مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اصول كلي آموزش اخلاق به كودكان تا 10 سالگي

طبق ديدگاه روانشناسان در زمينه رشد اخلاقي، قضاوت اخلاقي كودكان بستگي به سن و رشد شناختي آن ها دارد. قضاوت اخلاقي كودكان تا پيش از 10 سالگي بيشتر بر مبناي اجتناب از مجازات و كسب پاداش مي باشد. به اين معنا كه كودكان از اصول اخلاقي پيروي مي كنند كه در ازاي آن پاداش بگيرند و از رفتارهايي دوري مي كنند كه بدانند پيامد آن تنبيه است. 

با اين حال نبايد در تنبيه كودكان يا پاداش و تشويق كودكان زياده روي كرد. بلكه براي آن كه بتوانيد كودكي مودب و خوب تربيت كنيد، بايد از روش هاي صحيح فرزندپروري آگاهي داشته باشيد. 

 

روش هاي آموزش اخلاق به كودكان چيست؟

شايد براي بسياري از پدر و مادرها عجيب باشد كه بخواهند ارزش ها و برخي اصول اخلاقي را به كودكان خردسال خود آموزش دهند. اما بايد بدانيد آموزش اخلاق به كودكان از همان دوران كودكي به آن ها كمك مي كند تا در بزرگسالي، زندگي سالم تر و شاداب تري داشته باشند. همچنين كودكان با اخلاق در زمان تجربه بحران نوجواني، كمتر به سمت انحرافات كشيده مي شوند. در ادامه به برخي از روش هاي آموزش اخلاق به كودكان اشاره خواهيم كرد.

1- كودكان رفتار شما را تقليد مي كنند

كودكان شما را الگو قرار مي دهند و از رفتار و طرز صحبت شما تقليد مي كنند. بنابراين بدون اينكه چيزي به او بگوييد رفتار خوبي با ديگران داشته باشيد مثلا مي توانيد از كلمات محبت آميز استفاده كنيد. كودكان آن طوري كه شما مي خواهيد رفتار نمي كنند، بلكه آن چيزي كه از شما مي بيند خواهند شد.

2- كودكان را به راستگويي تشويق كنيد

آموزش صداقت به كودكان انتقال يكي از اصول اخلاقي مهم مي باشد. شما كودك را به هر چيزي كه تشويق كنيد او آن را خوشايند و مخالف آن را نامطلوب مي داند. براي مثال هنگامي كه كودكان را به راستگويي تشويق مي كنيد، او از دروغگويي و افراد دروغگو بيزار مي شود.

3- آموزش اخلاق به كودكان حتي با شكرگزاري از نعمت ها

به كودكان ياد بدهيد در قبال نعمت‌هايي كه خداوند به آنها داده شكرگزار باشند. شكرگزاري باعث زياد شدن نعمت ها مي شود. براي آموزش شكرگذاري فهرستي تهيه كنيد و و به كودكان بگوييد در اين فهرست نعمت‌هايي كه خداوند به آنها داده را بنويسند و هر روز شكر آنها را به جا آورند، داشتن خانواده خوب و دوستان صميمي را براي او مثال بزنيد.

4- زندگي شاد همراه با نگرشي مثبت

براي آن فرزندان تان زندگي شادي داشته باشند، مي توانيد به آن ها مثبت انديشي را بياموزيد. نگاه به نيمه پر ليوان با والديني كه خودشان اينگونه هستند و به فرزندانشان اين نگرش را مي آموزند، شروع مي شود. والدين مي توانند به كودك آموزش دهد كه با استفاده از جملات مثبت در طي روز افكار مثبت را فرا بخوانند و از منفي بافي رهايي يابند.

5- منحصر به فرد بودن هر فرد

هر شخصي افكار و باورهاي خودش را در ذهن دارد و مي‌تواند طبق باورهايش منحصر به فرد باشد. هيچ كس در دنيا شبيه هم نيست. با استفاده از اين عنوان به كودك آموزش دهيد كه استعداد و توانايي هر شخصي متفاوت است پس نبايد خودش را با كسي حتي خواهر و برادرش مقايسه كند. اگر كودك تان خودش را با ديگري مقايسه كرد، سعي نكنيد با بي اهميت جلوه داده و يا كوچك كردن ديگري به احساس خوب دهيد، بلكه مثلا مي توانيد او را با ديروز و امروز خودش مقايسه كنيد و يا به آن چه كه خواسته قلبي اوست بپردازيد.

6- اشتباهات ديگران را ببخشند

هر فردي در طول زندگي اشتباهاتي مي كند كه شايد به ديگران صدمه بزند. والدين مي توانند از همان دوره كودكي بخشش را به آنها بياموزند تا در بزرگسالي انسان بهتري شوند. درحقيقتبخشيدن ديگران از فشار رواني كم مي كند و به آرامش كودك اضافه مي شود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش اخلاق به كودك ميتوانيد با مشاوران مركز روان شناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۲۲۸ و از تهران با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۲۶۵تماس بگيريد.

 

منبع : آموزش اخلاق به كودكان تا 10 سالگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۰۶:۳۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی