مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
|
علائم اختلال سلوكپيش از آن كه به پروتكل درمان اختلال سلوك بپردازيم لازم است با علائم اين اختلال آشنا شويم. علائم رفتاري كودكان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوك در چهار دسته جاي مي گيرد. علل ابتلا به سلوك چيستقدم اول در طراحي پروتكل درمان اختلال سلوك ، ريشه يابي علت بروز اين اتفاق در كودك يا نوجوان است. مجموعه اي از عوامل بيولوژيكي، رواني و اجتماعي منجر به بروز سلوك مي شوند كه در ادامه توضيح داده ايم. پروتكل درمان اختلال سلوكآنچه كه در پروتكل درمان اختلال سلوك پايه و اساس قرار مي گيرد، روان درماني است. روان درماني روش هاي مختلفي دارد كه هدف از آن ها ايجاد تغيير در مراجع و در جنبه هاي مختلف رفتاري ، شناختي و هيجاني است. اين هدف با اجراي تكنيك هاي مختلف و طي جلسات، مرحله به مرحله حاصل مي شود. روان درماني به صورت كلي شامل دو روش كوتاه مدت و بلند مدت مي شود. روان درماني كوتاه مدت اغلب دو تا سه ماه به طول مي انجامد. مراحل درمان شناختي رفتاري در پروتكل درمان اختلال سلوكدرمان شناختي رفتاري مراحل زير را در بر مي گيرد: 1 – مرحله ي انتخاب بيمارپس از تشخيص با استفاده از مصاحبه باليني و تست هاي تشخيصي اقدامات مناسب جهت پروتكل درمان مراجع آغاز مي شود. در مرحله اول مناسب بودن نوع درمان، براي بيماري كه تشخيص اختلال سلوك گرفته است مورد بررسي قرار مي گيرد. اين كار بر اساس دستور العملي كه براي انتخاب بيمار وجود دارد انجام مي شود. معمولا روش درمان شناختي رفتاري براي آن دسته از نوجوانان مبتلا به اختلال سلوك به كار برده مي شود كه حداقل تا كلاس دهم درس خوانده باشد و خود براي آمدن به جلسات درماني رضايت داشته باشد. 2 – مرحله ي ارزيابي در پروتكل درمان اختلال سلوكدر درمان شناختي رفتاري، مرحله ارزيابي اهميت فراواني دارد. جلسات اوليه به ميزان زيادي شامل مرحله ارزيابي مي شود و ساعت هاي زيادي از وقت جلسه را به خود اختصاص مي دهد. مرحله ارزيابي به معناي برگذاري مصاحبه روانشناختي با مراجع است. در طول مصاحبه روانشناختي درمانگر مشكلات مراجع را شناسايي مي كند و عوامل زمينه ساز يا تشديد كننده علائم را مورد بررسي قرار مي دهد. خاصيت درمان شناختي رفتار در اين است كه مرحله ارزيابي در طول مدت درمان ادامه پيدا مي كند و هدف از آن آگاهي درمانگر از روند بهبود مراجع و خوب پيش رفتن جريان درمان است. 3 – مرحله اجرامرحله اجرا در پروتكل درمان اختلال سلوك بر اساس طرح اصلي كه براي درمان ترسيم شده پيش مي رود. درمانگران در اين مرحله صلاح مي دانند از تكنيك هاي مختلفي مانند تكنيك مديريت مشروط ( Contingency management) ، تكنيك خود كنترلي (Self control ) ، تكنيك انزجاري (Aversion technique)و تكنيك بازسازي شناختي استفاده كنند. اين روش ها ممكن است به صورت تكي و يا به صورت تلفيقي، متناسب با وضعيت فرد، نوع علائم و شدت علائم به كار برده شوند. نتيجه بخشي تكنيك هاي درمان شناختي رفتاري همكاري و تمايل خود مراجع را لازم دارد. تكنيك هاي درمان شناختي رفتاري در مرحله اجرااز تكنيك هاي درمان شناختي رفتاري در مرحله اجرا مي توان به موارد زير اشاره كرد: 1. تكنيك مديريت مشروطدر اين تكنيك مراجع مي آموزد كه در مقابل كارهاي مثبتي كه براي كمك به كاهش علائم و درمان خود انجام مي دهد، به خود پاداش دهد. به مرور اين باور در ذهن مراجع شكل مي گيرد كه دريافت پاداش مشروط بر انجام منظم تكاليف درماني است. علاوه بر اين در جريان اجراي تكنيك مديريت مشروط، فرد ياد مي گيرد تا در صورت شكست در كنترل رفتارهاي پرخاشگرانه تنبيه و جريمه اي را براي خود در نظر بگيرد. در اين تكنيك مراجع به يك خود كنترلي نسبي مي رسد و مي تواند به تدريج بر رفتارهاي خود نظارت بيشتري داشته باشد. او به كمك درمانگر تلاش مي كنند تا به اهدافي كه در آغاز درمان در مورد آن ها توافق شده نزديك تر شود. 2. تكنيك انزجارييكي ديگر از تكنيك هاي درمان شناختي رفتاري كه در پروتكل درمان اختلال سلوك براي مبتلايان با شدت علائم زياد به كار برده مي شود، تكنيك انزجاري است. هدف از اين تكنيك از بين بردن و يا به حداقل رساندن رفتارهاي خشونت آميز و آسيب زدن به ديگران است. در اين صورت سلامتي خود فرد و اطرافيانش تضمين مي شود. تكنيك انزجاري به دو شيوه واقعي و تصوري قابل اجرا است. در نوع واقعي آن، شخص مبتلا به اختلال سلوك وقتي احساس مي كند دلش مي خواهد به ديگران آسيب برساند يا رفتار خشونت آميزي انجام دهد، براي جلوگيري از اين كار محركي آزار دهنده را به خود وارد مي كند. 3. تكنيك باز سازي شناختياين تكنيك اغلب براي مبتلاياني كه در اواخر دوره نوجواني و يا سنين بزرگسالي هستند، انجام مي شود و هدف آن تغيير افكار منفي است. چرا كه درمانگران شناختي معقتدند با تغيير و كاهش افكار منفي، علائم اختلال سلوك و رفتارهاي خشونت آميز مرتبط با آن كاهش مي يابد. در فرآيند اجراي تكنيك بازسازي شناختي درمانگر ابتدا به فرد توضيح مي دهد تا چگونه افكار منفي خود را شناسايي كند و سپس به او ياد مي دهد افكار نامناسب را جايگزين كند. هر جلسه از پروتكل درمان اختلال سلوك و آموزش والدين چه مواردي را در بر مي گيرد؟جلسه اول: در جلسه اول مواردي همچون علل بدرفتاري كودكان ، ويژگي هاي والدين، علل زمينه اي و ويژگي هاي كودكان بررسي مي شوند و تكاليفي براي منزل ارائه مي شود. همچنين درمانگر به والدين آموزش مي دهد كه چطور مي توانند مشكلات رفتاري كودك خود را ارزيابي كنند و آن ها را كاهش دهند. جلسات پنجم تا هشتمجلسه پنجم : والدين بعد از اين كه از سيستم تقويت و پاداش و تنبيه استفاده كردند، رفتارهاي كودك و تقويت منفي و محروم سازي مورد بررسي قرار مي گيرد. نحوه جريمه كردن كودك و محروم سازي او از چيزهاي مورد علاقه اش زماني كه اشتباهي مي كند ياد داده مي شود. مقوله آموزش در پروتكل درمان و پيشگيري از اختلال سلوكتعدادي از مداخله ها در كاهش علائم اختلالات رفتاري كودكان و نوجوانان مؤثر است. مداخله ها اغلب دو مقوله پيشگيري و درمان را در بر مي گيرد. هر چند اين دو موضوع نبايد به عنوان دو مسئله جدا از هم تلقي شوند. در درمان هاي روانشناختي، پيشگيري و درمان پيش از هر چيز بر رشد مهارت هاي خود كودك و كساني كه با او در ارتباط هستند يعني مادر و پدر، مدرسه و دوستانش تأكيد مي كند. روش هاي عصب شناختي نيز در برخي مبتلايان مي تواند مفيد باشد كه در اين صورت پس از حصول نتايج مثبت، مداخله هاي شناختي و رفتاري اجرا مي شوند. در ادامه مقاله پروتكل درمان اختلال سلوك به سه موضوع آموزش كودك، خانواده او و نقش جامعه و مدرسه پرداخته ايم. 1. آموزش كودكآموزش كودك شامل آموزش مـهارت هاي جـديد براي تسهيل رشد كودك و عملكرد سازشي در او مي شود. يكي از ابعاد پيشگيري، نياز به توسعه مهارت هاي كودك با توجه به توانايي ها و قابليت هاي او است. به گونه اي كه بتواند با ديگران تعامل سازندع داشته باشد، به تكميل موفقيت آميز وظايف رشدي، تعامل با محيط و استفاده از رويكردهايي كه عملكرد سازشي را افزايش مي دهند بپردازد. تسهيل و رشد توانمندي هاي كودك قبل از بروز اختلال و جهت پيشگيري از آن در كودكاني كه سابقه بروز اختلالات رفتاري در خانواده هاي آن ها وجود دارد، بسيار مهم است و بر درمان اولويت دارد. 2. مداخلات خانوادگي در پروتكل درمان اختلال سلوكدر اين بخش از مقاله پروتكل درمان اختلال سلوك به نقش خانواده در درمان پرداخته ايم. خانواده كودك نقش زيادي در پيشگيري از اختلالات و درمان آن ها دارد. مطالعات نشان مي دهند والديني كه كودكان مبتلا به اختلال سلوك دارند اغلب كمبودهاي جدي در مهارت هاي تربيت فرزند و تعامل با كودك از خود نشان داده اند. آموزش مهارت هاي پرورشي مؤثر به عنوان يك مكانيسم اوليه به شمار مي آيد كه منجر به تغيير رفتارهاي كودك و كاهش علائم و نشانه هاي اختلال مي شود. برنامه هاي آموزشي كه در جلسات روان درماني در اختيار والدين قرار مي گيرد اين مهارت هاي پرورشي را در آن ها تقويت مي كند. 3. آموزش جـامعه و مدرسهمحيط مدرسه نيز نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به اختلال دارد. مداخلات مدرسه مي تواند در حوزه هاي رشد مهارت ها، حل مسئله ، كنترل خشم ، افزايش مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي مفيد باشد. برنامه هاي پيشگيري زيادي طراحي شده. اين برنامه ها كودك را در تصميم گيري و مهارت هاي شناختي تشويق مي كند. همچنين برنامه هايي كه در مدرسه امكان اجرا دارد، درگير مهارت هاي حل مسأله بين فردي ، راهـبردهايي براي افزايش آگاهي فـيزيوژيكي و آمـوزش عاطفه دروني و خود كنترلي در طي موقعيت هاي دشوار مي شود. سخن آخرپروتكل درمان اختلال سلوك برنامه هاي درماني و كنترلي زيادي را شامل مي شود و در اين زمينه روش هاي بسيار مؤثري ابداع شده است. اما آنچه كه بيش از همه اهميت دارد، نحوه رفتار والدين با اين كودكان و به كار گيري روش هاي صحيح تربيتي است. روانشناسان معتقدند آن دسته از راهبردهاي درماني كه با افزايش رفتارهاي اجتماعي همراه است، كمك شاياني به كاهش رفتارهاي پرخاشگرانه و خشونت آميز مي كند. مراجعه به مشاور كودك و متخصص سلامت روان جهت درمان و دريافت راهبردهاي كنترلي ضرورت دارد. به همين دليل توصيه مي كنيم براي كمك به كودك خود از مشاوره كودك استفاده كنيد. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي در اين زمينه خدمات ارائه مي دهد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد. منبع: پروتكل درمان اختلال سلوك براي دريافت مشاوره در زمينه پروتكل درمان اختلال سلوك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |