مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

عزت نفس چيست؟

پيش از آن كه به بررسي نشانه‌هاي عزت نفس پايين بپردازيم لازم است تا با مفهوم اين عبارت آشنا شويد. در تعريف عزت نفس ارزيابي‌هاي هر كس نسبت به خودش و احساساتي كه نسبت به خود دارد، اهميت مي‌يابد. عزت نفس با مفهوم اعتماد به نفس ارتباط نزديكي دارد. در همين زمينه پيشنهاد مي‌كنيم مقاله اعتماد به نفس را نيز مطالعه كنيد.

زماني را تصور كنيد كه با دوستان و همكارانتان دور هم جمع شده‌ايد و هركس از توانمندي‌هاي خودش تعريف مي‌كند. در اين شرايط شما نيز به ارزيابي و قضاوت خود مي‌پردازيد تا بفهميد دقيقا در چه حيطه‌اي تخصص داريد و چه توانمندي خاصي داريد. اگر اين قضاوت در شما، احساس خوبي ايجاد كند عزت نفس بالايي خواهيد داشت. در غير اين صورت، دچار نااميدي مي‌شويد.

 

عزت نفس پايين چه تاثيري بر زندگي فرد دارد؟

عزت نفس پايين مي‌تواند مشكلات جسمي و روحي براي فرد ايجاد كند. برخي اختلالات رواني مثل افسردگي، اضطراب، اختلال خوردن و اعتياد از جمله مسائلي است كه افراد با عزت نفس پايين با آن درگير هستند. بهتر است بدانيد طبق تحقيقات اخير، نوجواناني كه عزت نفس پاييني دارند، بيشتر از بقيه هم سالان خود به مشكلات روحي و جسمي دچار مي‌شوند و احتمال بزهكاري در آن‌ها بالا مي‌رود. براي كسب اطلاعات در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

افرادي با عزت نفس پايين از لحاظ اجتماعي و درآمد اقتصادي ناراضي‌اند و خدشان را بي كفايت و ناكارآمد مي‌دانند و ممكن است پرخاشگري از خودشان نشان دهند. احساس عزت نفس به افراد كمك مي‌كند تا سلامت و رفاه بيشتري را تجربه كنند و موفقيت بيشتري داشته باشند.

گاه افراد به هيچ طريقي نمي‌توانند عزت نفس خود را بهبود ببخشند چرا كه مانعي براي اين مسئله وجود دارد. افسردگي يكي از اين موانع است؛ به همين دليل براي درمان افسردگي لازم است به مشاوره روانشناسي مراجعه كنيد. با كمك روانشناس مي‌توانيد عزت نفس را در خود تقويت كرده و به درمان افسردگي بپردازيد.

 

نشانه‌هاي عزت نفس پايين

در ادامه برخي از مهمترين نشانه‌هاي عزت نفس پايين را ذكر كرده‌ايم:

1. عذرخواهي زياد

افرادي كه عزت نفس ندارند، بي دليل و در مواردي كه خودشان مقصر نيستند هم عذر خواهي مي‌كنند و فكر مي‌كنند تقصير آن‌هاست كه مشكلات به وجود مي‌آيند. در واقع چنين افرادي توانايي محافظت از عزت نفس خود را ندارند. براي اطلاع از راه‌هاي حفظ عزت نفس كليك كنيد.

2. ربط دادن امور به شانس و اقبال

افراد با عزت نفس پايين، قدرت پذيرش مسئوليت كارها را ندارند و فكر مي‌كنند همه موفقيت‌ها به شانس و اقبال ربط دارد. اين افراد اثرات هوش، شخصيت و تلاش را در خودشان ناديده مي‌گيرند و تمام فكرشان درگير بخت و اقبال است.

3. مقايسه مداوم خود با ديگران 

عزت نفس پايين باعث مي‌شود كه شما مدام خودتان را با اطرافيان مقايسه كنيد و درگير رقابت‌هاي بي مورد و يا احاس افسوس شويد. حتي ممكن است به جاي رقابت، دچار افسردگي و نااميدي شويد و زندگي روزمره‌تان را تحت تاثير قرار دهيد. به جاي مقايسه سعي كنيد وجود خود را با تمام كاستي‌ها بپذيريد و خود را دوست بداريد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله دوست داشتن خود را مطالعه كنيد.

4. عزت نفس پايين | اجتناب از جمع

اگر شما هم جزء افرادي هستيد كه مدادم از جمع فرار مي‌كنيد و دوست نداريد راجع به موضوع خاصي در جمع صحبت كنيد، احتمالا عزت نفس پاييني داريد. اين موضوع در افراد باعث مي‌شود خودباوري نداشته باشند و از صحبت كردن، هراس داشته باشند.

5. چك كردن مداوم گوشي موبايل

ضعف مهارت‌هاي اجتماعي و بين فردي، از معاشرت شما با افرادي كه در مهماني حضور دارند جلوگيري مي‌كند. شما نمي‌دانيد چه اندازه مي‌توانيد براي اطرافيان خود جذاب باشيد و به همين دليل از صحبت و آشنايي با آن‌ها دوري مي‌كنيد. به همين دليل مدام گوشي تان را چك مي‌كنيد. براي يادگيري مهارت هاي ارتباطي و انواع آن كليك كنيد.

6. عزت نفس پايين | تظاهر

افرادي كه مدام خود را پشت نقاب‌هاي شخصيتي مختلف قايم مي‌كنند و دوست ندارند كسي راجع به عقايد و افكارشان چيزي بداند، پشت حرف‌هاي ديگران پنهان مي‌شوند و هميشه با نظرات بيهوده ديگران موافقت مي‌كنند، عزت نفس پاييني دارند. چرا كه اين افراد شخصيت خود را قبول ندارند و مدام تظاهرمي‌كنند.

7. روابط زناشويي عجولانه

اين موضوع مي‌تواند يكي از نشانه‌هاي احتمالي عزت نفس پايين در افراد باشد. احتمالا فكر مي‌كنيد همسرتان از بودن با شما لذتي نمي‌برد و يا شما برايش جذاب و خواستني نيستيد. براي همين هم خيلي سريع معاشقه و رابطه زناشويي تان را تمام مي‌كنيد. اين به اين دليل است كه شما احساس خوبي به خودتان نداريد و در حقيقت خودتان را دوست نداريد.

 

سوالات متداول

ريشه عزت نفس پايين چيست؟

عزت نفس پايين مي‌تواند ريشه‌هاي مختلفي داشته باشد. بعضي‌ها ريشه اين موضوع را در دوران كودكي و رفتار اطرافيان با افراد مي‌دانند، برخي به دوران نوجواني ربط مي‌دهند و برخي ريشه اش را خود فرد و عملكرد‌هاي اخيرش مي‌دانند. بهتر است با كمك يك مشاور، ريشه اين موضوع را به خوبي بررسي كنيد.

چه كتابي براي بالا بردن عزت نفس مناسبه؟

كتاب‌هاي روانشناس مختلفي براي عزت نفس و راهكارهايي براي بالا بردن آن وجود دارند. مثل روانشناسي عزت نفس نوشته ناتانل براندن، شش ستون عزت نفس نوشته ناتانل براندن. اما بهتر است بدانيد كه خواندن كتاب صرفا نمي‌تواند در بالا بردن عزت نفس كمك كند. لازم است دست به كار شويد و تكنيك‌هاي خودباوري را تمرين كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نشانه هاي عزت نفس پايين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : عزت نفس پايين | نشانه هاي عزت نفس پايين كدام‌اند؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عزت نفس پايين،
موضوع:
[ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۱۷:۱۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی