مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

 

نامگذاري روز جهاني معلولان

در سال 1992 ميلادي «1371شمسي»، سازمان ملل متحد روز 3 دسامبر«12 آذر» را به عنوان روز جهاني معلولان اعلام كرد كه عموما در اين روز به مسائل و مشكلات اين افراد پرداخته مي‌شود.

علت نام گذاري روز جهاني معلولان

عموما طي ساليان گذشته افراد معلول در جامعه جايي نداشتند و بيشتر افراد آن‌ها را جزئي از خودشان نمي‌دانستند. به آن‌ها اجازه حضور كارآمد و فعاليت در جامعه را نمي‌دادند و بيشتر با ترحم با آن‌ها برخورد مي‌كردند. اين روز با اين علت نام‌گذاري شد كه اين تفكرات و برخوردها از بين برود و تا حدودي بتوانند مثل افراد عادي به زندگي خودشان بپردازند.

هدف تعيين روز جهاني معلولان

هدف از تعيين روز جهاني معلولان بالابردن سطح افكار عمومي و تفكراتشان در رابطه با انواع معلوليت‌ها و پذيرفتن‌ آن‌ها در سطح جامعه است. اين روز به دنبال افزايش آگاهي درباره انواع معلوليت‌ها و حضورشان در همه بخش‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است.

بيش از نيم ميليارد نفر به علت وجود نقص‌هايي در فرآيندهاي جسمي و روحي و حسي به معلوليت دچار هستند. اين اشخاص به دليل ويژگي‌هاي خاص رفتاري، جسمي و روحي با محدوديت‌هايي مواجه مي‌شوند كه مانع رسيدن آن‌ها به خيلي از خواسته‌هايشان مي‌شود.

با تعيين اين روز در سال‌هاي گذشته تلاش‌هاي زيادي براي شناساندن اين اشخاص به جامعه و حضور پررنگشان در آن صورت گرفت به طوري كه راحت‌تر مي‌توانند به خواسته‌هايشان نزديك شوند. همچنين هدف ديگر ارائه راه‌هاي پيشگيري از اين‌گونه معلوليت‌هاست.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه چگونگي رفتار با يك فرد معلول كليك كنيد.

معلولان چه كساني هستند؟

معلول به شخصي گفته مي‌شود كه نقص در قسمت جسمي يا روحي او مي‌تواند تمام زندگي و سلامتش را براي هميشه تحت تاثير قراردهد و از حضورش در همه جنبه‌هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و حرفه اي جلوگيري كند. افرادي مثل ناشنوايان، نابينايان، ناتوان‌ها در انجام عمل‎هاي حركتي، ذهني و جسمي را جزء دسته معلولان مي‌دانند. اما اين به اين معني نيست كه اصلا نتوانند هيچ‌كاري انجام دهند و از استعدادهاي مختلفي محروم باشند. اين اشخاص به خوبي مي‌توانند در زمينه‌هايي رشد كنند و پرورش يابند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني تا سال 1999«1378» ده درصد جامعه‌هاي توسعه يافته و دوازده درصد از جامعه‌هاي درحال توسعه را افراد معلول تشكيل مي‌دهند.

مواردي كه در روز جهاني معلولان بررسي مي‌شود

ترحم ممنوع

چيزي كه در ارتباط با معلولين بايد رعايت شود، احترام به جاي ترحم است. وقتي كه به فردي احترام گذاشته مي‌شود او را يك فرد بزرگ مي‌دانند اما اگر به كسي ترحم كنند او را تبديل به شخصي ضعيف و ناتوان مي‌كنند و اين مي‌تواند تمام اعتماد به نفس فرد معلول را بگيرد ، به روان او توجه نمي‌شود و او را به دوري از اجتماع تشويق مي‌كند. پس اولين موضوع مورد توجه بايد دوري از ترحم باشد.

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره راه هاي افزايش عزت نفس كليك كنيد.

آموزش

افراد معلول بايد اين موقعيت را داشته باشند كه زمينه شكوفايي استعدادشان براي‌ آن‌ها فراهم باشد  و نه تنها براي منافع شخصي‌شان، بلكه بتوانند در سطح اجتماع نيز از آن استفاده كنند و براي رشد جامعه در جنبه‌هاي مختلف تلاش كنند. براي تحقق اين امر بايد به حضور آن‌ها در بخش‌هاي فرهنگي بها داده شود و وسايلي كه مورد نياز آن‌هاست تهيه و در اختيارشان قرار بگيرد.

شغل

شغل مسئله مهمي است كه در پي آن استقلال اقتصادي به وجود مي‌آيد. استقلال مالي علاوه بر اين كه به شخص كمك مي‌كند تا از پس مخارج خودش بربيايد و به ديگران وابسته نباشد، به او هويت مي‌بخشد و باعث حضور پررنگش در اجتماع مي‌شود كه اعتماد به نفس او را به خوبي بالا مي‌برد.

در استخدام معلولان تبعيض زيادي قائل شده در صورتي كه دولت موظف است حدود سه درصد از اشتغال جامعه را به اين اشخاص اختصاص بدهد. اين مسئله باعث شده بسياري از آن‌ها با وجود استعداد بسيار در منزل بمانند و هيچ شغلي نداشته باشند.

شركت در اجتماع

اين افراد حق دارند كه در انتخاب‌ها به ويژه در دررابطه با محل‌هايي كه اعضاي آن معلولان هستند يا اين كه به گونه‌اي با آن‌ها ارتباط دارند و به آن ‌ها خدمت مي‌كنند شركت كنند و نظرشان مورد توجه قرار بگيرد. تلاش براي ايجاد اجتماعات مخصوص به معلولان از مهم‌ترين مسائل اين افراد است.

تفريحات مناسب از مواردي كه در روز جهاني معلولان به آن توجه مي‌شود

تفريح و سرگرمي براي رسيدن به بهداشت رواني لازم و ضروري است و هر شخصي با هر شرايطي به آن نياز دارد تا به فعاليت زندگي خود با انرژي ادامه دهد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه سلامت اجتماعي و اهميت آن كليك كنيد.

كاملا مشخص است كه افراد معلول توانايي بهره بردن از محل‌هاي تفريحي در سطح جامعه را ندارند به اين دليل كه با توجه به شرايط فيزيكي و جسمي آن‌ها متناسب نيست، پس در نتيجه بايد به فكر مكان‌هايي باشند كه معلولين هم بتوانند به اين نياز روحي‌شان پاسخ دهند.

كمك رساني

كمك رساني به يكديگر كار ضروري است كه هر انساني هرطور كه مي‌تواند بايد آن‌را انجام دهد اما اين كار نبايد به گونه‌اي باشد كه احساس حقارت در فرد مقابل ايجاد كند و او را دچار ناراحتي كند. كساني كه مي‌خواهند با كمك كردن فقط خودشان را به ديگران نشان دهند و احساس بزرگ ديده شدن و فخرفروشي‌شان را ارضا كنند به هيچ عنوان نمي‌توانند نام كمك كننده را بر خودشان بگذارند. وقتي مي‌گوييم به افراد معلول ياري برسانيم منظورمان اين نيست كه همه كارهايشان را انجام دهيم. بايد دركارهايي به آن‌ها كمك كنيم كه به هيچ وجه نمي‌توانند انجامش دهند و يا اين‌كه زمينه حل كردن مشكلات را براي آن‌ها فراهم كنيم.

براي دريافت مشاوره در زمينه معلولان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

 

منبع: روز جهاني معلولان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: روز جهاني معلولان،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۰۳:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی