مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

آثار طلاق بر مردان

اكثر مردان بعد از جدايي از همسر خود سه دسته پيامد زير را تجربه مي‌كنند كه در ادامه به طور مفصل در مورد هر يك از آن‌ها توضيح داده‌ايم.
_ پيامدهاي اجتماعي و بين‌فردي
_ پيامدهاي اقتصادي و مالي
_ پيامدهاي روان‌شناختي

پيامدهاي اجتماعي و بين‌فردي

برخي از پيامدهاي اجتماعي و بين فردي براي مردان شامل موارد زير مي‌شود:

1. مقصر دانستن مردان

از طرفي مردان، بعد از اتمام فرايند طلاق با بي‌اعتمادي و قضاوت منفي جامعه روبرو مي‌شوند. از نظر عموم معمولا مردها در پايان يافتن يك رابطه مقصر هستند. اين تاثيرات و آثار طلاق بر مردان ناشي از نگاه منفي اعضاي جامعه مي‌تواند به مشكلات در روابط شغلي، روابط با دوستان و آشنايان و حتي ارتباط با ديگر اعضاي خانواده نيز منجر شود. افزايش خطر بزهكاري‌هاي اجتماعي، انحرافات جنسي، مصرف مواد مخدر و الكل در پي اين مشكلات بروز مي‌كنند. براي اطلاع بيشتر از ديگر علل گرايش به اعتياد كليك كنيد.

2. كمبود حمايت عاطفي

ديگر تصور اشتباه جامعه در مورد مردان اين است كه آن‌ها قوي‌ترند، نيازي به توجه و حمايت ديگران ندارند و از وضعيت بعد از طلاق رنج چنداني نمي برند. اين تصورات منجر به حمايت عاطفي كمتر نزديكان مردان طلاق گرفته نسبت به زنان مي‌شود. در پي حمايت عاطفي كمتر، مشكلات اجتماعي و روان‌شناختي بيشتري براي مردان مطلقه به وجود مي‌آيد.

3. چالش مراقبت از فرزندان

از ديگر سو، بيشتر مردان به دليل مشغله‌هاي كاري و بيرون از خانه توانايي اداره خانه و مراقبت از فرزندان را ندارند. در نتيجه اين سختي‌ها مي‌تواند براي كودكانشان نيز معضلاتي را به وجود بياورد و حتي موجب كودك‌آزاري ناخواسته در آن‌ها شود. مقاله چالش هاي فرزندان طلاق را مطالعه نماييد.

4. بدبين شدن مردان نسبت به ازدواج

احساساتي مانند سوءظن و بدبيني به ازدواج و رابطه زناشويي از آثار طلاق بر مردان است. در نهايت ممكن است تمايل براي ازدواج مجدد از دست بدهند و مجرد باقي بمانند. تحقيقات نشان مي‌دهند كه مردان نسبت به زنان، پس از طلاق تمايل كمتري به ازدواج دوباره دارند. همين موضوع خود مي‌تواند منجر به دامن زدن به ديگر مشكلات اجتماعي و روانشناختي شود.

آثار اقتصادي و مالي طلاق بر مردان

يكي از مهم‌ترين آثار طلاق بر مردان دشواري‌هاي مالي و اقتصادي است. مردان علاوه بر فشار مالي تشكيل يك زندگي زناشويي، بعد از جدايي هزينه مهريه، نفقه و فرايندهاي قضايي را نيز تجربه خواهند كرد. فشار مالي فراهم كردن مهريه براي مردان مي‌تواند منجر به ورشكستگي و حتي زنداني شدن آن‌ها شود.

در پي اين مسائل، آثار اجتماعي مانند عدم پذيرش در مشاغل ديگر (به دليل سابقه قضايي)، بزهكاري و مصرف مواد و آثار روان‌شناختي مانند افسردگي را مي‌توان انتظار داشت. افسردگي موضوعي است كه در صورت بروز تمام جنبه‌هاي زندگي مردان را در بر مي‌گيرد و خود پيامدهاي بيشتري را در پي دارد. براي اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

پيامدهاي روان‌شناختي و جسماني

براي مردان بعد از طلاق معمولا دوگانگي عاطفي و مشكلات خلقي زيادي پيش مي‌آيد. اين مردان همواره با اين احساس درگيرند كه آيا تصميم درستي گرفته‌اند يا خير، يا آيا تصميم بهتري هم مي‌توانست اتخاذ كند؟ اين دوگانگي عاطفي به همراه ديگر عوامل تنش اجتماعي و اقتصادي كه به آن‌ها اشاره كرديم منجر به احساس نااميدي، پوچي و بي‌معنايي، بي‌لذتي و در نهايت افسردگي مردان شود. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله پشيماني بعد از طلاق را مطالعه كنيد.

نحوه مواجهه مردان با طلاق مي‌تواند خطرناك باشد. احتمال خودكشي مردان بعد از طلاق به مراتب از اين احتمال براي زنان بيشتر است. فشار رواني ناشي از مشكلات اضطرابي، خشم، احساس درماندگي و از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس براي مردان را در پي دارد. در اين زمينه مقاله واكنش مردان بعد از جدايي مي‌تواند مفيد باشد.

جالب است بدانيد طلاق مي‌تواند سلامت جسماني مردان را هم به خطر بيندازد. اضطراب براي مردان مطلقه علائم جسمي مانند درد بدني، بي‌اشتهايي، ناراحتي گوارشي، سرگيجه، ضعف كلي، لاغري، نفس‌تنگي و تپش قلب و يا ريزش و سفيد شدن مو را در پي دارد.

درمان آثار طلاق بر مردان

با وجود تأثيرات شديد طلاق براي مردان، تحقيقات نشان مي‌دهند كه مردان نسبت به زنان در طي زمان كوتاه‌تري با شرايط كنار مي‌آيند و سازگار مي‌شوند. البته اين موضوع به شرايط بسياري مانند حمايت‌هاي اجتماعي، سبك‌هاي انطباقي شخصي و توانايي رواني فرد نيز بستگي دارد. اگر اطرافيان فرد را مورد حمايت عاطفي مثبت خود قرار دهند، با او همدلي كنند و خود فرد از روي آوردن به راه‌هاي ناسالم تنظيم احساساتش مانند مواد روان‌گردان، الكل، دخانيات و يا روابط جنسي گسترده و اعتياد گونه اجتناب كند، مي‌توان به سپري شدن مراحل سوگ ناشي از جدايي به طور معمول بيشتر اميد داشت. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مراحل سوگ كليك كنيد.

راهكارهايي براي كاهش آثار طلاق بر مردان

از ديگران كمك بگيريد:

همانطور كه گفتيم جامعه حمايت كمتري از مردان بعد از طلاقشان دارد، كه اين موضوع از باورهاي اشتباه فرهنگي درباره قوي بودن مردان و نياز نداشتن آن‌ها به حمايت عاطفي ريشه مي‌گيرد. اين باور از طريق ديگران به خود شخص نيز منتقل مي‌شود.

مردي كه تصور مي‌كند نبايد از ديگران كمك بگيرد و اگر به سمت آن‌ها برود طبيعي نيست و نشانه ضعف اوست در عمل خود را در معرض آسيب‌هاي بيشتر رواني و اجتماعي قرار مي‌دهد. بهترين راهكار اين است كه براي رهايي از چنين باورهايي و كنترل آسيب‌هاي طلاق به مشاوره طلاق و مشاوره روانشناسي مراجعه كنيد. فرد متخصص كمك مي‌كند تا خود را هر چه سريعتر با شرايط وفق دهيد.

براي ازدواج مجدد عجله‌اي نيست:

در هر صورت گذراندن بحران طلاق و آثار طلاق بر مردان به صورت طبيعي نياز به زمان دارد و شما نياز داريد تا قواي عاطفي خود را براي برقراري رابطه‌اي جديد تجديد كنيد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه ازدواج مجدد بدون فاصله زماني مناسب پس از طلاق مي‌تواند به احتمال بيشتري با شكست روبرو شود و قطعا اين شكست دوباره هزينه‌هاي اجتماعي و رواني بيشتري را براي شما به همراه خواهد داشت. براي درك بهتر اين موضوع توصيه مي‌كنيم به مقاله ازدواج مجدد مراجعه كنيد.

سؤالات متداول

افسردگي مردان بعد از طلاق چگونه درمان مي‌شود؟

نوشتن احساسات و خاطرات مثبت مي‌تواند كمك كننده باشد. ورزش روزانه به همراه تغذيه سالم به ميزان زيادي شما را براي رهايي از افسردگي ياري مي‌دهد. اما مهم‌ترين نكته اين است كه سعي كنيد روابط اجتماعي خود را با ديگران حفظ كنيد.

دلتنگي مردان بعد از جدايي نشانه چيست؟

دلتنگي و يا پشيماني بعد از طلاق يكي از پيامدهاي آن است كه ممكن است مردان آن را تجربه كنند. اين موضوع مي‌تواند ناشي از اين باشد كه براي طلاق آمادگي كافي نداشته‌ايد و يا تمام جنبه‌هاي جدايي را به طور كامل بررسي نكرده‌ايد. براي رسيدگي به اين موضوع لازم است از كمك مشاوران متخصص بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشاوره طلاق مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: آثار طلاق بر مردان | پيامدهاي اجتماعي، مالي و روانشناختي طلاق بر مردان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آثار طلاق بر مردان،
موضوع:
[ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۳۳:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی