مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

 

چند نكته در آموزش كودكان و دانش‌آموزان نابينا

با توجه به وجود تفاوت بين دانش‌آموزان عادي و دانش‌آموزان نابينا، معلمان و مربيان بايد نكاتي را درباره فضا و محتواي كلاس‌هاي آموزشي اين دانش آموزان بدانند.

توجه داشتن به تفاوت‌هاي فردي در كلاس و آموزش انفرادي 

معلم بايد همه تفاوت‌هاي فردي دانش آموز نابينا از جمله ميزان نارسايي نابينايي، سن وقوع نابينايي، سوابق و وضعيت خانوادگي، تفاوت‌هاي هوشي، مسائل و ويژگي‌هاي فردي كودك را در نظر داشته باشد.

تدارك اشياء و وسايل ملموس در برنامه‌‌هاي آموزش كودكان نابينا

اغلب، افراد نابينا اطلاعات و دانش خود را به وسيله شنيدن و لمس كردن كسب مي‌كنند. به همين دليل لازم است كه در زمان آموزش از اشياء و وسايلي كه قابل لمس باشد استفاده شود و در اختيار آن‌ها قرار بگيرد.

توجه به جامعيت برنامه‌هاي آموزشي 

مربي براي آشنا كردن دانش آموزان نابينا، با مسائل و واقعيت‌هاي محيط خارج بايد برنامه‌هاي آموزشي هماهنگ و يك پارچه تدارك ببيند و به رابطه امور نسبت به يكديگر توجه داشته باشد. 

به وجود آوردن محرك‌ها و انگيزه‌هاي فوق العاده در آموزش كودكان نابينا

والدين در منزل و معلمان در كلاس و مدرسه بايد براي حركت و فعاليت‌هاي مختلف ذهني و بدني كودكان نابينا انگيزه و محرك‌هايي را ايجاد كنند زيرا كودك نابينا اجسام را نمي‌بيند بنابراين براي به دست آوردن آن‌ها نيز تلاش نمي‌كنند. به همين دليل انگيزه كافي براي برخورد با آن‌ها را ندارد و اين مورد به كاهش سطح تعامل محيط فيزيكي و كودك منجر شده كه نتيجه آن ضعف فعاليت‌هاي مطلوب ذهني است. 

براي كسب آگاهي  بيشتر در زمينه افراد نابينا كليك كنيد. 

آموزش كودكان مبتلا به اختلالات بينايي

بيشتر كارشناسان آموزشي اعتقاد دارند كه تغييرات قابل توجهي نياز است تا بتوان اين دسته از كودكان را در كلاس‌هاي عادي آموزش داد. نكته مهم اين است كه اين گروه از دانش آموزان با توجه به اين نكته كه ممكن است كاملا نابينا باشند يا مقدار خيلي كمي از بينايي را دارا باشند، به ساير روش‌هاي حسي اتكا دارند.

انواع روش‌هاي آموزش كودكان نابينا

خط بريل

ابداع كننده اين روش، لوئيس بريل مي‌باشد كه خود از نارسايي بينايي رنج مي‌برد. او اين سيستم مخصوص را براي آموزش افراد نابينا معرفي كرد. در اين روش، يادگيري و خواندن حروف و كلمات توسط لمس از روي كاغذهاي مخصوص كه توسط دستگاه به صورت برجسته نوشته شده است، امكان پذير مي‌باشد.

استفاده از بينايي موجود

با توجه به اشكالاتي كه در روش بريل وجود دارد، تا حد امكان افراد سعي مي‌كنند از باقي مانده بينايي خود بيشترين استفاده را كنند. جلو آوردن كتاب و يا به كار بردن عدسي‎‌ها جزء اين روش مي‌باشد. اما بايد بدانيد به كار بردن عينك و عدسي‌هاي قطور موجب آزار و اذيت چشم‌ها مي‌شود.

آموزش گوش دادن

يكي از روش‌هاي ديگرآموزش كودكان نابينا، آموزش "عادت به گوش كردن" مي‌باشد كه توسط نوارهايي كه از قبل ضبط شده صورت مي‌گيرد.

برنامه‌هاي كامپيوتري براي آموزش كودكان نابينا

براي آموزش كودكان نابينا، برنامه‌هاي كامپيوتري و نرم افزارهايي طراحي شده است.

۱- نرم افزار چاپگر بريل و يا ترجمه بريل

۲- نرم افزار تشخيص حروف ديداري

اين دستگاه متون اسكن شده را به اطلاعات قابل استفاده توسط كامپيوتر تبديل مي‌كند و به شخص اين امكان را مي‌دهد كه با خروجي‌هاي صوتي موضوعات و مطالب را گوش دهد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه رشد بينايي و شنوايي نوزاد كليك كنيد.

آموزش مهارت‌هاي اجتماعي در كودكان نابينا

به طور معمول، مهارت‌هاي اجتماعي در تعاملات روزانه از راه ديدن و مشاهده افراد پيرامون ياد گرفته مي‌شود. اغلب كودكان به طور طبيعي با مشاهده والدين و ديگر افراد، مهارت‌هاي اجتماعي را ياد مي‌گيرند. كودكان نابينا به دليل اين‌كه قادر نيستند مهارت‌هاي اجتماعي را از راه فرآيند‌هايي مثل تقليد و اشاره‌هاي اجتماعي آموزش ببينند و يا تقليد كنند، مهارت‌هاي اجتماعي در آن‌ها به قدر كافي رشد نكرده است. بنابراين آموزش اين مهارت‌ها به شكل ويژه مي‌تواند براي اين افراد كارساز باشد.

براي مثال يك برنامه آموزشي كه در حقيقت يك برنامه مداخله گرايانه است، شش مهارت متفاوت را در طول مدت چندين ساعت به افراد نابينا آموزش مي‌دهد كه اين مهارت‌ها شامل موارد زير مي‌باشند.

  • معرفي و آشنايي با اعضاي گروه، معرفي خود و معرفي دوستان
  • مهارت‌هاي در خواست كمك و تقاضا و همچنين كمك كردن به ديگران
  • مهارت ابراز احساسات مثبت و منفي
  • مهارت‌هاي شروع كردن گفتگو در مكالمات روزمره از راه گوش دادن
  • مهارت‌هاي رد تقاضاي نامعقول و مهارت نه گفتن
  • مهارت حل مسئله و مقابله با كمبودها
  • مهارت‌هاي عذر خواهي كردن از ديگران و پذيرفتن معذرت خواهي ديگران

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش كودكان نابينا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: آموزش كودكان نابينا | ضرورت و اهميت آموزش براي كودكان نابينا

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آموزش كودكان نابينا،
موضوع:
[ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۵:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی