مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...


EGFR به چه معناست؟
زماني كه خون در بدن از طريق كليه جريان پيدا مي كند، كليه ها بخش مايع خون را از طريق فيلترهاي كوچكي كه نفرون نام دارد، هل مي دهند و بعد از اين مرحله بيشتر مايعات را به داخل خون جذب مي كنند. بخشي از مواد زائد و مايعات وجود دارد كه كليه ها آن را جذب نمي كنند و از طريق ادرار دفع مي شود. ميزان جريان خون به وسيله كليه ها از طريق EGFR در آزمايش خون بررسي مي شود.

پاكسازي كراتينين چيست؟

كراتينين ماده اي زائد در بدن است كه در زمان تجزيه طبيعي عضله توليد مي شود. كليه ها كراتينين را از طريق خون به داخل ادرار فيلتر مي كنند و آن را دوباره جذب نمي كنند. ميزان خوني كه كليه هاي شما مي تواند در هر دقيقه عاري از كراتينين باشد، پاكسازي كراتينين ناميده مي شود.

كليرانس كراتينين در خانم هاي جوان تقريبا ۹۵ ميلي ليتر در دقيقه مي باشد و در مردان جوان حدود ۱۲۰ ميلي ليتر در دقيقه است. به عبارتي ديگر كليه هاي فردي كه سالم است در هر دقيقه ۹۵ تا ۱۲۰ ميلي ليتر خون فاقد كراتينين است. نتايج EGFR در آزمايش خون بستگي به عوامل مختلفي مانند سن، جنسيت و ... دارد و به طور كلي كليرانس كراتينين را مي توان تخمين خوبي از فيلتراسيون گلومرولي دانست. آزمايش پاكسازي كراتينين مي تواند توانايي كليه ها را در تفسير خون نشان بدهد.

علائم بيماري هاي كليوي چيست؟
در اين بخش از مبحث Egfr در آزمايش خون چيست؟ به علائم بيماري هاي كليوي مي پردازيم.
علائمي وجود دارد كه مي تواند نشاندهنده ي بيماري هاي كليوي باشد و در صورتي كه اين علائم را مشاهده كرديد، لازم است هر چه زودتر با متخصص در ميان بگذاريد تا اگر مشكلي وجود داشت بتوانيد هر چه زودتر براي درمان آن اقدام كنيد.

همچنين در صورت وجود اين علائم هرگز به صورت خودسرانه براي درمان اقدام نكنيد و توصيه مي شود تا حتما تحت نظر متخصص باشيد و طبق دستور العمل هاي وي عمل كنيد تا بتوانيد نتيجه ي مطلوبي دريافت كنيد. اما اگر به صورت خودسرانه براي درمان اقدام كنيد، ممكن است درگير عوارضي شويد كه شما را با چالش هايي مواجه مي كند.

علائم بيماري هاي كليوي شامل تورم پا و مچ پا، ضعف و خستگي، اختلال در خواب، اختلال در اشتها و حالت تهوع از جمله مواردي هستند كه مي توانند نشاندهنده ي وجود بيماري هاي كليوي باشند و اگر در صورت مشاهده پيگيري نكنيد، به تدريج با چالش هايي مواجه مي شود.

قبل از آزمايش كراتينين چه مواردي را بايد رعايت كرد؟

زماني كه قصد داريد آزمايش كراتينين بدهيد، لازم است مواردي را رعايت كنيد تا نتيجه ي آزمايش دقيق و درست شود. به صورت كلي توصيه مي شود ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمايش از مصرف گوشت خودداري كنيد زيرا باعث مي شود تا سطح كراتينين براي مدتي افزايش پيدا كند.

اگر قصد داريد از آزمايش ادرار براي بررسي كراتينين استفاده كنيد، لازم است از مصرف خوراكي هايي مانند لبو، شاه توت، نوشابه، هويج و ... خودداري كنيد. بهتر است خانم ها انجام آزمايش را به دوران قبل از قاعدگي منتقل كنند يا پزشك خود را در جريان اين مسئله بگذارند. نمونه به مدت يك روز در ظرف پلاستيكي نگهداري مي شود، سپس وارد مرحله ي آزمايش مي شود. به هيچ وجه داخل ظرف نمونه گيري را لمس نكنيد.

تفسير نتايج آزمايش كراتينين

اگر سطح GFR با كراتينين كم باشد، نشانگر وجود بيماري كليوي مي باشد. در حالت عادي كليه ها داراي ظرفيت ذخيره بالايي هستند. اگر سطح GFR ۹۰ يا بالاتر باشد، نشاندهنده ي عملكرد نرمال كليه ها مي باشد. اگر بين ۶۰ تا ۸۹ باشد، نشاندهنده ي كاهش خفيف در عملكرد كليه ها است. اگر بين ۴۵ تا ۵۹ باشد، نشاندهنده ي كاهش خفيف تا متوسط در عملكرد كليه است. اگر بين ۳۰ تا ۴۴ باشد، نشاندهنده ي كاهش متوسط تا شديد در عملكرد كليه است. اگر بين ۱۵ تا ۲۹ باشد، نشاندهنده ي كاهش شديد در عملكرد كليه است و در نهايت اگر كمتر از ۱۵ باشد، نشاندهنده ي نارسايي كليه است كه نياز به دياليز مي باشد.

افرادي كه بالاي ۶۰ سال دارند، ممكن است سطح خون كراتينين آن ها در ظاهر نرمال باشد اما ممكن است داراي gfr و كراتينين پايين باشند. همچنين نتايجي از egfr در آزمايش خون به دست مي آيد كه لزوما به معناي بيماري هاي كليوي نيست و ممكن است مواردي مانند ورزش سنگين،‌ استفاده از داروهاي خاص، مصرف بالاي گوشت قرمز و حاملگي باشد.
در قسمت بعدي مطلب Egfr در آزمايش خون چيست؟ دلايل آزمايش را بررسي مي كنيم.

متخصصان به چه علتي از آزمايش egfr استفاده مي كنند؟
اگر متخصص؛ مشكوك به بيماري هاي كليوي باشد،‌ آزمايش egfr را تجويز مي كند. ممكن است برخي از علائم بيماري هاي كليوي را داشته باشيد كه متخصص، مشكوك به وجود بيماري مزمن كليه شود و اين علائم عبارتند از: داشتن فشار خون بالا، اختلال در اشتها، حالت تهوع، خشكي پوست، خارش پوست، داشتن غلظت خون، گرفتگي عضلات، احساس خستگي و ضعف، تورم پا و مچ پا، اختلال در خواب، تكرر ادرار و داشتن ادرار كف يا خوني از جمله علائمي هستند كه نشاندهنده ي وجود بيماري هاي كليوي هستند و در صورت داشتن مواردي از اين علائم لازم است آزمايش egfr بدهيد تا اطمينان حاصل كنيد كه بيمار هستيد يا خير.

در صورتي كه اين علائم را مشاهده كرديد، هرچه سريعتر با متخصص در ميان بگذاريد تا بتوانيد از شديدتر شدن آن جلوگيري كنيد. همچنين efgr در مراحل اول آزمايش خون علائمي ندارد، به همين خاطر اگر به بيماري هايي مانند فشار خون، ديابت و بيماري هاي قلبي عروقي مبتلا هستيد، يا با مواردي مانند سن بالاي ۶۰ سال، مصرف سيگار، عوامل ژنتيكي و چاقي مفرط درگير هستنيد، ممكن است روي كليه هاي شما تاثير بگذارد.

آيا آزمايش egfr قابل اطمينان است؟

نمي توان گفت آزمايش egfr كاملا درست و قابل اعتماد است. اما اين آزمايش مي تواند تخميني از ميزان فيلتراسيون بدن ارائه دهد. البته فرمول محاسبه ي egfr براي افراد زير ۱۸ سال معتبر نيست. براي اين كه بتوان به درستي به نتيجه ي اين تحقيقات پي برد، لازم است تا موارد ديگري مانند علائم بيماري،‌ آزمايشات ديگر، بررسي مصرف داروي خاص و ... بررسي شود تا بتوان متوجه شد كه اين نتايج آزمايشات صحيح است يا خير.
براي بررسي سطح EGFR از روش هاي مختافي مانند آزمايش كليه، آزمايش خون، آزمايش ادرار، تست هاي تصوير برداري و بيوپسي كليه از جمله مواردي هستند كه از طريق آن ها مي توان سطح كراتينين خون را بررسي كرد.

عوارض آزمايشات egfr چيست؟‌

اين گونه آزمايشات عوارض جدي ندارد و مانند انواع ديگر آزمايشات مي‌ باشد. به اين صورت است كه يك سوزن به بازو وارد مي شود و خون از طريق سرنگ كشيده مي شود، در اين مرحله ممكن است احساس سوزش كمي داشته باشيد كه بعد از مدت كوتاهي از بين خواهد رفت.

اما ممكن است بعد از مدتي با برخي از علائم كه كمي جدي تر هستند، مواجه شويد كه در اين صورت توصيه مي شود به بيمارستان مراجعه كنيد و براي حل آن اقدام كنيد. اين علائم عبارتند از: عفونت در محل تزريق، تورم يا كبودي، احساس سوزش يا ضربان، هماتوم (منطقه اي متورم كه مملو از خون است)، سرگيجه و خونريزي بيش از حد كه در صورت مشاهده ي اين علائم لازم است فورا با متخصص در ميان بگذاريد و اگر پيگيري لازم را نداشته باشيد، ممكن است با مشكلات بيشتري مواجه شويد.

فرمول انجام egfr چيست؟

متخصص براي اين كه بتواند سطح كراتينين خون را با فاكتورهاي ديگري براي تخمين gfr تركيب كند، از فرمول هاي مختلفي براي افراد بزرگسال و كودكان استفاده مي شود كه شامل سن، جنسيت، سطح كراتينين خون، قوميت، وزن و قد مي باشد. همچنين ممكن است متخصص از شما بخواهد تا مدتي قبل از آزمايش، داروهاي خاصي را مصرف نكنيد زيرا ممكن است روي نتيجه ي آزمايش تاثير بگذارد و از صحت آن بكاهد. اين داروها شامل آنتي بيوتيك و داروهاي اسيد معده مي باشد.

اما حتي اگر از اين داروها استفاده نمي كنيد، لازم است هر نوع دارويي كه مصرف مي كنيد را با متخصص در ميان بگذاريد و قبل از صحبت با پزشك، هيچ دارويي را خودسرانه قطع نكنيد زيرا ممكن است عوارض زيانباري داشته باشد.

همچنين اگر باردار هستيد يا گمان مي كنيد كه باردار هستيد حتما پزشك خود را در جريان بگذاريد.
در ادامه نوشتار Egfr در آزمايش خون چيست؟ علائم بيماري كليوي را از نظر مي گذرانيم

علائم بيماري كليوي چيست؟

اگر كليه سلامت نباشد، به تدريج دچار زوال مي شود و علامت هايي در بدن ايجاد مي شود كه نشانگر وجود بيماري در فرد است. البته اين علائم در هر شخصي متفاوت است و براي همه افراد يكسان نيست، متداول ترين علائم كه بيشتر افراد با آن درگير مي شوند، شامل نارسايي كليه و عدم توانايي در حذف مواد زائد مي باشد.

علائم ديگر شامل از دست دادن وزن، كم خوني، اختلال در ميل جنسي، تغيير رنگ پوست بدن، احساس ضعف و خستگي، نداشتن تحمل سرما، حالت تهوع و استفراغ، اختلال در خواب، تكرر ادرار، مشكل تنفسي، اختلال در اشتها، فراموشي هاي كوتاه مدت، درد و گرفتگي عضلات پا، پاهاي بي قرار، احساس خارش در بدن، احساس طعم ناخوشايند در دهان، كاهش توليد ادرار و ادرار تيره، فشار خون بالا، احساس درد در پهلو، كبودي، ورم در ناحيه پا و احساس درد در قفسه سينه از جمله عواملي هستند كه در صورت مشاهده، توصيه مي شود فورا به متخصص مراجعه كنيد تا از بدتر شدن شرايط جلوگيري كنيد.

چه عواملي نتايج آزمايش خون را تحت تاثير قرار مي دهد؟

يك سري از عوامل هستند كه باعث مي شوند نتايج آزمايش خون تحت تاثير قرار بگيرد و لازم است آن ها را در نظر بگيريد تا بتوانيد شرايط را كنترل كنيد، مسائلي مانند تغيير عملكرد كليه، بارداري، سوء تغذيه شديد، كمبود وزن يا اضافه وزن، مصرف مكمل كراتين، ورزش هاي سنگين و بدنسازي، داشتن اختلال عضلاني عصبي، مصرف داروهاي خاص، مصرف بيش از حد گوشت، رژيم گياه خواري و مصرف خيلي كم گوشت از جمله عواملي هستند كه در نتيجه ي آزمايش تاثير گذار هستند.

به كليه هاي خود توجه كنيد

براي اين كه بتوانيد از ابتلا به بيماري هاي كليوي در امان باشيد، بايد بدانيد كه Egfr در آزمايش خون چيست؟ براي اين كار لازم است يك سري اقدامات و توصيه ها را رعايت كنيد، حتي اگر سطح GFR طبيعي باشد. اقداماتي نظير: غربالگري ديابت و فشار خون، عدم مصرف بيش از حد پروتئين، جايگزين كردن تنفس عميق، نوشيدن آب و استفاده از پدهاي گرم كننده يا يخ به جاي مصرف داروهاي ضد درد، داشتن رژيم غذايي كم نمك و كم چرب، ۳۰ دقيقه ورزش در طول روز، حفظ تناسب اندام، كنترل قند خون و فشار خون، هيدراته ماندن، عدم مصرف سيگار و الكل از جمله مواردي هستند كه بايد رعايت كنيد تا بتوانيد از مبتلا شدن به بيماري هاي كليوي مصون بمانيد.

سطح طبيعي كراتينين خون

سطح طبيعي كراتينين خون در مردان بالغ حدود 0.6 تا 1.2 ميلي گرم در دسي ليتر است و در زنان بالغ حدود 0.5 تا 1.1 ميلي گرم در دسي ليتر مي باشد. اما اين سطح بستگي به شرايط بدني و سني دارد و به عنوان مثال در فردي كه به جاي دو كليه يك كليه دارد، سطح كراتينين خون تقريبا 1.8 يا 1.9 ميلي گرم در دسي ليتر مي باشد.

اگر در نوزادان به 2.0 به بالا ميلي گرم در دسي ليتر برسد يا در فردي كه بالغ است به 5.0 به بالا باشد، مي تواند خبر از اختلال شديد كليه بدهد. همچنين ترشحات طبيعي براي كراتينين زنان سالم تقريبا 88-128 ميلي ليتر در دقيقه مي باشد، و براي مردان سالم تقريبا 97 تا 137 ميلي ليتر در دقيقه است.

به صورت كلي سطح متناسب GFR براي سنين 20 تا 29 سال حدود ۱۱۶
30 تا 39 سال: 107
40 تا 49 سال: 99
50 تا 59 سال: 93
60 تا 69 سال: 85
70 سال به بالا: 75

زماني كه سطح كراتينين بالا باشد چه علائمي در بدن نمايان مي شود؟

هنگامي كه عملكرد كليه دچار اختلال شود، علامت هايي در بدن نمايان مي شود كه متفاوت است، اما اين علائم ممكن است در برخي از افراد بروز پيدا نكند و فردي كه دچار نارسايي كليه است، بدون علامت باشد. اين علائم عبارتند از:

ضعف و خستگي، گيجي، داشتن تنگي نفس، احساس كمبود آب، تورم، حالت تهوع و استفراغ، خشك شدن پوست، نوروپاتي، انسداد مجاري ادرار، عفونت كليه و رابدوميوليز از جمله علائمي هستند كه اگر آن ها را در خود يا ديگران مشاهده كرديد، لازم است به پزشك متخصص اطلاع دهيد تا بتوانيد هر چه زودتر براي درمان اقدام كنيد. اما اگر اين علائم را ناديده بگيريد، به تدريج اين مسئله حادتر مي شود و براي درمان نياز به فرايند طولاني تري مي باشد.

چه عواملي سطح كراتينين خون را افزايش مي دهد؟

عواملي وجود دارند كه موجب مي شوند به تدريج سطح كراتينين خون افزايش پيدا كند و شما مي توانيد با شناسايي و آگاهي از اين موارد، مصرف آن ها را كنترل كنيد و جلوي افزايش سطح كراتينين خون را بگيريد. داروهايي مانند سايمتيدين، مصرف بيش از اندازه گوشت، عفونت كليه، رابدوميوليز و انسداد مجاري ادرار از جمله عواملي هستند كه سطح كراتينين خون را افزايش مي دهد.

درمان EGFR بالا

پس از اين كه دانستيد Egfr در آزمايش خون چيست؟ بايد به درمان آن بپردازيد. اگر سطح كراتينين خون شما بالاتر از حد طبيعي باشد، لازم است هر چه زودتر با متخصص در ميان بگذاريد و درمان را شروع كنيد تا بتوانيد هرچه زودتر به نتيجه برسيد. براي درمان سطح كراتينين خون بالا مي توان از درمان دارويي و غير دارويي بهره برد.

زيرا اين دو روش درماني مكمل يكديگر هستند و براي نتيجه بخش بودن لازم است از هردوي آن ها در راستاي يكديگر استفاده شود. البته اين نكته را در نظر داشته باشيد كه براي درمان حتما مدتي تحت نظر متخصص باشيد و از روش درماني وي استفاده كنيد. زيرا اگر به صورت خودسرانه براي درمان اقدام كنيد، ممكن است درگير برخي عوارض نامطلوب شويد كه فرايند درماني را با مشكل مواجه مي كند.

براي درمان دارويي معمولا متخصصان با توجه به شرايط بدني فرد از داروهاي بازدارنده هاي ACE كه براي افرادي كه فشار خون بالا هم دارند تجويز مي شود و از داروهاي مسدود كننده هاي گيرنده آنژيوتانسين (ARB)استفاده مي كنند. اين داروها فشار را در فيلترهاي كليه كاهش مي دهد و از آسيب بيشتر كليه جلوگيري مي كند.

براي درمان غير دارويي نيز استفاده از رژيم غذايي مناسب كم نمك و كم چرب، مصرف مايعات كافي، عدم مصرف دخانيات، كنترل قند خون و فشار خون، انجام حركات ورزشي مانند دوچرخه سواري، پياده روي و تناسب اندام، عدم استفاده از داروهاي خاص بدون تجويز پزشك، كاهش استرس و اضطراب و ... از جمله درمان هاي غير دارويي هستند. يكي از دلايل آسيب كليه؛ عوامل رواني مانند استرس، اضطراب و بيقراري است كه براي حل اين مسئله مي توانيد مدتي با روانشناس متخصص در ارتباط باشيد تا از نظر روحي آرامش پيدا كنيد و از ابتلا شدن به بيماري هاي جسماني جلوگيري كنيد.

سخن پاياني

به طور كلي براي اين كه از سطح كراتينين خون خود مطلع شويد، لازم است از آزمايش هاي مربوطه استفاده كنيد و اگر مشخص شد كه سطح كراتينين خون شما بالاتر از حد طبيعي است، فورا پزشك خود را در جريان بگذاريد و از درمان هاي خانگي اجتناب كنيد.

روش هاي درماني نيز همان طور كه در بالا گفتيم، شامل درمان دارويي و غير دارويي است كه متخصص، شرايط شما را بررسي مي كند و طبق آن فرايند درمان را طي مي كند. به صورت معمول، فشار خون و قند خون را كنترل كنيد و سعي كنيد تا از مصرف مواد غذايي پر چرب و استعمال دخانيات پرهيز كنيد. همچنين توصيه مي كنيم، براي اين كه روند درمان نتيجه بخش باشد، با يك روانشناس نيز در ارتباط باشيد تا بتوانيد علاوه بر درمان جسماني، از روان درماني نيز استفاده كنيد.

منبع:egfr در آزمايش خون چيست 

براي دريافت مشاوره در زمينه egfr در آزمايش خون چيست مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: egfr در آزمايش خون چيست،
موضوع:
[ ۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۲۵:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی