مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

عادت هاي بد چگونه به وجود مي‌آيند؟

عادت‌ها مي‌توانند به 2 شكل مختلف در افراد وجود داشته باشند. عادت‌هاي خوب كه فرد را به مرحله‌هاي مناسبي از زندگي مي‌رسانند و باعث مي‌شوند كه همه‌چيز به خوبي پيش برود و عادت هاي بد كه همه چيز را زير سلطه خود مي‌برند و ممكن است كه با بروز آن‌ها اطرافيان از شخص دوري كنند و آسيب‌هاي زيادي به شخص و زندگيش وارد كنند. ممكن است شخص علاقه‌اي نداشته باشد كه اين رفتار تداوم و تكرار پيدا كند اما به صورت ناخودآگاه و خودكار خودش را نشان مي‌دهد.

براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه خودشناسي كليك كنيد.

چگونه بفهميم عادت هاي بد داريم و آن‌ها راتشخيص دهيم؟

به خيلي از چيزهايي كه در اطرافتان وجود دارد فكر كنيد. كتاب‌هايي كه در كتابخانه شما وجود دارند، مدل دكمه‌هاي پيرهنتان ويا حتي خياباني كه هرروز از آنجا مي‌گذريد. سعي كنيد همه چيز را با جزئيات توصيف كنيد. شما نمي‌توانيد اين كار را انجام دهيد به اين دليل كه همه آن‌ها براي شما عادي شده‌اند وآنقدر حضور داشتند كه ديگر به آن‌ها توجه نمي‌كنيد. عادت هاي بد و رفتارهاي اشتباه نيز درست مانند چيزهايي كه هرروز آن‌ها را مي‌بينيد هستند و بعد از مدتي وجود آن‌ها را ديگر حس نمي‌كنيد و فكر مي‌كنيد كه هيچ عادت بدي در شما وجود ندارد.

راه هايي وجود دارند كه با آن‌ها مي‌توانيد ازعادت هاي بدتان آگاه شويد

متوجه شدن علت ناراحتي ديگران 

 بررسي كنيد كه اخيرا دليل ناراحتي ديگران از شما چيست. مبنا را فقط يك نفر قرار ندهيد ممكن است اشخاص به دلايل مختلفي از شما ناراحت شوند. به علتي توجه كنيد كه در چند نفر مشترك و در آن هم نظر هستند. در اين صورت به راحتي مي‌توانيد بفهميد عادت هاي بدي كه در شما وجود دارد چيست كه باعث ناراحتي ديگران مي‌شود.

براي چه چيزهايي توجيه كاذب مي‌كنيد 

هركدام از ما در صورت بروز اشتباه يا چيزي كه غيرقابل‌قبول اطرافيان است شروع به توجيه مي‌كنيم. اين توجيه‌ها در بعضي از موارد حقيقت دارد اما گاهي خودمان هم مي‌دانيم فقط براي دوري از سرزنش استفاده‎ مي‌كنيم. توجه كنيد كه اين كار را براي چه چيزهايي بيشتر تكرار مي‌كنيد. مطمئن باشيد كه آن‌ها عادت هاي بد شما هستند.

پرسش مستقيم از ديگران

از ديگران بخواهيد كه بگويند عادت هاي بد شما از نظر آن‌ها چيست. بخواهيد كه به طور واضح و بدون مورد توجه قرار دادن چيزي اين كار را بكنند. حرف‌هاي يك نفر را معيار قرار ندهيد و ببينيد كه چه چيزي مورد تاكيد بسياري از افراد است. با اين روش به خوبي رفتار‌هاي بدتان را تشخيص مي‌دهيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه چگونگي ترك بد دهني كليك كنيد.

رفتارهايتان را يادداشت كنيد

رفتارهاي خود را در طول روز بدون اين كه چيزي را از قلم بيندازيد بنويسيد و جزئيات را فراموش نكنيد. بعد از يادداشت كردن آن را مطالعه كنيد و فكر كنيد كه اين نوشته‌ها راجب شخص ديگري است. بعد از چند روز يادداشت كردن و بررسي توجه كنيد كه چه چيزي به نظر شما آزار دهنده و اشتباه است.

زيرنظر گرفتن عادت هاي بد ديگران

عادت هاي بد ديگران را تشخيص دهيد اما آن ها را قضاوت نكنيد. توجه كنيد چه چيزي در رفتار آن‌ها وجود دارد كه شما را آزار مي‌دهد. بعد از آن به خودتان توجه كنيد و ببينيد كه اين عادات و رفتارها را خودتان هم انجام مي‌دهيد يا نه. اگر اين رفتارها در خودتان نيزوجود داشت بدانيد كه عادت هاي بدي داريد.

عادت هاي بد را بهتر بشناسيد!

دير رسيدن: ديررسيدن رفتاري است كه ممكن است تا حدودي اطرافيانتان آن‌را بفهمند و با آن كنار بيايند ولي ممكن است در مواردي موقعيت‌هاي خوب شما را به خطر بيندازند. اين عادتي است كه ديگران را به شدت آزار مي‌دهد.

قضاوت ديگران: هيچ كس در جايگاهي نيست كه بتواند بقيه را قضاوت كند و راجبشان نظر بدهد. هيچ كس به طور مطلق خوب نيست و قضاوت جزء عادت هاي بدي است كه مي‌تواند همه چيز را تحت تاثير قرار دهد. 

از امروز به فردا انداختن كارها: به تعويق انداختن كارها مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي براي شما و زندگيتان داشته باشد. در مواردي نيز كه بايد به موقع كاري را انجام دهيد اين كار را نمي‌كنيد.

افراط و تفريط: كم‌كاري يا زياده‌روي اتفاقي است كه مي‌تواند در بيشتر لحظات زندگي همه چيز را خراب كند و اجازه ندهد آن طور كه مي‌خواهيد پيش برود و به شما ضررهايي برساند.

دروغ گفتن: عادت به دروغ گفتن شما را از زندگي حقيقيتان دور مي‌كند. هيچ‌كس ديگر شما را باور ندارد و حتي در موقعيتي قرار مي‌گيريد كه همه چيز تحت تاثير دروغ‌ها تخريب مي‌شود. 

عادات بد در روابط جنسي : روابط جنسي مسئله اي بسيار مهم است كه هيچ وقت از زندگي فرد جدا نمي‌شود و تاثيراتش را در همه‌ جنبه‌ها مي‌گذارد. پس عادت هاي بد در آن مي‌تواند شريك زندگيتان را در رابطه جنسي آزار دهد و اگر او اذيت شود به طبع شما هم لذتي نمي‌بريد.

درگير دنياي ديجيتال شدن: درگيري و اعتياد به دنياي مجازي و وسايل ديجيتال عادت بدي است كه زمان زيادي را از شما مي‌گيرد و باعث مي‌شود كه ارتباط شما با واقعيت بسيار كمتر شود.

مقايسه كردن: . اين عادت شما را از ديگران بيزار مي‌كند و همين طور رضايتتان را از زندگي كاهش مي‌دهد.

در اينجا مي‌توانيد با مدل هاي تغيير رفتار آشنايي كامل پيدا كنيد.

 

ترك عادت موجب مرض است؟

شايد پيش‌آمده باشد كه كسي از شما بخواهد عادت هاي بد را كنار بگذاريد ولي در جواب گفته باشيد كه ترك عادت موجب مرض است يا اين كه حرف را از افراد بسياري شنيده باشيد. اما هيچ وقت فكر نكرديد كه اين جمله به چه معني است. آيا منظورش اين است كه واقعا ترك كردن يك عادت مي‌تواند در فرد مشكل ايجاد كند؟

اين جمله ريشه بسيار قديمي دارد و براي اين است كه فرد بعد از ترك كردن يك سري عادت‌ها ممكن است شرايطي آزار دهنده برايش به وجود بيايد و اين كار به شدت دشوار و اذيت كننده باشد. اما ادامه دادن به اين عادات، تاثيرات منفي بيشتري به‌جاي مي‌گذارد. بهتر است فرد براي اذيت نشدن، عاداتش را جايگزين كند و به آرامي آن را از خود دور كند.

چگونه عادت هاي بد خود را ترك كنيم؟

تعيين پاداش

بعد از اين كه عادت هاي بد خود را براي چند روزي ترك‌ كرديد و خبري از آن نبود به خودتان پاداش دهيد كه احتمال وقوع را به حداقل برسانيد تا عادت هاي بد به كلي از بين برود. شما مي‌توانيد در زمان ايجاد يك رفتار و عادت خوب به خودتان پاداش دهيد تا تقويت آن باعث جايگزين شدن آن به‌جاي رفتار بدتان شود.

توجه روي يكي از عادت هاي بد

روي يك عادت بدتان توجه كنيد و آن را از بين ببريد سپس به سراغ عادتي ديگر برويد. اگر بخواهيد همه‌ عادت ها را را يكباره ترك كنيد و از آن‌ها دوري كنيد مطمئن باشيد كه به زودي شكست مي‌خوريد و هيچ كدام از آن ها را كنارنمي‌گذاريد.

خستگي ناپذيري

در مبارزه با يك عادت بد خسته نشويد. هرچقدر هم طول كشيد ادامه دهيد و صبور باشيد. خستگي‌ناپذيري و پايدار بودن در اين راه باعث مي‌شود كه شما بتوانيد به راحتي موفق شويد و عادت هاي بد خود را از بين ببريد. اگر در اين راه عجله كنيد هيچ نتيجه اي نمي‌بينيد. 

شكست ناپذيري

شكست اتفاقي است كه به احتمال زياد در اين هدف اتفاق خواهد افتاد و اگر قرار باشد بعد از بروز آن ديگر به رها شدن از عاداتتان ادامه ندهيد در شما باقي مي‌ماند. بعد از بارها شكست دوباره براي كنار گذاشتنشان تلاش كنيد. مطمئن باشيد كه به نتيجه مي‌رسيد.

دوري از محرك‌هاي سازنده عادت

هر عادتي كه در فرد به وجود مي‌آيد يك سري عوامل محرك آن‌ها هستند. مثلا در عادت سيگار كشيدن؛ دوستاني كه سيگار مي‌كشند و شما را تحريك مي‌كنند كه همراهيشان كنيد همه چيز را خراب مي‌كنند و هيچ وقت اجازه ترك عادت‌را به شما نمي‌دهند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه رك بودن كليك كنيد.

 

سوالات متداول

عادت هاي بد معمولا در چه مدت زماني از بين مي‌روند؟

از بين رفتن عادت‌ها بسته به خصوصيت و شرايط هر انساني ممكن است زمان مختلفي  داشته باشند و نمي‌توان براي آن زمان مشخصي در نظر گرفت.

چرا همه افراد عادت هاي بد بقيه رو ميبينن اما فكر مي‌كنند خودشان هيچ عادت بدي ندارند؟

همه انسان ها به خوبي مي‌توانند ايراد هاي ديگران را پيدا كنند و راجبش حرف بزنند اما زماني كه نوبت به خودشان مي‌رسد به دليل اين كه با اين عادات هرروز زندگي مي‌كنند به مسئله اي تبديل شده كه نمي‌توانند آن را بفهمند. و هر كسي معمولا خودش را بي عيب و نقص مي‌داند.

 

براي دريافت مشاوره روانشناسي در زمينه عادت هاي بد و راه رهايي از آن  مي توانيد با مشاوران مركز حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : عادت هاي بد و راه‌هاي رهايي از آن

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۴۸:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی