مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دلايل اعتياد زنان

درباره علل اصلي اعتياد در زنان به اعتياد موارد متناقضي مطرح هست. برخي از مقالات تحقيقاتي، كاهش كنترل اجتماعي روي زنان در دوره معاصر را علت تمايل آن‌ها به تجربه مصرف مواد مي دانند. به نوعي جدايي زنان از سبك زندگي سنتي و حضور بيشتر در اجتماع و ارتباطات گسترده و نبود آگاهي‌هاي لازم آن ها را نسبت به گذشته آسيب پذيرتر كرده است.

اما آنچه بيش از هر چيز در گرايش زنان به اعتياد تاثير دارد، وضعيت روحي و رواني آن‌هاست. در حقيقت زنان از لحاظ عاطفي نسبت به مردان حساسيت‌هاي بيشتري دارند و در برابر فشارهاي مختلف زندگي بيش از مردان اختلالات اضطرابي و افسردگي را تجربه مي‌كنند. در اين شرايط آن‌ها آسيب‌پذيري بيشتري نسبت به مواد مخدر خواهند داشت و در صورتي كه در كنار افراد مصرف‌كننده قرار بگيرند اين وضعيت تشديد خواهد شد. از جمله ديگر دلايل گرايش زنان به اعتياد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

_عدم تعلق و وابستگي بين اعضاي خانواده زن
_داشتن تجربه آسيب‌هاي دوران كودكي نظير تجاوز 
_ناآگاهي در مورد مواد جديد. براي مثال استفاده از شيشه براي لاغري و يا ترامادول براي كاهش افسردگي 
_استفاده از مواد براي كنترل و كاهش بيماري‌هاي روان‌شناختي مثل اضطراب، وسواس و افسردگي

 

اعتياد زنان و مردان چه تفاوتي با يكديگر دارد؟

به دليل تفاوت‌هاي جسمي و جنسي در زنان و مردان و به دليل برخوردهاي اجتماعي متفاوت ، اعتياد زنانه و مردانه نيز مشابه نيستند در ادامه به نمونه‌هايي از تفاوت اعتياد زنان با مردان اشاره خواهيم كرد:

- زنان به شيوه متفاوتي به مصرف مواد پاسخ مي‌دهند. براي مثال ممكن است كه وسوسه بيشتري داشته باشند و پس از ترك نيز دوره‌هاي عود بيشتري را تجربه كنند.

- هورمون‌هاي جنسي باعث مي‌شود كه زنان در برابر مصرف برخي مواد حساس‌تر باشند؛ به اين صورت كه مصرف آن ها تاثيرات مخرب بيشتري بر آن ها بگذارد.

- زناني كه مواد مصرف مي‌كنند با مشكلات قلبي و عروقي بيشتري مواجه مي‌شوند. 

- زنان به خاطر شرايط جسماني‌شان بيشتر در معرض خطر اوردوز و مرگ ناشي از مصرف قرار دارند. 

- زناني كه مواد مصرف مي‌كنند بيشتر احتمال دارد كه دچار حملات پانيك، اضطراب و افسردگي شوند.

 

آيا اعتياد زنان اهميت بيشتري دارد؟

به دليل نقش مهم و پررنگ زنان در تعادل وضعيت رواني خانواده و جامعه و تأثير آن‌ها بر تربيت فرزند، مصرف مواد در زنان از اهميت دوچنداني برخوردار است؛ در واقع با آسيب ديدن زنان، علاوه بر اينكه  خودشان لطمه مي‌بينند، آسيب‌هاي متعددي نيز به جامعه و خانواده وارد مي‌شود.

براي مثال اعتياد در دوران بارداري يا شيردهي جدا از خود فرد اثرات مخربي بر نوزاد مي‌گذارد. بسياري از اين نوزادان با عقب ماندگي‌هاي ذهني و جسمي مختلف متولد مي‌شوند. هم‌چنين به دليل انتقال مواد از طريق جريان خون به جنين و از طريق شير به كودك، امروزه ما با پديده اعتياد نوزادان رو به رو هستيم. در حقيقت اين نوزادان از همان ابتدا به مواد مخدر معتاد شده‌اند و پس از زايمان يا قطع شيردهي به سندروم محروميت از مواد دچار مي‌شوند. براي كسب اطلاع بيشتر از تأثير مواد مخدر بر شير مادر كليك كنيد.

به دليل مسائل فرهنگي، معمولاً آمارهايي كه از اعتياد زنان وجود دارد نادرست است. همچنين عدم حمايت خانواده‌ها باعث مي‌شود كه زنان در صورت علني شدن مشكلشان، از طرف اطرافيان طرد شوند و براي تأمين نياز خود، به راحتي مورد سوء استفاده قرار گرفته يا وارد جريانات غير اخلاقي شوند. اين مسئله باعث گسترش بيماري‌هايي مثل ايدز و هپاتيت مي‌شود و بر تأثيرات مخرب اعتياد مي‌افزايد. 

زنان نبايد معتاد شوند!

مسئله اعتياد، به هيچ وجه جنسيتي نيست. اينكه زنان معتاد نسبت به مردان گناه بزرگ‌تري مرتكب شده و لايق طرد و تنبيه هستند اشتباه است. همان‌طور كه مردان درگير فشارهاي مختلفي نظير فشارهاي اقتصادي هستند، زنان نيز فشارهاي جسمي و روحي زيادي را در طول زندگي تحمل مي‌كنند كه ممكن است آنها را به سمت مصرف مواد سوق دهد. در صورت ابتلاي زن به بيماري اعتياد، نقش خانواده در ترك اعتياد و حمايت خانواده بايد مورد توجه قرار بگيرد.

زنان معتاد، در ابتدا نياز به يك فضاي امن و محرمانه دارند تا بتوانند به راحتي و بدون قضاوت شدن، مشكلات و دردهاي خود را مطرح كنند و بتوانند دليل به اين نقطه رسيدندشان را بفهمند و براي خروج از آن، مشاوره ترك اعتياد و راهنمايي تخصصي، نه مصلحت انديشانه دريافت كنند. توجه داشته باشيد كه امروزه روش هاي نويني براي ترك اعتياد استفاده مي شود كه به زنان كمك مي كند با سهولت بيشتري مصرف مواد را كنار بگذارند. با مراجعه به يك روانشناس متخصص در حوزه اعتياد مي توانيد اطلاعات بيشتري در اين زمينه كسب كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد زنان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : اعتياد زنان | دلايل، نشانه ها و پيامدهاي اعتياد در زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد زنان،
موضوع:
[ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۰۵:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی