مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلال كنترل تكانه يك اختلال تكانشگري و وسواسي است كه در آن فرد نمي تواند جلوي فكر وسواسي و آسيب زا را بگيرد و تا آن كار را انجام ندهد راضي نمي شود. در واقع كنترل تكانه به اين معناست كه فرد قادر است قبل از انجام كاري جوانب مختلف آن را بررسي كرده، و به دليل عواقب منفي، از لذت آن كار صرف نظر كند. اما بسياري از افراد درگير اختلال كنترل تكانه با وجود آگاهي از عواقب منفي كارشان، براي كسب لذت دوباره آن عمل مخرب را انجام مي دهند. اطرافيان و خانواده هاي اين افراد دليل انجام كار آن ها را درك نمي كنند. اما پي بردن به اين موضوع كه آن ها دچار يك نوع اختلال هستند، كمك مي كند تا در جريان درمان قرار بگيرند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال كنترل تكانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

افراد مبتلا به اختلال كنترل تكانه چه شرايطي دارند؟

افراد مبتلا به اختلالات كنترل تكانه معمولا به طور تكراري يك رفتار زيان بار را انجام مي دهند. آن ها فكر مي كنند توانايي جلوگيري از ميل و وسوسه قوي خود به اين كار را ندارند. قبل از هر اقدامي، يك تنش و اضطراب شديد را تجربه مي كنند و تا انجام دادن آن عمل احساس تنش را تجربه مي كنند. اين چرخه هر بار كه اتفاق مي افتد، فرد داراي اختلال سعي مي كند تا از آن جلوگيري كند اما به دليل احساسات شديد دروني، معمولا در مقابل انجام آن ناتوان مي شود. برخي از نشانه هاي اين بيماري بسيار شبيه به اختلال وسواس فكري عملي است.

 

مراحل انجام يك فكر در افراد مبتلا به اختلال كنترل تكانه چيست؟

افراد مبتلا به اختلال كنترل تكانه به طور كلي 5 مرحله را در هر اقدام خود سپري مي كنند.

مرحله اول: يك تنش يا فكر وسواس گونه و آسيب زا در ذهن ايجاد مي شود كه فرد را دچار اضطراب و بي قراري مي كند.

مرحله دوم: پردازش و رشد دادن تنش و فكر كه براي اقدام به آن كار برنامه ريزي مي كنند.

مرحله سوم: اقدام به عمل كه باعث لذت شديد براي فرد مي شود.

مرحله چهارم: پس از برآورده شدن خواسته، احساس آرامش و رسيدن به هدف دارند و به ادامه زندگي مي پردازند.

مرحله پنجم: احساس پشيماني و گناه وجود دارد و فرد با خود عهد مي بندد كه ديگر اين كار را نكند. البته دوباره با ايجاد تنش، به سمت تكرار آن مي رود. مرحله پنجم در همه وجود ندارد.

 

انواع اختلالات كنترل تكانه

دو نوع اختلال كنترل تكانه (اختلال آتش افروزي و اختلال دزدي) در جديدترين دسته بندي اختلالات رواني مشخص شده است كه در ادامه به آن ها مي پردازيم.

اختلال آتش افروزي

اين افراد عمدتا آتش درست مي كنند و قبل از اين كار شديدا احساس اضطراب، تنش و بر انگيختگي دارند. به طوري كه توانايي مقابله با اين احساساترا ندارند. آتش براي آن ها بسيار جذاب است و هنگامي كه چيزي را آتش مي زنند، به آن نگاه كرده و در پيامدهاي بعدي آن مشاركت مي كنند. آتش زدن باعث ارضا و لذت بردن آن ها مب شود.

براي تشخيص جنون آتش افروزي نبايد نفعي در آتش زدن وجود داشته باشد يا بيماري جسمي ديگري داشته باشند. صرفا بدون هيچ دليلي و براي كسب لذت اين كار را مي كنند.

افراد مبتلا به اختلال آتش فروزي، معمولا در طولاني مدت آن را تجربه مي كنند و ممكن است به اختلالات رفتاري ديگري مثل قمار بازي تغيير پيدا كند.

دلايل و درمان اختلال آتش افروزي

مهم ترين دلايل اين افراد براي آتش زدن، استرس، احساس بي كفايتي و تعارض با ديگران و مشكل در ارتباطات است.

دليل زيستي اين بيماري ممكن است اختلال در عملكرد دوپامين در مناطقي كه به اعتياد مرتبط است باشد.

بهترين روش درمان، درمان شناختي رفتاري است كه شامل؛ قرارگيري در موقعيت و جلوگيري از اقدام به آتش زدن، نحوه درست پاسخ دادن به تنش ها و آموزش آرميدگي يا مديتيشن مي تواند موثر باشد اما بايد زير مظر متخصص و طي يك برنامه مدون انجام شود.

 

اختلال دزدي

دزدي بيمارگون، ميل شديد و مداوم به دزدي است. بر خلاف دزدهاي حرفه اي كه از فروشگاه ها دزدي مي كنند، اين افراد واقعا نمي خواهند چيزي داشته باشند و ارزش مالي كه چيزي مي دزدند براي آن ها اهميتي ندارد، بلكه آن حس هيجان و برانگيختگي از عمل دزدي است كه باعث اين كار مي شود.

اين افراد با وجود هيجاني كه از دزدي احساس مي كنند، اما سعي مي كنند در مقابل اين حس خودشان را كنترل كنند چون مي دانند اين عمل نادرست و ناخوشايند است. چيزهايي كه مي دزدند براي آن ها مصرف خاصي ندارد، آن ها را نمي خواهند و آن ها را معمولا دور مي اندازند.

نكته مهم در اين بيماران اين است كه آن ها معمولا توانايي خريد چيز هايي كه مي دزدند را دارند اما مسئله آن ها اصلا مالي نيست.

ترس از دستگير شدن كوچكترين پيامد دزدي بيمارگون است و عوارض جدي تري در زندگي فرد مي گذارد. دوره هاي بي خوابي، بي قراري و تحريك پذيري ديگر عوارضي است كه آن ها تجربه مي كنند. آزاري كه افكار وسواسي در ذهن آن ها ايجاد مي كند نيز مي تواند زندگي و كار آن ها را مختل كند.

براي آن ها فرقي ندارد كه از چه كسي و از كجا دزدي مي كنند و ممكن است حتي از دوستان و محل كار خود نيز دزدي كنند.

معمولا اين افراد همزمان با اين اختلال، دچار افسردگي، اختلالات اضطرابي و اعتياد به مواد مخدر نيز مي شوند. اقدام به خودكشي نيز جدي ترين خطري است كه آن ها را به مقدار زياد تهديد مي كند.

دليل و درمان اختلال دزدي بيمار گون

شباهت دزدي بيمارگون با اعتياد به مواد مخدر در اين است كه هر دو قبل از اقدام به عمل، احساس تنش و اضطراب دارند و بعد از آن احساس رضايت و آرامش به دست مي آورند. همچنين شباهت ديگر آنها اين است كه فرد نياز دارد براي تجربه دوباره لذت و آرامش، به مقدار بيشتري اين كار را انجام دهد كه باعث مي شود تعداد دفعات دزدي بيشتر شود.

دليل زيستي اختلال دزدي بيمارگون مثل اعتياد به مصرف مواد، تغيير در دوپامين، سروتونين و گيرنده هاي مواد مخدر در مغز است كه شباهت زياد با تغييراتي كه در افراد معتاد به كوكائين روي مي دهد، دارد.

درمان هايي كه براي اعتياد به مواد مخدر وجود دارد مي تواند به اين افراد نيز كمك كند. حساسيت زدايي منظم و تدريجي، درمان بيزاري آور، مديتيشن و يافتن منبع جايگزين ارضا برخي از درمان هايي است كه توسط متخصص روانشناس ارائه مي شود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال كنترل تكانه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : اختلال كنترل تكانه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال كنترل تكانه،
موضوع:
[ ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۱۱:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی