مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

استقلال و آزادي فرزندان

با ورود فرزندانتان به سن نوجواني، به تدريج خواستۀ آن ها براي استقلال و آزادي نيز بيشتر مي شود، اما در مقابل نگراني پدر و مادرها هر روز بيشترشده و ممكن است تبديل به والدين كنترل گر شوند. با ادامه اين روند صميميت با فرزندان كاهش يافته و والدين آن ها را بيشتر از خانه مي رانند. والدين با سلب آزادي فرزندان خود گمان مي كنند كه توانستند آنها را از آسيب ها مصون نگه دارند.

معمولا نوجوانان براي دستيابي به استقلال به حرف هاي پدر و مادر توجه نمي كنند، با آن ها بحث و دعوا كرده و انتظاراتي نشدني از والدين خود دارند.

اين گونه والدين در ظاهر مراقب سلامت جسماني و رواني فرزندان خود هستند اما در حقيقت فرزندان خود را در برابر كوچكترين حوادث به شدت آسيب پذير مي كنند.

 

والدين چرا و چگونه آزادي فرزندانشان را سلب مي كنند؟

والديني كه با تحصيل فرزند خود در دانشگاه مخالفت مي كنند؛ مادري كه دائم نگران معتاد شدن فرزندش است و مدام او را كنترل مي كند؛ پدري كه هميشه فرزند خود را سرزنش مي كند و هيچوقت او را تشويق نمي كند؛ مادري كه تا آخر دوره ابتدايي تمام كارهاي فرزندش را انجام مي دهد؛ والديني كه به جاي فرزند خود فكر مي كنند و تصميم مي گيرند و.... .

اين والدين در ظاهر نسبت به عدم استقلال فرزندشان احساس ناراحتي مي كنند، اما در واقع از اين وابستگي به فرزندشان احساس خوبي دارند و گمان مي كنند كه از اين راه مي توانند مانع آسيب هاي احتمالي به فرزندشان شوند. در صورتي كه از عواقب اين كار خبر ندارند و يا در صورت آگاهي عمدا نمي خواهند شرايط موجود را تغيير دهند.

 

احترام به آزادي فرزندان در خانواده

در بيشتر اوقات والدين تصور مي كنند كه تنها فرزنداني شايسته هستند كه نظرات آن ها را بدون هيچ چون و چرايي بپذيرند. اما با اين شيوه فرزندپروري، افرادي تربيت مي شوند كه به بلوغ و رشد فكري نرسيده و در بزرگسالي نمي توانند از حقوق خود دفاع كنند.
والدين بايد با تدبير، بينش و آگاهي به فرزندان خود آزادي لازم را بدهند و آن ها را هدايت كنند تا به مسير انحرافي كشيده نشوند؛ ولي نبايد آزادي را در فرزندان خود سركوب كنند.

والدين آگاه به فرزندان خود از همان كودكي حق انتخاب مي دهند و نظر آن ها را در مسائل مختلف جويا مي شوند. فرزندان اين والدين قادر به انديشيدن، تصميم گيري و انتخاب هستند. اين فرزندان اشتباهاتي نيز دارند، اما مسئوليت اشتباهاتشان را مي پذيرند و در صدد جبران آن ها خواهند بود.
پس دادن آزادي به فرزندان به آن معنا نيست كه آنها در هر آنچه كه مي خواهند آزاد باشند، بلكه اين آزادي بايد كنترل شده باشد.

 

انواع آزادي فرزندان در خانواده

شيوه هاي تربيتي مختلف تاثيرات متفاوتي بر فرزندان مي گذارد. هر والدي تلاش مي كند به هر روشي كه مي داندسلامت خانواده و اعضاي آن را حفظ كند. اما زماني كه از روش هاي نادرست استفاده نمايند، تنها به فرزندان و آينده آن ها آسيب خواهند زد. در ادامه سه شكل از انواع آزادي به فرزندان در خانواده را بررسي كرده ايم كه در ميان آن ها خانواده هاي توانا، توانسته اند فرزنداني موفق تر تربيت كنند.

آزادي فرزندان در خانواده سخت گير

- والدين نسبت به احساسات فرزندان خود توجهي ندارند و بي اهميت هستند.
- والدين نسبت به قوانين خانه بسيار سخت گير هستند و هيچ استثنايي در اجراي قوانين وجود ندارد.
- آنها دائما فرزندان خود را كنترل مي كنند و به شدت آن ها را زير نظر مي گيرند.
- والدين با فرزندان خود صحبت نمي كنند و در هيچ يك از تصميمات، فرزندان خود را مشاركت نمي دهند.
- فرزندان در اين خانواده ها در آينده به افرادي مطيع و يا پرخاشگر و تهاجمي تبديل مي شوند و در مسائل گوناگون به راحتي نمي توانند تصميم بگيرند.

آزادي فرزندان در خانواده توانا

- والدين با توجه به روحيات و احساسات فرزندان خود قوانين را وضع ميكنند و براي قوانيني كه مي گذارند دلايل منطقي دارند.                       

- آنها فرزندان خود را ارزشمند مي دانند و به رابطه‌ي خود با فرزندانشان اهميت مي دهند.

- والدين هويت مستقل فرزندان خود را مي پذيرند.
- صحبت هاي فرزندان براي والدين ارزشمند است و به جاي ايرادگيري به نكات مثبت صحبت هاي فرزندان به توجه مي كنند.
- فرزندان در اين نوع خانواده ها، آينده خوبي دارند و افرادي موفق و مسئول مي شوند كه به راحتي مي توانند تصميم گيري كنند.
- اين سبك فرزند پروري بهترين نوع تربيت است.

آزادي فرزندان در خانواده سهل گير

- والدين فكر مي كنند كه فرزندشان بدون مخالفت والدين بهتر تربيت مي شود.

- نتيجه‌ي اشتباهات فرزندانشان را به آنها گوشزد نمي كنند.

- والدين قوانين و مقرراتي وضع مي كند اما نسبت به اجراي آن ها سخت گيري نمي كنند.

- تنها مواقعي در كار كودك دخالت مي كنند كه مشكل جدي پيش آمده باشد.

- فرزندان در اين سبك فرزند پروري در آينده دچار كمبود عزت نفس مي شوند و براي پذيرش مسئوليت ها آمادگي كافي ندارند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آزادي فرزندان در خانواده مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آزادي فرزندان در خانواده

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۲۵:۱۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی