مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مواد مخدر چيست؟

مواد اعتيادآور سه دسته مواد مخدر، مواد محرك و مواد توهم زا را شامل مي‌شود؛ اما در ميان عموم مردم تمامي اين‌ها تحت عنوان مواد مخدر شناخته مي‌شوند. اعتياد به مواد مخدر نوعي بيماري است كه بيش از همه ذهن و مغز را درگير خود مي‌كند. اما عوارض جسماني هميشه نمود بيشتري دارند چرا كه منجر به ايجاد تغييراتي در ظاهر و بروز بيماري‌هايي مي‌شود كه توجه اطرافيان را به خود جلب مي‌كند.

 

تاثير و عوارض مواد مخدر بر بدن

اگر مواد مخدر را به معني عام در نظر بگيريم همه مواد اعتيادآور را شامل مي‌شوند. اين مواد هركدام ساختار شيميايي متفاوتي دارند و مي‌توانند منجر به عوارض متفاوتي شوند. با اين حال در ادامه به عوارض رايج مواد مخدر گوناگون بر بدن اشاره خواهيم كرد: 

تاثير مواد مخدر بر بدن | تغيير وزن

برحسب نوع ماده مصرفي، فرد مي‌تواند دچار كاهش يا افزايش وزن ناگهاني شود. براي مثال شيشه كه در طبقه مواد محرك قرار دارد، اغلب منجر به لاغري مي‌شود. بسياري از افراد سودجو در قرص‌هاي لاغري كه بدون مجوز استفاده مي‌شوند مقداري شيشه مي‌ريزند و به اين ترتيب افراد را در دام اعتياد گرفتار مي‌كنند. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد به مقاله شيشه براي لاغري مراجعه كنيد. 

آسيب دهان و دندان

آسيب دهان و دندان يكي از عوارض جسماني رايج در انواع مواد است. اما در مواد تدخيني يا همان كشيدني بيشتر ديده مي‌شود. هم‌چنين برخي مواد جويدني نظير ناس نيز عفونت‌هاي دهان و لثه شديدي را در افراد ايجاد مي‌كنند. 

مشكلات گوارشي 

يكي از عوارض مصرف مواد، كاهش آب بدن است. به دنبال اين مشكل عموماً يبوست و انواع مشكلات گوارشي ايجاد مي‌شود. از جمله ديگر مشكلات گوارشي ناشي از اعتياد مي‌توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ اشاره كرد. 

اختلالات پوستي

با مصرف مواد به مرور ضربان قلب و فشار خون افراد افزايش مي‌يابد و رگ هاي بدن تحت تأثير قرار مي‌گيرد و پوست لكه‌دار شود. رنگ پوست نيز به سمت رنگ قرمز متمايل مي‌شود. هم‌چنين برخي از مواد مخدر نظير هرويين و كراك مي‌توانند منجر به حساسيت و خارش‌هاي پوستي شديد نيز شوند. 

عفونت دستگاه تنفسي

اكثر موادي كه به صورت كشيدن و دود كردن مصرف مي‌شوند در دراز مدت اختلالات ريه، سرفه‌هاي مزمن، خونريزي مجاري تنفسي و التهاب قفسه سينه را به همراه خواهند داشت. در نهايت سرطان ريه براي بسياري از مصرف كنندگان مواد اتفاق مي‌افتد. 

تاثير مواد مخدر بر بدن | كاهش قواي جنسي

تأثير مواد بر ميل جنسي و ايجاد اختلالات جنسي يكي از عوارض بسيار رايج ميان انواع مواد است. براي مثال مواد مخدري نظير ترياك در كوتاه مدت مي‌توانند مشكلات نعوظ را برطرف كنند و منجر به طولاني‌تر شدن انزال شوند. همين مسئله است كه بسياري از مردان را به سمت مصرف اين مواد ترغيب مي‌كند؛ در حالي كه اين تأثيرات در دراز مدت از بين مي‌روند و فرد به مشكلاتي نظير بي‌ميلي جنسي دچار مي‌شود.

مواد ديگر نظير محرك‌ها تأثيرات متفاوتي بر عملكرد جنسي دارند. اين مواد ميزان ميل جنسي را تا حد غيرطبيعي بالا مي‌برند و منجر به انجام رفتارهاي جنسي پرخطر نظير ارتباط با افراد متعدد و برقراري روابط محافظت نشده و بدون كاندوم مي‌شوند. 

كاهش قدرت سيستم دفاعي بدن

مواد مخدر بر قسمت‌هاي خاصي از بدن تأثير مي‌گذارد و در كنار آن باعث آسيب كلي به بدن و كاركردهاي آن مي‌شود. افزايش احتمال ابتلا به انواع بيماري‌ها و عفونت‌ها از جمله مشكلاتي است كه در پي كاهش قدرت سيستم ايمني بدن ايجاد مي‌شوند. علاوه بر اين خماري ناشي از عدم مصرف مواد نيز مي‌تواند منجر به اسهال، استفراغ، اختلالات خواب، تغييرات خلقي و رفتاري شود.

 

تاثير مواد مخدر بر بدن |تأثير مواد مخدر بر مغز

علاوه بر تأثير مواد مخدر بر بدن، اعتياد به مواد مخدر با ايجاد مشكل در دستگاه‌هاي ارتباطي، دخالت در مسير انتقال و دريافت و پردازش طبيعي نورون‌ها، روي گيرنده‌هاي عصبي در مغز فرد نيز تأثير مي‌گذارد. از جمله تأثيرات مواد بر مغز انسان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- تأثير مخرب بر گروهي از گيرنده‌هاي عصبي مرتبط با درد، تنظيم تنفس و سيتم گوارش كه منجر به كاهش احساس درد، كاهش فعاليت مركز تنفس، يبوست و اعتياد مي‌شود.

2- اثر مخرب مواد مخدر برگيرنده‌هاي عصبي نوع دوم كه باعث كاهش احساس درد و افزايش حجم ادرار مي‌شود.

3- افزايش برخي از انتقال‌دهنده‌هاي عصبي نظير دوپامين كه منجر به ايجاد توهم و هذيان در افراد مي‌شود. درواقع مصرف برخي مواد محرك (نظير آمفتامين و متامفتامين) و مواد توهم‌زا (مثل قرص اكس و گرد فرشته) ميزان دوپامين مغز را بالا مي‌برد و منجر به پيدايش علائم روان پريشي نظير توهم و هذيان در افراد مي‌شود. اگر مصرف ادامه پيدا كند ممكن است فرد به اختلالات روان‌پريشي نظير اسكيزوفرني دچار شود و تا آخر عمر درگير اين بيماري باقي بماند. 

براي اطلاع بيشتر از چگونگي تأثير و عوارض اعتياد به مصرف مواد مخدر بر مغز مي‌توانيد مقاله ما را در مورد تاثير مواد مخدر بر مغز مطالعه كنيد. 

 

تاثير مواد مخدر بر بدن |مواد مخدر و ابتلا به بيماري‌ها

يكي از اثرات مصرف مواد مخدر بر بدن افزايش احتمال ابتلاي افراد به بعضي از بيماري‌هاي مزمن و حاد است. برخي از رايج‌ترين اين بيماري‌ها به شرح زيرند :

اچ آي وي و ايدز

افراد اين بيماري را از طريق خون و رابطه جنسي به ديگران منتقل مي كنند. بنابراين معتاداني كه مواد مخدر تزريقي استفاده مي‌كنند، ممكن است با استفاده از سرنگ مشترك براي تزريق مواد، به اين بيماري مبتلا شوند يا كساني كه روابط جنسي محافظت نشده برقرار مي‌كنند احتمالاً در معرض اين بيماري قرار مي‌گيرند.

بيماري‌هاي كبدي و كليه‌اي

مصرف طولاني مدت مواد مخدر باعث وارد شدن مقدار زيادي مواد سمي به بدن شده و متعاقباً باعث آسيب رسيدن به كبد و كليه مي‌شود. بيماري‌هاي كبدي در اثر سوءمصرف الكل بسيار رايج هستند.

عوارض قلبي و عروقي

استفاده از مواد مخدر باعث افزايش احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي مانند سكته، رسوب چربي در عروق يا گرفتگي رگ‌هاي قلبي، تضعيف ماهيچه‌هاي قلبي، غير منظم شدن ضربان قلب مي‌شود.

هپاتيت

هپاتيت نوع سي يك نوع بيماري واگيردار كبدي است و افرادي كه به هنگام مصرف مواد از سرنگ مشابه استفاده مي‌كنند، بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند. 

سرطان

مصرف طولاني مدت مواد مخدر باعث آسيب به قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شود و به دنبال آن منجر به ابتلا به انواع سرطان‌ها مي‌گردد. سرطان ريه، سينه و پوست از جمله رايج ترين سرطان هايي هستند كه افراد معتاد به آن ها مبتلا مي شوند. 

مشكلات تنفسي

اكثر مواد مخدر كشيدني مانند حشيش، سيگار، ترياك و... باعث آسيب رساندن به دستگاه‌هاي  تنفسي و ريه‌ها مي‌شوند و مي‌توانند منجر به بيماري‌هايي مانند برونشيت، سرطان ريه و آمفيزم شوند.

تاثير مواد مخدر بر بدن |عوارض دوران بارداري

اعتياد در دوران بارداري مي‌تواند منجر به تولد زودهنگام، سقط جنين، وزن كم هنگام تولد و ساير مشكلات رفتاري نوزاد شود. همچنين فرزندان مادران معتاد نيز معتاد به دنيا مي‌آيند و پس از تولد نيز در معرض خطر قرار دارند؛ چرا كه شير مادر معتاد نوزاد را نيز تحت تاثير قرار مي دهد و باعث ايجاد اعتياد در او و بروز انواع اختلالات عصبي- رشدي مي شود. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير مواد مخدر بر بدن، عوارض، درمان ترك اعتياد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : تاثير مواد مخدر بر بدن | عوارض مواد مخدر بر بدن

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تاثير مواد مخدر بر بدن،
موضوع:
[ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۰۵:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی