مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

رفتار صحيح والدين با فرزندان | نوجواني و فراز و نشيب‌هاي دوران بلوغ

سنين بلوغ براي والدين و نوجوان با چالش‌هاي زيادي همراه است كه به نگراني زياد در پدر و مادر‌ها منجر مي‌شود. اگر نوجواني در منزل داريد ممكن است متوجه تغييرات بارزي در روابط او با خودتان شده باشيد. گذار از كودكي به دنياي بزرگسالي با استقلال خواهي بيشتر فرزندتان همراه است با اين حال او هنوز هم به حمايت و عشق شما نياز دارد. پيشنهاد مي‌كنيم براي كسب آگاهي بيشتر مقاله‌هاي بلوغ جسمي دختران و بلوغ پسران را مطالعه كنيد.

فرزند شما در سن بلوغ تمايل بيشتري به مستقل شدن دارد بنابراين ممكن است كمتر براي صحبت كردن با شما زمان بگذارد يا بخواهد مرز مشخصي بين امور شخصي خود و شما ايجاد كند. اما او هنوز شما را دوست دارد و به و به والدين خود نياز دارد. پس لازم است كماكان در زندگي او حضور مؤثر داشته باشيد و از احوالات او با خبر شويد.

هويت يابي، انتخاب حرفه، مسائل جنسي و آشنايي با مواد مخدر و... از موضوعات بحراني در اين سن هستند كه لازم است به آن‌ها توجه داشته باشيد. براي اطلاع در مورد چگونگي شكل گيري هويت نوجوان كليك كنيد.

 

رفتار صحيح والدين با فرزندان در سن بلوغ چگونه بايد باشد؟

در ادامه به نكات بسيار مفيدي اشاره مي‌كنيم كه به شما كمك مي‌كند ارتباط مناسبي با فرزند نوجوان خود برقرار كنيد و بتوانيد به بهترين نحو از او حمايت كنيد. همچنين مي‌توانيد به مقاله تربيت فرزند مراجعه كنيد.

1- احترام گذاشتن به حق نوجوان براي داشتن نظراتي مخالف با والدين خود

نوجواني دوره اي خاص و بحراني در زندگي فرزندتان است كه او به ديدگاه‌ها و نگرش‌هاي تازه اي در مورد مسائل دست مي‌يابد. در اين زمان او مي‌خواهد بنا بر تصور خود جهان را دگرگون كند و عليه سنت‌ها و ايدئولوژي‌هاي رايج به پا خيزد. در اين مرحله است كه ممكن است بسياري از والدين گير بيفتند!

اعمال فشار بر نوجوان و برخورد خشن با او مي‌تواند باعث دلخوري و ناراحتي شود كه به افزايش فاصله او از شما منجر مي‌شود. بنابراين سعي كنيد به صحبت‌هاي او به دقت گوش دهيد، نظريات او را به طور منطقي به چالش بكشانيد تا بتوانيد با مشخص كردن فرضيات اشتباه، او رادر جهت دركي دقيق‌تر و واقع بينانه از مسائل راهنمايي كنيد.

2- رفتار صحيح والدين با فرزندان : برقراري روابط دوستانه با نوجوان

دوران بلوغ، مرحله سازنده‌اي ست كه ديدگاه فرزندتان نسبت به آينده شكل مي‌گيرد. سعي كنيد مطابق روز با جريان فكري و علايق فرزندتان همراه شويد و با او در مورد موضوعات مورد علاقه اش مانند مد و فشن، اخبار مربوط به سلبريتي‌ها و افراد مشهور، اخبار فيلم و تكنولوژي مانند يك دوست صميمي صحبت كنيد و با علاقه به حرف هايش گوش كنيد. از طريق عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي مانند فيس بوك با او در ارتباط باشيد تا بتوانيد از علايق و فعاليت‌هاي روزانه او آگاه شويد.

زماني كه رابطه دوستانه با فرزندتان برقرار مي‌كنيد مي‌توانيد تجربه‌ها و اطلاعات خود را در زمينه‌هاي مختلف با او در ميان بگذاريد و در مورد رفتارهاي پرخطر جنسي، مصرف مواد مخدر و دوستان ناباب با صبر و حوصله با او به بحث و گفتگو بپردازيد. سعي كنيد هميشه از او حمايت كنيد تا او بتواند به راحتي در مورد مسائل مختلف با شما مشورت كند.

3- رشد و تقويت تفكر خلاق در نوجوان

فضاي لازم جهت رشد و تقويت رفتارهاي اكتشافي را در فرزندتان فراهم كنيد و سبك‌هاي شناختي فردي و نوآوري‌هاي خلاقانه او را تشويق كنيد. ادامه اين روند باعث مي‌شود كه در تمامي جنبه‌هاي زندگي مانند كار و تحصيل به شيوه تفكر سازنده و مثبت دست يابد.

4- نوجوان را در انتخاب شغل و حرفه راهنمايي كنيد

سن بلوغ و نوجواني زماني ست كه فرزندتان بيش از پيش در جستجوي يافتن حرفه اي مناسب براي خودش است. با اين حال او از جزئيات مربوط به يك مسير شغلي خاص اطلاعي ندرد. پس فرزندتان را تشويق كنيد تا به تفصيل به بررسي هر حرفه بپردازد و بتواند به اهداف و علايق خود دست يابد. با او در مسير انتخاب شغلي همراه باشيد و مزايا و معايب هر حرفه اي را به دقت بررسي كنيد. در نهايت به او آزادي در انتخاب دهيد و او را در مسير انتخاب شغلي اش تشويق و حمايت كنيد.

5- نيازهاي مالي فرزندتان را برآورده سازيد

ارزيابي صحيحي از نيازهاي مالي فرزندتان داشته باشيد و سعي كنيد تا حد امكان پاسخگوي نيازهاي او باشيد. با توجه به اين كه سن بلوغ دوره رشدي حساسي است؛ در صورتي كه نيازهاي مالي نوجوان به خوبي برطرف نشود ممكن است براي تامين مالي خود به روش‌هاي غير اصولي و نادرست روي آورد. همچنين پول تو جيبي زياد، عادت مصرف گرايي و خرج كردن اضافي را در اوتقويت مي‌كند. بنابراين با توجه به توانايي مالي خود و ميزان نيازهاي واقع بينانه او، مبلغي را به طور ماهانه در نظر بگيريد.

6- رفتار صحيح والدين با فرزندان : تقويت عزت نفس در نوجوان

اعمال قوانين سخت گيرانه و انضباط بيش از حد، باعث مي‌شود كه فرزندتان در محيطي سرشار از ترس و حس عدم كنترل بر شرايط خود رشد يابد. مسلما چنين فردي عزت نفس كمي خواهد داشت و نمي‌تواند در موقعيت‌هاي گروهي به عنوان رهبر يا تصميم گيرنده رفتار كند. لازم است كه فرزندتان به شما احترام بگذارد ولي ترس از محيط خانواده عامل بازدارنده در رشد طبيعي او خواهد بود. مطالعه مقاله افزايش اعتماد به نفس در نوجوانان مي‌تواند در اين زمينه مفيد باشد.

7- مشورت با متخصص و روانشناس

در صورتي كه قادر به كنترل شرايط و بهبود روابط خود با فرزند نوجوان خود نيستيد، بهترين گزينه مراجعه به يك روانشناس يا متخصص است. زماني كه مشكلات خود را براي متخصص عنوان مي‌كنيد، او با در نظر گرفتن تمامي جوانب و آموزش تكنيك‌هاي شيوه‌هاي ارتباط صحيح والدين با فرزند، كمك مي‌كند تا بتوانيد مشكلات خود در ارتباط با نوجوان را به شيوه اي سازگارانه مديريت كنيد. به همين دليل توصيه مي‌كنيم به مشاوره روانشناسي نوجوان مراجعه كنيد.

8- شناخت شخصيت نوجوان در سن بلوغ

زماني كه والدين با ويژگي‌هاي دوران نوجواني و جواني آشنا باشند، ديگر بسياري از رفتار‌هاي ناخوشايند آنان را غير طبيعي نمي‌پندارند و اين امر سبب بروز عكس العمل در بين والدين و فرزندان نمي‌شود و به تيرگي روابط نوجوان با خانواده ختم نمي‌شوند. والدين بايد دليل رفتار نوجوانان را در اين سن درك كنند همين امر كمك مي‌كند كه ديگر از بسياري از رفتار‌هاي فرزندشان عصباني نشوند و بتوانند كنترل شرايط را در دست داشته باشند.

9- استفاده از روش ناديده گرفتن برخي از مشكلات

از موثرترين روش‌هاي تربيتي مي‌توان به روش تغافل اشاره داشت. روش تغافل يعني مسائل و مشكلات نوجوانان را بزرگ نشان ندهيد و در او وحشت ايجاد نكنيد. او را دائما به خاطر اشتباهاتش بازخواست نكنيد. والدين توجه داشته باشند نبايد نوجوان را در حالت ترس و حراس نسبت به خود قرار دهند.

شايد گاهي لازم باشد تا از خطاهاي نوجوانان چشم پوشي شود و به رويشان نياوريم كه همين امر سبب مي‌شود تا حرمت‌ها در خانه و خانواده شكست نشود كه سبب تحكيم بيشتر خانواده مي‌شود. البته تشخيص اين مورد بايد با هوش و ذكاوت خودتان صورت گيرد. براي اطلاع از روش صحيح مديريت اشتباهات نوجوان كليك كنيد.

10- اعتماد سازي

بايد بتوانيد حس اعتماد نوجوانان را نسبت به خودتان جلب كنيد. اگر اعتماد ميان نوجوان و والدين كمرنگ شود او براي حل مشكلاتش به سراغ ديگران مي‌رود. از آنجايي افراد در سن نوجواني بيشترين تاثير پذيري و الگوبرداري را دارند مشورت گرفتن از ديگران و دوستان مي‌تواند بسيار براي آنان خطرناك و مشكل ساز باشد.

 

نكات مهم در چگونگي رفتار صحيح والدين با فرزندان

_با توجه به مشغله‌هاي كاري دنياي امروزه والدين كمتر براي فرزندانشان وقت مي‌گذارند و بسياري از والدين فكر مي‌كنند زماني كه كودك از يك سني بزرگتر شد ديگر نياز به توجه ندارد. براي فرزند خود در دوران بلوغ وقت بگذاريد و ارتباط كلامي را با او حفظ كنيد.

_در زمان برخورد با فرزندان در سن بلوغ نقش دستور دهنده نداشته باشيد و از نصيحت زياد بپرهيزيد.

_خانه بايستي محل آرامش و امن و مستحكمي براي تمامي اعضاي خانواده باشد. جر و بحث والدين با يكديگر مي‌تواند بسيار بر روي رفتار نوجوان و دوري گزيني وي از خانواده تاثير گذار باشد.

_بهتر است به جاي صحبت با نوجوانان در مورد ضعف‌ها و كاستي‌هاي او يا تحقير و سرزنش و مقايسه كردن وي با بقيه نوجوانان بر روي نقاط قوت او دست بگذاريد و سعي در از بين بردن ضعف‌هايش داشته باشيد. براي اطلاع از تأثيرات تحقير نوجوان كليك كنيد.

 

سوالات متداول

والدين در ارتباط با مسائل جنسي چگونه بايد با نوجوان رفتار كنند؟

در ابتدا لازم است ارتباطي صميمي با فرزند خود برقرار سازيد تا او بتواند به راحتي در مورد سوالاتي كه در مورد مسانل جنسي دارد صحبت كند و مشكلات خودش را با شما در ميان بگذارد. آموزش‌هاي كافي در مورد مسائل جنسي، لازم است توسط شما انجام شود در غير اينصورت فرزندتان براي پيدا كردن جواب پرسش‌ها و كنجكاوي‌هاي خود از راه‌هاي غلط استفاده خواهد كرد. همچنين احتمال سو استفاده جنسي توسط افراد منحرف كمتر مي‌شود و رفتارهاي پر خطر جنسي كاهش پيدا مي‌كند.

مديريت و كنترل اينترنت و دسترسي به آن، چگونه بايد توسط والدين اعمال شود؟

با توجه به اينكه احتمال دسترسي نوجوانان به سايت‌هاي غير اخلاقي و نامتناسب با سن آنان، بسيار زياد است لازم است دسترسي به اينترنت تحت نظارت كامل والدين صورت بگيرد. همچنين آموزش نحوه صحيح استفاده از اينترنت مي‌تواند كمك كننده باشد. مجموعه اي از روش‌هاي كنترل دسترسي به اينترنت وجود دارد.

هم اكنون امكان استفاده از اينترنت پاك ( فراهم شدن دسترسي به سايت‌ها و آدرس‌هاي اينترنتي مورد تائيد) و همچنين استفاده از نرم افزار‌هاي كنترل كه امكان مديريت و كنترل دسترسي به اينترنت و عدم دسترسي به سايت‌هاي غير اخلاقي را براي والدين مهيا مي‌سازد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رفتار صحيح والدين با فرزندان در سن بلوغ مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : رفتار صحيح والدين با فرزندان در سن بلوغ چگونه بايد باشد؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۵۱:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی