مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مهارت نوشتن و ارتباط نوشتاري در چه مواردي كاربرد دارد؟

مهارت نوشتن يكي از مهارت هاي ارتباطي است كه مي تواند به شما در مواقع مختلف كمك بكند. حتي اگر در سازماني هم مشغول به كار نباشيد، براي انجام بسياري از امورات خود به نوشتن وابسته هستيد. حتما كساني را ديده ايد كه با نوشتن يك متن مي توانند بر هزاران نفر تاثير بگذارند. پس با تقويت اين مهارت در خود فرصت هاي تازه اي ايجاد كنيد.

1. از مهارت نوشتن در انتقال موضوعات پيچيده استفاده كنيد

اشتراك گذاري اطلاعات از طريق نوشتار و سازماندهي آن ها به آساني صورت مي گيرد و درك آن نيز براي مخاطب آسان تر و عميق تر مي باشد. به همين دليل استفاده از اين روش براي انتقال مفاهيم پيچيده و گسترده بسيار كارساز است. اگر متن نامه يا نوشته مناسب باشد مخاطب مي تواند به خوبي با آن ارتباط برقرار كند و پيام را به روشني و بدون اطلاعات اضافي و خسته كننده دريافت نمايد. چنين ارتباطات نوشتاري به ويژه براي پرسش و پاسخ هاي كوتاه و تفسيرهاي كوتاه روشي بسيار موثر و كارساز هستند.

2. ارتباطات رسمي

ارتباط غير كلامي مهم ترين بخش ارسال پيام در فرآيند مهارت هاي ارتباطي است. ارتباط از طريق نوشتن بسيار محدودتر بوده و بخش كوچكي از ارتباط را در برمي گيرد. شما در اين نوع ارتباط تنها بايد با واژه ها پيام خود را به مخاطب برسانيد، بنابراين استفاده از روش نوشتاري در متن هاي غير احساسي و رسمي موفقيت آميزتر است. استفاده از ارتباطات نوشتاري در اداره ها و مراكز رسمي نيز عموميت بيشتري دارد.

 

راهكارهايي براي افزايش مهارت نوشتن

مهارت نوشتن يكي از مهارت هاي زندگي است كه تقويت آن مي تواند به تقويت ديگر مهارت ها ياري برساند. شما با استفاده از راهكارهاي زير مي توانيد به خود و حتي ديگران براي پرورش ارتباط نوشتاري كمك كنيد.

1. نوشتن مقدمه، الزامي است

اولين و مهم ترين چيزي كه در يك ارتباط نوشتاري عميق و كارآمد اهميت دارد نوشتن مقدمه براي مطلب است. مقدمه اولين چيزي است كه مخاطب با آن روبه رو مي شود و اگر مقدمه مناسب و حاوي و اطلاعات كافي باشد او را به خواندن ادامۀ مطلب راغب مي كند. علاوه بر اين مقدمه، پيشگفتاري در اختيار مخاطب قرار مي دهد و ذهن خواننده را براي موضوع آماده مي كند.

2. خطوط محوري و موضوع بندي را در نوشتار خود رعايت كنيد

در نوشتن يك نامه و يا رايانامه هدف خود را از نوشتن و انتقال داده ها مشخص كنيد. شما بايد بدانيد براي چه كسي، در ارتباط با چه كسي و به چه دليل نامه مي نويسيد. كليد برقراري ارتباط موثر نوشتاري با مخاطب وضوح و تيتربندي است. مشخص كردن موضوع، خواننده را به مطالعه فرا مي خواند و مانع از سردرگمي او مي شود. همچنين با تيتر بندي مخاطب مي تواند اطلاعات دريافتي خود را اولويت بندي كند و تصميم بگيرد كه كدام بخش را نخست بخواند. اگر مطالب شما بسيار زياد باشد تيتر بندي به خواننده كمك مي كند تا مطالبي را كه بيشتر نياز دارد و به دردش مي خورد را مطالعه نمايد.

3. مخاطب خود را بشناسيد

براي برقراري ارتباط نوشتاري موثر با ديگران، بهتر است از آنها اطلاعات كافي داشته باشيد. شايد اين كار كمي سخت به نظر برسد، اما اگر تلاش خود را بكنيد و يا از اطلاعات موجود (اينترنت، صحبت اطرافيان، نوشته هاي ديگران و...) بهره ببريد، بر مخاطب خود تاثير بيشتري خواهيد گذاشت. به ويژه براي ارتباط با گروه مخاطبان بزرگ تر، شناسايي قشرهاي مختلف آن ها كمك زيادي در موفقيت و كيفيت نوشته مي كند. اگر اطلاعاتي داريد كه كسي اصلا از وجود آن ها خبر ندارد؛ قبل از به كار بردن اصطلاحات فني و يا پيچيدۀ تركيبي، بايد ميزان سواد و آگاهي هاي مخاطب خود را در نظر بگيريد.

4. حجم گفتگو نبايد خيلي زياد يا خيلي كم باشد

اگر نوشته تان طولاني باشد، مخاطب را خسته مي كند. حتي در صورت دادن بيش از حد اطلاعات، مخاطب دچار سو برداشت از آنها مي شود. متن پيام شما نبايد آنقدر كم باشد كه مخاطب نتواند ارتباط درستي با شما برقرار كند. در صورت كوتاه بودن مطلب ابهاماتي در ذهن ايجاد مي شود و پيام شما به روشني درك نخواهد شد. علاوه بر تمام نكاتي كه ذكر شد، استفاده از دستور زبان مناسب و رعايت شيوۀ درست نوشتن كلمات بسيار اهميت دارد. لحن نوشتۀ شما نبايد تند و يا تهديد آميز باشد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي ارتباطي نوشتاري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مهارت نوشتن | ارتباط نوشتاري براي همه گروه ها

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت نوشتن،
موضوع:
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۵۱:۲۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی