مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اغلب ما كم و بيش حسادت را تجربه كرده ايم. اما برخي افراد به جاي پرورش توانايي‌هاي خود، مدام زندگي ديگران را جست‌وجو مي‌كنند تا ببينند آن ها چه نتايجي به دست آورده اند. گاهي اوقات احساس حسادت آنقدر شدت مي‌گيرد كه مي‌تواند به ما و اطرافيان‌ صدمه بزند. درك ناپايداري خوشي ها و ناخوشي ها، داشتن نگاه واقع بينانه به زندگي، احساس همدلي و توانايي عشق ورزيدن به انسان ها، ظرفيت رواني، ما را براي توانايي شاد زيستن با ديگران و عدم حسد ورزي به آنان افزايش مي دهد. در اين مقاله درباره حسادت، تاثيرات آن و راهكارهاي مقابله با آن را بررسي مي كنيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه حسادت و راهكارهاي مقابله با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

 

تعريف حسادت

حسادت واكنشي هيجاني است، زماني به وجود مي آيد كه شخص احساس كند آنچه دارد كمتر از چيزي است كه بايد داشته باشد. حسادت با طيف وسيعي از احساسات ( رنج، خشم، اندوه...)، افكار (عيب جويي، مقايسه و ترحم به خود و ...) و رفتار ها (رفتارهاي پرخاشگرانه و خشونت آميز ) همراه است. در واقع حسادت از عزت نفس پايين فرد ناشي مي شود كه باعث مي شود خود را با ديگران مقايسه مي كند. حسادت احساسي است كه بيش از همه خود شخص را آزار مي‌دهد. مدام درون خود احساس ناآرامي و خشم مي كند شايد سعي كند آن را نشان ندهد ولي نگاه و رفتارش همه چيز را بروز مي دهد. اثرات حسادت بر زندگي فرد و ديگران مي تواند جدي و خطرناك شود.

شخص حسود كسي است كه از وجود امتياز، شادكامي، موفقيت و پيشرفت ديگران در حيطه هاي مالي، تحصيلي، زناشويي، شغلي و ديگر ابعاد زندگي ناراضي است. شخص حسود دوست ندارد كه ديگري از نعمت يا آسايش برخوردار باشد در واقع  به شادي و موفقيت ديگران حسادت مي‌ كنند.

 

تاثير حسادت در زندگي

معمولا فرد حسود فكر مي كند كه حق او ضايع شده يا كمتر از ديگري به آنچه لايق خود مي داند رسيده است. در هر صورت فرد حسود احساس رنج و شكست خواهد كرد كه ممكن است به يك رفتار خشونت آميز تبديل شود. او هر كاري كه لازم باشد انجام مي دهد تا طرف مقابل از امكانات بهتري كه دارد لذت نبرد. اين حسادت ممكن است به تدريج از كنترل فرد خارج شود و به افسردگي او منجر شود. اين افراد معمولا محبوب ديگران نيستند و به روابط شخصي خود نيز لطمه مي زنند. فرد حسود براي آن كه زندگي بهتري داشته باشد دائم آن را در ديگران جست و جو مي كند، حال آن كه خود او بايد براي زندگي اش تصميم گيري كرده و اهدافش را مشخص كند. هدف گذاري براي سال جديد را مي توانيم پيشنهاد دهيم.

 

دليل بروز حسادت

حسادت ژنتيكي نيست و هيچ دليل بيولوژيكي ندارد. بلكه به مرور زمان و در اثر يادگيري و تجاربي كه فرد حسود در زندگي به دست مي آورد شكل مي گيرد. ممكن است اين افراد در محيطي بزرگ شده باشند كه انجام خواسته هاي والدين و ديگران مهم تر از خواسته ها و علايق خودشان بوده است در واقع هيچ فرصتي نداشتند كه به دنبال علايق و خواسته هاي خودشان بروند. همچنين خانواده اي كه مدام در حال مقايسه كردن خود، زندگي و فرزندانشان با ديگران هستند، به احتمال زياد كودكاني تربيت مي كنند كه همواره خود را با ديگران مقايسه مي كنند. والدين با در نظر گرفتن روش هاي مناسبتربيت فرزند از ايجاد احساس هاي منفي در وجود آن ها مي توانند جلوگيري كنند.

 

پيامدهاي حسادت

حسادت موجب آسيب هاي بدني و رواني زيادي در فرد مي شود. در واقع اولين ضربه به خود فرد حسود وارد مي شود. چرا كه شخص اسير غم و اندوه زيادي شده و اعتماد به نفس اش كاهش پيدا مي كند. تداوم احساس غمگيني فرد را مستعدابتلا به اختلالات اضطرابي مي كند. همچنين در درازمدت ممكن است به حس تنفر و بيزاري از خود برسد و منزوي شود. تبعات منفي حسادت به حدي است كه تمامي ابعاد زندگي فرد را دربر مي گيرد و كاملا در زندگي اجتماعي او قابل مشاهده است.

 

نشانه هاي حسادت در فرد

حسادت علاوه بر آثار جسمي و رواني كه براي فرد دارد، مي تواند آثار اجتماعي نيز به دنبال داشته باشد كه در ادامه بررسي خواهيم كرد:

  • احساس غم، اندوه و ناراحتي شديد
  • غيبت و عيب جويي از ديگران و پرخاشگري
  • دشمني، عداوت و كارشكني در كارهاي ديگران
  • كنجكاوي زياد در مورد زندگي ديگران
  • عدم تمركز روي اهداف و مسير زندگي خود
  • نابساماني هاي اجتماعي، قتل ها و جنايت ها
  • عقب ماندگي در سطح اجتماعي يا سياسي

 

با فرد حسود چه كنيم؟

كنار آمدن با يك آدم حسود، مشكل است مخصوصا اگر نقش پررنگي در زندگي شما داشته باشند. اگر اين فرد رفتاري انجام داده كه باعث رنجش و ناراحتي شما شده است با او در ميان بگذاريد. البته شما بايد در مورد رفتارهايي كه مي بينيد حرف بزنيد نه آن چيزي كه فكر مي كنيد انگيزه او بوده است. وقتي در مورد رفتار فرد حسود صحبت مي كنيد از برچسب زدن يا محكوم كردن او بپرهيزيد. توضيح دهيد رفتارهايش چه تاثيري روي شما گذاشته است. در صورتي كه درباره رفتار او صحبت كنيد كمتر احساس دلخوري خواهد كرد.

حسادت باعث مي شود افراد در مورد خودشان تصورات منفي داشته باشند. در واكنش به افكار منفي آن ها تدافعي عمل نكنيد. مي توانيد با اشاره به برخي از ويژگي ها و توانايي هاي منحصر به فرد او، شدت اين قضاوت منفي فرد را كاهش دهيد تا بتواند ديد مثبت تري به خودش داشته باشد.

اگر متوجه شديد كه فرد حسود فقط نكات خوب زندگي شما را مي بيند و توجهي به چيزهاي منفي زندگي شما ندارد؛ مي توانيد به گونه اي با او صحبت كنيد كه آگاه شود درك پيچيدگي زندگي ديگران كار مشكلي است و چيزهاي زيادي در زندگي هر فرد وجود دارد كه ديگران لزوما از آن ها آگاه نيستند شايد نتوانيد ديدگاه يك فرد حسود را تغيير دهيد اما مي توانيد چالش ها و اشكالات زندگي خود را با او در ميان بگذاريد. تشخيص دهيد چه زماني بايد از آدم حسود فاصله بگيريد هنگامي كه فهميديد چه چيزي باعث حسادت فرد مي شود اگر برايتان مقدور است شرايط را به گونه اي تغيير دهيد كه كمتر در مواجهه با آن موضوع خاص قرار بگيريد.

 

راهكار هايي براي رفع حس حسادت

براي آن كه حس حسادت را از خود دور كنيد مي توانيد از راهكارهاي زير استفاده نماييد:

تقويت اعتماد به نفس:

يك قدم مهم براي دور شدن از حسادت يافتن راهي براي افزايش اعتماد به نفس است. روي نقاط قوت خود تمركز كنيد. به موفقت هايي كه تاكنون به دست آورديد توجه كنيد و سعي كنيد با انگيزه بيش تر آن ها را تكرار كنيد. در حقيقت وقتي اعتماد به نفستان پايين است به توانايي هاي خود باور نداريد و توانايي و امكانات خود را دست كم مي گيريد و اين باعث مي شود به ديگران حسادت كنيد. اگرخودتان را فردي توانا بدانيد، به موقعيت و دستاوردهاي ديگران حسادت نمي‌كنيد.

خودشناسي:

سعي كنيد ابتدا به يك خودشناسي برسيد. نقاط قوت و ضعف خود را شناسايي كنيد. اولويت ها و ارزش هاي خود را مشخص كنيد و مطابق با آن چهارچوب زندگي خود را تعيين كنيد. به خودتان ايمان داشته باشيد و بدانيد با سعي و كوشش مي توانيد به خواسته هاي خود برسيد پس دليلي ندارد به ديگران حسادت كنيد. در راه رسيدن به خواسته هاي معقول خود  تلاش كنيد. به جاي تمركز روي نتايج زندگي بقيه سعي كنيد روي مسير و هدف زندگي خود تمركز كنيد. فرد حسود آگاهي كمي از خود و توانايي هايش دارد به همين دليل ممكن است خود را باگروهي مقايسه كند كه به طبقه اجتماعي ديگري تعلق دارند و با ارزش هاي متفاوتي زندگي مي كنند.

مقايسه ممنوع:

خوشبختي واژه‌اي است كه خيلي از ما براي داشتن آن به ديگران حسادت مي‌كنيم اما بايد توجه داشته باشيم كه همينحسادت مانع از خوشبحتي ماست. خوشبختي يعني پذيرش خود همان گونه اي كه هستيم و از توانايي ها و موقعيت هايي كه در زندگي به دست مي آوريم راضي باشيم. معمولا وقتي فرد احساس مي كند كه كفايت لازم را ندارد، نسبت به ديگرانحسادت مي كند. در واقع شما با مقايسه ديگران با خود روي زندگي آن ها تمركز كرده ايد و خواهان چيزي هستيد كه كمبود آن را در زندگي خود احساس مي كنيد. با كنار گذاشتن قضاوت شديد در مورد خود، ديگر تمايل زيادي براي مقايسۀ شرايط خود با شرايط ديگران نخواهيد داشت.

پذير عدم وجود كمال مطلق:

توجه داشته باشيد كه زندگي كامل و بي نقص وجود ندارد. اگر كسي داراي امكانات يا موقعيتي است كه شما نداريد در عوض شما نيز ممكن است امتيازاتي داشته باشيد كه ديگران ندارند. همه ما نقاط قوت و ضعفي داريم كه بايد به آن ها توجه داشته باشيم. هر يك از ما موقعيت خانوادگي، مالي، شغلي و تحصيلي ويژه اي داريم كه در مقايسه با ديگران در موقعيتي بالاتر يا پايين تر قرار مي گيرد كه بايد به اين عوامل نگرش كلي داشته باشيم.

نگاه واقع بينانه به موقعيت ديگران:

ممكن است تصور كنيد كه ديگران بدون زحمت و بدون هيج دغدغه اي به موقعيت فعلي خود رسيده اند ولي به اين نكته توجه داشته باشيد كه افراد در ازاي به دست آوردن موقعيت خود ممكن است چيزهايي را از دست داده ياشند. به عنوان مثال فرد ثروتمندي كه بيشتر زمان خود را به كسب درآمد مشغول است از گذراندن زمان با خانواده و آرامشي كه به دنبال آن مي آيد محروم مي باشد. در واقع هر فرد براساس اولويت هاي خود بهايي براي رسيدن به اين اهداف مي پردازد.

به نيازهاي واقعي خودتان متعهد شويد نه نيازهاي ديگران:

هر انساني منحصر به فرد است و خواسته ها و آرزوهاي متعلق به خود را دارد. سعي كنيد تعريف خاص خودتان را از موفقيت داشته باشيد. حسادت افراد را به انجام كارهايي وادار مي كند كه شايد نياز و خواسته واقعي خودشان نباشد. به عنوان مثال؛ براي انتخاب رشته تحصيلي و شغل خود به دنبال علايق خود باشيد نه اينكه خودتان را با افراد فاميل مقايسه كنيد و بخواهيد راهي را برويد كه آن ها رفته اند. موقعيت خود را با همه جزئيات خوب و بدش در نظر بگيريد؛ پس از ارزيابي، هدفي دست يافتني كه به آن علاقه داريد را انتخاب كنيد و براي رسيدن به آن برنامه ريزي كنيد.

شكر گذار باشيد:

قدر نعمت هاي خود را بدانيد. اگر در زندگي چيزي را به دست نياورده ايد شايد به اندازه كافي تلاش نكرده ايد. تمام چيزهاي خوبي را كه در زندگي داريد در ذهن خود مرور كنيد و به خاطر تمام اين نعمت ها شاكر باشيد. شايد خيلي از چيزهايي كه براي شما پيش پا افتاده باشد همان چيزهايي باشند كه ديگران در حسرت آن هستند. به آن چه در زندگي داريد توجه كنيد و براي آن ها اهميت و ارزش قائل شويد. چيزهايي نظير سلامتي، ايمان، خانواده خوب و سالم، تحصيلات مناسب، دوستان خوب، شغل مناسب، همكار خوب،  و حداقل امكانات زندگي هر كدام عاملي براي رضايت از زندگي مي توانند باشند.

بازنگري در آرمان ها:

ريشه حسادت مي تواند در نارضايتي از شرايط يا وضعيت موجود باشد. ممكن است ايده آل هايي در ذهن خود داشته باشيد كه چون به آن ها نمي رسيد به افراد ديگر حسادت مي كنيد. ولي آن چه اهميت دارد اين است كه اين ايده آل ها چقدر با واقعيت زندگي شما مطابقت دارند. آرمان هاي خود را دوباره بررسي كنيد و براساس خودشناسي و آگاهي از شرايط خود، اهداف تازه اي براي خود انتخاب كنيد كه با توجه به شرايط شما دور از دسترس نباشند. سعي كنيد نقطه اي بين ايده آل و واقعيت پيدا كنيد و در زندگي خود توازن ايجاد كنيد يا اهداف خود را به اهداف كوچكتر و ساده تر تقسيم كنيد و مرحله به مرحله اين روند را طي كنيد.

توجه به تاثيرات منفي حسادت:

به تاثيراتي كه حسادت مي تواند بر روي زندگي شما و ديگران بگذارد توجه كنيد؛ آيا نتيجه مثبت يا اثر خوبي به همراه خواهد داشت؟ حسادت احساس بدي در شما ايجاد خواهد كرد و باعث هدر رفتن وقت و انرژي شما مي شود در نتيجه شما را از مسير اهدافتان دور مي كند علاوه بر اين بر روابط شخصي و حرفه اي شما تاثير منفي مي گذارد.

دليل حسادت را بشناسيد:

شناختن دليل حسادت مي تواند به شما در راه رسيدن به خودشناسي كمك كند. ما معمولا به چيزهايي حسادت مي كنيم كه كمبود آن را در زندگي خود احساس مي كنيم يا به داشتن آن ها علاقه داريم. پس مي تواند انگيزه اي در ما ايجاد كند كه  روي هدف هاي خود متمركز شويم و براي رسيدن به آن ها تلاش كنيم. مسلما حسادت كردن به تنهايي هيج ثمره اي نخواهد داشت ولي وقتي دليل حسادت خود را بدانيد مي توانيد به شكلي سازنده با آن برخورد كنيد. در حقيقت از حسحسادت، براي تعيين اهدافي واقع‌گرايانه و دست‌يافتني كمك مي گيريد تا احساسات منفي خود را رها كنيد.

قدرت پذيرش:

بايد بدانيد در زندگي خود چه چيزهايي را مي توانيد تغيير دهيد و چه عواملي از كنترل شما خارج است. پذيرش شرايطي كه تغيير آن ممكن نيست به شما كمك مي كند كه در انرژي و زمان خود صرفه جويي كنيد. در واقع شما در زندگي زمان محدودي داريد و نبايد آن را براي امور غيرقابل تغيير هدر دهيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه حسادت و راهكارهاي مقابله با آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

منبع: حسادت | دلايل، پيامدها و رهكارهاي رفع حسادت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حسادت،
موضوع:
[ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۰۴:۴۰:۱۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی