مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دلايل بد غذايي كودكان

براي درمان بد غذايي كودكتان ابتدا بايد منشا آن را پيدا كنيد. معمولا منشا بد غذايي كودك تان را مي توانيد در شيوۀفرزندپروري خود بيابيد. برخي شيوه هاي نادرستي كه والدين براي غذا دادن به كودك به كار مي برند، دليل اصلي بد غذايي كودكمي باشد. براي مثال برخي والدين از غذا به عنوان تنبيه كودك استفاده مي كنند و زماني كه كار اشتباهي انجام مي دهد او را مجبور مي كنند تا غذايي را كه دوست ندارد بخورد. در حالي كه براي تنبيه كودك بايد از روش هاي سالم ديگر استفاده بكنند.

عدم رعايت ساعت دقيق غذا خوردن و برنامه غذايي مناسب اهميت غذا خوردن را براي كودك كم مي كند. زماني كه غذا خوردن در محيطي به دور از آرامش و پر از كشمكش باشد، كودك اشتهاي خود را از دست مي دهد. بسياري از مادران را ديده ايم كه با ظرف غذا به دنبال كودك مي دوند. اصرار بيش از حد مادر باعث مي شود كودك كلافه شود و اشتياقي براي غذا خوردن نداشته باشد. يكي ديگر از دلايل بد غذايي كودك مي تواند استقلال طلبي او براي به دست گرفتن قاشق و غذا خوردن به صورت مستقل باشد. براي اصلاح روش غذا دادن خود به فرزندتان بهتر است ازمشاوره كودك براي ايجاد تغييراتي كاربردي استفاده كنيد.

 

انواع بد غذايي در كودكان

ممكن است كودك شما برخي غذاها را با ميل و اشتياق زيادي بخورد، اما برخي ديگر را به اطراف بپاشد و تمايلي براي خوردن آنها نداشته باشد. در اين موقعيت سعي نكنيد با او جنگ كنيد، بلكه اگر واقعا به تغذيه كودك خود اهميت مي دهيد، سعي كنيد غذاهاي مختلفي را به او پيشنهاد دهيد. در ادامه برخي غذاهاي مفيدي كه كودكان ميلي به خوردن آنها ندارد را به همراه راهكار مناسب براي خوردن آن ها مي پردازيم.

نخوردن سبزيجات از انواع بد غذايي كودك 

بسياري از كودكان حتي زماني كه هنوز سبزيجات را امتحان نكرده اند از بوي تند آن ها بدشان مي آيد. حتي ممكن است آن را بخورد و تف كند. در اين شرايط نبايد واكنش تندي نشان دهيد بلكه روزي ديگر امتحان كنيد و آن را به كودك پيشنهاد دهيد. هميشه به كودك خود حق انتخاب دهيد. در خريد و انتخاب سبزيجات از كودكان مشورت بگيريد و نظر او را بپرسيد. ممكن است سبزيجات سبز را دوست نداشته باشد مي توانيد از سبزيجات نارنجي و قرمز يا به صورت خام در سالاد استفاده كنيد.

كودكي كه تنها آب ميوه مي خورد

بسياري از كودكان در طول روز فقط آب ميوه، شير يا نوشابه مي نوشند، آنقدر كه ميلي به غذا ندارند. اين شرايط مي تواند آسيب زا باشد. براي كودكان تا 6 سالگي مصرف 175 گرم نوشيدني كافي است. نوشيدني هاي صنعتي كه به آنها شكر اضافه شده بسيار مضر هستند. سعي كنيد تا حد امكان نوشابه را از دسترس كودكتان دور كنيد. مي توانيد به مرور مقدار كمي آب به آب ميوه و نوشابه او اضافه كنيد و هر روز مقدار آب را بيشتر كنيد.

كودكي كه تنها به شيريني جات تمايل دارد

برخي كودكان به خوردن غذاهاي شيرين عادت كرده اند و هيچ چيز به جز شيريني و شكلات نمي خورند. توجه داشته باشيد كه اگر جلوي او را نگيريد منجر به چاقي در كودك مي شود. سعي كنيد براي ميان وعده از غذاهايي كه به طور طبيعي شيرين هستند، مانند ماست كم چرب، ميوه، موز منجمد يا انگور، برش‌هاي سيب با كره بادام زميني استفاده كنيد. اگر به فكر سلامتي كودك خود هستيد شيريني جات در خانه نگه نداريد.

بد غذايي كودك هايي كه فقط به تنقلات مضر اشتياق دارد

كودكي كه مدام چيپس و پفك مي خورد جايي براي خوردن غذاهاي اصلي ندارد و دچار بي اشتهايي مي شود. كودك را به برنامه تغذيه اي سالم عادت دهيد تا در زمان مشخص غذا بخورد و براي خوردن نهار و شام جا داشته باشد. بنابراين هله هوله ها را از دسترس او دور كنيد و زماني كه بهانه گيري كرد بر روي برنامه غذايي پايبند بمانيد. تنها مي توانيد از ميوه، سبزيجات و خوراكي هاي مفيدتر به او بدهيد. البته خوردن تنقلاتي مانند چيپس و پفك يك بار در ماه اشكالي ندارد و نبايد مصرف آنها را كلا براي كودكتان منع كنيد.

 

نكاتي براي درمان بد غذايي كودك

_غذا خوردن را براي كودك سرگرم كننده كنيد. مي توانيد غذاي او را با قالب هاي مختلف برش بزنيد. سعي كنيد از رنگ هاي متنوعي در غذا استفاده كنيد.

_در پيشنهاد دادن غذاهاي مفيد به كودكان مايوس نشويد. بسياري از كودكان پس از 10 الي 15 بار بالاخره غذاي جديد را امتحان مي كنند. زماني كه غذاي جديدي را به او پيشنهاد مي دهيد ابتدا از لقمه هاي كوچك شروع كنيد و غذاي مورد علاقه اش را نيز براي او بپزيد.

_از غذايي كه تمام خانواده مي خورند به كودك بدهيد و آن عضو خانواده را كه با اشتها غذا مي خورد كنار كودك بد غذا بنشانيد تا وسوسه شود.

_كودكاني كه در پختن و آماده كردن غذاها مشاركت مي كنند به احتمال بيشتري دوست دارند تا آن غذا را بخورند. بنابراين اجازه دهيد تا كودكتان نيز وارد آشپزخانه شود و با نظارت و حفظ امنيت به شما كمك كند. كارهايي مثل پوست كندن نخود فرنگي، پهن كردن خمير، شستن كاهو يا ديگر كارهاي آسان آشپزخانه.

_در غذا دادن به كودك اصرار بيش از حد نكنيد. غذا را جلوي او بگذاريد و بگوييد كه فعلا همين غذا را برايش آماه كرده ايد اگر نخورد گرسنه مي ماند و غذاي ديگري هم نيست. بعد كودك را به حال خودش رها كنيد بگذاريد تا مراحل گرسنگي را طي كند. بعد از چند بار كودك متوجه مي شود كه بايد غذاي خود را بخورد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بد غذايي كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : بد غذايي كودك | دليل و درمان بد غذايي كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بد غذايي كودك،
موضوع:
[ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۴:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی