مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

مدفوع طبيعي در نوزاد چه رنگي است؟

درروز اول تولد مدفوع نوزاد به علت ماندن در روده بايد به رنگ سبز پررنگ باشد كه به سمت رنگ سياه مي‌رود. اگر تغذيه نوزاد توسط شير مادر مناسب باشد تا حدود روز سوم بايد به رنگ سبزي كه به سياهي نمي‌زند تغيير كند و در حدود روز پنجم رنگ زرد به خودش بگيرد. شكل مدفوع مانند مايع است كه در آن گلوله‌هايي وجود دارد اما در صورتي كه اين گلوله‌ها هم در آن وجود نداشته باشد، عادي است. زردي مدفوع هم به دليل چربي زياد شير مادر است. ممكن است مدفوع سبز تا شش هفته اول رنگ آن سبز روشن باشد كه عادي مي‌باشد وتكه‌هاي صابوني شكلي دارد كه به رنگ سفيد، قهوه‌اي يا زرد است. اين تكه‌ها مربوط به لخته‌هاي كازئين است.

مدفوع سبز در نوزاد

مدفوع سبز در نوزاد مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد كه ذهن والدين را درگير كند. اين مدفوع سبز امكان دارد عادي باشد يا اين‌كه خبر از وجود بيماري بدهد كه لازم است آن را با متخصص در ميان گذاشت. مدفوع سبز مي‌تواند به صورت رگه‌هاي سبز در مدفوع نوزاد وجود داشته باشد يا اين كه خيلي لزج باشد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد يك ماهه كليك كنيد.

علت مدفوع سبز در نوزادان چيست

اولين مدفوع نوزاد 

اولين مدفوع نوزاد به دليل وجود ماده آمونياك، مخاط، سلول‌هاي پوستي و چيزهايي كه در دوران بارداري توسط نوزاد مصرف شده مي‌تواند به رنگ سبز تيره باشد كه مسئله بسيار عادي است و اصلا جاي نگراني ندارد. اين مدفوع بوي بدي ندارد و رنگ سبز آن به دليل وجود پيگمان‌هاي صفراوي است. اين مدفوع بسيار چسبنده است و با گذشت چند روز رنگش روشن‌تر مي‌شود و چسبندگي‌اش را هم از دست مي‌دهد. اين تغيير رنگ به معني عملكرد خوب سيستم گوارشي او است.

استفاده از آهن

اگر نوزادتان شير خشك حاوي آهن مي‌خورد ممكن است مدفوع او به دليل وجود آن به رنگ سبز تيره تغيير كند. اگر نوزادتان شير مادر مي‌خورد اما در كنارش به او قطره آهن هم مي‌دهيد همين اتفاق برايش مي‌افتد.

شيردهي نامناسب از علل مدفوع سبز در نوزاد

اگر شير مادر رقيق و شيرين باشد و نوزاد از اين شير بيشتر از شير غليط و چرب استفاده كند مدفوعش به سمت سبز روشن مي‌رود. اين وضعيت اصلا نگران كننده نيست و در دوره‌هايي كه پايدار نيست در شيردهي رخ مي‌دهد. اگر شرايط شيردهي به طوري باشد كه كودك نتواند به درستي سينه مادر را تخليه كند و فقط از شير كم چرب و با قند بالا مصرف كند، باعث مدفوع سبز مي‌شود.

براي آشنايي كامل در زمينه شير دادن به نوزاد كليك كنيد.

تغذيه مادر

اگر مادر از سبزيجات سبز رنگ استفاده كند يا اين كه موادغذايي را بخورد كه از رنگ خوراكي در آن استفاده شده است ممكن است رنگ شيرش تغيير كند و اين تغيير روي مدفوع نوزاد هم تاثيرگذار باشد.

بيماربودن نوزاد

اگر ميكروب يا ويروسي در معده نوزاد وجود داشته باشد ممكن است رنگ و غلظت مدفوع را تغيير دهد مخصوصا اگر نوزاد اسهال داشته باشد.

استفاده از غذاي جامد از علل مدفوع سبز در نوزاد

با بزرگتر شدن نوزاد و اضافه كردن غذاي جامد به برنامه غذايي او ممكن است رنگ سبز دوباره به مدفوع برگردد مخصوصا اگر در اين غذاها از اسفناج يا حبوبات استفاده شده باشد كه اصلا هم توصيه نمي‌شود.

وجود خلط

وجود رگه‌هاي سبز و لزج در مدفوع مي‌تواند به علت وجود خلط در بدن او باشد. اين خلط‌ها مي‌تواند ناشي از درآمدن دندان و ريختن آب دهان باشد.

كاركردن سريع شكم

اگر شكم نوزاد به سرعت كار كند و گوارش او سريع باشد، رنگدانه‌هاي صفراوي زماني براي تغيير رنگ در روده پيدا نمي‌كنند و به رنگ سبز دفع مي‌شوند.

عفونت يا آلرژي نشانه‌اي براي مدفوع سبز در نوزاد

اگر رنگ مدفوع  مايل به سبز باشد و رگه‌هاي لزج لعاب دار كه براق است داشته باشند مي‌تواند نشانه عفونت يا آلرژي به ماده غذايي خاصي باشد. ممكن است اين حساسيت به دارويي باشد كه مادرش استفاده مي‌كند و از راه شير به او منتقل مي‌شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه‌هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد؟

از بين نرفتن خلط : خلط مي‌تواند ناشي از بروز عفونت باشد كه اگر از بين نرود بايد به پرشك متخصص مراجعه كرد.

همراه بودن مدفوع سبز با اسهال: اگر اسهال و مدفوع سبز باهم به وجود بيايند ممكن است آب بدن كودك را از بين ببرد و نشان‌دهنده خطر باشد در اين صورت به سرعت به پزشك مراجعه كنيد. 

همراه بودن مدفوع سبز با بي ميلي: اگر نوزاد علاوه بر مدفوع سبز بي‌ميلي به غذا خوردن هم داشت لازم است كه به سراغ يك متخصص برويد.

ادامه پيدا كردن سبز بودن مدفوع : ادامه پيدا كردن و متوقف شدن مدفوع سبز مي‌تواند وجود يك مشكل را تاييد كند. پس در صورت اين اتفاق به پزشك مراجعه كنيد.

سوالات متداول درباره مدفوع سبز در نوزاد

آيا مدفوع سبز در نوزادان نشانه سرماخوردگي اوست؟

ممكن است كه اين مدفوع سبز به دليل وجود بعضي از ويروس‌هاي سرماخوردگي باشد اما نمي‌تواند دليل اصلي باشد و بسيار كم اهميت است.

بعد از خوردن آهن مدفوع بچم سبز شده دليلش مي‌تونه به آهن بستگي داشته باشه؟

بله آهن مي‌تواند بر سبز شدن مدفوع تاثير گذار باشد و رنگ آن‌ را به سبز تيره تغيير دهد. براي اطلاع از برنامه تغذيه مناسب و سلامت كودك خود مي توانيد مشاوره كودك دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات دوران نوزادي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : مدفوع سبز در نوزاد | چرا رنگ مدفوع نوزاد سبز است؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مدفوع سبز در نوزاد،
موضوع:
[ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۳۹:۵۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی