مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

انگيزه در كودكان و بزرگسالان به عنوان موتوري براي اقدام و عمل شناخته مي شود. بي انگيزگي كودكان باعث مي شود كه دست به عملي نزده و يا شروع به كاري نكنند. داشتن انگيزه قدم اول براي شروع كار و يا يك رفتار است. از سوي ديگر حتي اگر كودك كاري را انجام دهد اما انگيزه كافي نداشته باشد؛ نتيجه كار مطلوب نخواهد بود. دلايل بسيار زيادي وجود دارد كه بي انگيزگي را در كودك تشديد مي كند. معمولا والدين انتظار دارند كه بچه ها به موقع و با جديت وظايف خود را انجام دهند. بسياري از والدين نسبت به روش هايي كه باعث ايجاد انگيزه در كودك مي شوند، بي اطلاع هستند. براي ايجاد انگيزه در كودك ابتدا بايد علت بي انگيزگي كودك خود را شناسايي كنيد. در ادامه اين مطلب به برخي از علل بي انگيزگي كودكان و راه هاي رفع آن ها اشاره كرده ايم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بي انگيزگي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

چگونه به بي انگيزگي كودكم پي ببرم؟

از آن جا كه كاركردهاي شناختي در كودكان شكل نگرفته است، آن ها قادر به بيان بسياري از مشكلات خود نيستند، اما مراقبان كودك مي توانند با مشاهده و بررسي شواهد به وجود مشكل پي ببرند. بي انگيزگي كودكان از جمله موضوعاتي است كه كودكان آن را در قالب رفتار از خود بروز مي دهند. شما مي توانيد با شناسايي اين نشانه ها در موقعيت هاي مختلف به وجود آن ها پي ببريد. 

انجام تكاليف مدرسه

يكي از موقعيت هايي كه كودك در آن اظهار بي انگيزگي مي كند، انجام تكاليف مدرسه است. كودك با انجام ندادن، نصفه و نيمه رها كردن، به تعويق انداختن تكاليف بي انگيزگي خود را بروز مي دهد. معمولا كودك در اين مواقع حوصلۀ انجام كارهاي مدرسه را نداشته و به جاي آن دنبال تفريح و لذت هاي ديگر مي رود.

به بازي هاي مورد علاقه اش توجه كنيد

ديگر كودكتان ميلي به انجام بازي هاي مورد علاقه اش ندارد. اين در حالي است كه هيچ نوع بازي ديگري را جايگزين بازي هاي قبلي نكرده است. بي انگيزگي و بي ميلي در انجام بازي مي تواند نشانه اي از يك ناراحتي اساسي در كودك باشد.

گروه دوستان

كودكتان نسب به دوستاني كه هميشه با آن ها بازي مي كرد و جزء صميمي ترين دوستان او به حساب مي آيند، بي تفاوت شده است. حتي در جمع دوستانش ميلي به بازي كردن با آن ها ندارد. ترجيح مي دهد تنها باشد و تنهايي را به در جمع بودن ترجيح مي دهد. گاهي كودك ازهمان ابتدا، بازي هاي فردي را به حضور درجمع ترجيح مي دهد. ممكن است اين مورد جزئي از رفتار طبيعي كودك بوده و نشان از ماهيت او باشد. اما اگر تغيير ناگهاني در رفتار كودك اتفاق بيفتد بايد بيشتر بررسي شود.

انجام وظايف محول شده در منزل

كودك به انجام كارهايي كه از او مي خواهيد بي تفاوت است و دائم آن ها را به عقب مي اندازد. مثلا تا الان وسيله هاي اتاقش را خودش جمع مي كرده، اما ديگر به آن بي تفاوت شده و انرژي انجام آن را ندارد. دائم بهانه مي گيرد و به نحوي از زير كارها و وظايف محوله در مي رود. والدين در اين گونه مواقع بايد به پايين آمدن و بي انگيزگي كودك شك كرده وبيشتر موضوع را بررسي كنند.

 

نقش خانواده در بي انگيزگي كودكان

خانواده هستۀ اصلي رشد و نمو افراد از ابتداي تولد و كودكي تا بزرگسالي است. بسياري از عوامل ايجاد كننده و تشديد كنندۀ بي انگيزگي در كودكان را بايد در درون خانواده جستجو كرد. 

كمال گرايي والدين

بعضي والدين به خاطر ناكامي هاي خودشان به صورت ناخودآگاه در تلاش اند كودكشان به آرزوهاي دست نيافته آن ها برسند. برخي ديگر وسواس كمالگرايي خود را در مورد كودك خود نيز اعمال مي كنند. اما بايد توجه داشته باشيد كه توقعات شما فراتر از حد توان جسمي و رواني كودك نباشد. اين توقعات موجب ناكامي و در نتيجه بي انگيزگي كودك مي شود.

اختلاف والدين بر سر تربيت كودك

والديني كه هنوز بر سر نوع تربيت، باورها و عقايد اصلي در زندگي خود به توافق نرسيده اند، نمي توانند تربيت و آموزش درستي را بر روي كودك اعمال كنند. همين تعارضات و عدم تفاهم در نوع تربيت به مرور در كودك حس بي انگيزگي ايجاد مي كند. كودك با خود فكر مي كند "هر آنچه از من سربزند از نظر والدين من پذيرفتني نيست". به مرور اين حس در او موجب احساس بي كفايتي، ناكارآمدي شديد و بي انگيزگي مي شود. بهتر است به عنوان والدين سعي كنيد انتظاراتتان از كودك با همسرتان در يك راستا باشد.

نپذيرفتن كودك با تمام ويژگي هاي مثبت و منفي رفتاري

كودك شما مانند ديگر كودكان داراي ويژگي هاي مثبت و منفي است كه او را از ديگر كودكان مجزا مي كند. توجهات و محبت والدين اگر بر اساس ويژگي هاي كودك نه شحصيت خود او باشد، خواه نا خواه اين پيغام را به كودك مي دهند كه "تو دوست داشتني نيستي مگر آن كه بر اساس خواسته هاي ما رفتار كني". شما بايد تلاش كنيد ويژگي ها را از شخصيت اصلي كودك مجزا كنيد. اگر رفتار غلطي از آن ها سر زد كل شخصيت او  را زير سوال نبريد و تنها به خاطر آن يك رفتار خاص، او را مورد بازخواست قرار دهيد.

 

شرايط محيطي موثر در بي انگيزگي كودكان

علاوه بر خانواده، محيطي كه كودك در آن حضور دارد نيز در ايجاد بي انگيزگي موثر است. محيط شامل مدرسه، گروه دوستان، اقوام، و حتي فضاي اينترنت از مواردي است كه در ايجاد انگيزه يا بي انگيزگي كودك نقش عمده اي ايفا مي كنند. در ادامه موارد موثر در بي انگيزي مرتبط با محيط را شرح مي دهيم:

ناكامي و شكست مداوم كودك

كودكان به دلايل مختلف مانند تنبيه بدني، گرفتن نمرات بد پي در پي، احساس شكست در دعواي دوستانه و ... بي انگيزه مي شوند.

استفاده زياد از اينترنت

زماني كه كودك به بازي و استفاده مداوم از اينترنت مي پردازد، انگيزۀ كافي براي ايجاد و برقراري ارتباط با ديگران را از دست مي دهد. همچنين اينترنت موجب استرس زياد، افسردگي، خواب ناكافي و بي خوابي هاي مداوم و در طولاني مدت صدمات جدي مغزي مي شود. مهمتر از همه كودك از نظر رواني و فيزيكي هميشه خسته است. در نتيجه انرژي و انگيزه كافي براي انجام فعاليت هاي مفيد و ضروري در طول روز را از دست مي دهد.

افسردگي در كودكان

افسردگي از بيماري هاي رواني است كه با گوشه گيري كم وزني، بي اشتهايي يا پر اشتهايي، اختلالات خواب و ... مشخص مي شود. بيماري افسردگي به خاطر ويژگي هاي نامبرده در افزايش بي انگيزگي كودك نيز موثر است.

 

عوامل موثر در كاهش بي انگيزگي كودكان

به عنوان يك والد بايد بتوانيد در ايجاد انگيزه ي كودك موثر باشيد. چون فرد موثري در زندگي كودك محسوب مي شويد. كودك همواره از شما الگو برداري مي كنند. مواردي را به اختصار در ادامه براي كاهش بي انگيزگي در كودكان اشاره مي كنيم

توجه به ويژگي هاي مثبت كودك

كودكي كه خود به ويژگي هاي مثبت خود آشنا نيست، ممكن است به اين باور برسد كه ويژگي مثبتي ندارد و انگيزه اش به شدت افت كند. شما به عنوان والدين تلاش كنيد ويژگي هاي مثبت را در كودك شناسايي و آن ها را به او يادآوري كنيد. باكشف و پرورش استعدادهاي كودك تان به او اجازه دهيد به خود حس بهتري پيدا كند در نتيجه انگيزه او بالا مي رود. 

عواقب بي انگيزگي را به كودك يادآوري كنيد

به عنوان يك والد نگراني شما از بي انگيزگي كودكتان امري طبيعي است. براي او شفاف و روشن توضيح دهيد كه اگر تكاليف اش را انجام ندهد، ممكن است در مدرسه توسط معلم تنبيه شود. يا اگر در انجام وظايفي كه به او محول كرده ايد، تلاش نكند، فرد موفقي در آينده نخواهد شد. تا زماني كه كودك به نتيجۀ عمل خود آگاه نباشد تغييري در رفتارش ديده نمي شود.

انتظاراتتان از كودك را متعادل تر كنيد

والديني كه از كودكان خود انتظاراتي فراتر از توان آن ها دارند، به طور ناخودآگاه اين حس را به او القا مي كنند كه "نسبت به چيزي كه از تو انتظار داريم ناتوان هستي". اگر كودك نتواند در اين مورد انتظارات والدين را برآورده كنند دچار بي انگيزگي مي شود.

در صورتي كه با كودك خود در انجام تكاليف مشكل داريد، بهتر است به دنبال دلايل بي انگيزگي كودك خود باشيد. تلاش كنيد علت را جويا شويد و متناسب با علت، براي افزايش انگيزه كودك به او كمك كنيد. براي بررسي هاي دقيق تر و اتخاذ يك روش مناسب مي توانيد از مشاوره كودك نيز بهره ببريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بي انگيزگي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  دلايل بي انگيزگي در كودكان و راه هاي افزايش انگيزه كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انگيزه كودكان،
موضوع:
[ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۵۰:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی