مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

تاثيرات سن والدين و نفاوت نسل ها در تربيت فرزندان

در واقع سن و سال اثرات احتمالي بر تربيت فرزندان دارد و تفاوت هاي فردي در اين زمينه اثرگذاري بيشتري دارند. گفته مي شود والديني كه در سن بالاتري هستند (30 سال تا 40 سال) معمولا درآمد و تحصيلات بيشتري دارند در نتيجه در تربيت فرزندان خود اطلاعات بيشتري دارند و علاوه بر آن كنترل بيشتري بر رفتار خود در تربيت فرزندان دارند.

از تاثيرات مثبتي كه فرزند آوري و تربيت فرزندان در سن بالا  دارد اين است كه مادران در سنين بالاتر از لحاظ عاطفي ثبات و آمادگي بيشتري نسبت به سنين پايين تر دارند. افراد در سنين بالاتر اعتماد به نفس بيشتري دارند و به يك خوداگاهي نسبي رسيده اند در نتيجه  در ارتباط با تربيت فرزندانشان بهتر عمل مي كنند. ضمن اينكه از تسلط بيشتري بر روي خود برخوردارند. پدران در سنين بالا مي دانند چگونه مشوق كودك خود باشند. برخلاف تمام اين موارد بسياري والديني كه در سن بالا داراي فرزند مي شوند مي ترسند كه بميرند و فرزندشان در سن پايين تنها شود.

تاثيرات سن پايين والدين در تربيت فرزندان

مادراني كه در سن پايين (20 تا حدود 30 سالگي) باردار مي شوند و با چالش تربيت فرزندان مواجه هستند احتمال بيشتري دارد به افسردگي مبتلا شوند و واضح است كه مادر افسرده رفتار كارآمدي در تربيت فرزندان ندارد. اما تربيت فرزندان در سنين پايين تر مزايايي نيز دارد. فرزند آوري در سن پايين باعث مي شود در رابطه با تربيت فرزندان، والدين به دليل اختلاف سني كمتر درك بيشتري از فرزندان داشته باشند. مسلما والدين در سن پايين تر انرژي بيشتري براي همراهي با تحركات و شيطنت هاي فرزندان دارند. علاوه بر اين معمولا والدين در سنين پايين تر از ثبات مالي و عاطفي بيشتري برخوردارند.

 

نقش اختلاف سني در تربيت فرزندان

تفاوت نسل ها بسيار كم يا بسيار زياد نقش مهمي در تربيت فرزندان دارد. مثلا كسي كه در 15 سالگي مادر مي شود شايد اختلاف سني كمي با فرزندش داشته باشد اما هيچ تجربه و اطلاعاتي در مورد تربيت او ندارد. از طرفي فاصله سني بسيار زياد به علت تفاوت نسل ها مشكلاتي را به همراه دارد. منشا مشكلات اختلاف سني آنجايي است كه والدين انتظار دارند فرزندانشان از الگوي مد نظر آن‌ها پيروي كنند و در مقابل فرزندان با اين الگوها سازگاري ندارند و مي خواهند راه خود را پيش بروند. عشق ورزيدن به فرزند، پيدا كردن علايق مشترك با فرزند، صبر و حوصله زياد و تعيين كردن قوانين خاص و بدون تعصب مي تواند مشكلات ناشي از اختلاف سني بسيار زياد يا بسيار كم را كاهش دهد.

 

تاثير تفاوت نسل و سن والدين بر شكل گيري رفتار فرزندان

سن والدين تاثيراتي بر فراگيري مهارت ها و توسعۀ ادراك فرزندان دارد. تحقيقات بسياري نشان داده است پدراني كه زير 25 سال بچه دار شده اند در آموزش مهارت هاي اجتماعي به فرزندان خود موفق تر بوده اند. اما يادگيري اين مهارت ها براي نوجواناني كه پدرانشان بالاي 50 سال است با مشكل مواجه شده است و يا كاهش داشته. كودكاني كه والدين آنها بسيار پير يا خيلي جوان هستند موقعيت هاي اجتماعي را چالش برانگيز تر ادراك مي كنند و در حل مسائل پيچيده با دشواري مواجه مي شوند.

 

جلوگيري از تفاوت نسل ها

تربيت فرزندان در سنين مختلف مزايا و معايب زيادي را دارد كه در بالا به قسمتي از آنها اشاره كرديم. بهتر است زوج‌ها برنامه‌ ريزي براي بچه‌دار شدنداشته باشند تا فرصت مناسب را از دست ندهند. نمي توان با اطمينان گفت كه چه سني در والدين براي تربيت موثر فرزندان بهتر است. بنابراين بستگي به خودتان دارد؛ فرقي نمي كند كه در چه سني باشيد با خود بيانديشيد كه به چه ميزان از انرژي، وقت و آگاهي جهت تربيت فرزند برخورداريد. درواقع بايد به شناخت درست و دقيقي در مورد وضعيت خود برسيد تا بتوانيد  نهايت استفاده را از مزاياي موجود در جهت تربيت فرزنداني سالم از لحاظ رواني و جسماني ببريد. همچنين در هر سني كه باشيد دريافت مشاوره در زمينه فرزند پروري كمك زيادي به شما در تربيت فرزندانتان مي كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير سن والدين بر تربيت فرزندان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد

 

منبع : تفاوت نسل ها | تاثير سن والدين در تربيت فرزندان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفاوت نسل ها،
موضوع:
[ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۵۷:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی