مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

افسردگي در سالمندي

افسردگي در هر سني بروز مي كند. اما بايد بدانيد كه سالمندان بيشتر از هر قشري در معرض ابتلا به اين اختلال روحي هستند. بسياري بر اين باورند كه افسردگي سالمندان امري طبيعي بوده، اما لازم به ذكر است كه افسردگي در سالمندان نيز بايد مشابه تمامي بيماري هاي ديگر تحت درمان قرار بگيريد. شايع بودن افسردگي در افراد مسن را نبايد با طبيعي بودن اين عارضه اشتباه بگيريد. درصد كمي از سالمندان مبتلا به افسردگي تحت درمان قرار مي گيرند . شايد به اين دليل كه نشانه هاي افسردگي در سالمندان با نشانه هاي معمول اين بيماري متفاوت است يا اينكه علائم افسرگي در افراد مسن با عوارض جانبي داروهايي كه فرد مصرف مي كند اشتباه گرفته مي شود.

به دليل تغيير شرايط زندگي فرد سالمند گاهي اعضاي خانواده و حتي پزشكان متوجه افسردگي آنان نمي شوند و فرد سالمند مجبور مي شود با علايمي كنار بيايد كه به راحتي قابل درمان هستند. افسردگي در سالمندي نسبت به جواني دير تر و سخت تر درمان مي شود و در صورت كنترل نشدن باعث افزايش خطر مبتلا شدن به بيماري هاي مختلف مي شود و حتي خطر مرگ را افزايش مي دهد. پس اگر در خانواده خود فرد سالمندي وجود دارد كه احساس مي كنيد افسرده است ترتيبي دهيد تا تحت مشاوره و درمان قرار گيرد چرا كه در غير اين صورت خطر تشديد بيماري هاي جسمي و خودكشي نيز وجود دارد.

 

نشانه هاي افسردگي در سالمند

افسردگي سالمندان همراه با نشانه هايي است كه به با اطلاع از اين نشانه ها مي توانيد افسردگي را در فرد تشخيص دهيد. از جمله مهمترين علائم افسردگي در سالمندان مي توان به موارد زير اشاره داشت :

احساس پوچي

اندوه و اضطراب

خستگي و عدم انرژي

از دست رفتن علاقه و لذت در اعمال روزمره

بروز مشكلات خواب از جمله بيدار شدن از خواب در صبح خيلي زود

مشكلات تغذيه و وزن

خارش يا درد بدن كه بهبود نيابد

دشواري در تمركز يا تصميم گيري

احساس ترس از آينده

احساس گناه

بي‌پناهي و ناخوشي

افكار مرگ و خودكشي و تلاش براي خودكشي

اينها نشانه هاي افسردگي هستند كه اگر به مدت دو هفته به صورت مداوم مشاهده شود بايد به پزشك مراجعه شود.افكار مرگ و خودكشي از نشانه هاي شايع افسردگي است كه در سالمندان با تفاوت در خلق همراه است.

و به ياد داشته باشيد كه علائم افراد مسن كه دچار افسردگي مي شوند، بيشتر به سمت علائم فيزيكي متمايل است. به همين دليل اين افراد ممكن است به جاي شكايت از احساس غم و اندوه،  از دردهاي فيزيكي و بيماري هاي مختلف به شكايت داشته باشند. ضمن اين كه اين افراد ممكن است از كلمات و عبارات ديگري به جاي احساس غم و اندوه استفاده كنند. در صورت ناديده گرفتن علائم افسردگي سبب بروز بيماي هاي جسمي در افراد مسن مي شود.

 

علت هاي افسردگي سالمندان

از جمله علت هاي افسردگي سالمندان مي توان به موارد زير اشاره داشت :

زن بودن
ترس از تنهايي

مجرد، مطلقه يا بيوه بودن

نداشتن حمايت اجتماعي

وقايع استرس زا در زندگي

مصرف برخي از داروها

سابقه خانوادگي افسردگي شديد

تنها زندگي كردن و انزواي اجتماعي

اقدام به خودكشي در گذشته

دچار بودن به بيماري هاي جسمي

سابقه افسردگي

مرگ اخير يكي از نزديكان و داغداري

ناراضي بودن از زندگي

بيماري هاي جسمي مانند سكته مغزي، فشارخون بالا، فيبريلاسيون دهليزي، ديابت، سرطان، زوال عقل (مانند آلزايمر)خطر دچار شدن به افسردگي را افزايش مي دهند.

 

تنهايي اصلي ترين دليل افسردگي

سالمندان به اين دليل كه فرزندان خود را هميشه در كنارشان ندارند و اينكه ممكن است همسرشان را از دست داده باشند احساس تنهايي مي كنند. بازنشستگي و جدا شدن از اجتماع از دلايل ديگري است كه باعث احساس ناكار آمدي و انزواي اجتماعي و تنهايي و در نهايت افسردگي مي شود.

 

درمان افسردگي در سالمندان

درمان افسردگي در سالمندان به طور كلي مشابه با درمان افسردگي در جوانان است. بهترين درمان استفاده كردن از جلسات مشاوره روانشناسي و قرص هاي ضد افسردگي مي باشد. سالمندان مبتلا به افسردگي هاي شديد و يا آنهايي كه نسبت به اين روش درماني پاسخي نمي دهند بهتر است حتما از يك متخصص مشاوره افسردگي بگيرند. درمان به كمك شك الكتريكي (ECT) در افراد مسن مبتلا به افسردگي شديد مي تواند مفيد باشد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي در سالمندان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : افسردگي در سالمندان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي در سالمندان،
موضوع:
[ ۵ فروردين ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۷:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی