مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مقايسه خود با ديگران : دلايل اصلي

دوست داشتن خود اولين قدم در خودشناسي است. مقايسه چيزي است كه براي همه افراد اتفاق مي‌افتد اما مقايسه زياد مي‌تواند علل مشخصي داشته باشد كه در ادامه به برخي از مهم‌ترين دلايل آن اشاره خواهيم كرد.

1- عدم اعتماد به نفس كافي

زماني كه خود كم بيني و عدم اعتماد به نفس در افراد وجود نداشته باشد، گرايش به مقايسه خود با ديگران به طور طبيعي شكل مي‌گيرد و روز به روز قوي‌تر مي‌شود. شايد علت اين امر اين است كه مي‌خواهيم بدانيم چرا نمي‌توانيم مانند ديگراني باشيم كه از نظر ما موفق و يا كامل‌ هستند.

جالب است بدانيد بسياري از افرادي كه دائماً درگير مقايسه خود با ديگران هستند لزوماً افراد شكست‌خورده و ناموفقي نيستند بلكه به خاطر عدم اعتماد و اطمينان كافي نسبت به خود و انتخاب‌هايشان نمي‌توانند موفقيت‌هاي خود را ببيند و دائماً از نظرشان ديگران بهتر عمل مي‌كنند. اگر اين افكار و احساسات در شما نيز به ميزان زيادي وجود دارد لازم است كه براي ارتقا و بهبود اعتماد به نفس خود كاري انجام دهيد. مراجعه به روانشناس و شركت در جلسات روان‌درماني كمك زيادي در اين زمينه به شما خواهد كرد.

2- كمال‌گرايي افراطي

كمال‌گرايي يكي از ويژگي‌هاي شخصيتي است كه مي‌تواند منجر به انجام مقايسه خود با ديگران شود. در كمال‌گرايي فرد مي‌خواهد همه چيز را بهترين شيوه انجام دهد. اين ويژگي باعث مي‌شود هيچ‌گاه از كارها و فعاليت‌هاي خود راضي نباشيد. عدم رضايت از خود شما را درگير مقايسات آزاردهنده‌اي خواهد كرد. معمولاً تغيير و تعديل ويژگي كمال‌گرايي توسط خود فرد دشوار است و نياز به مداخلات حرفه‌اي از جانب روانشناس دارد.

3- عدم داشتن روحيه انعطاف‌پذير

برخي از افراد روحيه و ديد انعطاف‌پذيري ندارند.به همين خاطر براي رسيدن به موفقيت و پيشرفت فكر مي‌كنند كه تنها يك راه مشخصي وجود دارند. اين افراد اين مسئله را در نظر نمي‌گيرند كه موفقيت هر كس به شرايط و توانايي‌هاي خود او بستگي دارد و افراد در زندگي براي رسيدن به موفقيت بايد مسير منحصر به فرد خودشان را پيدا كنند. در نظر نگرفتن اين موضوع باعث مي‌شود كه شما دائماً به دنبال يك راه حل كلي باشيد و هميشه براي رسيدن به پيشرفت خودتان را بايد با ديگران مقايسه كنيد تا با استفاده از معيارهاي آن‌ها بتوانيد به نتيجه مشابهي دست يابيد.

 

مقايسه خود با ديگران : چند راهكار عملي

مقايسه كردن خود با ديگران ممكن است كه در افراد به عادتي ذهني تبديل شود. اما حتي در اين صورت نيز شما با استفاده از برخي راهكارها مي‌توانيد يك بار براي هميشه به اين مقايسه‌ها پايان دهيد. در ادامه به بعضي از اين راهكارها اشاره كرده‌ايم. توجه داشته باشيد كه اين راهكارها، راه‌حل‌هايي عمومي هستند. اگر مشكل شما بسيار شديد است و احساس مي‌كنيد اين مقايسه‌ها عملكرد زندگي‌تان را مختل كرده است ترجيحاً بايد ‌به يك متخصص روانشناس مراجعه كنيد.

1- بر نقاط قوتتان تمركز كنيد

گاهي وقت‌ها براي اينكه بتوانيد از شر مقايسه با ديگرانخلاص شويد لازم است از خود سؤالات ساده‌اي بپرسيد. مثلاً به جاي جستجوي دائمي نقاط ضعفتان يك بار از خودتان بپرسيد كه «من چه نقاط قوتي دارم؟» مي‌توانيد اين توانايي‌ها را جايي يادداشت كنيد و تلاش كنيد تا راه‌هايي را براي بهبود و ارتقاي آن‌ها بيابيد.

2- بپذيريد كه هيچ‌كس كامل نيست

اين يك حقيقت است كه هيچ‌كس كامل نيست و تقريباً همه ما اين را مي‌دانيم. با اين حال بسياري از افراد زماني كه به وجود نقايصي در خودشان فكر مي‌كنند از نظر هيجاني احساس بسيار بدي پيدا مي‌كنند كه انگار به آن‌ها مي‌گويد بايد كامل باشي.  تلاش كنيد تا زماني كه اين احساسات به سراغ شما مي‌آيند آن‌ها را مديريت كنيد و در آن‌ها غرق نشويد. به خودتان بگوييد كه هيچ‌كس در هيچ زماني نتوانسته است كامل و بي‌نقص رفتار كند. پس به‌جاي مقايسه و انتظار بي عيب و نقص بودن تلاش كنيد تا راهي براي ارتقاي توانايي‌هايتان پيدا كنيد.

3- مقايسه خود با ديگران : نسبت به مقايسه‌هاي ناآگاهانه هشيار باشيد

دنياي امروز به خصوص با پيشرفت شبكه‌هاي اجتماعي به سمتي رفته كه دائماً افراد را درگير مقايسه با ديگران مي‌كند بدون اين كه خودشان آگاه باشند. درواقع گشتن در شبكه‌هاي اجتماعي، ديدن عكس‌ها و خاطرات افراد مختلف از سفرها و اوقات فراغتشان ناخودآگاه ممكن است اين حس را بوجود بياورد كه ديگران از من خوشبخت‌ترند يا زندگي بهتري نسبت به من دارند. اين افكار و احساسات مي‌توانند آن‌قدر عميق شوند كه كاملاً رضايت شما را از زندگي تحت تأثير خود قرار دهند.

راه‌حل اين است كه نسبت به كاركرد اين شبكه‌ها و مقايسه‌هاي ناخودآگاهي كه در ذهن ايجاد مي‌كنند بيشتر آگاه باشيد. بدانيد كه هيچكس صد در صد خوشبخت نيست و عكس‌ها و لحظاتي كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شوند تنها بخش و برشي از زندگي افراد هستند و هيچ‌كس از زندگي كه در پشت عكس‌ها جريان دارد آگاه نيست. 

 

 براي دريافت مشاوره در زمينه مقايسه خود با ديگران مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228و از تهران با شماره  9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مقايسه خود با ديگران | دلايل و راهكار مقابله عوارض آن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مقايسه خود با ديگران،
موضوع:
[ ۲۹ تير ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۱۱:۴۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی