مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

روانكاوي اعتياد |  اعتياد از منظر مراحل رشد جنسي

اگر مي‌خواهيد اطلاعات تكميلي درباره روانكاوي اعتياد داشته باشيد مي‌توانيد مقاله روانكاوي چيست را مطالعه كنيد. فرويد هنگام مطرح كردن نظريه خود، مراحل رشد جنسي را براي انسان تعريف كرد. او مراحل رشد دهاني،  مقعدي، آلتي، نهفته و تناسلي را براي دوره‌هاي سني مختلف ارائه داد. هويت جنسي فرد از همان دوران كودكي شكل مي‌گيرد و به تدريج تثبيت مي‌شود.

طبق اين مراحل فرويد معتقد است كه در  هر دوره سني انرژي رواني بر يك منطقه از بدن متمركز مي‌شود. هر مرحله بحران‌هاي مربوط به خود را دارد و اگر مسائل مرتبط با آن به درستي حل و فصل نشود انرژي رواني فرد در آن مرحله باقي مي‌ماند و در گذر و پيوستن به مراحل بعدي دچار مشكل مي‌شود. روانكاوي، اعتياد را نماد حل نشدن تعارضات مرحله دهاني مي‌داند. براي آشنايي با رشد انسان از كودكي تا پيري اين مطلب را بخوانيد. 

اعتياد؛ بازگشت به مرحله دهاني

مرحله دهاني اولين مرحله از رشد رواني- جنسي است كه تقريباً  18 ماه اول زندگي انسان پس از تولد را در بر مي‌گيرد. انرژي رواني در اين مرحله، بر دهان و نواحي اطراف آن متمركز است، زيرا نيازهاي نوزاد در اين دوره بيشتر از طريق مكيدن پستان مادر و نوازش شدن صورت برآورده مي‌شود. اگر نيازهاي جسماني و عاطفي نوزاد در اين مرحله به اندازه كافي ارضا نشود و يا بالعكس، مادر در برآورده كردن آن‌ها از خود افراط نشان دهد، كودك در اين مرحله تثبيت مي‌شود و روند رشدي او با اختلال رو به رو خواهد شد.

اين مشكل تا بزرگسالي همراه فرد خواهد بود و به روش‌هاي مختلفي خود را نشان خواهد داد. روانكاوان معتقدند افرادي كه در بزرگسالي  بيش از حد به نيازهاي دهاني اهميت مي‌دهند در حقيقت به مرحله اوليه زندگي خود بازگشته‌اند و در حال نشان دادن تعارض‌هاي دروني مربوط به اين دوره هستند. بازگشت به مرحله دهاني مي‌تواند خود را به صورت خوردن زياد و افراطي، علاقه زياد به نوشيدن، سيگار كشيدن، مصرف الكل و... نشان دهد.

 

روانكاوي اعتياد | تعارض ميان ساختارهاي رواني

فرويد سه سطح را در ساختار رواني انسان تعيين كرد: نهاد، خود و فراخود. نهاد كه از بدو تولد همراه ماست دائماً نيازها و غرايز ابتدايي را به ما يادآوري مي‌كند. با پيش رفتن در مسير رشد خود نيز شكل مي‌گيرد و براي ارضاي نيازهاي نهاد به واقعيات موجود در محيط توجه مي‌كند. در آخر اين فراخود است كه تشكيل مي‌شود و ارزش‌هاي اخلاقي و وجدان را به وجود مي‌آورد.

اگر فرد والدين سخت‌گيري داشته باشد كه ارزش‌هاي اخلاقي بسيار سخت‌گيرانه‌اي براي او وضع كنند و يا در شرايطي باشد كه دائماً وجدانش تحت تأثير قرار گرفته و احساس گناه كند، فراخود همواره به نهاد فشار مي‌آورد و منجر به احساس اضطراب شديد در فرد مي‌شود. در اين ميان خود تلاش مي‌كند تا نقش ميانجي را بازي كند و تعادل لازم را ميان نهاد و فراخود برقرار كند، اگر خود در اين فرايند شكست بخورد فشارهاي زياد ممكن است دو راه را پيش روي فرد بگذارد.

به اين صورت كه يا فرد تسليم وجدان خود مي‌شود و يا كاملاً آن را كنار گذاشته و به سمت كسب لذت‌هاي آني و رفع نيازهاي نهاد مي‌رود. افرادي كه راه دوم را انتخاب مي‌كنند به احتمال بيشتري در دام اعتياد گرفتار مي‌شوند. نشانه هاي اعتياد به مواد مخدر را بايد در اين افراد شناسايي كرد. در واقع آن‌ها به اعتياد پناه مي‌آورند تا اضطراب‌هاي خود را فراموش كنند و از قيد و بندهايي كه دائماً آن‌ها را تحت فشار مي‌گذارند رها شوند. براي درك موضوع اعتياد و پرهيز از ابتلاء به آن بهتر است با روانشناسي متخصص در ارتباط باشيد و از اصول علمي استفاده كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه روان كاوي اعتياد مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره‌ 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : روانكاوي اعتياد چه كمكي به شما مي‌كند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۲:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی