مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تربيت كودك زير يك سال شايد ازنظر برخي والدين موضوعي باشد كه نياز به توجه چنداني ندارد. بسياري از ما كودكان را پيش از رسيدن به يك سالگي ازنظر قدرت درك و فهم و شروع آموزش بسيار ضعيف مي‌دانيم و به همين خاطر معمولاً تلاش براي تربيت كودك را بعد از اين سنين و به‌ويژه پس از شكل‌گيري توانايي فهم كلام و صحبت كردن شروع مي‌كنيم. اين در حالي است كه روانشناسان كودك معتقدند فرزند شما نه‌تنها تا پيش از يك سالگي بلكه از زمان جنيني نيز توانايي درك وضعيت موجود در محيط اطراف خود را دارد و به همين خاطر والدين و به‌خصوص مادر مي‌بايست از زمان شروع بارداري و به‌ويژه پس از تولد فرزند آموزش‌هايي را درزمينه تربيت كودك ببينند. به همين خاطر ما در اين مطلب راجع به تربيت كودك زير يك سال و آنچه مي‌بايست در اين زمينه به آن توجه داشته باشيد صحبت خواهيم كرد.

منبع: تربيت كودك يك سال

 

تربيت كودك زير يك سال 

تجربيات كودك در طي يك سال اول زندگي يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه زندگي آينده وي را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد. به ميزاني كه والدين بتوانند امنيت و محبت بيشتري را در فرزند خود ايجاد نمايند، به او در شكل‌گيري اين باور بنيادين كه جهان و اطرافيان قابل اعتماد هستند و او را دوست دارند كمك خواهند كرد؛ اما درصورتي‌كه شما نتوانيد اين احساس را در فرزند خود ايجاد كنيد وي در آينده با مشكلات بسياري درزمينهٔ برقراري روابط اجتماعي نزديك با ديگران مواجه خواهد شد.

به‌طوركلي انسان‌ها در سنين پايين‌تر انعطاف‌پذيري بيشتري دارند و هرچه سن آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند در دنبال كردن علايق و زمينه‌هاي موردنظر خود ثابت قدم‌تر خواهند شد. به همين خاطر مي‌توانيم يك سال اول زندگي را يكي از سنيني بدانيم كه والدين توانايي بالايي براي آشنا كردن كودك خود با زمينه‌هاي مختلف و ارائه آموزش‌هايي هرچند مختصر در اين زمينه‌ها به وي دارند. علاوه بر رشد جسمي، توانايي‌هاي ذهني و مهارت‌هاي اجتماعي دو نمونه از مهم‌ترين مهارت‌هايي هستند كه در تربيت كودك زير يك سال مي‌بايست به آن‌ها توجه داشته باشيد. براي آشنايي بيشتر درباره سن تربيت كودك كليك كنيد.

تربيت توانايي‌هاي ذهني

روانشناسان كودك معتقدند كه تا پيش از رسيدن كودك به يك‌سالگي آن‌ها بيشتر جذب اشيا و تصاويري مي‌شوند كه داراي تنوع و پيچيدگي‌هاي مشخصي باشد. به همين خاطر در تربيت مهارت‌هاي ذهني كودك بهتر است از پديده‌هاي متنوع‌تر استفاده كنيد. براي مثال اگر در حال صحبت يا نواختن موسيقي براي كودك خود هستيد بهتر است تا حد ممكن از ريتم‌هاي يكنواخت استفاده نكنيد و همين‌طور از اسباب‌بازي‌ها و وسايلي استفاده كنيد كه بيش از يك رنگ در آن‌ها به‌كاررفته و داراي زوايا و گوشه‌هاي متنوعي هستند.

همچنين تا حد ممكن محيط وي را از محرك‌هاي مختلف غني كنيد. به ميزاني كه شما فرزندتان را با موضوعات مختلف‌تري آشنا كنيد قدرت توجه در وي افزايش پيدا مي‌كند. البته مي‌بايست به اين موضوع توجه داشته باشيد كه سطح محرك‌ها و ميزان ارائه آن‌ها مي‌بايست با توانايي‌ها و نيازهاي رشدي كودك متناسب باشد.

تربيت مهارت‌هاي اجتماعي در كودك زير يك سال

يكي از اصلي‌ترين جنبه‌هاي تربيت در طول يك سال اول زندگي توجه به تربيت مهارت‌هاي اجتماعي در كودك است. در واقع ايجاد يك سبك دلبستگي ايمن مهم‌ترين تكليف تربيت اجتماعي براي والديني است كه فرزند آن‌ها كمتر از يك سال سن دارد. در اين مرحله از رشد زيربنايي‌ترين باور كودك درزمينهٔ مسائل اجتماعي در حال شكل‌گيري است و او به دنبال دريافت پاسخ اين سؤال است كه آيا جهان اجتماعي و اطرافيان اشخاصي قابل‌اعتماد هستند و مي‌توان به همراهي آن‌ها اميدوار بود يا خير؟ رفتارهاي شما در طول اين بازه زماني پاسخ اين سؤال را براي كودك مشخص خواهد كرد.

درصورتي‌كه او احساس كند والدين و به‌ويژه مادر همواره در كنار اوست و به نيازهاي وي با دقت پاسخ مي‌دهد به اين نتيجه مي‌رسد كه جهان و اطرافيان به حد كافي قابل‌اعتماد هستند. اما درصورتي‌كه مادر همواره آماده پاسخگويي به نيازهاي كودك نباشد و در برخي مواقع به او بي‌توجهي كند كودك به اين نتيجه خواهد رسيد كه جهان جاي امني نيست و ديگران پاسخگوي نيازهاي وي نيستند.

با توجه به آنچه گفته شد بهتر است در تربيت اجتماعي فرزند زير يك سال خود تا جايي كه مي‌توانيد همواره در دسترس وي باشيد و محبت خود را از طريق در آغوش گرفتن، لبخند زدن و صحبت كردن با وي به او نشان دهيد. البته بايد به اين موضوع هم توجه داشته باشيد كه پاسخگويي‌هاي افراطي نيز درست به‌اندازه بي‌پاسخ گذاشتن نيازهاي كودك آسيب‌هايي را در رشد وي باقي گذاشته و باعث ايجاد اعتمادهاي افراطي به اطرافيان خواهد شد. دنياي كودكان بسيار متفاوت است و بايد به تك تك رفتارهاي خود دقت داشته باشيد. كمك گرفتن از مشاورين كودك مي‌تواند به شما در انجام رفتارهاي لازم براي ايجاد يك سبك دلبستگي ايمن در كودك كمك كند. براي شناخت بيشتر درباره دنياي كودكان كليك كنيد.

اهميت تربيت كودك زير يك سال

رشد كودكان از انعطاف‌پذيري بالايي برخوردار است و والدين مي‌توانند عقب‌افتادگي‌هاي تربيتي و رشدي كودكان را در سال‌هاي آينده جبران كنند. بااين‌حال برخي از مسائل نظير ايجاد سبك دلبستگي، داراي دوره‌هاي بحراني يا حساس هستند. به اين معني كه بي‌توجهي به زمان پاسخگويي به اين نيازها باعث خواهد شد كه مشكلات مربوط به آن براي هميشه در شخصيت كودك باقي بماند.

به همين خاطر توجه به شيوه تربيت كودك تا پيش از يك سالگي و به‌ويژه القا احساس امنيت به وي ازجمله مسائلي هستند كه بهتر است به آن توجه داشته باشيد و درصورتي‌كه احساس مي‌كنيد در اين زمينه مشكلاتي پيش آمده است بهتر است براي رفع اين مشكلات از يك مشاور كودك كمك بگيريد. كودكاني كه در سال‌هاي اوليه تولد و به‌ويژه يك سال اول، يكي از والدين خود را به دليل طلاق يا فوت از دست مي‌دهند و يا به دليل مشكلاتي نظير بد سرپرستي با دشواري‌هايي در اين زمينه مواجه هستند ازجمله مستعدترين افراد براي بروز مشكلات روحي و دشواري‌هايي در روابط اجتماعي با ديگران مي‌باشند كه لازم است براي بهبود آن‌ها اقداماتي صورت بگيرد.

تربيت كودك زير يك سال | آنچه بايد بدانيد

تربيت كودكان زير يك سال در عين سادگي نياز به توجه و دقت بالايي دارد. اگرچه در اين بازه سني با توجه به ناتواني‌هاي كودكان چالش‌هاي تربيتي كودك براي شما كمتر خواهد بود بااين‌حال شما در اين بازه سني در حال پايه‌گذاري زير بنايي‌ترين باورهاي كودك هستيد. استفاده از نكات زير در تربيت كودك زير يك سال مي‌تواند به شما تا حدودي كمك كند. براي آگاهي بيشتر درباره نكات حساس تربيت فرزند كليك كنيد.

توجه به رفتارهاي غيركلامي

با توجه به اينكه كودك شما توانايي صحبت كردن و بيان خواسته‌هاي خود را ندارد توجه شما به رفتارهاي غيركلامي و حالات وي مي‌تواند تا حد زيادي در برقراري ارتباط با وي و شناسايي نيازها به شما كمك كند. سعي كنيد براي مدتي با دقت به حالات صورت كودك خود در شرايط مختلف توجه كنيد و نشانه‌هاي غيركلامي او را تشخيص دهيد.

انتظاراتتان را متعادل كنيد

انتظارات نامتعادل والدين از كودكان مي‌تواند مشكلاتي را براي آن‌ها در تمامي سنين ايجاد نمايد. سخت‌گيري‌هاي بيش‌ازحد و اجبار كودك براي دستيابي به استانداردهايي كه متناسب با بازه سني او نيستند مي‌تواند مشكلاتي نظير اضطراب، ضعف در اعتمادبه‌نفس و به‌ويژه كمال‌گرايي را در كودك ايجاد نمايد. از سوي ديگر سهل گيري‌هاي بيش‌ازاندازه نيز باعث خواهد شد كودك توانايي‌هايي كه مي‌بايست براي رشد به دست آورد را كسب نكند و در آينده با مشكلاتي نظير كمبود مهارت‌ها مواجه شود.

يكي از اصلي‌ترين آسيب‌هايي كه اين كمبود مهارت مي‌تواند در زندگي كودك به همراه داشته باشد ناتواني وي در رقابت با همسالان در عرصه‌هاي مختلف است. به همين خاطر بهتر است آگاهي خود را نسبت به توانايي‌ها و نيازهاي فرزند خود در هر دوره سني افزايش دهيد و انتظارات خود را با اين توانايي‌ها تطبيق دهيد و سبك فرزندپروري خود را متناسب در نظر بگيريد. براي آگاهي بيشتر درباره سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

غربالگري‌هاي رشدي

يكي از اصلي‌ترين نكاتي كه در تربيت كودك زير يك سال بايد به آن توجه داشته باشيد انجام غربالگري‌هاي رشدي است. مراجعه منظم براي واكسيناسيون كودك و بررسي سلامت جسمي از اهميت بالايي برخوردار هستند. توجه داشته باشيد كه سلامت جسم و روان كودك شما از اهميت بالايي براي دريافت نكات تربيتي شما از سوي وي و توانايي او براي به كار بستن آن‌ها برخوردار است.

از مشاورين كودك كمك بگيريد

كودك شما تا پيش از رسيدن به يك‌سالگي اگرچه توانايي‌هاي محدودي در برقراري ارتباط با محيط اطراف دارد بااين‌حال نحوه برخورد شما با وي تا حد زيادي در شخصيت آينده وي و ديدگاهي كه نسبت به دنيا خواهد داشت اثرگذار خواهد بود. مشاورين كودك اطلاعات مفيدي را در ارتباط با نيازهاي كودك در اختيار شما مي‌گذارند و درصورتي‌كه نشانه‌هاي بيماري و يا اختلال خاصي را در كودك احساس كنند به شما در اين زمينه آگاهي خواهند داد. براي اطلاع از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

سؤالات متداول

1. در تربيت كودك زير يك سال بايد به چه نكاتي توجه داشت؟

مهم‌ترين موضوعي كه مي‌بايست در تربيت كودك زير يك سال به آن توجه داشته باشيد ايجاد فضايي امن و توجه مداوم به كودك است. علاوه بر اين مي‌بايست سعي كنيد تا محيط اطراف كودك را سرشار از محرك‌هاي مختلف و متنوع نگه داريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تربيت كودك يك سال

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت كودك يك سال،
موضوع:
[ ۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۶:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی