مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

بي اختياري مدفوع در كودكان چيست؟

بي اختياري مدفوع در كودكان به اين صورت است كه كودك در مكان‌ها و زمان‌هاي نامناسب مدفوع خود را دفع مي‌كند. اين مسئله زماني مطرح مي‌شود كه كودك حداقل چهار ساله باشد. بي اختياري مدفوع در پسران شايع‌تر از دختران است و به صورت عمدي و غيرعمدي اتفاق مي‌افتد. معمولا كودك به طور كامل مدفوع خود را تخليه نمي‌كند و مدفوع نشت مي‌كند. به طور معمول اين اختلال زماني رخ مي‌دهد كه كودك دچار يبوست شده باشد و به كودك نيز به خاطر سختي دفع آن، مدفوع خود را نگه مي‌دارد. در اين شرايط مدفوع شل و آبكي نشت پيدا مي‌كند و كودك دچار بي اختياري مدفوع مي‌شود. در برخي موارد نيز كودك با اراده و به صورت عمدي مدفوع خود را دفع مي‌كند. در اين حالت كودك با اين كار به مقابله و لجبازي با والدين مي‌پردازد. 

 

نشانه‌هاي بي اختياري مدفوع در كودكان

بي اختياري مدفوع با نشانه‌هايي همراه است كه عبارتند از

*كاهش اشتها

*درد در ناحيه شكم

*ماليدن و خاراندن مداوم مقعد به خاطر احساس ناراحتي ناشي از مدفوع

*كاهش فعاليت‌هاي فيزيكي

*انزوا طلبي

براي آشنايي كامل با گوشه گيري و انزواطلبي كليك كنيد.

 

دلايل بي اختياري مدفوع در كودكان

بي اختياري مدفوع دلايل بسيار متعددي دارد. در سنين مختلف عوامل بسيار متعددي بر كودكان تاثير مي‌گذارد و باعث بروز اين مشكل مي‌شود. برخي از دلايل اصلي بي اختياري مدفوع شامل موارد زير است.

احتباس مدفوع

يكي از مهم‌ترين دلايل بي اختياري مدفوع در كودكان، احتباس مدفوع مي‌باشد. زماني كه احتباس مدفوع اتفاق مي‌افتد، راست روده قدرت انقباض خود را از دست مي‌دهد و از مواد دفعي آب بيش تري جذب مي‌شود. به همين دليل مدفوع سفت مي‌شود و كودك براي دفع آن با مشكل مواجه مي‌شود.

مشكلات مربوط به مقعد

برخي مواقع، مشكلات مقعدي باعث دفع سخت مدفوع مي‌شوند. به دليل اين مشكل دفع كردن سخت و درناك مي‌شود و درنتيجه كودك براي دستشويي رفتن مقاومت مي‌كند و مدفوع خود را نگه مي‌دارد. نگه داشتن مدفوع باعث تجمع و سفت شدن آن و بدتر شدن مشكل مقعدي مي‌شود. عدم دفع مدفوع و مشكلات مقعدي باعث نشت كردن مدفوع شل مي‌‌شود.

خشم كودك از والدين

برخي مواقع براي آموزش دستشويي رفتن، بين كودك و والدين كشمكش به وجود مي‌آيد و كودك نسبت به والدين خود خشمگين مي‌شود. قدرت در اختيار والدين است و به همين دليل كودك نمي‌تواند خشم خود را به طور مستقيم ابراز كند. در نتيجه با بي اختياري مدفوع به صورت عمدي، خشم خود را نشان مي‌دهد و به عبارتي با والدين خود لجبازي مي‌كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه علت و درمان لجبازي در كودك كليك كنيد.

ترس از دستشويي رفتن

برخي مواقع كودك به دلايل متعدد و ناشناخته‌اي از دستشويي رفتن مي‌ترسد و مدفوع خود را نگه مي‌دارد. در نتيجه با مشكل بي اختياري دفع مواجه مي‌شود. در اين مواقع لازم است كه دليل ترس كودك شناسايي شده و با حل آن مشكل برطرف مي‌شود.

آموزش غلط براي دستشويي رفتن

آموزش اشتباه نيز يكي از مهم ترين دلايل بي اختياري مدفوع در كودكان مي‌باشد. استفاده از روش‌هاي خشن براي آموزش توالت، باعث مي‌شود كه كودك از دستشويي رفتن متنفر شود و از دفع كردن خودداري كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آموزش دستشويي رفتن به كودك كليك كنيد.

 

پيامدهاي رفتاري بي اختياري مدفوع در كودكان

اين اختلال باعث احساس شرم و خجالت در كودك مي‌شود و ممكن است كه كودك به خاطر فرار از تمسخر و شرمساري در مقابل ديگران، از اجتماع و برخورد با ديگران گوشه گيري كند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. البته لازم به ذكر است كه رفتار والدين در بروز اين پيامدها بسيار موثر مي‌باشد و كودكان بسياري هستند كه با رفتار صحيح والدين، دچار هيچ مشكل رفتاري نشده و بهبوده پيدا كرده‌اند.

 

درمان بي اختياري مدفوع 

درمان بي اختياري مدفوع با توجه به علت آن متفاوت مي‌باشد. به همين دليل لازم است كه قبلا از شروع درمان، يك معاينه جسمي، رواني و اجتماعي كامل انجام شود. همچنين خانواده‌ها نيز بايد آموزش ببينند تا با رفتارهاي اشتباه و استفاده از روش‌هاي تربيتي نامناسب، مشكل كودك را جدي‌تر نكنند. چرا كه رفتار والدين تاثير مستقيمي بر درمان كودك دارد و برخورد اشتباه باعث بروز عوارض و پيامدهاي رفتاري نيز در كودك مي‌شود. راهكارهاي زير به بهبود بي اختياري مدفوع كودك مي‌كند.

  • كودك بايد 30 دقيقه بعد از خوردن هر وعده غذايي و به مدت 10 دقيقه در دستشويي بنشيند تا روده او براي عمل دفع تحريك شود و به اين صورت دفع كردن كنترل شود.
  • زماني كه كودك به صورت مناسبي مدفوع خود را دفع مي‌كند، او را تشويق كنيد و جايزه هاي خاصي برايش در نظر بگيريد.
  • از تحقير و سرزنش كودك خودداري كنيد و به هيچ وجه از تنبيه بدني استفاده نكنيد.
  • براي آشنايي كامل با انواع روش‌هاي مناسب براي تشويق كودك كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بي اختياري مدفوع كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: بي اختياري مدفوع در كودكان | دلايل، درمان و پيامدهاي آن

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۳۶:۱۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی