مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

علل گرايش به اعتياد | عوامل محرك اعتياد به مصرف مواد مخدر

از جمله مهمترين علل گرايش به اعتياد مي توان به موارد زير اشاره داشت : 

تاثير ژنيتك در اعتياد به مواد مخدر

برخي از افراد به صورت ژنتيكي تمايل به مصرف مواد مخدر دارند. اين گونه افراد معمولا سابقه خانوادگي بيشتري از اعتياد را نشان مي دهند.  بخشي از اين مسئله به ريشه زيستي اعتياد بر مي گردد. مجموعه اي از تغييرات ژنتيكي منجر به اين مي شود كه برخي افراد نسبت به ديگران از آسيب پذيري بالاتري براي اعتياد برخوردار باشند. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد تاثير ژنتيك بر اعتياد كليك كنيد. 

تاثير محيط اجتماعي در اعتياد به مواد مخدر

محيطي كه فرد در آن زندگي مي كند نقش تعيين كننده اي در اعتياد او دارد. تجربه نشان مي دهد كه فرد تا حد زيادي از محيط زندگي خود و افرادي كه بيشتر با آنها در ارتباط است تاثير مي پذيرد. حتي اگر فرد در خانواده اي سالم زندگي كند و هيچ كدام از اعضاي خانواده معتاد نباشند، محيط اجتماعي باز هم مي تواند فرد را درگير اعتياد كند. براي مثال شيوع فقر و بيكاري در اجتماع با افزايش فشار رواني بر افراد معمولا ميزان ابتلا به اعتياد را افزايش مي دهد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد بيكاري و اعتياد كليك كنيد.  

تاثير ضعف مهارت هاي اجتماعي در اعتياد به مواد مخدر

انسان يك موجود اجتماعي است و تا حد زيادي از ساير افراد جامعه تاثير مي پذيرد. نحوه تعامل و تاثير پذيري فرد فرد از افراد ديگر نقش كليدي در پيشگيري از اعتياد دارد. معمولا افرادي كه در خانواده هاي معتاد يا محيط هاي اجتماعي ناسالم زندگي مي كنند احتمال معتاد شدنشان بيشتر است. اين افراد اگر مهارت هاي اجتماعي لازم را كسب ننمايند، نمي توانند خود را از اعتياد معصون نگه دارند. يكي از مهارت هايي كه امروزه بسيار در مورد آن بسيار مي شنويد قدرت نه گفتن است. شما براي يادگيري مهارت ها و راهكارهاي كاربردي و لازم براي پيشگيري از اعتياد به مواد مخدر مي توانيد از مشاوران روانشناس كمك بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه به مقاله چگونه نه بگوييم مراجعه كنيد. 

تاثير بيماري و مشكلات روحي و رواني در اعتياد به مواد مخدر

بيماري ها و اختلالات روحي رواني، فشار هاي عصبي، مشكلات و اتفاقات ناگواري كه در زندگي رخ مي دهد، احتمال گرايش به اعتياد را در بسياري از افراد افزايش مي دهد. به خصوص زماني كه فرد از مهارت هاي مقابله اي لازم براي حل مشكلات برخوردار نباشد. هم چنين وجود رفتارهاي پرخطر در برخي از اختلالات نظير بيش فعالي ريسك اعتياد را بيشتر مي كند. 

بسياري از افراد هنگام مواجه شدن با فشارهاي رواني به دنبال راه حلي سريع براي حل مشكلات خود هستند و نمي توانند اضطراب موجود را تحمل كنند و ممكن است به سمت سيگار يا مواد كشيده شوند. مواد اعتياد آور با ايجاد حالاتي نظير آرامش يا سرخوشي در كوتاه مدت فشارها را از روي فرد بر مي دارد اما به مرور با ايجاد وابستگي، اضطراب و فشارهاي رواني فرد را چندين برابر مي كنند. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد  ارتباط بين اعتياد و بيش فعالي و دلايل گرايش به سيگار كليك كنيد. 

تاثير روابط نابسمان خانوادگي در گرايش به اعتياد 

همان طور كه در تاثير محيط اجتماعي نيز اشاره كرديم. روابط نابسامان خانوادگي، اعتياد والدين يا ديگر اعضاي خانواده و اقوام مي تواند تاثير مستقيمي بر فرد داشته باشد. موضوعات خانوادگي مانند طلاق ، خيانت ، چند همسري ، مرگ يكي از والدين، نبود والدين و ... مي توانند احتمال اعتياد به مواد مخدر را در فرزندان افزايش دهد.

تاثير فشار و زورگوئي دوستان در گرايش به اعتياد

يافتن دوست و تعامل با ديگر افراد جامعه نياز به مهارت هاي ارتباطي صحيح و مهارت هاي زندگي دارد كه متاستفانه در جامعه امروزه كه شرايط بسيار تغيير كرده چندان به اين مسئله توجه نمي شود. خيلي وقت ها فرد به خاطر كمبود اعتماد به نفس كافي براي اينكه جلوي دوستانش كم نياورد، و به اصطلاح همرنگ جماعت ناسالم شود مبتلا به اعتياد مي گردد. اعتياد به مواد مخدر بر اثر تاثير پذيري از دوستان درميان نوجوانان، جوان و دانشجويان بيشتر شايع است. به همين دليل علاوه بر آموزش درست، توجه والدين، معلمان و اساتيد را مي طلبد.  شما مي توانيد با استفاده از تقويت مهارت هاي ارتباطي خود احتمال مبتلا شدن به اعتياد به مواد مخدر را كاهش دهيد. توصيه مي كنيم جهت آگاهي بيشتر در اين زمينه به مقالات نقش دوستان در گرايش جوانان به اعتياد و مهارت هاي ارتباطي مراجعه كنيد. 

مشاوره اعتياد و درمان اعتياد فرد معتاد را از كجا بايد شروع كرد؟

براي ترك اعتياد ابتدا فرد بايد بپذيرد كه معتاد است. شايد شما هم با اين جمله از سوي افراد معتاد روبرو شده باشيد كه : من معتاد نيستم، فقط براي تفنن مصرف مي كنم و هر وقت كه بخواهم آن را كنار مي گذارم. اولين قدم در ترك اعتياد اين است كه فرد مشكل خود را بپذيرد. در قدم بعدي مراجعه به يك روانشناس و يك پزشك براي دريافت برنامه اي جامع جهت ترك اعتياد ضرورت دارد. پزشك با بررسي شرايط جسماني و تجويز داروهاي مناسب مي تواند در كاهش علائم ترك به شما كمك كند. روانشناس نيز با ريشه يابي گرايش شما به اعتياد و حل و فصل عوامل زيربنايي مي تواند از لغزش هاي مجددتان پيشگيري كرده و احتمال بازگشت را تا حد زيادي كاهش دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد روش هاي ترك اعتياد كليك كنيد. 

 

براي مشاوره تلفني ترك اعتياد و درمان آن مي توانيد از طريق تلفن ثابت با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : علل گرايش به اعتياد | عوامل محرك اعتياد به مصرف مواد مخدر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علل گرايش به اعتياد،
موضوع:
[ ۴ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۵۹:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی