مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

در پديده دژاوو يا آشناپنداري فرد احساس مي كند موقعيت و وضعيتي كه در آن قرار دارد به نظر آشنا بوده و قبلا تجربه شده است. شايد براي شما هم چنين وضعيتي پيش آمده باشد كه موقعيت، صدا و يا تصويري از نظرتان آشنا باشد، در حالي هرگز در آن موقعيت قرار نگرفته ايد و نخستين بار است كه در آن جا حضور داريد. اين تجربه در برخي موارد ترسناك و اضطراب زا و در مواردي مي تواند در فرد هيجان ايجاد كند. اما آيا واقعا دژاوو يا آشناپنداري به چه علت رخ مي دهد؟ آيا واقعا تصاوير آشنا به طريقي الهام شده اند؟ در اين مقاله درباره علت، عامل تشديد و فرضيه هاي مربوط به دژاوو صحبت خواهيم كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه پديده دژاوو يا آشناپنداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد. 

 

دژاوو چگونه تجربه مي شود؟

آشناپنداري بيشتر در مورد زمان، مكان و تصوير خاصي اتفاق مي افتد. براي مثال فرد در مكاني قرار مي گيرد، فكر مي كند و حتي مطمئن است كه آن جا بوده است. همين طور در مورد زمان و تصوير همين موضوع مطرح است. افراد معمولا در اين موقعيت ها هيجان زده شده و احساس مي كنند داراي قدرت هاي مافوق بشر هستند، كه باعث جذاب تر شدن اين پديده براي افراد مي شود.

 

دژاوو بيشتر در چه موقعيت هايي اتفاق مي افتد؟

آشناپنداري براي همه اتفاق نمي افتد اما براي برخي ممكن است تبديل به يك عادت شود. طبق مشاهدات افراد در شرايط زير بيشتر دچار دژاوو مي شوند.

استرس

استرس عامل تشديد كننده آشنا پنداري مي باشد. فردي كه دچار فشارهاي رواني مكرر، استرس و تنش رواني و... باشد احتمال بروز دژاوو در او بالا مي رود. براي كاهش اين پديده بهتر است به دنبال درمان استرس و اضطراب خود باشيد.

سفر

افرادي كه دائم در حال سفر هستند، مانند توريست ها، تاجرين، خلبان ها و ... با احتمال بيشتري دچار آشناپنداري مي شوند. شايد اين اتفاق به اين خاطر باشد كه اين افراد در محيط هاي مختلف بيشتر قرار مي گيرند و شباهت موقعيت ها باعث مي شود احساس كنند كه قبلا در آن جا بوده اند.

تحصيل

افرادي كه داراي تحصيلات بالاتري نسبت به بقيه هستند، احتمالا بيش از افراد ديگر مبتلا به آشناپنداري مي شوند. همچنين افرادي كه سطح اجتماعي آن ها بالاتر از ديگر افراد جامعه است، بيشتر دچار اين پديده مي شوند.

 

فرضيه هايي براي توجيه دژاوو

تا به حال علت واقعي دژاوو مشخص نشده است، اما شايد بيش از 40 فرضيه براي توجيه اين پديده مطرح شده است كه در ادامه به برخي از جالب ترين و محتمل ترين آن ها اشاره مي كنيم:

جهان موازي

يكي از فرضيه هايي كه در اين مورد مطرح است فرضيه جهان موازي است. اين فرضيه بيان مي كند كه آدم ها در جهاني موازي قبل از اين در حال زندگي و تجربه همين وقايع مي باشند و در گذشته نيز همين تجربه ها را داشتند.

محرك هاي محيطي

فرضيه ديگر اين است كه محرك هاي محيطي ايجاد كننده اين مسئله در فرد مي باشد. مثل بوي بخصوص يك محيط با ويژگي هاي خاص، يا يك تصوير خاص كه ايجاد كننده آن است. اما اين فرضيه زماني كه فرد در يك محيط فاقد محرك قرار گرفته و باز دچار آشنا پنداري مي شود، به طور كامل نمي توان به اين فرض اعتماد كرد.

كدبندي مغز

طبق اين فرضيه زماني كه مغزتان در تلاش است و مي خواهد رويدادهاي جديد را كدبندي و دسته بندي كند تا راحت تر به حافظه بلند مدت انتقال يابد. گاها در اين ميان به دليل دائمي بودن اين فرايند انتقال، مغز به اشتباه فرض مي كند كه اين اتفاق را در گذشته تجربه كرده است. در حالي كه واقعيت ندارد.

بازشناسي مبتني بر آشنايي

 بازشناسي مبتني بر آشنايي كه به دو شكل صورت مي گيرد:

1- احساس آشنايي

2- تجديد خاطره

تجديد خاطره زماني اتفاق مي افتد كه در گذشته يك اتفاقي رخ داده و آن را تجربه كرده ايد. حال دوباره در آن موقعيت قرار مي گيريد. اما بازشناسي بر اساس احساس آشنايي متفاوت است. زماني كه ما با يك پديده روبرو مي شويد كه آن را مي شناسيد، اما نمي دانيد در گذشته در چه وضعيت و چه شرايطي، كجا و چگونه با آن روبرو شده ايد و هر چقدر درباره جزئيات آن رخداد فكر مي كنيد، كمتر به نتيجه مي رسيد. در هر صورت تئوري بازشناسي براساس آشنايي با بهره گيري از تست هاي روان شناسي تاييد شده است. اما اينكه پديده آشناپنداري با آن مرتبط باشد، كاملا مشخص نيست.

روياهاي آگاهي دهنده

فرضيه روياهاي آگاهي دهنده مدعي اين مسئله است كه آدم ها قبل از وقوع امري آنرا در خواب مي بينند. مخصوصا برخي از وقاع خاص يا تلخي كه اتفاق مي افتد. به طور مثال ممكن است شما صحنه اي از يك مسير ناآشنا را در خواب ديده باشيد. زماني كه در آن قرار مي گيريد، احساس كنيد كه آن جاده را ديده ايد و آن را در ذهن خود مرور كنيد. اين به علت روياي پيش آگاهانه است كه براي شما اتفاق مي افتد. براي اطلاع از شيوه هاي به ياد ماندن رويا كليك كنيد.

ناخودآگاه نيمه كاره

فرضيه بعدي براي توجيه علت آشنا پنداري بازشناسي درك وقايعي است كه در ناخودآگاه شما نشات گرفته است. اما اين محرك در ضمير ناخودآگاه راه پيدا نكرده و شكل گيري نيمه كاره در ناخودآگاه داشته است. اين تئوري مي تواند يكي از علت هاي پديده آشنا پنداري باشد.

تناسخ روح

تناسخ روح مدعي است كه روح انسان قبل از تولد جسمي كه در حال حاضر موجود است، در بدن شخص ديگري بوده است. اما باور اين مسئله به اين معنا است كه قبول كنيد هيچ خاطره اي از زندگي قبلي خود نداريد. تناسخ گرايان بر اين باورند كه اگر تجربه اي آشنا از قبيل بو، تصوير و يا مكان و موقعيتي در نظرشان آشنا بود مربوط به زندگي پيشين آنها مي شود. در كل اين تئوري يك تئوري اعتقادي است و به همين علت از نظر علمي نمي توان به اثبات آن دست پيدا كرد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  پديده دژاوو يا آشناپنداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد. 

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :  تعريف و علت دژاوو يا آشناپنداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دژاوو يا آشناپنداري،
موضوع:
[ ۱۲ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۴۲:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی