مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

زبان بدن در سخنراني يكي از پررنگ ترين عواملي است كه باعث تفاوت در كيفيت سخنراني دو فرد مي‌گردد. در واقع زبان بدن همان مفاهيمي است كه به صورت غير كلامي به مخاطب انتقال داده مي‌شود. پس از برقراري ارتباط با ديگران، بيشتر از آنكه از طريق حرف‌هايتان اطلاعات را منتقل كنيد، از طريق زبان و حالت‌هاي بدني اين كار را انجام مي‌دهيد. به همين دليل آگاهي از زبان بدن اهميت بسيار زيادي دارد. به خصوص در موقعيت‌هايي نظير سخنراني كه مي‌خواهيد بيشترين ميزان تاثيرگذاري را داشته باشيد، آگاهي از زبان بدن كمك بسيار زيادي در اين زمينه به شما خواهد كرد. در ادامه به نكاتي درباره زبان بدن در هنگام سخنراني اشاره كرده‌ايم.

منبع: زبان بدن در سخنراني چگونه بايد باشد

 

زبان بدن در سخنراني

زبان بدن شامل يكسري ژست‌ها و حركات خودكار بدن است كه ذهن تلاش مي‌كند از طريق آن افكار و احساسات بيان نشده شما را به ديگران انتقال دهد. شما در يك سخنراني علاوه بر پيغامي كه از طريق كلام‌تان به ديگران مي‌دهيد، با ارتباط چشمي، بيانات چهره‌اي، حركات سر، دست و حالات كلي بدن‌تان به مخاطبان خود پيامي جدا گانه ارسال مي‌كنيد. براي كسب اطلاع بيشتر از ارتباطات غير كلامي كليك كنيد.

زبان بدن در سخنراني چه اهميتي دارد؟

حالت‌ها و ژست‌هاي بدني كه شما در زمان سخنراني از آن‌ها استفاده مي‌كنيد به اثرگذاري كلام‌تان كمك مي‌كنند. تا حدي كه مي‌توانند موفقيت يا شكست شما را در سخنراني تعيين كنند. زبان بدن مناسب در سخنراني، توجه مخاطبان را به ميزان زيادي به صحبت‌هايتان جلب خواهد كرد و احتمال همراهي مخاطبان بيشتر مي‌شود. پس در زمان تمرين براي يك سخنراني علاوه بر تسلط بر مطالب، بايد به نوع حركات دست و حالات چهره‌تان نيز دقت نماييد.

نكاتي مهم درباره زبان بدن در هنگام سخنراني

با توجه به اهميت زبان بدن در هنگام سخنراني، بايد اصولي را رعايت كنيد. شما با به كارگيري و تمرين اين اصول مي‌توانيد با مخاطبان خود رابطه‌اي موثرتر برقرار نماييد. به 4 نكته اي كه در ادامه شرح داده‌ايم، توجه كنيد.

1. لبخند زدن از مهم ترين زبان بدن در سخنراني

شايد شما هم با فردي برخورد داشته‌ايد كه در نگاه اول بسيار خشك به نظر مي‌آمده، اما با اولين لبخندش، نظر شما را به طور كل تغيير داده است. اين نشان مي‌دهد كه لبخند سلاح بسيار نيرومندي است كه در لحظه مي‌تواند نظر افراد را در مورد شما تغيير دهد.

داشتن لبخند به لب در هنگام سخنراني، احتمال توجه بيشتر مخاطبان را افزايش داده و باعث مي‌شود كه آن‌ها نيز به لبخند شما پاسخ دهند و به صحبت‌هايتان واكنش نشان دهند.

2. نفس كشيدن را فراموش نكنيد!

اضطراب باعث مي‌شود كه با سرعت بيشتري صحبت كنيد و دائما با اكسيژن كم مواجه شويد. هنگام سخنراني خودتان را زير نظر داشته باشيد و متوجه تند صحبت كردن خود شديد، با تكنيك‌هاي تنفسي آرامش خود را بازيابيد. اين نفس‌ها به كاهش اضطراب شما كمك مي‌كنند. تنفس هاي عميق باعث مي‌شود كه بين ايده‌ها و افكار خود توقف‌هاي كوتاهي ايجاد كنيد و در نتيجه با تمركز و انسجام بيشتري صحبت نماييد. نفس‌هاي عميق لحن مناسبي به صحبت‌هاي شما خواهد داد كه شنونده را بيشتر مجذوب خود مي‌كند. براي آگاهي بيشتر در زمينه تكنيك هاي تنفسي كليك كنيد. 

3. ژست هاي قدرتمندانه اي در زبان بدن داشته باشيد

قبل از صحبت در مورد قدرتمندي حالات بدني، بايد اين نكته را بدانيد كه ژست‌هايي كه در زمان سخنراني از آن‌ها استفاده مي كنيد بايد طبيعي به نظر بيايند. به اين منظور لازم است كه قبل از سخنراني ژست‌هاي خود را تمرين كنيد.

يكي از ژست‌هاي بسيار قدرتمندي كه تاثيرگذاري شما را بسيار افزايش مي‌دهد، ژست "ابر قهرمان" نام دارد. در اين حال هنگامي كه مي‌ايستيد پاهايتان در عرض شانه‌هايتان قرار گرفته، سر خود را بالا مي‌گيريد و دست‌هايتان در پششتان قمي‌گذاريد. البته در طول زمان بايد از حركات دست نيز استفاده كنيد. اين حالت بدني به ميزان زيادي احساس اقتدار و تاثيرگذاري را به مخاطبان شما انتقال خواهد داد.

4. به حركات چهره زبان بدن خود دقت كنيد

بيانات چهره‌اي از جمله ويژگي‌هاي زبان بدن است كه به بهبود ارتباط ميان شما و مخاطبان‌تان كمك مي‌كند. براي اينكه داشتن بيانات چهره اي مناسب، بايد قبل از سخنراني در مقابل آينه سخنراني خود را تمرين كنيد. همچنين مي‌توانيد اين كار را در مقابل دوربين انجام داده و بعد فيلم ضبط شده خودتان را ببينيد.

چهره شما در هنگام سخنراني بايد به گونه‌اي باشد كه نشان دهد شما به حرف‌هاي خودتان اعتقاد داريد و صادقانه صحبت مي‌كنيد. به همين دليل بايد با چهره‌اي مصمم در سخنراني حاضر شويد.

5. وانمود كنيد كه به سخنراني تسلط داريد

اينكه شما به خاطر سخنراني دچار استرس و اضطراب شويد يك مساله كاملا طبيعي است اما نبايد آن را به مخاطبان خود انتقال دهيد. بايد با زبان بدن، استرس‌تان را پنهان كرده و اعتماد به نفس خود را (حتي اگر در آن لحظه احساسش نمي‌كنيد) به همگان نشان دهيد. 

بهترين حالت‌هاي دست در سخنراني

حالت جعبه: تصور كنيد كه يك جعبه رو به روي سينه و شكم شما قرار گرفته است. دستان‌تان نبايد از محدوده اين جعبه فراتر برود. 

2. حالت توپ: فرض كنيد كه يك توپ بسكتبال را در دستان خود نگه داشته‌ايد. اين حالت اعتماد زيادي را در مخاطبان ايجاد مي‌كند چراكه انگار تمام مطالب در دستان شما قرار دارد. 

3. هرم: در هنگام استرس و اضطراب، دست‌ها به طور ناخودآگاه حركت مي‌كنند. براي پيشگيري از اين مساله مي‌توانيد انگشتان دو دست خود را به هم بچسبانيد و يك هرم درست كنيد. البته اين حالت نبايد مداوم باشد. 

4. كف دست رو به بالا: اين حالت احساس صميمت و صداقت شما را به مخاطبين القا مي‌كند. 

5. كف دست رو به پايين: اين حالت قدرت و قاطعيت شما را به مخاطبين نشان مي‌دهد. 

نكته: توجه داشته باشيد كه هيچ يك از اين حالت‌ها نبايد به طور مداوم باشد و براي تاثير گذاري بهتر بايد اين حالت را مرتب تكرار كنيد. 

اگر زبان بدن به كمك سخنران نيايد

ممكن است تلاش‌هاي زيادي كه در زمينه زبان بدن و تسلط بر مطالب سخنراني انجام دهيد اما بازهم احساس كنيد كه در سخنراني با مشكل زيادي رو به رو هستيد و نمي‌توانيد مطالب را به خوبي ارائه دهيد. اين مشكلات مي‌تواند ناشي از مسائلي نظير استرس سخنراني و نداشتن ساير مهارت‌هاي ارتباطي باشد. براي كسب اطلاع بيشتر از استرس سخنراني كليك كنيد.

براي آنكه بتوانيد سخنراني خوبي داشته باشيد بايد بتوانيد در ابتدا اين مشكلات را تشخيص داده و براي بهبود آن‌ها گام برداريد. استفاده از خدمات مشاوره روانشناسي در زمينه سخنراني تا حدود بسيار زيادي به موفقيت شما در اين راه كمك خواهند كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

نبايدهاي زبان بدن براي سخنراني

1. قبل از رسيدن به جايگاه مخصوص سخنراني، صحبت‌تان را شروع نكنيد. 

2. در حين صحبت كردن با مو، لباس و يا يك شي خاص بازي نكنيد. 

3. به ژست پاهايتان دقت داشته باشيد و روي يك پا تكيه ندهيد. 

4. در طول سخنراني دست به سينه نشويد. 

5. در زمان سخنراني بدن خود را به طور مداوم حركت ندهيد. 

6. براي يك لحظه هم پشت به حضار نايستيد. 

7. ارتباط چشمي‌تان را حفظ كرده و به در و ديوار نگاه نكنيد.

نكته: توجه داشته باشيد كه تكنيك‌هاي صحيح زبان بدن در حين سخنراني را نمي‌توانيد يك روزه ياد بگيريد. براي موفقيت بايد چندين بار اين تكنيك‌ها را تمرين نماييد. 

سخن آخر

اگر با وجود رعايت تمام نكات فوق، همچنان در سخنراني‌هاي خود مشكل داريد و نمي‌توانيد بر مخاطبان‌تان تاثير بگذاريد، ضروري است كه از يك روانشناس كمك بگيريد تا شما را در اين زمينه ياري دهد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمتتان هستند تا در هر كجا كه هستيد، با بررسي شرايط و ارائه راهكار به شما كمك كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه زبان بدن و بهبود زبان در سخنراني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: زبان بدن در سخنراني چگونه بايد باشد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۸:۴۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی