مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اشتباهات كودكان و برخورد با آن ها

اشتباه كردن يك امر معمول و عادي براي رشد و پرورش كودكان است. هيچ كودكي نيست كه كارهايش را مطابق انتظار والدين انجام دهد و همه ي آن ها اشتباهاتي انجام مي‌دهند. اما آنچه كه اهميت دارد، نحوه برخورد والدين با اينگونه اشتباهات است چرا كه باعث عبرت آموزي و تغيير رفتار صحيح كودكان مي‌شود.

مغز كودكان پيام هاي منفي را درك نمي‌كند. مثلا وقتي كه به كودك مي‌گوييد "جيغ نزن" به ندرت حرف گوش مي‌دهد و ممكن است احساس كنيد كه با شما لجبازي مي‌كند. در حالي كه اين طور نيست و لازم است كه نحوه بيان خود را تغيير دهيد. مثلا مي‌توانيد در برخورد با جيغ زدن كودك از جمله "لطفا آروم تر صحبت كن" استفاده كنيد. مقاله‌ي برخورد با كودكان لجباز را مطالعه كنيد.

 

برخورد با اشتباهات كودك | تنبيه و فرياد زدن ممنوع

فرياد زدن بر سر كودك به اندازه تنبيه بدني و كتك زدن مخرب است و آسيب جدي بر شخصيت و اعتماد به نفس كودك مي‌زند. اين كار تاثير آن چناني نيز ندارد و حتي والدين نيز متوجه مي‌شوند كه داد زدن نتيجه معكوس مي‌دهد و كودك توجه چنداني به آن نمي‌كند. كودكاني كه در مقابل اشتباهات كوچك تنبيه مي‌شوند دچار كمبود اعتماد به نفس مي‌شوند و و با احساس گناه و سرزنش، رشد پيدا مي‌كنند.

در اين زمينه مي‌توانيد به مقاله‌ي روش‌هاي سالم تنبيه كودكان مراجعه كنيد.

 

نحوه صحيح  برخورد با اشتباهات كودك

همان طور كه گفته شد، برخورد با اشتباهات كودك يك امر عادي است و بدون اشتباه كردن، بزرگ نمي‌شوند و ياد نمي‌گيرند. برخورد با اشتباهات كودك، اصولي دارد كه با رعايت آن ها مي‌توان اشتباهات كودكان را به درستي تصحيح كرد و گامي بزرگ در جهت تربيت صحيح كودك برداشت. اين اصول عبارتند از:

برخورد با اشتباهات كودك | داد نزدن

بهتر است كه قدرت خود را از طريق تحكم صدايتان به كودك نشان دهيد و از فرياد كشيدن خودداري كنيد. چرا كه فرياد كشيدن علاوه بر تاثيرات منفي باعث بي توجهي كودك نيز مي‌شود. محكم و با قدرت صحبت كنيد اما هرگز فرياد نكشيد. همچنين در هنگام برخورد با اشتباه، بهتر است كه خم شويد تا به قد كودك برسيد. بالاي سر كودك نايستيد چرا كه تركيب بلندي قد و تحكم صدايتان براي او ترسناك است.

برخورد با كودك به اندازه اشتباهش

دقت داشته باشيد كه متناسب با اشتباه كودك به او پاسخ دهيد. مثلا اگر اشتباه كودك اين است كه روي تخت مي‌پرد، نيازي نيست كه به سختي با او دعوا كنيد. تنها يك تذكر كوچك براي اين اشتباه كافي است. برخورد هاي بزرگ و جدي باعث مي‌شود كه كودك در مقابل آن ها مقاوم شود و زماني كه لازم است تا با جديدت با او برخورد شود، فايده اي نداشته باشد.

برخورد با اشتباهات كودك | تشكر از كودك

زماني كه كودك به حرف شما گوش مي‌دهد و كار خود را متوقف مي‌كند، از او تشكر كنيد. به اين صورت متوجه مي‌شود كه كار درست نيز به اندازه كار اشتباه پيامد دارد و از انجام ان لذت مي‌برد. همچنين تشكر از كودك باعث افزايش اعتماد به نفس او مي‌شود. مقاله ي انواع روش‌هاي مناسب براي تشويق كودكان را مطالعه كنيد.

خودداري از هشدارهاي متعدد

اگر كودك به حرف شما گوش نداد و كار خود را تكرار كرد، هشدار هاي خود را تكرار نكنيد. چرا كه بسياري از كودكان دوست ندارند مورد امر و نهي واقع شود و پس از مدت كوتاهي از شنيدن هشدار، كار خود را متوقف مي‌كنند. در صورتي كه شما هشدار خود را ادامه دهيد، كودك نيز از انجام كار خود دست نمي‌كشد و شما نيز لحظه به لحظه عصبي تر مي‌شويد.

برخورد با اشتباهات كودك | پذيرفتن عذرخواهي كودك

زماني كه كودك پس از كار اشتباه خود از شما عذرخواهي كرد، عذرخواهي او را بپذيريد و موضوع را تمام كنيد. ممكن است فكر كنيد كه با نبخشيدن، او را بيشتر تنبيه مي‌كنيد و باعث مي‌شود كه از كار اشتباه خود بيشتر عبرت بگيرد. اما اين كار به غرور كودك لطمه مي‌زد و به تدريج باعث فراري شدن كودك از عذرخواهي مي‌شود و احساس مي‌كند كه عذرخواهي كردن هيچ فايده اي نخواهد داشت.

قبول اشتباهات كودك

توجه داشته باشيد كه به هيچ وجه اشتباهات كودك را بر گردن ديگران نيندازيد. مثلا نگوييد كه "نه پسر من نبود و پسر همسايه اين كار را انجام داد" ممكن است كه شما به دليل محافظت از كودك خود يا آرام كردن او از اين عبارات استفاده كنيد اما توجه داشته باشيد كه اين برخورد باعث مي‌شود كودك مسئوليت پذير نشود و هيچ گاه نتواند مسئوليت كارهاي خود را به عهده بگيرد.

 

برخورد با اشتباهات كودك | سخن آخر

به طور معمول، والدين زماني ناراحت و عصبي مي‌شوند كه احساس كنند كودك شان رفتار بي ادبانه اي انجام داده است و بي احترامي كرده است و يا زماني كه كاري مطابق با ميل آن ها انجام نداده باشد. در اين زمان ها بايد با خود اين طور فكر كنيد كه كودك شما هنوز رشد پيدا نكرده است و كارهايش از سر بي ادبي نيست و قصد ندارد كه شما را خجالت زده كند. دليل اين كارها اين است كه مغزش به طور كافي رشد پيدا نكرده است. با اين طور فكر كردن، مي‌توانيد انتظار خود را پايين بياوريد و كمتر عصبي شويد. همچنين كمك گرفتن از مشاوره كودك به شما كمك مي‌كند كه سبك هاي فرزند پروري را بياموزيد و نحوه تربيت بهتري را براي خود انتخاب كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد با اشتباهات كودكان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : برخورد با اشتباهات كودك | بهترين واكنش در برابر اشتباهات كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۰۹:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی