مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاثير اضطراب مادر بر جنين، تنها به دوران بارداري و رشد جنين در داخل رحم محدود نمي شود. اضطراب مادر، نوزاد را بعد از تولد و در تمام دوران رشدي تحت تاثير قرار مي دهد. بسياري از مشكلات اضطرابي در بزرگسالي ريشه در دوران كودكي و حتي دوران جنيني فرد دارد. براي مثال زماني كه دچار استرس مي شويد هورمون كورتيزول در بدن شما افزايش مي يابد، اين هورمون از طريق بند ناف به جنين نيز منتقل مي شود و او را تحت تاثير قرار مي دهد. بعد از تولد نيز ارتباط شما همچنان از طريق شيردهي، آغوش گرفتن، ارتباط كلامي و... با كودك حفظ مي شود. هر مادري در تلاش است تا كودك خود را از هر نوع آسيب احتمالي دور بكند. به كارگيري روش هاي مديريت كنترل استرس براي شما بسيار موثر واقع خواهد شد. در ادامه تاثير اضطراب مادر بر جنين را بررسي خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك و تاثير اضطراب مادر بر جنين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

تاثير اضطراب مادر بر جنين در دوران بارداري

بر اساس پژوش ها استرس طولاني مدت مادر در دوران بارداري مي تواند تاثيرات آسيب زايي بر جنين در حال رشد مانند؛ وزن كم هنگام تولد، احتمال نارسي يا حتي سقط جنين، وقفه يا تاخيرهاي رشدي، داشته باشد. همچنين ارتباط بين استرس هاي شديد بارداري با مشكلات نوزاد از قبيل بي قراري، اضطراب، بيش فعالي و ناآرامي در مطالعات نشان داده شده است.

مشخص شده كه جنين در حال رشد استرس هاي شديد مادر را درك مي كند و دچار ناآرامي مي شود. همچنين تغييرات مواد شيميايي در ساختار مغز مادرِ مضطرب مي تواند بر جنين تاثير گذار باشد. افزايش استرس باعث افزايش فعاليت غده فوق كليوي، آزاد كننده كورتيكوتروپين مي شود. اين هورمون بر طول مدت حاملگي تاثير مي گذارد. به اين ترتيب استرس هاي شديد مادر در زايمان زودرس و به دنيا آمدن نوزاد نارس موثر است. به علاوه بر اساس مطالعات مواد شيميايي ناشي از استرس مي تواند از طريق جفت به جنين در حال رشد منتقل شود.

 

چطور مادري خواهم كرد؟

بسيار ديده ايد مادراني را كه در تمامي زمينه ها دچار نگراني بيش از حد هستند. براي مثال ممكن است اضطراب هايي درباره نقش و وظايف مادر بودن بعد زايمان، تربيت كودكشان، چگونگي تغذيه مناسب نوزاد و ... داشته باشند. اين مادران اصولا همان كساني هستند كه در مورد كارايي خود ترديد دارند و در هر زمينه اي ممكن است براي خودشان سختگيري داشته باشند، انتظارات بالا براي خود تعيين كنند و در صورت داشتن نقص يا كارايي پايين در هر كار خود را سرزنش كنند.

چنين افرادي با مادر شدن هم از خود انتظارات سختگيرانه اي در مورد مادر خوب و بي نقص دارند، با كمترين كمبودي در مورد كودك خود را سرزنش مي كنند بنابراين سعي مي كنند با مراقبت بيش از حد از كودك خود از هر كمبودي جلوگيري كنند. چنين مادري در مورد هر چيزي مثل غذا خوردن كودك، برخورد ديگران با او، داشتن لباس و اسباب بازي هاي كافي نگراني بيش از حد دارند و سعي مي كنند خدمات بيش از حدي به كودك ارائه دهند.

اصولا كودكان چنين مادراني وابستگي زيادي به آن ها پيدا مي كنند و به تدريج به آن ها القا مي شود كه خودشان به تنهايي توانايي از پس مسائل برآمدن را ندارند و براي حل مساله نياز به ديگري دارند. اين كودكان ممكن است در مورد مواجه شدن با تجربيات جديد يا عملكرد مستقل ترس و اضطراب پيدا كنند. به اين ترتيب احساس كارايي پايين، اعتماد به نفس پايين، وابستگي زياد مي تواند از تبعات اين محافظت بيش از حد باشد.

 

اضطراب جدايي كودك در پاسخ به اضطراب مادر

خيلي اوقات مادراني كه از اضطراب جدايي كودك خود شكايت دارند، در واقع نمي دانند كه اضطراب خود آن هاست كه به فرزند خردسالشان منتقل شده است. مادراني كه در مورد جدا شدن از كودكشان به هر دليل نگراني دارند، به طور ناخودآگاه تمايل دارند كودك را به خود بيشتر وابسته نگه دارند. براي مثال از جدا كردن و سپردن كودك يا جدا كردن محل خوابش تا مدت ها اجتناب مي كنند. ممكن است در مورد آسيب ديدن كودك وقتي تنهاست يا با ديگران مشغول بازي و فعاليت است نگراني شديد پيدا كنند و اين نگراني ها را به كودك خود انتقال دهند.

در واقع بسياري از مادران به دليل ترس از جدايي، به طور ناخودآگاه، اين چنين به كودك القا مي كنند كه جدايي اش از مادر مي تواند به شدت خطرناك باشد. بنابراين اين كودكان به تدريج به مادر وابسته مي شوند و اضطراب جدايي شديدي در آن ها شكل مي گيرد. اضطراب جدايي مادر نسبت به كودك مي تواند تحت تاثير عواملي مثل روابط اوليه كودكي، تجربيات آسيب زاي قبلي، داشتن ويژگي هاي كلي اضطرابي، يا به دنيا آمدن نوزاد بعد از مدت طولاني باشد.

 

فرزند من بايد بهترين باشد.

شما به عنوان مادر انتظار داريد فرزندتان بهترين باشد و موفقيت هاي زيادي كسب كند. عموما اين انتظارات خود را در سال هاي بعد در عملكرد شناختي و تحصيلي نشان مي دهد. انتظارات بيش از حد نسبت به توانايي كودك باعث مي شود والدين كوچكترين شكست يا عملكرد پايين كودك را تحمل نكنند و به شدت كودك را سرزنش يا تنبيه كنند.

اين كمالگرايي به تدريج به شخصيت كودكتان منتقل شده و باعث مي شود او به فردي تبديل شود كه با كوچكترين شكست احساس حقارت و گناه را تجربه كند. چنين كودكاني در بزرگسالي معمولا داراي مشكلات اضطرابي زياد و كمبود اعتماد به نفس مي شوند و عموما ارزشمندي خود را با موفقيت ها و دست آوردهاي بزرگ در ارتباط مي دانند.

 

كودكان اضطراب را ياد مي گيرد.

كودكان مشاهده گران بسيار فعالي هستند. هرگونه رفتار والدين مي تواند براي كودكان الگوسازي شده و به عنوان رفتار درست پذيرفته شود. اصولا پدر و مادري كه از هر چيز نگراني داشته باشند، به راحتي مي توانند اين ترس ها و نگراني ها را براي كودك خود الگوسازي كنند. ترس از حيوانات، ترس از ارتفاع، اضطراب هاي اجتماعي و اضطراب در مورد بيماري و آلودگي همه مي تواند از طريق مشاهده و الگوسازي به كودك آموخته شود. براي اطلاعات بيشتر استرس كودكان را مطالعه كنيد.

 

چگونه به كودكم اضطرابم را انتقال ندهم؟

بهتر است پيش از آن كه باردار شويد به دنبال راهي براي كاهش اضطراب هاي خود باشيد. شما مي توانيد براي رسيدن به اين منظور درباره منابع استرس زاي خود با يكي از اعضاي خانواده يا دوست خود صحبت كني، با اين كار بخشي از انرژي منفي و هيجان هايتان را تخليه مي كنيد. اما احتمال دارد بعد از مدتي اطرافيان از شنيدن افكار منفي شما خسته شوند، در نتيجه شما نيز ترجيح مي دهيد ناراحتي هاي خود را اكثرا براي خود نگه داريد. راه ديگر براي كاهش اضطراب ها كسب مهارت هايي براي كنترل آن هاست. همچنين در مرتبه بعدي بهتر است به دنبال راهي اساسي براي درمان اضطراب هاي خود برآييد. مشاوران و درمانگران متخصص با استفاده از دانش خود در اين زمينه به شما كمك مي كنند تا ريشه هاي اضطراب را شناسايي كرده و راه هاي مقابله با آن ها را فرا بگيريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك و تاثير اضطراب مادر بر جنين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :   تاثير اضطراب مادر بر جنين و نوزاد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۷:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی