مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تفكر انتقادي

تفكر انتقادي يا تفكر سنجشگرانه به توانايي و مهارت تفكر مستقل، روشن و منطقي گفته مي شود. با تفكر انتقادي مي توانيد صحت و واقعيت موضوعات را ارزيابي و آزمايش كنيد. اين نوع تفكر در استدلال ها نقش مهمي دارد، باعث كسب دانش، بهبود نظريه ها و استدلال هاي قوي مي شود. از تفكر انتقادي براي ارتقا نهادهاي اجتماعي نيز استفاده مي شود. اين نوع تفكر، ذهن شما را براي بررسي مسائل روزمره و تصميم گيري درست كمك مي كند. البته تفكر سنجشگرانه به صورت استعداد به القوه در آدمي وجود ندارد بلكه بايد آن را در خود پرورش دهيد و براي كسب آن نياز به تمرين داريد.

مهم ترين كاركرد تفكر انتقادي اين است كه به شما كمك مي كند تا بر پايه يك فرض غلط حركت نكنيد. عدم بهره مندي از اين مهارت باعث صدمه، مسموميت و خرابكاري مي شود. به نوعي تفكر سنجشگرانه به همراه تفكر خلاق پيش نياز و كمك كنندۀ ساير مهارت هاي زندگي مانند حل مسأله، تصميم گيري، ارتباط مؤثر و روابط سازنده است.

 

ابعاد مختلف تفكر انتقادي

1. تجزيه و تحليل اطلاعات و موضوعات

همانطور كه گفتيم تفكر انتقادي مهارت بررسي و ارزيابي داده ها و اطلاعاتي است كه قصد داريد آنها را براي جلب نظر ديگران ارائه دهيد. حال اين اطلاعات مي توانند وجود يك مشكل، مجموعه اي از داده ها و يا نوشته يك متن باشند. افرادي كه اين مهارت را در خود پرورش داده اند مي توانند تمام اطلاعاتي كه وارد مغزشان مي شود را تجزيه و تحليل كرده و كاربرد و معناي آن را درك كنند.

2. خلاقيت و ديد روشنفكرانه

تفكر سنجشگرانه معمولا با خلاقيت همراه است. پيدا كردن چهارچوب هاي رفتاري مختلف براي يك موضوع خاص يا ارائه راه حل هاي جديد براي بررسي مسائل، نوعي تفكر سنجشگرانه است. براي اينكه بتوانيد ادعا كنيد كه شما داراي تفكر انتقادي هستيد لازم است تا نگاه روشنفكرانه در رفتار و اعمال خود داشته باشيد؛ چرا كه بخش جدا نشدني از تفكر انتقادي كنار گذاشتن هر نوع پيش فرض و يا قضاوت در مورد اطلاعات است. پس براي داشتن اين مهارت بايد هر گونه تعصب و جانبداري در تجزيه و تحليل داده ها و در ارائه ايده ها را كنار بگذاريد.

3. مهارت حل مسئله

توانايي حل مسئله يكي ديگر از اساسي ترين ابعاد تفكر انتقادي است كه مجموعه اي از تحليل مسئله، ارائه راه حل، پياده سازي آن و در نهايت ارزيابي طرح نهايي را در برمي گيرد. براي اينكه فرآيند تفكر انتقادي را به صورت موثر تا انتها پيش ببريد لازم است تا در مرحلۀ آخر راه حل خود را ارائه دهيد و خودتان توليد كننده يك ايده يا راه جديد براي حل مشكل باشيد. در اين صورت است كه تفكر انتقادي كامل مي شود.

4. ارتباط برقرار كردن

يكي از جنبه هاي تفكر انتقادي ارتباطات است. شما ممكن است بخواهيد در موارد بسياري اطلاعات و داده هاي خود را با ديگران (مثلا با كارفرمايان و يا همكاران، دوستان، هم كلاسي ها و خانواده) به اشتراك بگذاريد؛ بايد با آنها ارتباط برقرار كنيد تا بتوانيد مفاهيم را انتقال دهيد. در نهايت براي كاركرد بهتر تفكر انتقادي و به دنبال آن براي حل مشكلات نياز به برقراري ارتباط سازنده به ديگران داريد.

 

چگونه مهارت تفكر انتقادي را در خود پرورش دهيم؟

1. سوال بپرسيد

در مورد موضوعات مختلف ذهنتان سوال هاي اساسي بپرسيد. ممكن است وقتي با موضوع پيچيده اي مواجه مي شويد تفسير پيچيده اي از مشكل دريافت كنيد، دچار سردرگمي شويد و سوال هاي پيچيده تري برايتان به وجود بيايد. سوال هاي اساسي و اوليه را فراموش نكنيد. ذهنتان را به پرسش سوال هاي اساسي مربوط به موضوع تمرين دهيد. سعي كنيد سر هر مسئله اي در مورد جنبه هاي مختلف آن در ذهن خود سوال بپرسيد. در اين صورت ذهنتان به سوال پرسيدن عادت مي كند و علاوه بر آن به صورت ناخوداگاه به دنبال پاسخ آن مي گردد. خودتان نيز سعي كنيد به دنبال راه حل هاي ساده بگرديد. براي اطلاع بيشتر ازتكنيك سوال پرسيدن كليك كنيد.

2. در مورد فرضيه ها و باورهايتان تجديد نظر كنيد

نكته اي كه در تقويت مهارت تفكر انتقادي اهميت دارد به زير سوال بردن فرضيه هاي اساسي است. همۀ انسانها نسبت به مسائل گوناگون عقايد و باورهايي دارند. در واقع اين شيوۀ ذهن براي پردازش اطلاعات است تا بتواند بر اساس آن عقايد تصميم بگيرد. اما مغز انسان در بسياري از موارد دچار خطا و اشتباه مي شود. بنابراين ديد خود را گسترش دهيد و در مورد باورهاي خود بيشتر فكر كنيد. آنها را زير سوال ببريد. از خود بپرسيد اگر تمام باورهايتان درست و حقيقي نباشند چه مي شود؟

3. با انسانهاي موفق و باهوش در ارتباط باشيد

براي افزايش مهارت تفكر انتقادي از انسانهايي كه اين مهارت را دارند ياد بگيريد. هيچ چيز به اندازۀ يادگيري از دوستان موثر نيست. بنابراين دوستان خود را با احتياط انتخاب كنيد و بيشتر با افراد موفق و باهوش ارتباط بگيريد. مي توانيد از تجربيات و ماجراهاي آنها با خبر شويد و انها را در ذهن خود تحليل كنيد. افراد با هوش معمولا نظرات هوشمندانه و راه حل هاي موثري بلدند. دوستان شما خواه ناخواه تاثيرات زيادي بر شما به جا مي گذارند.

4. با تفكر انتقادي از زواياي گوناگون به قضايا فكر كنيد

سعي كنيد در مواجه با مسائل گوناگون جاي علت و معلول را عوض كنيد و از نگاه ديگري قضايا را در نظر بگيريد. در اين مورد مي توان مسئلۀ معروف مرغ و تخم مرغ را در نظر گرفت. اين موضوع نمونه اي از وارونه فكر كردن است. (مرغ تخم مي گذارد، پس ابتدا مرغ وجود داشته است؛ اما خود مرغ چگونه به وجود آمده؟ از تخم مرغ؟ پس اول تخم مرغ به وجود آمده؟) در مورد مسائل مختلف اين مثال را در نظر داشته باشيد؛ هر چيزي هم مي تواند علت و هم معلول باشد.

بنابراين انديشيدن به مسائل از زواياي مختلف آنها مي تواند شما را در زمينۀ تقويت مهارت تفكر انتقادي ياري دهد. با وجود اين تمرين ها ممكن است هنوز هم در پرورش مهارت تفكر انتقادي مشكل داشته باشيد. راهنمايي ها در جلسات مشاوره روانشناسي به شما براي بالا بردن مهارت هايتان بسيار موثر است.

 

براي مشاوره در زمينۀ راه هاي كسب مهارت ها مي توانيد با مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريف تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تفكر انتقادي | راه هاي پرورش تفكر انتقادي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفكر انتقادي،
موضوع:
[ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۰۸:۰۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی