مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

رعايت نكات حساس در تربيت فرزند همواره نقش حياتي در رشد و شكوفايي آن‌ها ايفا مي‌كند. در واقع تربيت فرزند و نحوه رفتار با او در كودكي، اساس شكل گيري شخصيت فرزندتان در آينده است. عوامل فرهنگي-اجتماعي، ميزان تحصيلات و خصوصيات شخصيتي والدين، سطح رشدي كودك و توانايي‌هاي شناختي او و... از عوامل موثر در سبك تربيتي والدين است. قالب‌هاي رفتاري و اصول فكري فرزندتان براساس نحوه تربيت شما شكل مي‌گيرند. لازم است كودك به گونه‌اي پرورش يابد كه در رويارويي با مشكلات آينده خود بهتر عمل نمايد پس با افزايش اطلاعات خود و آگاهي از نكات حساسي كه در ادامه براي تربيت فرزند بيان مي‌كنيم مي‌توانيد به اين امر مهم دست يابيد و به بهداشت جسمي و رواني فرزندتان كمك كنيد. همچنين با دريافت كمك‌هاي تخصصي يك مشاور در زمينه تربيت كودك مي‌توانيد فرزندتان را در مسير موفقيت و رسيدن به آينده‌اي درخشان ياري دهيد.

منبع: تربيت كودك

 

تاثير روش تربيتي فرزند در فرآيند رشد و يادگيري او

گرچه سن تربيت كودك محدود به زمان خاصي نمي‌شود ولي هر دوره رشدي، كودك با چالش‌ها و نيازهاي اساسي خود روبه‌رو مي‌شود. شيوه‌اي كه شما با او تعامل مي‌كنيد در چگونگي شكل گيري توانايي‌هاي شناختي او تاثير مي‌گذارد. به طور كلي نحوه نگرش شما در شيوه تربيت فرزندتان بسيار اهميت دارد. اگر تصور كنيد كه فرزندتان نقش فعالي در يادگيري دارد، در مورد مسائل مختلف با او صحبت مي‌كنيد، به سوالاتش با بردباري پاسخ مي‌دهيد در نتيجه تفكر و استدلال را در او تقويت مي‌كنيد. برعكس والديني كه گمان مي‌كنند كه فرزندشان يادگيرندگاني منفعل هستند، بسيار كنترل كننده يا هدايت كننده رفتار مي‌كنند در نتيجه جلوي خلاقيت فرزندشان را مي‌گيرند. پس والدين نقش مهمي در تربيت فرزند ايفا مي‌كنند. براي تربيت فرزندان موفق كليك كنيد.

 

9 نكته حساس براي تربيت فرزند چيست؟

به كارگيري نكات تربيتي فرزندان توسط والدين در سنين مختلف رشدي از اهميت زيادي برخوردار است. اما نكات كلي تربيت فرزند در برخورد با كودكان وجود دارد كه در هر سن و سالي بايد رعايت شود. در ادامه به 9 نكته حساس تربيتي اشاره كرده‌ايم.

براي آشنايي بيشتر درباره نكات تربيتي فرزندان كليك كنيد.

1- براي فرزند خود منبع امنيت و اطمينان باشيد 

يكي از اولين نيازهاي هيجاني فرزندان كسب حس امنيت و اطمينان است. در واقع كودكان در اولين مرحله از زندگي خود با چالش اعتماد در برابر بي اعتمادي روبه‌رو هستند. آن‌ها از همان دوران نوزادي از رفتارهاي والدين تاثير مي‌پذيرند و اگر در محيط پرتنش يا عصبي قرار بگيرند احساس عدم امنيت، بي اعتمادي و در نهايت سبك دلبستگي ناايمن را شكل مي‌دهند. اين امر مي‌تواند در روابط بعدي آن‌ها با ساير افراد تاثير بگذارد و ديد كلي آن‌ها را نسبت به زندگي منفي كند. براي اينكه اعتماد كودك آسيب نبيند از رفتارهايي نظير دروغ گفتن يا فريب دادن فرزندتان بپرهيزيد. تلاش كنيد به او نشان دهيد در برابر تهديدهاي محيطي پيرامون در كنارش هستيد و هيچ چيز مانع محبت و عشق شما نسبت به او نمي‌شود.

براي آگاهي بيشتر درباره دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

2- به كودك احترام بگذاريد 

نوع رفتار شما با فرزندتان در دوران كودكي؛ نقش بسزايي در پرورش اعتماد به نفس او خواهد داشت. رفتارهايي نظير سرزنشگري، تحقير و تنبيه نامناسب نياز به احترام را در كودك ناكام كرده و باعث لطمه ديدن اعتماد به نفس او مي‌شوند. در نتيجه تلاش كنيد از همان ابتدا در گفت‌وگو با كودك ادبيات محترمانه‌اي داشته باشيد و هرگز اين طور نپنداريد كه كودك توهين‌ها را جدي نمي‌گيرد. رفتارهاي ساده‌اي نظير سلام كردن به فرزندتان در بدو ورود به خانه و صدا زدن او با صفات پسنديده مي‌تواند تاثير بسيار پررنگي در پرورش عزت نفس كودك بگذارد. همچنين هنگامي كه كودك متوجه احترام والدين نسبت به خود مي‌شود بيشتر به حرف‌هاي شما گوش مي‌كند و او نيز در تلاش براي نوعي احترام متقابل است.

براي اطلاع بيشتر درباره چگونگي داشتن بچه حرف گوش كن كليك كنيد.

3- به علايق كودك توجه كنيد 

بسياري از پدر و مادرها در جنبه‌هاي مختلف زندگي نظير پركردن اوقات فراغت كودك بيش از آنكه به علاقه مندي‌هاي فرزندشان توجه نمايند گزينه‌هايي را انتخاب مي‌كنند كه خود در گذشته مشتاق انتخاب آن‌ها بودند. در حالي كه ممكن است كودكان علايق و سلايق منحصر به فرد و بسيار متفاوتي نسبت به شما داشته باشند. ناديده گيري اين علايق مي‌تواند باعث شود كه آن‌ها در آينده سطح رضايتمندي پايين‌تري از زندگي داشته باشند و فرصت كشف استعدادهاي خود را از دست بدهند.

4- اخلاقيات را متناسب با سطح رشدي كودك آموزش دهيد 

براي اينكه فرزندتان در آينده شخصيتي متعالي داشته باشد نيازمند اين است كه از كودكي در مورد مفاهيم اخلاقي آموزش ببيند. با اين حال بسيار اهميت دارد كه اين آموزش‌ها متناسب با سن و سطح رشدي او باشد. والديني كه در سنين بسيار پايين دائما كودك را به خاطر مفاهيم اخلاقي نظير رعايت نكردن عدالت يا ادب مورد سرزنش قرار مي‌دهند، ناخواسته منجر به پرورش احساس گناه شديد در كودك مي‌شوند كه در آينده مي‌تواند او را در برابر مشكلاتي نظير افسردگي و اضطراب مفرط آسيب پذير كند. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه به زبان خود كودك با او حرف بزنيد و مفاهيم اخلاقي را متناسب با ظرفيت رواني او در اختيارش قرار دهيد.

براي شناخت بيشتر درباره سن تربيت كودك كليك كنيد.

5- براي تربيت فرزند خود از تشويق بيشتر از تنبيه استفاده نماييد 

مطالعات يادگيري در مورد شكل گيري رفتار انسان همواره بر اين اصل تاكيد مي‌كنند كه تشويق‌ها نقش بسيار بيشتر و مهم‌تري نسبت به تنبيه ايفا مي‌كنند چرا كه در تنبيه؛ كودك از انجام يك رفتار بد منع مي‌شود اما جايگزين مناسب آن را به درستي ياد نمي‌گيرد. در صورتي كه در تشويق فرد رفتار درست را مي‌آموزد و براي پيشرفت كردن در آن پاداش دريافت مي‌كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تشويق كودك كليك كنيد.

6- به كودك نشان دهيد كه شكست بخشي از زندگي است 

برخي از پدر و مادرها همواره در مورد موفقيت با فرزند خود صحبت مي‌كنند. آن‌ها انتظار دارند كه فرزندشان هميشه رو به پيشرفت باشد و در زندگي يك مسير صعودي را طي كند. تاكيد بيش از حد بر موفقيت و پيشرفت باعث مي‌شود كه بچه‌ها تصوير بسيار فاجعه باري را نسبت به شكست در ذهن خود شكل دهند و هنگام مواجهه با آن ندانند كه بايد چه رفتاري داشته باشند.

اين امر آن‌ها را از نظر رواني آسيب پذير كرده و مي‌تواند در آينده زمينه ساز بسياري از مشكلات شود. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه در كنار آموزش دادن در مورد ارزش پيشرفت و رشد توانايي‌ها از احتمال شكست نيز براي فرزندتان صحبت كنيد و به او نشان دهيد كه هر انساني ممكن است در زندگي با مشكلات روبه‌رو شود. آنچه اهميت دارد اين است كه بتوانيم در برابر شكست ها مقاومت كرده و پشتكار خود را از دست ندهيم.

7- براي بزرگ شدن كودك عجله نكنيد 

برخي از پدر و مادرها مي‌خواهند تمام فرصت‌ها و آرزوهاي از دست رفته خود را از طريق كودكانشان محقق كنند. همين امر باعث مي‌شود كه كمتر به كودكي فرزندشان اهميت داده و دائما به فكر بزرگ شدن او و دست يابي به اهداف از پيش تعيين شده باشند. همواره به ياد داشته باشيد كه كودكي يكي از مهم‌ترين دوره‌هاي زندگي هر انساني است كه اگر به درستي سپري نشود مي‌تواند آينده فرزد را نيز تحت تاثير قرار دهد. در نتيجه اجازه دهيد فرزندتان از اين مرحله از زندگي خود لذت ببرد و بي جهت او را براي دست يابي به موفقيت‌هاي مختلف تحت فشار نگذاريد. اجازه دهيد كه او خود در مسير زندگي پيش برود و علاقه مندي‌هايش را كشف كند.

8- در تربيت فرزند محبت نامشروط را فراموش نكنيد 

يكي از اصول تربيتي بسيار مهم در تربيت فرزند اين است كه هرگز ابراز علاقه و محبت خود را به موضوع خاصي گره نزنيد. براي مثال هرگز به كودك نگوييد "اگر درس نخواني ديگر دوستت ندارم" يا "اگر اين كار را بكني ديگر مادر تو نيستم". اين جملات تا حد زيادي به اعتماد كودك آسيب مي‌زنند و او را درگير اضطراب‌هاي مختلف مي‌كنند. در نتيجه تلاش كنيد به او نشان دهيد گاهي اوقات از كارهاي او ناراحت مي‌شويد اما در همه حال به عنوان والدين دوستش داريد و طردش نمي‌كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره اصول كلي تربيت كودك كليك كنيد.

9- اجازه دهيد كودك ناكامي را نيز تجربه كند 

برخي از والدين به دلايلي نظير اينكه خود دوران كودكي سختي داشته‌اند دلشان مي‌خواهد همه چيز را براي كودك خود فراهم كنند و به اصطلاح اجازه ندهند كه خاري در پاي فرزندشان فرو برود! اين در حالي است كه از نظر روانشناسان تجربه كردن ناكامي يكي از نيازهاي هيجاني انسان است. افرادي كه در دوران كودكي هيچ گونه ناكامي يا سختي را تجربه نمي‌كنند و همواره همه كارهايشان توسط پدر و مادر رفع و رجوع مي‌شود به مرور شخصيت ضعيفي را شكل مي‌دهند كه آمادگي مواجهه با هيچ سختي و دشواري را ندارد. اين مسئله مي‌تواند در نهايت به نوعي احساس بي كفايتي دروني بيانجامد و مشكلات متعددي را در بزرگسالي براي فرد ايجاد نمايد. در نتيجه گاهي اجازه دهيد كودك خود مسئوليت كارهايش را به عهده بگيرد و ناكامي و دشواري را نيز متناسب با سن خود بچشد.

چرا بايد به نكات تربيت فرزند پايبند بود؟

كودك از همان ابتدا عشق، محبت و احترام را درك و آن را جستجو مي‌كند. عدم پاسخ مناسب به نياز كودك او را دچار سرخوردگي و نوعي بد رفتاري ناشي از برآورده نشدن نيازهاي اساسي مي‌كند. 9 نكته حساس براي تربيت فرزند، بيانگر نقش مهم والدين در رشد كودك و تقويت استعدادهاي ذاتي اوست. در نتيجه آگاهي شما از چگونگي رفتار با كودكان و فرزندانتان در شكل گيري تيپ شخصيتي آن‌ها اهميت دارد. شما نقش مهمي در چگونگي رويارويي فرزندتان با چالش‌هاي متناسب با هر مقطع رشدي ايفا مي‌كنيد. مشاوره كودك، به شما كمك مي‌كند تا از نيازهاي بنيادين فرزند خود در هر سني آگاه شويد؛ عاملي كه تضمين كننده شكل گيري ايمن دلبستگي در كودكان است.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول 

- آيا اضطراب جدايي كودك مي‌تواند به خاطر روش تربيتي نادرست باشد؟ 

اضطراب جدايي يكي از اختلالات دوران كودكي است كه از تعامل فاكتورهاي مختلف ايجاد مي‌شود. مسائل تربيتي نيز از جمله فاكتورهاي مهم در اين زمينه هستند با اين حال نوع خلق و خوي كودك و عوامل زيستي نيز در اين زمينه تاثير دارند. از جمله تاثيرات عوامل تربيتي مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه كودكاني كه والدين بسيار منزوي دارند، در محيط‌هاي اجتماعي قرار نمي‌گيرند يا جدايي‌هاي ناگهاني و بدون آمادگي را تجربه مي‌كنند بيش از ديگران در معرض ابتلا به اضطراب جدايي هستند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره تربيت فرزند مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تربيت كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت كودك،
موضوع:
[ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۳:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی