مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

خودخواهي | ويژگي‌هاي شخصيتي فرد خودخواه

ممكن است ديگران گمان كنند فردي خودخواهي هستيد اما خود اين مسئله را قبول نداشته باشيد؛ آيا فكر مي‌كنيد نامزد و يا دوستتان خودخواه هست؟ موارد زير نشانه‌هاي افراد خودخواه را به شما معرفي مي‌كند تا به درك درستي از خود و اطرافيانتان دست يابيد.

1. پرخاشگري

اين افراد به راحتي مي‌توانند با شما وارد بحث و دعوا شوند. هميشه براي آن‌ها دليل و بهانه وجود دارد كه بي دليل عصبانيتشان را بروز دهند. به قدري اين خشونت پررنگ است كه هوش هيجانيتان بايد بسيار قوي باشد تا با آن‌ها مقابله كنيد بدون اين كه موقعيت را از آن چه كه هست بدتر كنيد. بسياري از اشخاص از رفتار آن‌ها به گونه‌اي متعجب مي‌شوند كه نمي‌دانند بايد چه واكنشي از خودشان نشان دهند.

2. خودخواهي | مخالفت

هيچ وقت نمي‌توانيد با آدم خودخواه به نتيجه برسيد به دليل اين كه هميشه دلشان ميخواهد با شما مخالفت كنند. به همين علت آدم‌هايي چالش‌زا هستند و هميشه براي بحث كردن با شما آمادگي دارند. ممكن است اين مخالفت كردن به صورت مودبانه باشد اما هدف آن ها فقط لجبازي و رسيدن به خواسته خودشان است.

3. احساس برتري

فرد خودخواه در هر شرايطي قصد دارد تا به بقيه بفهماند كه از آن‌ها بهتر است و خودشان هم اين مسئله را باور دارند. همين ويژگي باعث به وجود آمدن تسلط اجتماعي در آن‌ها مي‌شود. اين مورد مي‌تواند در جنبه‌هاي مختلف زندگي حمايتشان كند.

به طور مثال باعث افزايش اعتماد به نفسشان مي‌شود كه به آن‌ها اجازه مي‌دهد در زندگي خودشان بيشتر از حد ريسك كنند و حتي از نظر جنس مخالفشان بسيار جذاب باشند. رفتارهاي افراد خودخواه گاه نشانه‌هايي از ابتلا به اختلال خودشيفته هستند. به همين دليل توصيه مي‌كنيم مقاله شخصيت خودشيفته را نيزمطالعه كنيد.

4. خودخواهي | ناپايداري روابط

آن‌ها روابطشان را فقط با كساني نگه مي‌دارند كه باعث مي‌شوند خودخواهي آن‌ها تقويت شود و خواسته‌هايشان را برآورده كنند. افراد خودخواه توانايي اين را دارند كه لحظه‌اي شما را دوست داشته باشند و لحظه‌اي از شما دست بكشند. اگر برايشان منفعت نداشته باشيد شما را كنار مي‌گذارند. افرادي كه در اطراف فرد خودخواه هستند، پس از مدتي او را رها مي‌كنند چرا كه متوجه مي‌شوند فرد خودخواه تنها به خودش اهميت مي‌دهد؛ به همين دليل روابط افراد خودخواه به شدت ناپايدار است.

 

آسيب‌هاي خودخواهي

خودخواهي ويژگي شخصيتي است كه آسيب‌هاي بسياري را به دنبال دارد. افراد خودخواه به جز خودشان شخص ديگري را نمي‌بينند و در صورتي كه اطرافيان به او توجهي كه مي‌خواهند را ندهند، احساس طردشدگي و نااميدي مي‌كنند. خودخواهي علاوه بر خود فرد، زندگي اطرافيان را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد. وقتي كه خودشان را مركز توجه مي‌بينند و فكر مي‌كنند كه از همه برتر هستند اعتماد به نفس ديگران را تخريب مي‌كنند و آن را از بين مي‌برند.

 

خودخواهي | چگونه با افراد خودخواه برخورد كنيم؟

زندگي و يا رفت و آمد با فرد خودخواه مي‌تواند آزارنده باشد؛ چرا كه او به هيچ كس جز خودش اهميت نمي‌دهد و در مواقع بحراني به احتمال زيادي شما را تنها مي‌گذارد. به همين دليل لازم است تا نحوه برخورد با آن‌ها را بدانيد و از آسيب‌هاي افراد خودخواه جلوگيري كنيد.

1. تعيين مرز در روابط

در ارتباط با افراد خودخواه حد و حدودي را تعيين كنيد و اجازه ندهيد هر طور كه دلشان مي‌خواهد با شما رفتار كنند. افراد خودخواه فكرمي‌كنند اشكالي ندارد بدون اجازه وارد حريم خصوصي بقيه شوند. اگر با آن‌ها قاطع برخورد كنيد و كوتاه نياييد به خوبي متوجه مي‌شوند كه نمي‌توانند مرزهايتان را بشكنند. براي اطلاعات بيشتر مقاله برخورد با فرد خودشيفته را بخوانيد.

2. به اندازه‌اي كه لايقش هستند به آن‌ها توجه كنيد

به اندازه‌اي به آن‌ها توجه كنيد كه لايقش هستند. اجازه ندهيد كه خودخواهيشان با توجه شما پر و بال پيدا كند. اين كار باعث مي‌شود احساساتي كه نسبت به خودشان دارند بيش از حد رشد نكند و اين ويژگيشان كم شود. هميشه حسي را كه مي‌خواهند تمام و كمال در اختيارشان قرار ندهيد، وقتي راجع به يك اتفاق با شما صحبت مي‌كنند به جاي جمله‌هايي كه هيجان شما را به شدت نشان مي‌دهد به او بگوييد كه (بله زندگي همين است ديگر) يا اين‌كه (ممكن است اين اتفاق براي هركسي بيوفتد.)

3. خودخواهي | اعتماد به نفستان را به شدت افزايش دهيد

هميشه در برخورد با آن‌ها خودتان را بسيار قوي و شايسته نشان دهيد. بفهمانيد كه هيچ چيز ازآن‌ها كم نداريد كه بخواهند خودشان را برتر بدانند. وقتي كه در صحبت‌هايتان متوجه شديد تن صدايتان خيلي بيشتر از آن‌هاست مطمئن باشيد كه نتوانسته‌اند به اعتماد به نفس شما ضربه بزنند و خودشان را از شما برتر بدانند.

او براي بالا بردن خودش و اين كه نشان دهد از شما برتر است دست به تحقيرتان مي‌زند اما با اعتماد به نفس بالاي شما به هدفش نمي‌رسد. بسياري از راه‌هاي بهبود اعتماد به نفس در مقابل ديگران را در مقاله افزايش اعتماد به نفس شرح داده‌ايم.

4. يادآوري كنيد كه فقط خودش مهم نيست

فرد خودخواه آنقدر درگير خودش و احوالاتش است كه به هيچ وجه به شما توجهي نمي‌كند. در اين مواقع بدون اين‌كه عصباني شويد و بخواهيد تمام خشونتتان را به رخ بكشيد به آرامي به او بگوييد كه موقعيت مناسبي نداريد و مي‌خواهيد با او صحبت كنيد.

5. خودخواهي | رابطه را به اتمام برسانيد

در صورتي كه تمام راه‌ها را امتحان كرده و به نتيجه‌اي با فرد خودخواه نرسيديد، بهتر است روابط خود را با او كنار بگذاريد و يا به شدت محدود كنيد. سعي كنيد اين افراد را درك كنيد و بدانيد كه يك چيزي در گذشته‌ ‌آن‌ها باعث بروز اين ويژگي شده و احتمالا خودشان هم مقصر نبوده‌اند.

 

پيشگيري و درمان خودخواهي

آيا فرد خودخواهي هستيد و اطرافيان بارها اين مسئله را با شما در ميان گذاشته‌اند؟ براي درمان خودخواهي مي‌توانيد از روش‌هاي زير استفاده كنيد.

1. كمك كردن به اطرافيان  

اگر در شرايطي هستيد كه كاري از دستتان برمي‌آيد براي اطرافيانتان انجام دهيد. بدانيد كه اين كار قبل از اين كه به نفع ديگران باشد به نفع خودتان است. كمك كردن به ديگران حس خوبي در شما ايجاد مي‌كند و در نظر ديگران نيز محبوب مي‌شويد. با اين كار از خودخواهيتان كم مي‌شود.

2. عضو گروه‌هاي مختلف شويد

سعي كنيد عضو گروه‌هاي مختلف شويد و با آن‌ها همراهي كنيد. مهماني بدهيد و اطرافيانتان را دعوت كنيد. به خواسته‌هاي آن‌ها توجه كنيد و باب ميل آن‌ها رفتار كنيد. اين كار به شما اجازه خودخواه بودن نمي‌دهد و روابطتتان را خيلي بهتر مي‌كند. توجه داشته‌باشيد كه اين كارها را بايد با ممارست و تكرار زياد انجام دهيد تا جايگزين شخصيت خودخواهانه شما شوند و در سبك زندگيتان نهادينه شوند.

3. به بقيه توجه كنيد

در يك جمع به بقيه هم توجه كنيد. عواقب كاري كه انجام مي‌دهيد بر روي همه آن‌ها تاثير مي‌گذارد پس فقط خودتان را در نظر نگيريد و به همه افراد حاضر توجه كنيد. سعي كنيد از بقيه تعريف كنيد اين كار باعث مي‌شود كه بدانيد بقيه هم براي شما مهم هستند و از پيشرفتشان خوشحال مي‌شويد. 

4. احساسات بقيه را درك كنيد

براي اين‌كه از خودخواهي دوري كنيد بايد توانايي درك احساسات افراد ديگر را داشته باشيد. اگر فرد خودخواهي باشيد از اتفاقات ناگواري كه براي ديگران مي‌اوفتد خوشحال مي‌شويد؛ اول براي اين كه در جايگاه آن‌ها نيستيد و دوم به اين دليل كه شرايط بهتري نسبت به آن‌ها داريد. اگر مي‌خواهيد از خودخواهي دوري كنيد بايد بلد باشيد كه افراد ديگر را درك كنيد و با آن‌ها همدردي كنيد.

5. به واكنش ديگران توجه كنيد

واكنش‌هاي ديگران را تحت نظر قرار دهيد و ببينيد كه بقيه افراد چگونه با شما رفتار ميكنند. با اين كار شما مي‌فهميد كه آن‌ها علاقه دارند با شما ارتباط برقرار كنند و مي‌توانيد برخوردهاي به دور از خود‌خواهي را بشناسيد.

6. دست از مقايسه خودتان برداريد

خودتان را مدام با ديگران مقايسه نكنيد. مقايسه كردن سبب مي‌شود خود را برتر بدانيد. مقايسه مداوم خودتان با ديگران چشمانتان را به همه چيز مي‌بندد و تنها چيزي كه به ذهنتان مي‌آورد، موفقيت و پيروزي است. در پي اين اتفاق فقط به خودتان توجه مي‌كنيد و ديگر نمي‌تواند براي بقيه افراد آرزوي موفقيت داشته باشيد. سعي كنيد فقط با خودتان رقابت كنيد تا از خودتان بهتر شويد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ارتباط با افراد خود خواه و خودخواهي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : خودخواهي | با فرد خودخواه چگونه برخورد كنيم؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خودخواهي،
موضوع:
[ ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۲:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی