجوانان به درس خواندن تشويق مي‌شوند و والدين مي‌توانند با انجام كارهايي ساده آنان را به درس خواندن علاقه‌مند كنند. اين كارها عبارتند از:

1. ايجاد فضايي براي مطالعه

بهتر است براي علاقه‌مند كردن كودك يك فضاي مخصوص براي مطالعه كردن آماده كنيد. فضايي كه براي كودك جالب و لذت بخش باشد و از بودن در آن مكان خسته نشود. همچنين مي‌توانيد زماني را اختصاص دهيد تا تمام اعضاي خانواده به مطالعه بپردازند. به اين صورت كودك هم با ديدن اين جو به مطالعه كردن علاقه‌مند مي‌شود. 

2. تشويق به درس خواندن | حق انتخاب

كودكان هم مانند ساير افراد كنترل شدن بيش از حد را دوست ندارند و در اين صورت دست به نافرماني مي‌زنند. به همين دليل اجازه دهيد كه كودك حق انتخاب داشته باشد. مثلا به او بگوييد كه مي‌تواني زمان درس خواندنت را مشخص كني و يا در انجام تكاليفي همچون موضوع انشا و فعاليت‌هاي فوق برنامه حق انتخاب و آزادي داشته باشد. 

3. برقراري رابطه صميمانه

با كودك خود رابطه صميمانه‌اي داشته باشيد تا كودك نگراني‌ها و مشكلات خود را به راحتي با شما در ميان بگذارد. اگر كودك در زمينه درس خواندن از والدين خود احساس ترس داشته باشد، علاقه‌اش به مطالعه از بين مي‌رود. 

4. شناسايي روش يادگيري

روش يادگيري فرزندتان را بشناسيد و از آن براي تشويق به درس خواندن او استفاده كنيد. هيچ روش درست و غلطي در درس خواندن وجود ندارد اما تفاوت در اين روش‌ها باعث مي‌شود كه كودكان به درس علاقه‌مند شده و يا برعكس نسبت به آن بي علاقه شوند. مثلا روش يادگيري يك كودك ديداري است و هرچه معلم و والدين با روش شنيداري تلاش مي‌كنند، نتيجه‌اي نمي‌دهد. در اين شرايط تنها لازم است روش درس خواندن را تغيير دهيد تا عملكرد كودك نيز بهتر شود. براي اطلاع بيشتر از موفقيت تحصيلي كليك كنيد. 

5. درس خواندن همراه با بازي

تحقيقات نشان داده كه كودكان در حين بازي كردن بيشتر از دوره‌هاي درسي آموزش مي‌بينند و علاقه زيادي هم به بازي كردن نشان مي‌دهند. در اين شرايط احساس رقابت كودك برانگيخته شده و تلاش خود را چند برابر مي‌كند. 

6. تشويق به درس خواندن | استفاده از محرك‌هاي خارجي

كودكان در سن پايين ماهيت درس خواندن و اهميت آن را به خوبي درك نمي‌كنند پس لازم است كه با يك محرك بيروني او را به درس خواندن تشويق كنيد. تشويق‌هاي لذت بخشي همچون تماشاي تلويزيون و رفتن به پارك را به طور مداوم انجام دهيد تا نتيجه بخش باشد. البته اين مشوق‌ها نبايد جنبه رشوه داشته باشند. 

7.  كمك گرفتن از متخصص

برخي مواقع كودك با وجود تمام راهكارهاي گفته شده نيز همچنان علاقه‌اي به درس خواندن نشان نمي‌دهد. در اين شرايط ضروري است كه از كمك يك روانشناس بهره‌مند شويد تا علل درس نخواندن كودك را ريشه يابي كند. ممكن است كودك مشكل جدي همچون اختلال يادگيري داشته باشد. با تشخيص و مداخله زودهنگام روانشناس مي‌توانيد اين مساله را برطرف كنيد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمتتان هستند تا شما را ياري كنند. براي كسب اطلاع بيشتر از مشاوره تحصيلي كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات تحصيلي و تشويق به درس خواندن نوجوان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: درس خواندن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درس خواندن،
موضوع:
[ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۴:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی