مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آموزش مهارت تصميم گيري به كودكان : چند راهكار علمي

بطور كلي آموزش مهارت هاي زندگي به كودكان موضوع مهمي است كه با مطالعه كتب مرتبط و مشاوره با متخصصان مي‌توان آنرا فرا گرفت. تصميم‌گيري درست مهارتي است كه نيازمند آموزش ديدن و تمرين در موقعيت‌هاي مختلف زندگي است. در ادامه به چند تكنيك مؤثر اشاره خواهيم كرد كه به شما كمك مي‌كنند اين مهارت را به فرزندانتان آموزش دهيد.

1- گزينه‌هاي مختلف را پيش روي كودك قرار دهيد

براي آموزش مهارت تصميم گيري به كودكان در ابتدا براي فرزندتان راحت‌تر اتفاق بيفتد و او با اين فرايند زودتر آشنا شود، در تصميم‌گيري براي فرزندتان چند گزينه ايجاد كنيد و از او بخواهيد تا بين آن‌ها انتخاب كند. براي مثال از 2 سالگي كه ميل به استقلال در كودك خود را نشان مي‌دهد، ممكن است كه او بخواهد همه كارها را خودش انجام دهد، مثلا تصميم‌گيري براي انتخاب لباس‌هايي كه بيرون مي پوشد را خودش به عهده بگيرد. در اين زمان تلاش كنيد تا مانع او نشويد. به جاي آن چند لباس مناسب را پيش روي او بگذاريد و از وي بخواهيد تا خودش ميان آن‌ها يكي را انتخاب كند.

2- الزامات را مشخص كنيد

بسيار اهميت دارد كه در جريان آموزش تصميم‌گيري درست با فرزندتان گفتگوهاي مفيدي داشته باشيد و الزامات هر تصميم را براي او مشخص كنيد. براي مثال اگر در يك روز سرد مي‌خواهيد بيرون برويد و فرزندتان اصرار دارد كه خود لباسش را انتخاب كند، بدون اينكه مستقيماً با او مخالفت كنيد به او بگوييد كه مي‌تواند خودش انتخاب كند فقط از بين گزينه‌ها تلاش كند تا گرم‌ترين لباس را پيدا كرده و به شما نشان دهد. در واقع مشخص كردن الزام گرم بودن لباس در فرايند يك گفت و گوي صميمانه يا يك بازي در شكل‌گيري بهترين روش تصميم‌گيري كمك بسياري به كودك خواهد كرد.

3- سناريوي بدترين وضعيت را بچينيد

هر تصميمي كه مي‌گيريم ما را از طرفي با برخي مزايا و از طرف ديگر با برخي معايب رو به رو مي‌كند. اما آنچه كه به ما در انتخاب درست كمك مي‌كند اين است كه بدانيم در بدترين حالت چه اتفاقي رخ خواهد داد. براي آموزش مهارت تصميم گيري به كودك نيز بايد اين مسئله مورد توجه قرار بگيرد. از كودك بپرسيد كه فكر مي‌كند بدترين انتخاب و تصميم چه خواهد بود و در صورت انجام آن چه اتفاقاتي رخ خواهد داد. پرورش توانايي آينده‌نگري و در نظر گرفتن شرايط به تقويت مهارت تصميم‌گيري در كودكان منجر مي‌شود. 

4-  آموزش مهارت تصميم گيري به كودكان : بررسي همه جوانب 

براي تصميم درست لازم است كه بدانيم كفه ترازو به سمت كدام يك از گزينه‌ها سنگين‌تر است. در واقع بايد با شناخت جوانب مثبت و منفي بتوانيم گزينه‌اي را انتخاب كنيم كه بيشترين مزايا را دارد. اين مسئله ساده به نظر مي‌رسد اما بسياري از بزرگ‌سالان نيز در سنجيدن جوانب موضوع اغلب با مشكل مواجه مي‌شوند. براي كودكاني كه به مدرسه مي‌روند و خواندن و نوشتن مي‌دانند مي‌توانيد ليستي تهيه كنيد و به كمك هم مزايا و معايب انتخاب هركدام از گزينه ها را روي كاغذ بنويسيد. در جريان اين كار از كودك بخواهيد كه مشاركت بيشتري داشته باشد و جوانب موضوع را حدس بزند و در نهايت خود بهترين گزينه را انتخاب كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش مهارت تصميم گيري به كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : آموزش مهارت تصميم گيري به كودكان (چند راهكار هوشمندانه)

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۲۳:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی