مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

روانشناسي ازدواج: تاريخچه روانشناسي ازدواج

در ابتدا شايد لازم باشد كه تاريخچه‌ي مختصري از روانشناسي ازدواج در اختيارتان قرار دهيم. ازدواج مقوله‌اي بسيار پيچيده در دوران بزرگسالي است.  مطالعات علمي و دقيق اين رشته از حدود سال 1930 ميلادي آغاز شده است. اما در سال ۱۹۵۰ مطالعات و تغييرات عميق‌تري در آن شكل گرفت. اولين تحقيق منتشر شده در رابطه با روانشناسي ازدواج مربوط به ترمن و همكارانش مي‌شود. آن‌ها سعي داشتند تا تفاوت‌هاي ميان ازدواج موفق و ناموفق رابررسي كنند كه يكي از زمينه‌هاي روانشناسي ازدواج مربوط به همين موضوع است.

مباحث مهم در روانشناسي ازدواج 

روانشناسي ازدواج دو حوزه‌ي كلي را در بر مي‌گيرد. يك دسته مباحثي است كه مربوط به قبل از ازدواج مي‌شود و درواقع تصميم‌گيري براي ازدواج را در بر مي‌گيرد. دسته‌ي ديگر مباحث بعد از ازدواج است كه بسيار گسترده و پيچيده‌اند. يادگيري و اطلاع يافتن از اين مباحث شما را در به‌كار‌گيري راه‌كار‌هاي عملي و بهبود زندگي مشترك ياري مي‌دهد. در ادامه به توضيح تعدادي از مباحث روانشناسي ازدواج پرداخته‌ايم. ضمن اينكه مباحث مربوط به رشد فردي نيز در همين حوزه جاي مي گيرند. 

روانشناسي ازدواج: تصميم گيري براي ازدواج

همان‌طور كه گفتيم يكي از مباحث روانشناسي ازدواج تصميم‌گيري براي آن است كه نقش مهم و حياتي در زندگي شما ايفا مي‌كند. اگر در اين زمينه اطلاعات كافي نداشته باشيد و دست به انتخاب اشتباه بزنيد ممكن است در زندگي مشترك با مشكلات بسياري مواجه شويد. در اين مرحله روانشناسان و مشاوران ازدواج سعي مي‌كنند تا به چنين سوالاتي پاسخ دهند. اين‌كه هركس چگونه مي‌تواند زوج مناسبي براي خود انتخاب كند؟ چه اولويت‌هايي براي انتخاب همسر بايد درنظر گرفته شود؟ شرايط مادي ‌و خانوادگي تا چه حد اهميت دارند؟ آيا عاشق شدن قبل از ازدواج لازم است؟ همچنين اين مبحث عوامل شخصيتي در انتخاب همسر را نيز بررسي مي‌كند.

روانشناسي ازدواج به شما مي‌گويد كه از كجا مي‌توان مطمئن بود دونفر با يكديگر تناسب دارند و مكمل هم هستند يا نه.  افرادي كه براي ازدواج باهم مناسب نيستند مي‌توانند با روانشناسي ازدواج متوجه عدم تناسب خود شوند. مثلا اينكه ازدواج فردي از طبقه اقتصادي بسيار بالا با فردي كه وضعيت مالي خوبي ندارد مي‌تواند مشكل‌ساز شود. از طرفي عدم تناسب ويژگي‌هاي شخصيتي نيز در اين بين نقش دارند. مثلا تصور كنيد فردي برون‌گرا با درون‌گرا ازدواج كند. افراد برون‌گرا تمايل زيادي به حضور در اجتماع و تعامل با اطرافيان دارند و برعكس افراد درون‌گرا ترجيح مي‌دهند كه بيشتر به درون خود بپردازند و به كارهاي شخصي خود رسيدگي كنند. خيلي احتمال كمي دارد چنين ازدواجي به سرانجام برسد. روانشناسي توصيه مي‌كند كه بهتر است با اولويت بندي و امتياز دهي به هر يك از جنبه‌هاي مورد نظرتان در شخص مقابل تصميم درستي براي ازدواج بگيريد.

شروع زندگي مشترك و پايداري ازدواج

در اين مرحله مباحث مي‌شوند كه آغاز يك زندگي مشترك و پايداري آن‌را تحت تأثير قرار مي‌دهند.  ممكن است تصور كنيد با وجود تفاوت‌هاي موجود كه بخشي از آن‌ها مربوط به تفاوت‌هاي جنسيتي و بخشي مربوط به مسائل اقتصادي، فرهنگي، تربيتي و خانوادگي مي‌شوند، رسيدن به خط تعادل در زندگي مشترك سخت باشد. در اوايل ازدواج مشكلات كم‌تر بروز مي‌كنند. لازم است تا افرادي كه قصد ازدواج دارند و به خصوص زوج‌هاي جوان اطلاعات خود را در جهت عواملي كه منجر به آسيب به رابطه مي‌شود را افزايش دهند، در اين زمينه آموزش ببيند و از آن عوامل دوري كنند تا به استحكام در خانواده برسند. روانشناسي ازدواج با آموزش‌هايي در زمينه آشنايي با تفاوتهاي زن و مرد، روند حل مسأله، مواجهه با تغييرات اساسي و شيوه تعامل با يكديگر به كمك شما مي‌آيد.

روانشناسي ازدواج: چه عواملي بر ازدواج ناموفق موثرند؟

عدم آگاهي زوج‌ها از چگونگي برقراري ارتباط بايكديگر

زماني كه زن و شوهر روابط متعادل‌تر و صميمانه‌تري برقرار مي‌كنند، در بيشتر موارد موفق‌تر اند. بيشتر زوج‌هايي كه طلاق مي‌گيرند هيچ‌كدام از اصول برقراري رابطه مثبت آگاهي نداشته و يا بيش از حد به روابط مثبت بها داده‌اند، بطوري كه بين آن‌ها تنها وابستگي بدون صميميت و كشش به‌وجود آمده‌است. بنابراين همان‌طور كه سردي روابط موجب رنجش مي‌شود علاقه مفرط و بيش از اندازه كه حالت چسبندگي و وابستگي ايجاد مي‌كند مشكل‌ساز است.

روانشناسي ازدواج: نداشتن مهارت‌هاي حل مسئله

هر كسي در مواجه با مسائل و مشكلات زندگي خود به نوع خاصي با آن‌ها برخورد مي‌كند. برخي از اصولي براي حل مسئله استفاده مي‌كنند كه ممكن است مثبت يا منفي باشد. زوج‌هايي كه قدرت حل مسئله به شيوه‌اي مثبت را در خود پرورش داده باشند و به جاي اعمالي همچون قهر ، داد و بيداد و دعوا كه شيوه‌هاي منفي هستند، از بحث و گفتگوي آرام و ... استفاده كنند در حل مشكلات و پايداري زندگي خود موفق‌تر خواهند بود. همچنين از مشاوره ازدواج هم مي‌توان به عنوان كمك بهره برد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشناسي ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روانشناسي ازدواج چه كمكي به ما مي كند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۱:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی