مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اولين قدم، آمادگي

آمادگي براي سوگ، يعني فرد بتواند به زندگي بدون عزيزان فكر كرده و آن را تمرين كند. در واقع آماده بودن براي از دست دادن عزيزان، باعث مي شود كه پيامدهاي سوگ را در نظر بگيريد و زمان بيشتري براي فكر كردن به ساز و كارهاي مقابله اي داشته باشيد. اين مسئله در افرادي كه يك عزيز بيمار را از دست داده اند مشهودتر است، يعني بيماري سخت و طولاني مدت باعث مي شود كه اطرافيان آماده هر اتفاقي باشند و اين آمادگي به آن ها كمك مي كند كه مرگ عزيزشان را ساده تر بپذيرند.

 

باور غلط خيانت به عزيز

بسياري از افراد، فكر مي كنند كه اگر مرگ عزيزشان را بپذيرند، با آن كنار بيايند و به زندگي خود برگردند، به روح مرحوم خيانت كرده و باعث مكدر شدن خاطر او مي شوند. بايد بدانيد كه اگر شما عزيزي را دوست داشته باشيد، چيزي بيش از وجود فيزيكي او براي شما عزيز است و مي توانيد با خاطره هاي او نيز زندگي كنيد. متاسفانه اين باور غلط و ترس از نگاه مردم، باعث مي شود كه بازمانده هاي متوفي، تا مدت ها عزادار بوده، جشن هاي فاميل را لغو كنند، لباس مشكي را از تن بيرون نياورند و تمام اينها، باعث تشديد حال بد و افسردگي شود. اين احساسات اغلب در زمان فوت همسر پيش مي آيد.

 

پذيرش، نشانه ي استقلال

در تمام طول زندگي، تجربه هاي فقدان و جدايي انسان، همه براي رشد بشر و رسيدن به كمال و تعالي است. اين فقدان ابتدا با ترك رحم مادر آغاز شده و در ادامه با از شير گرفتن نوزاد، رفتن به مدرسه و ازدواج به تكامل مي رسد. تمام اين مراحل، فقدان و رنج در پي دارد ولي همه براي رسيدن به بالندگي و استقلال فرد لازم است. جدايي از عزيزان براي هميشه (مرگ)، يكي از سخت ترين اين جدايي هاست، اما بايد بدانيد كه اين اتفاق هم براي توانمند شدن شما در ادامه و مستقل بودنتان لازم است.

 

نشانه هاي اختلال سوگ

از دست دادن عزيزان، قلب و زندگي شما را از هم مي پاشد و همه چيز رنگ و بوي تلخ مي گيرد. به سختي مي خنديد، اشتها نداريد، نمي توانيد تحرك كنيد و مدام گريه مي كنيد. همه اينها يك روند طبيعي سوگواري است، اما اگر ادامه داشته باشد، ممكن است به اختلال سوگمبتلا شويد. زمان دقيقي براي حد طبيعي نشانه هاي سوگ بيان نشده است، اما زماني كه فرد مدت طولاني در اين وضعيت بماند را نيازمند درمان و مداخله مي دانند. برخي از نشانه هاي سوگ عبارتند از:

1- انزوا و تنهايي

2- ناتواني در پذيرش مرگ فرد

3- احساس گناه

4- علاقه به غمگين بودن و رنج كشيدن

5- تمركز شديد بر يادگارها و خاطرات فرد از دست رفته

6- افسردگي مزمن

7- عدم توانايي در لذت بردن

8- عدم اعتماد به ديگران

9- احساس پوچي، بي معنايي و بي هدفي در زندگي

10- زودرنجي و پرخاشگري

 

روش هاي درمان سوگ

اولين و مهمترين كاري كه بايد انجام بدهيد، كمك گرفتن از يك متخصص بهداشت روان، يعني روانشناسان است تا آن ها با شناختي كه از شما پيدا مي كنند، راه هاي كنار آمدن و پذيرش فقدان عزيزشان را آموزش ببينيد. برخي از روش هاي موثر براي كنار آمدن با سوگ به شرح زير مي باشد.

ارتباط سالم با عزيز از دست رفته حفظ شود

برخي مي گويند بايد نشانه هاي عزيزي كه فوت شده را از بين برد تا خاطرات او، شما را اذيت نكند. اين حرف كاملا بي اساس است. البته، اين درمانگر شماست كه بايد برنامه درمان شما را تبيين كند، اما عمدتا، نياز است براي بازگشت آرامش تان ارتباط سالم با عزيزتان را از طريق خاطره بازي، صحبت كردن، نگه داشتن وسايل و خاطرات او حفظ كنيد.

راه هاي كنترل استرس و افسردگي

يك برنامه مداوم و مستمر درمان، به شما كمك مي كند تا مهارت هايي كه براي مقابله با استرس و غم شديد نياز داريد را آموزش ببينيد و بتوانيد به نحو احسن با آن ها مقابله كنيد.

كمك گرفتن از جلسات گروهي

يكي از موثر ترين راه هايي كه باعث آرامش شما مي شود، حضور در كنار افرادي شبيه خودتان است و اين همدردي و همدلي و شريك شدن در احساسات ديگراني كه درد شبيه شما دارند، بسيار در كاهش غم شما سريع و مفيد عمل مي كند.

طي 5 مرحله اصلي سوگ

طبق مدل 5 مرحله اي سوگ ابتدا بايد مشخص شود كه در كدام مرحله از سوگ قرار داريد، سپس درمان شما آغاز شده و درمانگر براي طي مراحل سوگ تا پذيرش به شما ياري مي رساند. پنج مرحله عبارتند از:

انكار: اين مرحله، يعني شما مرگ عزيزتان را انكار كرده و اعتقاد به زنده بودن او داريد.

خشم: عصبانيت از همه، چه عزيز از دست رفته چه ديگران و پرخاشگري كردن.

تقلا: تلاش براي اينكه نپذيريد عزيزتان از دست رفته و ديگر او را نداريد.

افسردگي: مرحله اي كه هنوز شما به پذيرش سوگ نرسيده ايد و دچار افسردگي مي شويد.

پذيرش: آخرين مرحله سوگ است كه شما در آن، از دست دادن را مي پذيريد، مثل يك فرد بالغ و سالم با آن كنار آمده و با زنده نگه داشتن خاطر او، به زندگي عادي خود مي پردازيد. ادامه زندگي شما چيزهايي دارد كه مي تواند هم روح عزيز از دست رفته را شاد كند، هم زندگي شما را سرشار از معني و زيبايي كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سوگ در بزرگسالان و درمان آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : سوگ در بزرگسالان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سوگ در بزرگسالان،
موضوع:
[ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۲۲:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی