مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مهربان بودن با خود، به معناي پذيرفتن خود به عنوان انساني جايز الخطا و نگريستن به شكست، به عنوان بخشي از زندگي است. هر انساني در زندگي روزانه خودش با رويدادهايي مواجه مي‌شود و احتمال دارد كه احساس شكست، نقص و بي كفايتي را تجربه كند. ارزيابي شما از خودتان باعث برانگيخته شدن احساساتي در وجودتان مي‌شود. در صورتي كه با خود مهربان نباشيد، هيجان‌هايي مانند احساس شرم و گناه را تجربه خواهيد كرد. اين شرم و گناه برخاسته از عدم بخشش خود، تاثيرات منفي بسياري بر سلامت روان شما بر جاي مي‌گذارد و منجر به اختلال‌هايي همچون اضطراب و افسردگي مي‌شود. با آگاهي از اهميت مهربان بودن با خود و روش‌هاي مي‌توانيد سلامت روان خود را افزايش دهيد.

منبع: مهربان بودن با خود

 

مهربان بودن با خود به چه معناست؟

مهربان بودن با خود، به معناي پذيرفتن خود با تمام محدوديت‌ها و نقص‌هايتان و داشتن نگاهي غير قضاوتي نسبت به خودتان است. شفقت شكلي سالم از پذيرش خود است. زماني كه شما ارزيابي مثبتي از خودتان داشته باشيد، بستري را فراهم مي‌كنيد كه مهارت‌هايتان را ارتقا دهيد، در نتيجه احساس كفايت و اعتماد به نفس در شما پرورش پيدا مي‌كند. خودمهرباني، پذيرش اين واقعيت است كه به عنوان يك انسان حق اشتباه داريد، پس داشتن اين خلصت كمك مي‌كند تا در رويارويي با چالش‌هاي زندگي راهكارهاي سازگارانه تري نشان دهيد.

ريشه عدم مهربان بودن با خود از كجا نشأت مي گيرد؟

والدين انتفادگر، كه مدام فرزند خود را به خاطر كوچك ترين چيزي مورد سرزنش قرار مي‌دهند، شرايطي را فراهم مي‌كنند كه "من سرزنشگر" در كودك رشد كند، در نتيجه خود شفقت ورزي و مهربان بودن با خود در آن‌ها شديدا تضعيف مي‌شود. از طرف ديگر نشخوار فكري درمورد اشتباهات و نقص‌هاي خود عامل ديگر مهربان نبودن با خود است كه بيشتر در افراد مبتلا به وسواس ديده مي‌شود. براي اطلاع بيشتر از وسواس كليك كنيد.

شرم و احساس گناه كه به خصوص در اختلال افسردگي وجود دارد عامل ديگري است كه در عدم نگرش مثبت و نامهرباني با خود نقش دارد. براي اطلاع بيشتر از درمان افسردگي كليك كنيد.

پيامد هاي نامهرباني با خود

نا مهربان بودن با خود باعث مي‌شود كه به دليل ترس زياد از شكست، آرزوهايتان را دنبال نكنيد چرا كه از ريسك كردن مي‌ترسيد و بخشش خود برايتان بسيار دشوار است، پس هيچ جايي براي خطا وجود ندارد. در چنين شرايطي اگر اشتباهي كنيد، دچار اضطراب در عملكرد مي‌شويد. پس تصميم گيري در مورد موضوعات مختلف به خصوص مواردي كه نيازمند مسئوليت پذيري است برايتان نگران كننده و ترسناك مي‌شود. در نتيجه بسياري از موقعيت‌هاي طلايي خود را از دست مي‌دهيد.

ضرورت و اهميت مهربان بودن با خود چيست؟

كسي كه با خودش مهربان است، پس از شكست خوردن به جاي سرزنش كردن خود، موقعيتش را تحليل كرده، عوامل تعيين كننده در عدم پيروزي خود را مشخص مي‌كند و دوباره براي چالش آماده مي‌شود. اين افراد مي‌دانند كه صرف كردن انرژي براي انتقاد كردن از خود، تنها هدر دادن وقت و انرژي‌شان است. شخصي كه شفقت به خود بالايي دارد و با خود مهربان است، مي‌تواند هنگام مواجهه با ناكامي‌ها و بدبياري‌ها، ديدگاهي متعادل و همراه با مهرباني نسبت به خود داشته باشد. پس در اين شرايط اين واقعيت را مي‌پذيريد كه شكست جزئي از زندگي است و تمام انسان‌ها اين رنج را تجربه مي‌كنند. مهربان بودن با خود، امكان رشد يافتن بدون هيچ ترسي را مهيا مي‌سازد.

چگونه با خود مهربان باشيم ؟

در ادامه مراحلي را ذكر مي‌كنيم كه به شما كمك مي‌كند با خود مهربان باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد از خدمات مشاوره روانشناسي استفاده كنيد:

 قدم اول: تمرين كنيد تا همان قدر كه مي‌توانيد با ديگران لحن آرام و مهرباني داشته باشيد، با خودتان نيز اين گونه صحبت كرده و مشوق خود باشيد.

قدم دوم: فراموش نكنيد كه همه انسان‌ها نقص‌هايي دارند. پس نقص‌ها و محدوديت‌هاي خود را بپذيريد و در جهت كمرنگ كردن آن‌ها قدم برداريد.

 قدم سوم: نسبت به احساسات و هيجان‌هاي خود آگاه باشيد، پس بدون اجتناب يا تحت سلطه گرفتن هيجان‌هاي خود، عواطف‌تان را بپذيريد. اولين كاري كه بايد بعد از انجام يك اشتباه يا خطا انجام بدهيد، اين است كه با خودتان صادق باشيد، با مهرباني و آغوش باز خود را دلداري دهيد. اين يعني به احساسات‌تان اهميت داده و به خودتان حق مي‌دهيد كه در اين شرايط سخت ناراحت باشيد. خود را بابت اين خطا ملامت نمي‌كنيد. شكست، بخشي از زندگي هر انساني است. براي اطلاع بيشتر از خودشناسي كليك كنيد.

راهكارهاي مهربان بودن با خود

با انجام برخي كارهاي ساده مي‌توانيد مهربان بودن با خود را در وجودتان پرورش دهيد و كمي بيشتر به خود دروني‌تان رسيدگي كنيد. اين كارها عبارتند از:

1. اختصاص دادن زماني به خود

در ميان تمام كارها و مشغوليت‌هايتان زماني را براي خود كنار بگذاريد و به انجام كار مورد علاقه‌تان بپردازيد. با اختصاص دادن يك زمان مشخص به خود، مي‌توانيد كمي با خودتان مهربانانه تر رفتار كنيد. 

2. قدرداني از خود

حتما برايتان پيش آمده كه پس از شنيدن خبر موفقيت يكي از آشنايان سريعا به او تبريك بگوييد. همان‌قدر كه موفقيت‌هاي ديگران را تحسين مي‌كنيد به دستاوردهاي خود نيز بها دهيد و بابت تلاشي كه براي آن كرده‌ايد از خود تشكر كنيد.

3. مهربان بودن با خود | پرورش وكيل مدافع

در بالا راجع به سرزنشگر دروني توضيح داديم. صدايي كه با كوچك‌ترين اشتباه شروع به سرزنش و تحقير مي‌كند. براي مقابله با آن مي‌توانيد وكيل مدافع درونتان را قوي كنيد تا با شروع انتقاد و سرزنش از جا بلند شود و از شما دفاع كند. براي آگاهي بيشتر، مقاله حرف زدن با خودانتقادگر را مطالعه نماييد.

4. خود را ارام كنيد

پس از يك روز سخت و حتي بد به جاي فكر و خيال در مورد آن روز و اتفاقات ناگوارش به خودتان برسيد. دوش آب گرم بگيريد و با خوردن يك نوشيدني داغ، خستگي را تنتان بيرون كنيد. حتي مي‌توانيد به خواندن كتابي لذت بخش يا تماشاي فيلم بنشينيد تا درون‌تان آرام شود.

5. تقويت حس ارزشمندي

براي همه افراد پيش آمده كه خود را ناكافي و غير ارزشمند دانسته‌اند. اگر به هر دليلي اين حس به سراغتان آمد، جلوي آينه بايستيد و به خودتان بگوييد كه من به قدر كافي ارزشمند و دوستداشتني هستم و بايد شاد و خوشحال باشم. براي اطلاع بيشتر از راه‌هاي دوست داشتن خود كليك كنيد.

6. مهربان بودن با خود | قبول بي نقص نبودن

قبول كنيد كه شما بي نقص و بدون مشكل نيستيد. افرادي كه مي‌خواهند كاملا بي عيب و نقص باشند در واقع به استقبال شكست خود مي‌روند. هيچ انساني بدون نقص و مشكل نيست و تنها با قبول اين واقعيت است كه مي‌توانيد پيشرفت كنيد و با خودتان مهربان‌تر باشيد.

7. كمك گرفتن از متخصص

و درنهايت اينكه براي مهربان با خود لازم است كه از شر افكار ناخوشايند رها شويد. اما با توجه به دغدغه‌ها و چالش‌هاي روزمره شايد اين كار چندان راحت به نظر نرسد. به همين دليل ضروري است كه از كمك يك روانشناس بهره‌مند شويد تا در اين زمينه ياري‌تان كند و راهكارهاي موثري ارائه دهد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا كمك‌تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه روشهاي مهربان بودن با خود مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مهربان بودن با خود

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهربان بودن با خود،
موضوع:
[ ۵ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۲۰:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی