مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

اهميت مراقبت از نوزاد يك ماهه در چيست؟

مراقبت صحيح از نوزاد در يك ماه اول زندگي بسيار مهم است. دلايل اهميت مراقبت از نوزاد يك ماهه به شرح زير مي باشد:

- بيش ترين مرگ و مير نوزادان در ماه اول زندگي رخ مي دهد. ( براي آگاهي از سندروم مرگ ناگهاني نوزاد كليك كنيد)

- بدن نوزاد نسبت به بيماري ها بسيار ضعيف است.

- بدن نوزاد در يك ماه اول زندگي به رحم مادر عادت دارد، پس مدتي طول مي كشد تا با محيط جديد سازگار شود.

 

مراقبت صحيح از نوزاد يك ماهه

نياز هاي كلي و فيزيولوژيك نوزاد يك ماهه شامل تغذيه، ادرار و مدفوع و حمام كردن است. هم چنين نوزاد يك ماهه نيازهاي ديگري نيز دارد كه در ادامه به نكات مهمي در مورد هريك از آن ها خواهيم پرداخت:

مراقبت از نوزاد يك ماهه | تغذيه نوزاد

- بلافاصله بعد از زايمان شير دادن به نوزاد را شروع كنيد چرا كه اين كار باعث بيش تر شدن شير مي شود.

- شير روز هاي اول (آغوز) كه زرد رنگ است را حتما به كودك بدهيد چرا بسيار مفيد و مغذي است و نوزاد را در برابر بيماري ها ايمن مي كند.

- در هنگام شير دادن نوزاد را در بغل خود بگيريد و سر او را كمي بالا تر بياوريد. ( براي آگاهي بيشتر مي توانيد به مقاله ما با عنوان راهنماي شير دادن به نوزاد مراجعه كنيد)

- پس از شير دادن نوزاد را به صورت ايستاده در آغوش بگيريد و كمر او را آرام ماساژ دهيد تا باد معده اش خالي شود. (براي مراقبت بهتر از كودك و يادگيري نحوه آروغ گرفتن نوزاد كليك كنيد)

- پس از شيردهي نوزاد را به پهلوي راست بخوابانيد تا احتمال ورود شير به ريه اش به حداقل برسد.

- از هر دو سينه خود براي شير دادن به نوزاد استفاده كنيد.

- تا حد امكان سعي كنيد شير خودتان را به نوزاد بدهيد و در صورتي كه از نوزاد دور بوديد شير خودتان را براي او بدوشيد. شير دوشيده شده شيش ساعت در فضاي اتاق و دو روز در يخچال سالم مي ماند.

- به تعداد دفعات ادرار و مدفوع نوزاد توجه كنيد تا تشخيص دهيد كه شير مادر براي او كافي است يا خير. شيش تا هفت بار دفع كردن در روز طبيعي است.

- تا شيش ماه اول فقط شير به نوزاد بدهيد و از دادن ساير غذاهاي كمكي به شدت خودداري كنيد.

مراقبت از نوزاد يك ماهه | مدفوع نوزاد

مدفوع نوزاد در 24 ساعت تا پنج روز اول سياه رنگ و چسبنده است. در صورتي كه نوزاد با شير مادر تغذيه مي شود، مدفوع او به تدريج شل، زرد و يا قهوه اي مي شود. زمان و تعداد دفعات مدفوع كردن نوزاد مشخص نيست و بستگي به تغذيه او دارد. پوشك نوزاد را سريع عوض كنيد و نگذاريد كه پوشك كثيف مدت زيادي بر تن نوزاد بماند.

نكته مهم: اگر نوزاد تا 48 ساعت اول مدفوع نكرد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

مراقبت از نوزاد يك ماهه | حمام كردن نوزاد

بهترين زمان حمام كردن نوزاد دو روز يك بار تا سه روز يك بار است. حمام كردن زياد نوزاد باعث خشك شدن پوست او مي شود. دماي آبي كه نوزاد را در آن حمام مي كنيد بايد نزديك به 50 درجه باشد تا پوست نوزاد اذيت نشود. بهتر است در حين حمام از سر و صورت نوزاد شروع كنيد و سپس پايين تنه را بشوييد. دماي حمام و اتاق نيز بايد گرم باشد تا نوزاد پس از حمام دچار لرز نشود.

واكسيناسيون

واكسن زدن نوزاد بسيار مهم است چرا كه نوزاد را از بيماري هايي مثل كزاز، سياه سرفه، هپاتيت، سرخك، سرخچه، فلج اطفال و غيره محافظت مي كند. واكسن ها جنبه درماني ندارند و براي پيشگيري از اين بيماري هاي شايع در كودكان استفاده مي شوند. پس  بهتر است واكسيناسيون نوزاد را جدي بگيريد.

مراقبت از ناف نوزاد

ناف نوزاد در يك ماه اول بسيار حساس است و بايد از آن مراقبت شود. بند ناف، 7 تا 15 روز پس از تولد جدا مي شود. در اين دوره بايد بهداشت نوزاد رعايت شود تا ناف عفونت نكند. روزانه ناف نوزاد را با دقت بشوييد و هم چنين پوشك نوزاد را پايين تر از ناف ببنديد تا  ناف آلوده نشود. در صورتي كه ناف نوزاد ورم كرد و قرمز شد و ترشحات چركي داشت حتما به پزشك مراجعه كنيد.

برقراري ارتباط عاطفي با نوزاد 

زمان هايي كه نوزاد بيدار است با او بازي كنيد، او را درآغوش بگيريد و محبت و حمايت خود را به او نشان دهيد تا از اين طريق دلبستگي صحيح نوزاد با شما شكل بگيرد. برطرف شدن نيازهاي عاطفي فرزندتان در اين دوره از اهميت بسزايي برخوردار است ومي تواند در رشد هيجاني او در كليه دوره هاي زندگي تاثير بگذارد.

براي كسب اطلاع از دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مراقبت از نوزاد يك ماهه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع : مراقبت از نوزاد يك ماهه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مراقبت از نوزاد يك ماهه،
موضوع:
[ ۳ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۰۹:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی