مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

از پوشك گرفتن موقعيتي استرس زا براي كودك به شمار مي رود. از پوشك گرفتن يكي از مراحل حساس در زندگي كودك به شمار مي رود كه پيش نياز آن داشتن آمادگي براي اين مرحله مي باشد. زمان و شيوه رفتار شما هنگام از پوشك گرفتنكودكتان اهميت زيادي دارد. اگر اين كار به درستي انجام نشود ممكن است باعث مشكلات عاطفي در كودك شود كه حتي سال هاي بزرگسالي زندگي او را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين مقاله به بررسي زمان مناسب براي از پوشك گرفتن و بهترين شيوه اعمال آن مي پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه از پوشك گرفتن كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

چه زماني كودك آماده از پوشك گرفتن است؟

با تكامل مغز و سيستم عصبي مركزي، كودك به تدريح توانايي كنترل مثانه اش را به دست مي آورد. بيشتر كودكان بين 2 تا 3 سالگي آمادگي لازم براي از پوشك گرفتن را به دست مي آورند، بعضي از كودكان زودتر و برخي ديرتر به اين مرحله مي‌رسند. اين مرحله بايد به درستي و در زمان مناسب سپري شود. شايد در ابتدا فكر كنيد كه پروسه اي طاقت فرسا است ولي نتيجه اش استقلال كودك و كم شدن مسئوليت خودتان است. به مجموعه رفتارهاي فرزند خود توجه كنيد. نشانه هاي آمادگي كودكان براي از پوشك گرفتن:

  • زماني كه كودك با حرف زدن و اشاره به شما مي فهماند كه دستشويي دارد يا به محض خيس شدن پوشك سريع به شما اطلاع مي دهد.
  • از شما استقلال بيشتري مي خواهد.
  • از شما تقليد مي كند و هر وقت به دستشويي مي رويد دنبال تان مي آيد و اصرار دارد به داخل توالت بيايد.
  • زماني كه متوجه مي شويد چند روزي است كه بيشتر از 2 ساعت پوشكش خشك مي ماند.

 

قيمت بالاي پوشك و عجله والدين!

ممكن است به دليل افزايش قيمت پوشك بخواهيد پيش از آمادگي كودك، او را از پوشك بگيريد. از پوشك گرفتن كودك زماني كه آمادگي ندارد باعث مي شود او مدفوع يا ادرار خود را حبس كند و دچار مشكلات جدي يبوست شود، همچنين اضطرابي كه در او شكل مي گيرد كه تاثير منفي بر شخصيت او در آينده خواهد گذاشت. پس به جاي عجله به دنبال جايگزين كردن يك پوشك خوب باشيد. 

 

فشار براي پيشرفت سريع كودك!

تهديد، سرزنش و كتك زدن كودك به خاطر ناتواني در كنترل ادرار و مدفوع و كثيف كردن خانه شرايط را بدتر مي كند و نتيجه عكس دارد. در اين حالت بعضي كودكان لجبازي مي كنند يا برخي ديگر دچار اضطراب شديد و وسواس مي شوند. حتي اگر اين اعمال باعث پيشرفت كودك در اين زمينه شود آثار رواني منفي آن در آينده خودش را نشان مي دهند. اگر كودك در اين مرحله از زندگي آسيب ببيند نمي تواند خود را براي بحران هاي آينده آماده كند.

 

با لجبازي كودك چه كنيم؟

در مدت زمان آموزش و باز كردن پوشك ممكن است كودك خودش را خيس كند و خانه كثيف شود. عصبانيت و پرخاشگري باعث مي شود تجربه بدي در ذهن او شكل بگيرد در نتيجه كودك شروع به لجبازي مي كند. از پوشك گرفتن كودك طي مراحلي انجام مي شود كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم:

استفاده از پوشك هاي شورتي

در روزهاي اول مي توانيد از پوشك هاي شورتي استفاده كنيد تا كودك به اين روند عادت كند، هم خانه كثيف نشود و هم بتواند در صورت نياز آن را سريع در بياورد.

در نظر گرفتن روحيه كودك

زماني كه كودك سرحال و خوشحال است بهترين زمان براي شروع اولين روز يادگيري دستشويي رفتن است. در طول آموزش نبايد به كودك فشار بياوريد. از روزي دو ساعت شروع كنيد و اين زمان را به تدريح افزايش دهيد.

تشويق كردن كودك

هيج وقت او را مجبور نكنيد سر كاسه توالت بنشيند فقط به او ياد بدهيد و از او بخواهيد اين كار را انجام دهد. هر زمان كه كودك به شما مي گويد دستشويي دارد يا به توالت مي رود او را زباني تشويق كنيد به عنوان مثال به او بگوييد بهت افتخار مي كنم، در كنارش از تشويق هاي عملي هم استفاده كنيد. براي اطلاع از روش هاي تشويق كودك كليك كنيد.

ايجاد عادت دستشويي رفتن در كودك

كودكان نمي توانند در مورد زمان دستشويي رفتن خود پيش بيني درستي داشته باشند. اين توانايي را به تدريج در كودك ايجاد كنيد. سعي كنيد بين فواصل دستشويي رفتن و فعاليت هايي كه براي او لذت بخش است ارتباط ايجاد كنيد. قبل از بيرون رفتن براي بازي كردن يا قبل از غذا خوردن و ... از او بخواهيد به دستشويي برود.

از بين بردن ترس كودك از دستشويي

براي از بين بردن ترس كودك، مي توانيد از توالت هاي بچگانه در قسمتي از خانه استفاده كنيد. اگر كودك دوست دارد عروسك يا اسباب بازي اش را با خود به دستشويي بياورد مانع او نشويد. بعد از مدت زماني مثلا هر نيم ساعت او را به دستشويي ببريد تا به اين فضا عادت كند، در اين زمان مي توانيد برايش قصه تعريف كنيد.

صبور بودن

داشتن صبر و حوصله از پارامترهاي مهمِ از پوشك گرفتن كودك است. معمولا كودك بين 3 تا 6 ماه ياد مي گيرد بدون كمك به توالت برود. عصباني نشويد و از كودك براساس توانايي اش انتظار داشته باشيد. اگر بعد از چند روز مقاومت كرد دو سه روز به او زمان بدهيد و دوباره آموزش را شروع كنيد. از گفتن واژه هاي كه بار منفي دارند مانند كثيف، نجس و ... پرهيز كنيد چرا كه كودك احساس گناه مي كند.

 

مدت زمان آموزش دستشويي رفتن چقدر است؟

اينكه كودكتان در چند روز ياد مي گيرد كه به دستشويي برود موضوعي بسيار فردي است. بعضي از كودكان مخصوصا دخترها زود تر ياد مي گيرند. اين بازه مي تواند بين 10 روز تا چند ماه متغير باشد. توجه داشته باشيد كه ممكن است كودك در پي يادگيري دوره هايي از افت نشان دهد و نتواند خودش را كنترل كند، در اين مواقع او را سرزنش نكنيد.

 

شب ادراري

كنترل دفع ادرار در شب به زمان بيشتري نياز دارد. اگر فرزندتان ياد بگيرد در طول روز خود را خيس نكند، نيازي به پوشك نداشته باشد و خودش به تنهايي به دستشويي برود مي توانيد براي گرفتن پوشك در شب برنامه ريزي كنيد. معمولا بچه ها حدود 3 تا 6 ماه بعد از پوشك نشدن در روز، مي توانند مثانه خود را در شب كنترل كنند. اگر در طول هفته كودك، دوبار يا كمتر خود را خيس كند، به تدريج مي توانيد پوشك شبانه او را هم حذف كنيد. اما در مواقعي شب ادراي كودكان مي تواند دليلي بر يك مشكل باشد كه نيازمند بررسي است.

 

نكته آخر

اگر بعد از يك هفته آموزش تلاش هايتان بي ثمر بود و كودك علاقه اي به رفتن به دستشويي نشان نداد فعلا آموزش را متوقف كنيد و يك يا دو ماه ديگر آموزش را شروع كنيد. اگر فرزندتان بعد از سه سالگي به دليل از پوشك گرفتن هنوز دچار اضطراب مي شود يا پس از يك دوره يادگيري توالت رفتن دچار افت ناگهاني در عملكرد شده است نياز به بررسي است كه براي اين منظور مي توانيد از يك مشاوره كودك كمك بگيريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه از پوشك گرفتن كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

خدمات مركز مشاوره تلفني خانواده هنر زندگي

 

  مركز مشاوره روانشناسي تلفني خانواده هنر زندگي با بهره مندي از كادر مجرب خدمات خود در زمينه مشاوره تلفني خانواده با موضوعاتي شامل مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره پيش از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي دختر و پسر،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوستي‌هاي پيش از ازدواج،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدي، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره اعتياد، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره همسريابي مشاوره خانواده تلفني با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره زندگي مشترك،  مشاوره تلفني خانواده با موضوع مشاوره جنسي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : نحوه صحيح از پوشك گرفتن نوزاد | از پوشك گرفتن كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: از پوشك گرفتن،
موضوع:
[ ۱۶ دى ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۱۸:۵۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی