مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...
 

صميميت بين زوجين

ما انسان‌ها در بستري از روابط اجتماعي به دنيا مي‌آييم، رشد مي‌كنيم، آسيب مي‌بينيم و ترميم مي‌شويم. در واقع در همه شرايط ما نياز به حضور ديگر انسان‌ها و قرار گرفتن در روابط صميمانه با آن‌ها داريم. صميميت به عنوان توانايي ارتباط با ديگران با حفظ فرديت تعريف مي‌شود. يعني فرد به درجه اي از رشد و بلوغ عاطفي مي‌رسد تا بتواند به زندگي يك فرد ديگر ورود عاطفي، فكري، اجتماعي، فيزيكي و معنوي داشته باشد؛ بدون اينكه نگران از دست دادن فرديت خودش باشد. براي درك بهتر اين موضوع به مقاله بلوغ عاطفي مراجعه كنيد.

صميميت بين زوجين عنصر اساسي هر رابطه عميقي است كه منجر به پيشرفت آن مي‌شود. لزوما صميميت چيزي نيست كه بين زوجين ديده شود، در رابطه والد فرزندي، روابط همشير‌ها، روابط دوستي و... هم صميميت به اشكال مختلف وجود دارد. معمولا وقتي قرار است كيفيت يك رابطه را بسنجيم، آن را بر اساس صميميت مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم. صميميت در واقع نوعي به اشتراك گذاري، گشادگي و نزديكي هيجاني است.

ويژگي‌هاي يك رابطه صميمانه

در يك رابطه صميمانه طرفين در عين داشتن هويت مجزا و مستقل، يك كل متحد را تشكيل مي‌دهند. استقلال خود را از دست نمي‌دهند و در يكديگر ذوب نمي‌شوند. مي‌توانند انتظارات و عقايد خود را بيان كنند بدون اينكه ترس از طرد شدن داشته باشند. مسئوليت‌هاي خود را مي‌پذيرند و در پي تغيير دادن فرد مقابل نيستند.

هر دو مي‌توانند از وجود هم لذت ببرند، به هم متعهد باشند، چالش‌هاي پيش رويشان در رابطه را مديريت كنند و حريم شخصي خود راحفظ كنند. صميميت در خانواده باعث مي‌شود فرد از همان دوران كودكي توانايي ايجاد چنين رابطه‌اي را پيدا كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه صميميت در خانواده كليك كنيد.

صميميت از منظر رشدي

افراد در طول رشد دورهاي مختلفي را پشت سر مي‌گذارند. در هر سني يك چالش و تكليف رشدي وجود دارد كه بايد بر آن غلبه كنند. غالبا در سنين بعد از نوجواني، يعني در اوايل جواني بحران صميميت پيش مي‌آيد، يعني انرژي رواني نوجوان صرف برقراري روابط صميمانه مي‌شود.

در همين سنين معمولا به سمت ايجاد رابطه‌اي پايدار با فردي از جنس مخالف مي‌روند، ازدواج مي‌كنند و تلاش مي‌كنند تا با شريك عاطفي خود صميمي‌شوند. پيش نياز دست‌يابي به صميميت، پشت سر گذاشتن موفقيت آميز دوران نوجواني است. فردي كه بحران هويت را پشت سر گذاشته باشد، به راحتي با ديگران رابطه صميمانه ايجاد مي‌كند. جهت آگاهي از بحران هويت كليك كنيد.

نكات مهم در افزايش صميميت بين زوجين

راهكارهاي زير در افزايش صميميت رابطه به شما كمك مي‌كند:

1. شناخت يكديگر

براي افزايش صميميت شما نياز به شناخت يكديگر و صبوري در مقابل هم را داريد. صميميت چيزي نيست كه يكباره به وجود بيايد. هرچند ممكن است صميمي شدن با برخي افراد به ظاهر راحت‌تر به نظر برسد ولي در هرحال براي رسيدن به ازدواج موفق وقت و انرژي گذاشتن دو طرف رابطه حائز اهميت است. براي صميمي شدن با فرد مقابل نياز داريد كه بدانيد نبايد خودتان را تغيير دهيد و يا بخواهيد او تغيير كند. تفاوت‌هاي فردي را ببينيد و بپذيريد. براي اطلاع از معيارهاي ازدواج موفق كليك كنيد.

2. خود افشايي

راز شروع صميميت، خودافشايي است. تا زماني كه شما از خودتان، از احساسات، عقايد و زندگي‌تان صحبت نكنيد؛ تلاش طرف مقابل‌تان براي صميمي شدن بي حاصل خواهد بود. فراموش نكنيد كه تعارضات و چالش‌ها بخش جدايي‌ناپذير از هر رابطه‌اي است. با يادگيري مهارت‌هاي ازدواج مانع بروز بسياري از تعارضات شويد. مهم‌ترين آن‌ها را در مقاله مهارت هاي لازم براي ازدواج بخوانيد.

3. درك متقابل

با شريك زندگي‌تان صادق باشيد، خود را جاي او بگذاريد و سعي كنيد دنيا را از دريچه‌ي چشمان او نگاه كنيد؛ در اين صورت قدمي بزرگ به سمت نزديكي و صميميت برداشته‌ايد. براي برقراري ارتباط صحيح با همسرتان و ايجاد ازدواج موفق لازم است مولفه‌هاي صميميت را كه در ادامع ذكر كرده‌ايم بشناسيد. همچنين براي يادگيري ارتباط صحيح با همسر كليك كنيد.

مؤلفه‌هاي صميميت بين زوجين

در هر رابطه صميمانه‌اي به فراخور شرايط، مؤلفه‌هاي زير درگير مي‌شوند:

1. صميميت عاطفي:

صميميت عاطفي ساده‌ترين نوع صميميت است. در اين شكل از صميميت و رابطه عاطفي شما مي‌توانيد هيجانات، احساسات و ساير تجارب دردناك يا لذت بخش را به راحتي با شريكتان در ميان بگذاريد. رابطه عاطفي از راه دور نيز در اين رابطه قابل شكل گيري است. براي اطلاع از جنبه‌هاي شكل گيري رابطه عاطفي از راه دور كليك كنيد.

2. صميميت روانشناختي:

صميميت روانشناختي كمي گسترده‌تر از صميميت هيجاني است. در اين نوع از صميميت شما به راحتي مي‌توانيد عقايد، افكار، احساسات و جنبه‌هاي مختلف شخصيت خود را براي فرد مقابلتان بيان كنيد. در واقع شما در صحبت كردن با شريكتان مي‌توانيد گشاده و صادق باشيد و از اين بابت نگران نباشيد.

3. صميميت عقلاني:

در صميميت عقلاني قادر به بيان عقايد، علايق، استدلال‌ها، بحث در مورد مسائل مي‌باشيد. مثل اينكه بتوانيد با هم در مورد يك كتاب، فيلم يا شعر صحبت كنيد.

4. صميمت جنسي:

صميميت جنسي مختص به روابط زوجين و شركاي عاطفي است. پس هر دو طرف به راحتي مي توانند رابطه جنسي برقرار كنند، مي‌دانند چگونه به هم لذت بدهند، نگران سو استفاده نيستند و در كنار هم از لذايذ جنسي لذت مي‌برند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رابطه جنسي كليك كنيد.

5. صميميت جسمي:

صميميت جسمي متفاوت از مسائل جنسي است. در اين نوع از صميميت نوع برقرار كردن رابطه دو طرف با هم حائز اهميت است. گونه اي كه دو نفر به هم نزديك مي‌شوند، به هم نگاه مي‌كنند، نوازش و بوسه‌هاي غير جنسي شامل اين نوع صميميت است.

6. صميميت بين زوجين: معنويت

يكي از بالاترين مراتب صميميت مي‌باشد. صميميت معنوي دقيقا ربطي به دين يا مذهب مشترك ندارد. چنين زوجي معناي مشتركي در رابطه شان دارند. معنا چيزي خلق كردني است، متاسفانه بسياري از زوجين به اين مرحله نمي‌رسند در صورتي كه معنويت و رابطه عاطفي ارتباط مستقيمي با يكديگر دارند. پيشنهاد مي‌كنيم براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه رابطه عاطفي و جنبه‌هاي مختلف آن كليك كنيد.

موانع ايجاد صميميت بين زوجين

بزرگ‌ترين مانع صميميت زوجين در گوش كردن به يكديگر است، گوش كردن براي جواب دادن و نه فهميدن و گوش كردن انتخابي به مواردي كه دوست دارند مانع از شناخت و درك درست از همديگر مي‌شود. گاهي نگرانيد چيزي را بشنويد كه دوست نداريد و يا نگران قضاوت شدن هستيد. اين امر ممكن است مانع خودافشايي شما شود.

گاهي اوقات با زود قضاوت كردن در مورد ديگران، يا نشان دادن واكنش‌هاي افراطي در مقابل گفته‌هاي آن‌ها، زخم زبان زدن و تحقير كردن، موانعي بر سر راه صميميت خلق مي‌شوند. در زمان‌هايي كه زوجين نمي‌توانند مسائل را بين خود حل كنند، مراجعه به مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده تنها راه‌حل‌هايي هستند كه آن‌ها را در رسيدن به خانواده‌اي سالم و بهبود كيفيت روابط راهنمايي مي‌كنند.

سؤالات متداول

چرا صميميت بين زوجين كم ميشود؟

حل نكردن اختلافات مرتبط با هر يك از مؤلفه‌هاي صميميت از جمله معنويت، روابط زناشويي، عقايد و عواطف، در زمان مناسب و يا ناديده گرفته شدن نيازهاي يكديگر منجر به دلسردي و كاهش صميميت بين زوجين مي‌شود.

درمان عدم صميميت چيست؟

پيش از هر چيز بهتر است تا افكار منفي و بازدارنده را كنار بگذاريد و به شناخت دقيق خصوصيات همسر خود بپردازيد؛ پس از آن لازم است تا مهارت‌هاي زندگي مشترك و نحوه ارتباط صحيح با همسر خود را بياموزيد. با در نظر گرفتن تفاوت‌هاي جنسيتي و شخصيتي مي‌توانيد به درك كامل‌تري از روابط خود برسيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه صميميت بين زوجين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع : صميميت بين زوجين | ويژگي ها و موانع صميميت زوجين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: صميميت بين زوجين،
موضوع:
[ ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۲:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی