مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

شخصيت و اختلال شخصيت

ويژگي هاي فردي كه الگويي ثابت از فكر، عاطفه و رفتار را در فرد نشان مي دهد شخصيت ناميده مي شود. در واقع بخش ثابت هر فرد شامل الگوهاي رفتاري و فكري است كه منحصر به فرد و متمايز از ديگران مي باشد. اما شخصيت علاوه بر اينكه ثابت است، مي تواند پويا و متحرك باشد و در طول زمان تغيير كند و با محيط سازگار شود. افراد داراي اختلال شخصيت، صفات شخصيتي ناسازگارانه دارند و در مقابل تغيير مقاومت مي كنند. اين الگوي رفتاري براي اطرافيان عموما آزارنده است. در واقع افراد مبتلا به اختلال شخصيت دچار دشواري در ارتباطات هستند. اختلال هاي شخصيت به سه دسته زير تقسيم مي شوند:

 

اختلال هاي شخصيت دسته C

دسته سوم اختلال هاي شخصيت را دسته ترس و اضطراب مي نامند. در واقع مي توان آن ها را با توجه به همين ويژگي شناسايي كرد. عموما در حال ترس و رفتارهاي مرتبط با ترس هستند. مثلا از موقعيت هاي خاصي اجتناب مي كنند، دل مشغوليت بيش از حد دارند، درحال تاييد گرفتن از ديگران هستند، ساعات زيادي را صرف اعمال خاصي مي كنند. به طور كلي اين ترس و اضطراب همه جنبه هاي زندگي خود و اطرافيانشان را درگير مي كند. گاهي ممكن است نشانه هاي اضطراب به قدري شديد باشد كه با اختلال هاي اضطرابي و يا فوبيا اشتباه گرفته شود.

 

انواع اختلال شخصيت دسته C

اختلال شخصيت اجتنابي

افراد داراي اختلال شخصيت اجتنابي الگويي فراگير و طولاني مدت از بازداري، احساس بي كفايتي و حساسيت بيش از حد به ارزيابي منفي از جانب ديگران نشان مي دهند. در واقع آن ها در موقعيت هاي اجتماعي خود را به راحتي ابراز نمي كنند چرا كه نگران نظرات منفي ديگران راجع به خودشان هستند؛ بنابراين رفتار محدود شده اي از آن ها در جمع ديده مي شود.

اصولا افراد اجتنابي از فعاليت هاي دسته جمعي خودداري مي كنند مخصوصا روابط و فعاليت هايي كه نياز به ارتباط بين فردي مشخص دارند. چرا كه مي ترسند ديگران آن ها را طرد كنند، تاييد نشوند و يا مورد انتقاد قرار گيرند. دائما مشغوليت ذهني با مورد انتقاد قرار گرفتن و طرد شدن دارند. در موقعيت هاي جديد عصبي مي شوند چرا كه احساس ناكفايتي مي كنند. در روابط بين فردي فكر مي كنند جذاب نبوده و مهارتهايشان از ديگران كمتر است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين اختلال مي توانيد مقالات زير را مطالعه نماييد:

اختلال شخصيت اجتنابي

نحوه برخورد با شخصيت اجتنابي

زندگي و ازدواج با شخصيت اجتنابي

درمان اختلال شخصيت اجتنابي

اختلال شخصيت وابسته

اختلال شخصيت وابسته الگويي است كه از اوايل جواني شروع مي شود و شامل نياز مفرط به مورد حمايت و مراقبت قرار گرفتن مي شود. اين افراد براي به دست آوردن نياز خود مطيع و سلطه پذير مي شوند و دائما ترس از جدايي و از دست دادن فرد محبوب خود را دارند.

شخصيت وابسته بدون مشورت با ديگران قادر به تصميم گيري هاي روزمره خود نبوده و نياز دارد، مسئوليت هاي خود را به ديگران واگذار كند. براي به دست آوردن اين حمايت، نظر خود را ابراز نمي كنند. شخصيت وابسته به سختي به توانايي هاي خود اعتماد مي كند. در زمان هاي تنهايي احساس درماندگي و ناراحتي مي كنند چرا كه مي ترسند نتوانند از پس خود بربيايند. بنابراين با اتمام يك رابطه سريعا وارد رابطه ديگري مي شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين اختلال مي توانيد مقالات زير را مطالعه نماييد:

اختلال شخصيت وابسته

نحوه برخورد با شخصيت وابسته

زندگي و ازدواج با شخصيت وابسته

درمان اختلال شخصيت وابسته

اختلال شخصيت وسواسي جبري

اختلالات شخصيت دسته C با اشتغال ذهني مفرط نسبت به نظم و ترتيب، كمال گرايي و كنترل در مسائل ذهني و روابط ميان فردي مشخص مي شود.

افراد داراي اختلال شخصيت وسواسي جبري مشغوليت ذهني با جزئيات، قوانين، ليست هاي بلند بالا، نظم و برنامه ريزي در مورد جزئيات دارند و آنقدر غرق در اين مسائل مي شوند كه هدف كلي را فراموش مي كنند. آن ها معمولا نمي توانند اشياي كهنه و بي ارزش را دور بريزند و نمي توانند به ديگران اعتماد كرده و بخشي از مسئوليت خود را به آن ها واگذار كنند. اصولا در عقايد و افكارش سرسخت است و حاضر به تغيير آن ها نيست. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين اختلال مي توانيد مقالات زير را مطالعه نماييد:

اختلال شخصيت وسواسي جبري

نحوه برخورد با شخصيت وسواسي جبري

زندگي و ازدواج با شخصيت وسواسي جبري

درمان اختلال شخصيت وسواسي جبري

 

جمع بندي

اين سه دسته اختلال كه مجموعا اختلال هاي شخصيت دسته C ناميده مي شوند، باعث ايجاد اضطراب و ناراحتي هاي طولاني مدت در خود فرد و اطرافيان مي شوند. روابطشان به آساني تشكيل نمي شود و در آن ها دچار چالش مي شوند. براي تشخيص گذاري آن ها نياز به نظر متخصصين است، همچنين براي رفع آن و بهبود وضعيت نياز به روانشناسان مجرب مي باشد. لذا از اينكه خودتان تشخيص مطرح كنيد بپرهيزيد و از جلسات مشاوره بهره ببريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال شخصيت نحوه درمان آن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305228 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلالات شخصيت دسته ج يا C | اختلال هاي شخصت كلاستر C

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۱۲:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی