مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اختلاف سر حق طلاق | آيا حق طلاق مختص مردان است؟

ابتدا خوب است بدانيد كه اختلاف بر سر حق طلاق كاملا در اختيار مرد نيست و اينگونه هم نيست كه زن هيچ حق و حقوقي در اين زمينه نداشته باشد. شرط وكالت زن براي طلاق از مهم‌ترين شروطي است كه هنگام عقد ازدواج مي‌توان ثبت كرد. براي زنان در جامعه موردي با عنوان حق طلاق وجود ندارد، بلكه آنچه كه هست تفويض وكالت براي اعمال طلاق از طرف مرد است كه به اشتباه آن را حق طلاق ناميده‌اند. اين مورد هم مثل اختلاف بر سر مهريه از مسائلي شده كه بسياري از پيوندها را برهم زده است. 

بسياري از دختران قبل از ازدواج شرط مي‌گذارند كه همسرش بايد وكالتي مبني بر حق طلاق به او بدهد. ممكن است مرد اين حق را به همسر خود بدهد و در عقدنامه نيز ثبت كنند. اما همچين اتفاقي خيلي نادر است و معمولا خانواده‌ها و زوجين دچار اختلاف  و حتي دعوا مي‌شوند. حق طلاق براي زن از آن دسته شروط ضمن عقد است كه حساسيت بيشتري روي آن‌ وجود دارد و مردها زير بار آن نمي‌روند. برخي از خانم‌ها نيز بر روي گرفتن اين حق اصرار و پافشاري زيادي مي‌كنند. حتي بسياري از ازدواج‌ها براثر به دست آوردن همين حق و حقوق به مشكل خورده و منتفي شده‌اند. در بسياري موارد نيز دختر و پسر با وجود عشق و علاقه تنها به فكر ازدواج هستند و حق طلاق برايشان اهميت ندارد. در اين مواقع دخالت‌هاي خانواده‌ها مي‌تواند دردسرساز باشد.

 

اختلاف سر حق طلاق: دلايل اختلاف بر سر حق طلاق

حق طلاق شرطي براي زن از مهمترين شروط ضمن عقد است كه دختران ايراني علاقه زيادي به آن دارند. زماني كه دختر و يا خانواده‌اش حرف از وكالت براي طلاق مي‌زنند براي اطرافيان و اقوام تصوري ايجاد مي‌شود كه اين دختر از همين اول زندگي به دنبال طلاق است و زنِ زندگي نيست.

مطرح كردن اين امر از طرف دختر مي‌تواند به دليل ويژگي‌هاي شخصيتي باشد. ممكن است دختري كه به دنبال حق طلاق در ابتداي زندگيست آينده‌نگري زيادي داشته و قصد داشته باشد تمام احتمالات را درنظر بگيرد. بنابراين سريع قضاوت نكنيد. تجربه‌اي تلخ از رابطه‌اي قديمي و يا زندگي پدر و مادر و يا اقوام دختر ممكن است سبب ساز اين تصميم باشد. براي مثال ممكن است پدرش فردي معتاد بوده و دست به زدن داشته اما مادرش نمي‌توانسته جدا شود چون حق طلاق نداشته است.

 

حق طلاق شرطي

در قوانين كشور ما حق طلاق به مردان اختصاص دارد و زنان تنها تحت شرايط محدودي مي‌توانند تقاضاي طلاق كنند همچنين به دليل اختلافاتي كه بر سر حقوق زن و مرد وجود دارد لازم است تا راهكاري براي تساوي شرايط به وجود آيد. در تعريف حق طلاق شرطي مي‌توان گفت به سبب محروم كردن زنان از حق طلاق توسط قانون، آن‌ها تلاش مي‌كنند تا از راه ديگري به حق خود برسند تا اگر روزي در زندگي با همسر خود به سختي و تلخي برخوردند و حمايت قانوني نيز از آن‌ها دريغ شده بود بتوانند كاري براي خود انجام دهند.

چه در زنان و چه مردان،‌ طلاق موضوعي نيست كه راحت بتوان راجع به آن به تصميم نهايي رسيد. همه افرادي كه به طلاق فكر كرده اند بر سر دوراهي اينكه طلاق بگيرم يا نه قرار گرفته‌اند. 

 

اختلاف سر حق طلاق : حق طلاق براي زن چگونه است؟

بسياري گمان مي‌كنند شروطي كه برمبناي آن‌ها مي‌توان بر سرگرفتن حق طلاق توافق كرد تنها همان شرايط 12 گانه مندرج در عقدنامه هستند كه بر اساس آن زن در مواردي مانند استنكاف شوهر از پرداخت نفقه به مدت 6 ماه مي تواند در دادگاه تقاضاي طلاق كند. اما شايد اميدواركننده باشد كه بر اساس ماده 1130 قانون مدني در صورتي كه ادامه‌ي زندگي مشترك باعث عُسر و حَرج (سختي و مشقت) زن باشد، مي‌تواند به مراجعه به دادگاه و حاكم شرع تقاضاي طلاق كند.

چنانچه عسر و حرج در محكمه اثبات شود دادگاه مي‌تواند مرد را مجبور به طلاق همسرش كند و اگر به اجبار فايده نداشته‌ باشد زن با اجازه‌ي حاكم شرع مستقيما طلاق داده مي‌شود. آنچه كه قابل اهميت است اثبات عسر و حرج در دادگاه است كه معمولا سختي‌ها و پيگيري‌هاي بسيار زيادي نياز دارد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلاف برسر حق طلاق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اختلاف بر سر حق طلاق | واقعاً دعوا سرِ چيست؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلاف بر سر حق طلاق،
موضوع:
[ ۲۴ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۴۲:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی