مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

قرص تري فازيك چيست؟

قرص تري فازيك بيشتر جهت پيشگيري از بارداري مورد استفاده قرار مي گيرد. اما لازم به ذكر است كه در درمان اختلالات ديگري نظير:
1) تقليل كيست هاي تخمداني، 2)افت حجم خون پريودي، 3)آندومتر(سرطان تخمدان)، 4)عارضه ي خوش خيم فيبروكيستيك پستان، 5) تنظيم دوران قاعدگي، 6) كاهش فشارهاي روحي پيش از دوران پريودي 7) تقليل در دفعات دردناك پريودي؛ نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

قرص بارداري تري فازيك

يكي از انواع قرص هاي تركيبي به منظور جلوگيري از بارداري كه شامل پروژسترون و همچنين استروژن است و در انواع متعدد در كشورمان توليد مي شود را قرص بارداري تري فازيك مي گويند. معمولاً اين قرص ها سه مرحله اي هستند كه بانوان بايستي روزانه به صورت منظم آن ها را مصرف نمايند. بيست و يك عدد قرص در هر بسته موجود است كه تمامي قرص هاي يكرنگ، يك مرحله ي هستند و قرص هاي رنگي كه شامل شش عدد قرص نارنجي، ده عدد قرص سفيد و همچنين پنج عدد قرص زرد تري فازيك هستند.

اين قرص ها معمولا جهت پيشگيري از تخمك گذاري، واكنش بر مخاط دروني رحم، پيشگيري از لقاح با اثرگذاري بر حركات لوله هاي رحم، تشكيل اشكال بعد از ورود اسپرم به درون رحم به علت ازدياد ضخامت موكوس سرويكس، توسط پزشك به بيماران تجويز مي گردد.

از نظر اثربخشي قرص تري فازيك، بايد متذكر شويم كه در صورت استفاده درست اين قرص، تاثير آن تا نود و هشت درصد براي بيماران مثبت است. در خصوص مزيت هاي قرص تري فازيك كه به منظور جلوگيري از بارداري توسط متخصص زنان و زايمان تجويز مي شود، بايد گفت كه:

· تاثيرگذاري بالاي قرص تري فازيك يكي از مزيت بازر اين دارو است.
· مصرف اين دارو سبب تقليل بروز كيست هاي تخمداني مي شود.
· يكي از مهمترين مزيت هاي اين دارو را مي توان به بازگشت سريع باروري بعد از قطع شيوه درماني اشاره كرد.
· استفاده از اين روش هيچ گونه محدوديت سني را به همراه دارد.
· از فوايد ديگر قرص تري فازيك كاهش ميزان درد و همچنين خونريزي قاعدگي كه در پي آن سبب كم خوني پريودي دوران پريودي مي شود، مي باشد.
· كاهش بروز اختلالات خوش خيم پستان از فوايد ديگر قرص تري فازيك است.
· افت بروز اختلالات PID التهابي لگن و همچنين EP بارداري خارج از رحم
· تقليل در بروز اندومتريوز و همچنين آرتريت روماتوئيد
· ازدياد تراكم استخوان ها
از مزيت هاي قرص بارداري تري فازيك است كه شما مي توانيد تحت نظر پزشك متخصص زنان و زايمان به صورت دوره اي آن را مصرف نماييد.

مصرف قرص تري فازيك

اين قرص هاي سه مرحله ي از ديگر شيوه هاي تاثيرگذار در جلوگيري از بارداري به حساب مي آيند كه به دليل استفاده از مقداري هورمون پروژسترون و استروژن، در سه رنگ متغير در اكثر داروخانه ها ارائه مي گردد. در مورد شيوه مصرف قرص تري فازيك سه مرحله ي بايد گفت كه اين سري از قرص ها بايستي از همان ابتدا به طور منظم و همچنين بدون هيچ گونه وقفه اي استفاده گردد. طرز استفاده اين قرص به اين صورت است كه:

تري فازيك همانند قرص هاي LD و همچنين HD حاوي بيست و يك عدد قرص است كه لازم است تا در آغاز دوره، با پزشك متخصص زنان و زايمان در مورد استفاده از آن ها مشورت نماييم تا از اين طريق از مزيت هاي اين قرص بهره مند شده و با عوارض كمتري نيز روبرو شويم. به اين ترتيب مصرف قرص تري فازيك:
در اولين روز پريودي بايستي نخستين قرص را مصرف نماييد.
به مدت سه هفته (بيست و يك روز) به طور منظم بايستي روزانه يك قرص را استفاده كنيد.
زماني كه بسته اين قرص به طور كامل به اتمام رسيد، نبايستي مجدداً به مدت يك هفته قرص فوق را مصرف نماييد.
بسته جديد اين قرص بايستي از روز هشتم بدون توجه داشتن به زمان دوران پريودي استفاده شود و در مواقعي كه دوره قاعدگي به مدت يك هفته ادامه نداشت، بيمار بايستي به پزشك متخصص زنان و زايمان مراجعه نمايد.
در صورتي كه دوازده ساعت از استفاده تري فازيك گذشت و بيمار مصرف آن را فراموش نمود، بايستي بلافاصله آن را استفاده نماييد.
در صورتي كه بيشتر از دوازده ساعت فراموش كرديد كه تري فازيك را استفاده نماييد، لازم است كه مابقي قرص ها را همانند قبل مصرف كرده و قرص هايي را كه فراموش كرده ايد تا مصرف نماييد را مجدداً استفاده نكنيد. اما جهت جلوگيري از حاملگي ناخواسته مي توانيد از شيوه كاندوم بهره مند شويد.

ساختار تاثير تري فازيك
درباره مكانيسم قرص فوق بايستي بيان كنيم كه:
- اثر تري فازيك در جهت جلوگيري از باروري تا مدت هفت روز بعد از شروع نخستين بسته آن مشاهده مي شود.
- در صورتي كه در مدت يك هفته رابطه جنسي برقرار شود، بايستي جهت جلوگيري، از كاندوم استفاده نماييد.
- در صورتي كه مايليد تا اين قرص اثرگذاري بيشتري در جلوگيري از باروري شما داشته باشد، بايستي آن ها را به شكل پيوسته و همچنين پشت سر هم استفاده نماييد.

مراقبت هاي مهم در زمان استفاده از تري فازيك
بانواني كه به شكل منظم از تري فازيك استفاده مي نمايند، بايستي معاينات باليني مانند اندازه گيري فشار خون و همچنين وزن، بررسي لگن و پستان، معاينه نخست لمس كبد به مدت نود روز بعد از آغاز تري فازيك و سپس به صورت منظم سالي يك بار نيز به منظور ارزيابي بيشتر حفظ سلامتي توسط مجرب ترين متخصصين زنان و زايمان صورت گيرد. لازم به ذكر است كه يكي از مراقبت هاي ويژه اين دارو در زمان مصرف، انجام تست پاپ اسمير در شروع استفاده تري فازيك است كه اعمال آن براي بانوان، امري مهم و ضروري است. همچنين بايد متذكر شد كه ارزيابي سوابق ديابت بارداري،اضافه وزن، گلوكز خون و همچنين انواع چربي ها در رده سني بالاي سي و پنج سال نيز از موارد الزامي ديگر است كه بايستي به آن توجه نماييم.

قرص تري فازيك اورژانسي
شيوه اورژانسي جلوگيري از باروري را اختصاراً EC مي گويند و زماني است كه بانوان در اثر يك رابطه زناشويي محافظه نشده و يا مشكوك، نياز به مصرف اين قرص اورژانسي دارند. مصرف تري فازيك به صورت اورژانسي به اين شكل است كه در ابتدا بعد از رابطه مشكوك به بارداري، چهار عدد قرص سفيد رنگ و سپس بعد از گذشت دوازده ساعت، چهار عدد قرص سفيد رنگ سه مرحله اي ديگر را مصرف مي نمايند. بايستي بيان نماييم كه منظور از نخستين زمان اين است كه بانوان بايد هر چه سريعتر بعد از رابطه جنسي، اين قرص را مصرف نمايند تا از اين طريق دارو اثربخش تر عمل كند.

قرص تري فازيك در شيردهي
مصرف اين قرص خوراكي در دوران شيردهي، كميت و همچنين كيفيت شير مادر را به مراتب كمتر مي كند. به دليل اين كه قرص تري فازيك در شير مادر ترشح مي يابد و به تدريج در طي مصرف، از ويتامين ها و املاح موجود در شير نيز كاسته مي شود. به همين دليل است كه متخصصين، مصرف اين دارو را در دوره شيردهي به هيچ عنوان به مادران پيشنهاد نمي كنند.

موارد احتمال باروري در مصرف تري فازيك

در موارد بيان شده در ذيل، علاوه بر مصرف اين قرص، بايد از شيوه مطمئن ديگري به منظور جلوگيري از حاملگي استفاده نماييم كه عبارتند از:
داروهاي پيشگيري از باروري تري فازيك به طور نامنظم استفاده شوند.
بروز نشانه هايي نظير استفراغ و اسهال به شكل مكرر و همچنين شديد.
استفاده از آنتي بيوتيك هايي همچون تتراسايكلين و آمپي سيلين.
استفاده از داروهاي ضد تشنج و سل
o بانواني كه سيگار مصرف مي نمايند و بالاي سي و پنج سال سن دارند و همچنين سوابق ايجاد لخته خوني، سرطان لايه دروني رحم، سرطان رحم را دارند، لازم است تا شيوه ديگري را جهت جلوگيري از باروري امتحان نمايند.
در مواردي كه احتمال دارد، پيشنهاد به عدم مصرف اين قرص ها شود.
قرص فوق ممكن است كه با اختلالات قلبي و عروقي مانند افزايش فشار خون و همچنين بسته شدن رگ ها نيز در ارتباط باشد.
خطر مبتلا شدن به سرطان سينه در بانوان، ده سال بعد از قطع استفاده از تري فازيك به مراتب بيشتر از بانواني است كه به هيچ عنوان از اين قرص استفاده نكرده اند.

موارد منع مصرف از قرص هاي تري فازيك
لازم به ذكر است كه تري فازيك در مواردي كه فرد با اختلالاتي نظير:
1) ترومبوآمبوليك 2) اختلالات عروقي مغز 3) سكته مغزي 4) اختلال شريان كرونر 5) افزايش چربي خون به صورت مادرزادي 6) سرطان پستان قابل پيش بيني و يا شناخته شده 7) سرطان در ناحيه دستگاه تناسلي بانوان 8) انواع سرطان هاي مرتبط هورموني 9) خونريزي مهبلي غير عادي و يا تشخيص تعيين نشده 10) تومورهاي كبدي 11) نارسايي كاركرد كبد
مواجه هستند؛ بيماران مجاز به استفاده از قرص هاي تري فازيك نيستند و جهت جلوگيري از بارداري بايستي از ساير شيوه ها و يا قرص هاي ضد بارداري ديگر كه عوارض كمتري را به همراه دارند، استفاده نمايند.

توصيه هاي دارويي تري فازيك

در بانوان جوان رده سني زير بيست سال و همچنين در طي دوره پيش از اولين بارداري و نيز در بانوان مسن و داراي اضافه وزن بالا، مصرف اين قرص بر ديگر داروهاي جلوگيري از بارداري برتري دارد.
در موارد استفاده همزمان داروهايي كه ساز و كار اين قرص را بيشتر مي نمايد، بايستي در طول دوره درمان و يا حداقل هفت روز بعد از پايان دوره درماني، از شيوه ديگر پيشگيري از بارداري استفاده گردد و همچنين در صورت دسترسي به آن مي توان از قرص HD استفاده كرد.

استفاده تري فازيك در زمان شب و پيش از خواب سبب كاهش مشكلات گوارشي دارو در بيماران مي شود.
تري فازيك بايد روزانه حتما در زمان مقرر استفاده شود. در مواردي كه بيمار مصرف آن را در يك نوبت فراموش كرد، بلافاصله بايد آن را مصرف نمايد. در غير اين صورت، بايستي در نوبت دوم، دو عدد قرص را به صورت همزمان مصرف نمايد. اما اگر فرد، دو روز پيوسته فراموش كرد كه اين قرص را مصرف نمايد، بايستي در دو روز بعد به صورت منظم روزانه دو قرص استفاده كرده و سپس از روز سوم نيز مانند گذشته به صورت عادي، تري فازيك را ادامه دهيد. البته بايد متذكر شد كه اگر بيمار، بيشتر از سه روز پياپي مصرف آن را فراموش كرد، بايد از شيوه هاي ديگر پيشگيري از حاملگي استفاده نمايد تا در دوره قاعدگي بعدي، استفاده از تري فازيك را به صورت منظم آغاز نمايد.

در موارد اعمال جراحي در بيماراني كه اين قرص را مصرف مي نمايند، بايستي بيمار از لحاظ تغييرات مقدار انعقاد خون، تحت ارزيابي توسط پزشك متخصص قرار بگيرند.
در موارد احتياج به تغيير تري فازيك به ساير قرص هاي پيشگيري، بايد استفاده از داروهاي خوراكي جديد بلافاصله بعد از استفاده آخرين تري فازيك دوره قبل آغاز گردد.
در صورت ضرورت نسبت به جايگزين تري فازيك با ساير قرص هاي خوراكي ديگر كه تنها در بردارنده پروژستين هستند، استفاده از آن بايستي در نخستين روز قاعدگي آغاز شود.
كليه موارد ذكر شده، از توصيه هاي دارويي در خصوص مصرف قرص تري فازيك است كه بيماران جهت حفظ سلامتي خود موظف به پيروي از دستورالعمل هاي پزشكي هستند.

نتيجه گيري
يكي از قرص هاي ضدبارداري كه تمامي بانوان مي توانند به منظور جلوگيري از باروري از آن استفاده نمايند، قرص هاي تري فازيك است كه بايستي به صورت منظم در طي روز و دوره درماني سه هفته اي مصرف شود.
اين قرص؛ علاوه بر پيشگيري از بارداري، به منظور درمان انواع بيماري هاي ديگر از جمله آندومتر، تنظيم دوره قاعدگي، تقليل كيست هاي تخمدان و ... نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

منبع: قرص تري فازيك

براي دريافت مشاوره در زمينه قرص تري فازيك  مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص تري فازيك،
موضوع:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۱:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی