مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

دوست صميمي

نياز به داشتن حداقل يك دوست صميمي، نيازي همگاني است و ضرورت آن بر همه آشكار مي‌باشد. انسان‌ها از دوران كودكي تلاش‌هاي خود را براي ارتباط برقرار كردن با افرادي خارج از دايره افراد خانواده شان، شروع مي‌كنند. در واقع دوست صميمي كسي است كه شما ارتباط عاطفي و فكري نزديكي با او برقرار مي‌كنيد و از اعضاي خانواده شما نيست. براي كسب اطلاعات در زمينه ارتباط عاطفي كليك كنيد.

خانواده‌ها با تربيت كودكان خود بر انتخاب آن‌ها تاثير مي‌گذارند. نداشتن دوست صميمي شايد مشكلي براي كسي ايجاد نكند اما با داشتن يك چنين دوستي براي فرد مزايايي دارد كه زندگي او را به ميزان زيادي تحت تأثير قرار مي‌دهد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله تربيت فرزند را مطالعه كنيد.

روابط دوستي در جريان رشد

اولين دوستان هر فرد، هم بازي‌هاي دوران كودكي‌اش هستند. يعني هدف مشترك بازي باعث نزديك شدن دو كودك به يكديگر مي‌شود. در دوره دبستان دوستي‌ها مبتني بر روابط مدرسه و جريانات آن است. اصولا بچه‌ها در دسته‌ها و گروه‌هاي مختلف با يكديگر دوست مي‌شوند. هر چه به سمت سنين بلوغ پيش مي‌رويم، شاهد روابط دو نفره بيشتري هستيم. يعني از سنين بلوغ، كودكان تمايل دارند يك نفر را به شكل خاص دوست صميمي خود بنامند.

در طي بلوغ نوجواني و سال‌هاي دبيرستان، دوستي‌ها صميمي‌تر شده و افراد مايل‌اند رازهاي خود را با دوستان صميمي شان در ميان گذاشته، و وقت بيشتري با آن‌ها بگذرانند و رفتار و عقايدشان را شبيه به دوستان خود بكنند. براي درك بهتر اين مسئله پيشنهاد مي‌كنيم به مقاله نوجوان مراجعه كنيد.

نياز به دوست صميمي در تمامي سالهاي بعدي زندگي حفظ مي‌شود. هرچند شكل و نوع و حتي عمق روابط متفاوت مي‌شود ولي معمولا در هر برهه‌اي نياز به يك دوست احساس شده و در شكل‌هاي مختلفي اين گونه روابط تداوم پيدا مي‌كنند.

نقش دوست صميمي در زندگي

دوستان صميمي نقش مهمي در زندگي هر فرد ايفا مي‌كنند:

- دوست يا دوستاني كه فرد خود را متعلق به آن‌ها بداند، يكي از منابع اعتماد به نفس كودك است. براي اطلاع از راه‌هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

- هويت يابي در سنين نوجواني توسط گروه همسالان و دوستان صميمي رخ مي‌دهد.

- دوستان صميمي حمايت اجتماعي در مواقع نياز فراهم مي‌كنند.

- با دوستان صميمي مي‌توان به تفريح پرداخت و در واقع منبع حس خوب و انرژي مورد نياز فرد مي‌باشند.

- دريافت حس همدلي و به اشتراك گذاشتن احساسات و عقايد.

- دريافت حس ارزشمندي و مهم بودن.

چگونگي ايجاد دوستي‌هاي صميمانه

گاهي افراد به دلايل گوناگون نمي‌توانند دوستان صميمي براي خود داشته‌باشند و معمولا تنها مي‌مانند. برخي نيز نمي‌توانند كيفيت روابط خود با دوستانشان را بهبود ببخشند. براي اطلاع از دلايل نداشتن دوست خوب كليك كنيد. اگر به فكر صميمي‌تر كردن رابطه خود با فرد خاصي هستيد روش‌هاي زير به شما كمك مي‌كند:

1- خود افشايي كنيد

تا زماني كه شما شروع به صحبت كردن از خودتان نكنيد، فرد مقابل مجالي براي نزديك شدن به شما نمي‌يابد. البته در اين زمينه جانب اعتدال را رعايت كنيد. لازم نيست تمامي اسرار خود را به يكباره بگوييد. از صحبت كردن در مورد احساستان يا عقيده تان در يك مورد خاص شروع كنيد.

2- از تمسخر و تحقير بپرهيزيد

افراد در يك برخورد صميمانه با همديگر، از تمسخر، تحقير و قضاوت كردن يكديگر پرهيز مي‌كنند و بيشتر از اينكه متمركز روي قضاوت كردن باشند، ميل به شناختن و درك كردن يكديگر دارند و مي‌توانند خود را جاي فرد مقابل گذاشته و از ديد او به مسائل نگاه كنند. شوخي كردن با تمسخر فرق دارد. شوخي به موقع و به جا باعث نزديكي و صميميت هيجاني دو نفر مي‌شود و رابطه آن‌ها را عميق‌تر مي‌كند.

3- تعارفات را كنار بگذاريد

در روابط صميمانه افراد مي‌توانند خود را از قيد و بند رسومات و بندهاي فرهنگي رها كنند و به شكل راحت تري باهم گفتگو نمايند. دو دوست صميمي همديگر را با القاب صدا نمي‌زنند، بلكه اسم يكديگر را بدون تكلف به زبان مي‌آورند. تعارفات معمول را كنار مي‌گذارند و مي‌دانند به راحتي مي‌توانند خواسته خود را به زبان بياورند و فرد مقابلشان هم همين حس را دارد.

4- براي يكديگر وقت بگذاريد

براي داشتن يك رابطه صميمانه نيازمند وقت گذراندن با يكديگر هستيد. تفريحات مشترك داشتن، صحبت كردن در مورد يك كتاب كه هر دو آن را خوانده ايد، در ميان گذاشتن وقايع روزمره و ساير مسائلي از اين قبيل به نزديكي هيجاني كمك مي‌كند. در واقع هرچقدر دو نفر فضاي مشترك بيشتري براي همديگر خلق كنند، به يكديگر نزديك‌تر مي‌شوند. دانستن برخي جزئيات مهم در مورد يكديگر به صميمي شدن شما با دوستتان بسيار كمك مي‌كند. مثل اينكه تاريخ‌هاي مهم را در مورد او به خاطر بسپاريد.

ويژگي‌هاي رابطه صميمانه

يك دوستي صميمانه ويژگي‌هايي دارد كه مي‌توان بر اساس آن در مورد كيفيت رابطه تصميم گرفت:

- وجود سخاوت در فرد مقابل و در شما نشان دهنده اين است كه شما ارزش دوستي را مي‌دانيد و ميل به بخشش در اين رابطه داريد.

- درك و همدلي در يك رابطه نشان دهنده عميق بودن آن مي‌باشد. اگر شما حس مي‌كنيد دوستتان مي‌تواند احساسات شما را درك كند، و شما به راحتي مي‌توانيد آن‌ها را با او در ميان بگذاريد، اين نشان از كيفيت بالاي رابطه مي‌باشد.

- دوستان خوب در جهت تغيير دادن همديگر تلاش نمي‌كنند. آن‌ها همديگر را با همه عيوب مي‌پذيرند و در عين حال مي‌توانند انتقاد سازنده نسبت به يكديگر بكنند.

- صداقت نكته مهمي در يك دوستي صميمانه مي‌باشد. اگر شما نمي‌توانيد با يكديگر صادق باشيد و دائما در حال مخفي كاري هستيد، در مورد صميميت و عمق رابطه تان بيشتر تامل كنيد.

تعارض در رابطه با دوست صميمي

بيشترين خشمي كه انسان‌ها تجربه مي‌كنند، به خاطر تعارض با افراد نزديك رخ مي‌دهد. يعني به وجود آمدن اختلاف عقيده و نظر، تعارض، ناراحتي و عصباني شدن در يك رابطه نزديك بسيار محتمل و طبيعي مي‌باشد. چگونگي حل مشكل و حل مسئله در بهبود كيفيت روابط صميمانه نقش مهمي دارد. پيشنهاد مي‌كنيم در اين زمينه مقاله حل مسئله را مطالعه كنيد.
 

دلايل قطع رابطه با دوست صميمي

گاهي اوقات تعارض‌ها و تنش‌ها به قدري زياد مي‌شود كه شما تصميم مي‌گيريد ارتباطتان با دوستتان را قطع كنيد. موارد زير از جمله دلايلي هستند كه به شما مي‌گويند چرا بايد رابطه خود را با فرد مقابل تمام كنيد:

- اگر در اين رابطه دائما نااميد و ناكام مي‌شويد، مستعد آسيب در طولاني مدت هستيد. اگر حس مي‌كنيد هميشه اين شماييد كه در يك رابطه انرژي صرف مي‌كنيد و فرد مقابلتان دائما شما را نااميد كرده و هيج وقت به توقعات و خواسته‌هاي شما اهميتي نمي‌دهد، در مورد رابطه تان بيشتر بينديشيد. براي اطلاع از بهترين روش‌هاي تمام كردن دوستي كليك كنيد.

- اگر در مقابل دوستتان دائما احساس تنش و اضطراب مي‌كنيد، دائما نگران هستيد، مجبور به خود سانسوري‌ مي‌شويد، بدانيد اين رابطه چندان مفيد نيست.

- اگر مجبوريد دائما در مقابل ديگران بخاطر اينكه با او هستيد احساس شرم را تجربه كنيد، از كارهايش خجالت بكشيد يا هر احساس مشابه ديگر، به جاي اينكه در صدد تغيير او برآييد، سعي كنيد فاصله مناسبتان با او را تنظيم كنيد.

- دوست صميمي تان به شما خيانت كند يا كاري كند كه شما ديگر نتوانيد به او اعتماد كنيد. ممكن است يك اشتباه را دائما تكرار كند و صدمات جبران ناپذيري به شما وارد كرده باشد. براي آگاهي از انواع خيانت كليك كنيد.

- ممكن است در يك رابطه دوستي ديگر حرفي براي گفتن با هم نداشته باشيد. اين اتفاق بعد از چندين سال به خاطر تغييراتي كه براي هر دوي شما پيش مي‌آيد، رخ مي‌دهد. گاهي اوقات بهتر است در چنين مواردي رابطه تان را به تدريج كم كنيد.

رهايي از احساس تنهايي

برخي افراد با وجود داشتن دوستان صميمي احساس تنهايي مي‌كنند و همواره خود را در جمع جدا از ديگران مي‌دانند. ممكن است شما نيز نتوانيد ارتباط صميمانه با كسي برقرار كنيد و مدام دچار احساس تنهايي شويد. بهتر است براي رهايي از اين وضعيت قدمي در جهت تغيير رويه زندگي برداريد. مراجعه به مشاوره روانشناسي به شما كمك خواهد كرد نسبت به خود و اطرافيان نگاهي متفاوت داشته باشيد و با تقويت مهارت‌هاي ارتباطي دوستان صميمي پيدا كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دوست صميمي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: دوست صميمي | دوست صميمي چه كسي است؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دوست صميمي،
موضوع:
[ ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۴۲:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی